Visa dina Watt

Visa dina Watt
Kanske dum fråga, men vad är syftet med de där halvhårda intervallerna innan du börjar köra fyrorna "på riktigt"? Känns som att det blir väldigt lång uppvärmning...?

Visa dina Watt
haha, nejdå, jag instämmer fullt ut. Första 20 min är egentligen ingen cykel. Det är rodd + rehab så den tiden kan man bortse ifrån. Själva passet börjar efter 20min i pulsgrafen.

Så då blir det 4/3min (intervall/aktiv vila) på 250w och 300w som uppvärmning. Totalt 14min uppvärmning kan man säga, inte 34 :). Tycker de "tunga" intervallerna blir mycket lättare med en hyffsad uppvärmning....så det är därför!

Visa dina Watt
Usch, det där var deprimerande. Brukar vara rätt nöjd med mig själv när jag väl tagit mig i kragen och kört fyror. Och, så får man läsa att man ska klämma 30 min tröskel efter det. Aldrig får man vara nöjd ... ;-)

Visa dina Watt
herza: ser bra ut men för mycket dötid på cykeln.Värm upp 15 och peta in 2 400 wattare till, om du orkar. Om inte, kör kortare uppvärmning eller en uppvärmning med fokus på teknik ( enben, kadensövningar etc). 30 min tröskel ger lokal och central effekt om frekvens är tillräcklig i förhållande till återhämtning.

Visa dina Watt
Lundqvist: Testade 2x400w + 30min@300w + 2x400w. Helt okej förutom dom två sista 4:orna som var rätt osköna, men det funkar. Skoj med lite nya idéer, tack! Men det får räcka med ett sånt pass i veckan, mer pannben har jag inte, så jag tänkte hålla mig till 4x4 som bas. Vo2max-test om någon vecka så då uppdaterar jag en ev. förbättring till våren ;)

(Sen dyker jag upp på aktivitus till hösten när det bär söderut!)

Ha det bra

Visa dina Watt
Första monark-passet på ett år ikväll.
Kunde köra en timme på 270w förra året så jag tänkte 4x4 på 300w..
Kort uppvärmning, ca 3 min på 100w, nu kör vi..
Efter 2 min på 300w..fail
Körde 2 min till på 300, ok.
Provade 3x1 på 400w, gick precis
Sen var första passet över. Bättre lycka nästa gång!

Visa dina Watt
Hertza

När jag tittar på dina grafer, ser det nästintill ut som om dina sista intervaller är de med högst effekt. Generellt bör din sista intervall vara den sämsta, då har du uppnåt målet med din träning, dvs att du har gett allt, om inte får du klämma in en intervall till för att uppnå målet. Alt ökar du önskad effekt till än mer än 400W.

Edit: Sorry, det var visst din pulskurva som jag såg. Därav stämmer inte mitt resonemang ang watt. Men det ser ut som om det ska med din puls, den ökar på grund av fenomenet "cardiac drift". Pulsen ökar under lång belastning trots konstant arbete. Sedan kan man säga att yttre omständigheter också påverkar pulsen, min puls tenderar till att vara längre på traineer inomhus än på cykeln utomhus vid samma typ av effekt.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Körde ett sweetspot pass på monarken imorse.
Blev 4x15min på 340 watt, puls 8-10 under tröskel på sista.
Hade dock problem att det drev in snö i fönsterglipan så luften i rummet efteråt liknade hockey omklädningsrum deluxe.

Visa dina Watt
En fundering - när pendeln på Monarken svajar, men den gör det runt ett visst värde, kan man då anta att det är det motståndet den svajar om som gäller mer eller mindre konstant, eller ska man anta att momentanvärdet på motståndet är det pendeln visar? Jag tycker det borde vara konstant motstånd och dålig dämpning av pendeln sekundärt som gör att det svajar, men jag vet inte säkert.

Med en viktkorg så antas (väl?) motståndet vara konstant för en viss vikt i korgen, och motståndet skapas ju på liknande sätt här, bara genom en rulle och en skruv i stället.

Om jag ställer in 5 kp, stannar pedalerna och sen gör igångdrag/spurt, så toksvajar pendeln. Men det bör ändå vara 5 kp då, eller?

Visa dina Watt
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra siffror! Nästan dubbelt så mycket som jag
> klämde ur mig för ett år sen... :D

Hur såg ditt power drop ut? Jag droppade 55% och snitteffekten låg på 1096,14:W/13,05:W/KG
Wingate-testet måste förövrigt vara något utav det jobbigaste man kan utsätta sin kropp för:)

Edit: Såg siffrorna längre bak i tråden :D

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:
....om jag ställer in 5 kp, stannar pedalerna och sen
> gör igångdrag/spurt, så toksvajar pendeln. Men
> det bör ändå vara 5 kp då, eller?

Nej, det är just det här som är viktkorgens storhet och då speciellt vid igångdrag/spurt. Det är bara att dra på en MAXspurt utan svaj.

110206_IMG_1708.jpg

//Källis

Visa dina Watt
Var på Aktivitus igår och gjorde tester, nu inväntar jag träningsschema för att försöka bli snabbare under vintern istället för långsammare. :)

Break Weight (KG):7,9
Peak Power (W):1463
Peak Power (W/KG):18,52
Avg Power (W/KG): 975,56
Power Drop (%): 57,03
Vikt/Längd:79/185

Inte mycket snurr kvar i benen i slutet :)

Laktat + VO2Max test (tröskel 250W, VO2Max 59,2 ml/kg/min) var inte riktigt vad jag hoppats på, men hösten har varit rätt risig ur sjukdoms- och träningsavseende. Men desto lättare att förbättra sig inför ett uppföljningstest i vår, alltid något!

Visa dina Watt
geologen skrev:
> En fundering - när pendeln på Monarken svajar,
> men den gör det runt ett visst värde, kan man
> då anta att det är det motståndet den svajar om
> som gäller mer eller mindre konstant, eller ska
> man anta att momentanvärdet på motståndet är
> det pendeln visar? Jag tycker det borde vara
> konstant motstånd och dålig dämpning av pendeln
> sekundärt som gör att det svajar, men jag vet
> inte säkert.
>
Hade du inte powermaxen på monarken?

Visa dina Watt
Fråga till xpertisen:

Min nya Wattmätare (PowerTap) pendlar lätt plus minus 10 watt inom loppet av ngn sekund eller två. Det är svårt att lägga sig på exakt 200 och köra på det, men det funkar om man mäter snitteffekt under en mellantid.

Är det normalt att man är så ojämn i sin effektutveckling, eller beror det månne på ngt mätproblem? Skall man hellre se till ett mer stabilt 30 sek medel, när man kör?

Visa dina Watt
Det är ju bara en fråga om var i trampvarvet samplingen sker och över vilken tid ett medel visas. Under ett trampvarv diffar du ju mellan 0 och max i effekt. Välj på datorn att visa medel för löpande 3 sekunder eller så så ser det stabilare ut. Men 10 W upp och ner är ju minimal spridning.

Visa dina Watt
Det är nog helt normalt, jag ser en liknande variation på min Wattmätare när jag cyklar inomhus. Jag antar att det är vid trainercykling som du har sett den diffen? Vänta bara tills du tar ut cykeln på vägarna till våren, då kommer det inte handla om plus/minus 10 Watt längre... :-)

Visa dina Watt
Trissnisse skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En fundering - när pendeln på Monarken
> svajar,
> > men den gör det runt ett visst värde, kan man
> > då anta att det är det motståndet den svajar
> om
> > som gäller mer eller mindre konstant, eller
> ska
> > man anta att momentanvärdet på motståndet
> är
> > det pendeln visar? Jag tycker det borde vara
> > konstant motstånd och dålig dämpning av
> pendeln
> > sekundärt som gör att det svajar, men jag vet
> > inte säkert.
> >
> Hade du inte powermaxen på monarken?

Jo, och den visar en mer eller mindre stabil effekt. Kanske är pendelns svängningsfrekvens så hög att en hel svängning ryms inom samplingsintervallet?

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Vad har du för mottagare? Jag har en Edge 500 +
> PT och tycker 3s avg funkar bra.

Också Edge, PT och 3s för mig. Får se om jag kan bli lite jämnare kanske ...

Edit. Testade 10 s medel istället, som info om momentan mätning, och det kändes mkt bättre.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:

>
> Jo, och den visar en mer eller mindre stabil
> effekt. Kanske är pendelns svängningsfrekvens
> så hög att en hel svängning ryms inom
> samplingsintervallet?

Menar du hur många gånger "per varv" den mäter
eller hur ofta den skickar till "mottagarenheten"
eller hur ofta du sparar värden i den senare?

De flesta PM samlar väl data en jedra masssa gånger per sek
men "ssmmanställer" dessa värden till ngt slags snitt o skickar

men om det är ngra större skillander så borde du se det iaf
pendlingsfrekvensen kan ju inte vara synkad med samplinsgfrekvens "jämnt" sas

Hur ser det ut om du jämför grafen mellan en utomhusacceleraton men en gjord på Monarken?

Visa dina Watt
Har äntligen kommit igång med lite regelbundna trainerpass! :-)

1x40 min @ 280 Watt klämde den smått överviktiga (82kg) gubben ur sig i går kväll hyfsat enkelt. Känns helt OK med tanke på att de sista dryga två årens cykling begränsat sig till sporadisk jobbpendling.

Visa dina Watt
Man måste ju vara tillräckligt självsäker att man kan berätta sin vikt när man slänger ur sig sina watt, om man ska bibehålla någon slags legitimitet i sina påståenden.

Visa dina Watt
Lördagens ramptest hemma på Monarken. Samma ramptestförfarande som de tester jag gjort på Aktivitus, med undantag för första effektnivån (60 W) som jag hoppar över och ersätter med två extra minuter på min första nivå (90 W).
Detta är inte max, eftersom jag inte kan justera pendeln/motståndet korrekt när jag blir för trött, så jag hade nog 10-20 W till i mig, men det räknar jag inte med här. Avbröt när sista treminutaren var klar.

Kadensen var dock en gnutta hög, så effekten blev också en gnutta högre än "nominellt" i varje steg.
I diagrammet är det omräknat från kadensen, baserat på det motstånd jag hade på varje trappsteg.
Använder man den omräkning som Aktivitus kör med, med maxeffekten gånger ~13 för syreupptagning i ml, så blir det 338 W * 13 ~ 4.4 liter/min. Morgonvikten var alldeles för höga 69.5 kg, så det blir drygt 63 ml/kg/min. Jag hoppas komma ner under 65 kg när det är kortbyxväder, och under 64 till sommaren. Helst med högre absolut syreupptag. Realistiskt bör jag klara över 4.5 liter, och på 64-65 kg blir det runt 70. Och det vore ju trevligt. Sen ska man ju kunna använda det också... En helt annan sak! :D

På torsdag har jag bokat fullt test, plus det med mask, och så lite kränkning i form av Wingate-test på det. Det ska bli intressant att se hur väl ramptestets uppskattning av syreupptag matchar testet med masken. Sånt här älskar analysnörden inom mig! :D

picture18r.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Micke S skrev:
> Det är ju bara en fråga om var i trampvarvet
> samplingen sker och över vilken tid ett medel
> visas. Under ett trampvarv diffar du ju mellan 0
> och max i effekt. Välj på datorn att visa medel
> för löpande 3 sekunder eller så så ser det
> stabilare ut. Men 10 W upp och ner är ju minimal
> spridning.

Precis så är det. Men vad jag inte förstår är varför effektmätarna inte visar effekten mätt över ett jämnt antal pedalvarv. Vore en enkel sak i alla fall om mätaren sitter i vevpartiet.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Tror du att du skulle klarat en högre effekt om
> du trampat med en lägre kadens?

Det vet jag att jag skulle. Tio minuter på 300 W på 60-70 i kadens är enkelt, medan en minut på 300 W på 120 i kadens är rena döden.
Men för att mina tester ska vara jämförbara mellan gångerna, och med de test jag gjort på Aktivitus, så får jag hålla mig till samma kadens.

Visa dina Watt
Men hos Aktivitet kan du ju köra valfri kadens, ligger du ändå på 90 då?

Själv så ökar jag kadensen mot slutet av ett ramptest. Ligger runt 70 fram till de sista 2-3 minuterna då jag ökar för att avsluta runt 90 ungefär. Inte för att jag har någon plan för väl av kadens, det bara blir så. Men jag tror att det är naturligt att öka kadensen när det blir riktigt tungt.

Visa dina Watt
Fast ska jag klara låg kadens måste jag stå upp, annars går det inte. Dessutom lär de flesta andra använda kadens i de häraderna, så därför gör jag det också.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Fast ska jag klara låg kadens måste jag stå
> upp, annars går det inte. Dessutom lär de flesta
> andra använda kadens i de häraderna, så
> därför gör jag det också.

Hur räknar du ut ditt testvärde om du stannar mitt i en ramp? Måste man klara hela rampen på 3min för att kunna räkna den?

Visa dina Watt
Aktivitus räknar andelen av nivån man klarat och räknar effekten därefter.

T ex om man avbryter efter en minut på 360 W (efter 330 W-nivån), så blir det 340 W, dvs 330 W plus en tredjedel av skillnaden mellan 330 och 360.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > Det är ju bara en fråga om var i trampvarvet
> > samplingen sker och över vilken tid ett medel
> > visas. Under ett trampvarv diffar du ju mellan
> 0
> > och max i effekt. Välj på datorn att visa
> medel
> > för löpande 3 sekunder eller så så ser det
> > stabilare ut. Men 10 W upp och ner är ju
> minimal
> > spridning.
>
> Precis så är det. Men vad jag inte förstår är
> varför effektmätarna inte visar effekten mätt
> över ett jämnt antal pedalvarv. Vore en enkel
> sak i alla fall om mätaren sitter i vevpartiet.

Är det så? Jag trodde de flesta effektmätare (PT, P2M, Quarq, SRM) samplade vridmoment/kadens oftare (typ 50-200 Hz) men att det effektdata som med 1Hz är ett medelvärde över en sekund. Annars hade det ju blivit sjukt hoppiga värden tror jag (mycket mer än +/-10 W).

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Micke S skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är ju bara en fråga om var i
> trampvarvet
> > > samplingen sker och över vilken tid ett
> medel
> > > visas. Under ett trampvarv diffar du ju
> mellan
> > 0
> > > och max i effekt. Välj på datorn att visa
> > medel
> > > för löpande 3 sekunder eller så så ser
> det
> > > stabilare ut. Men 10 W upp och ner är ju
> > minimal
> > > spridning.
> >
> > Precis så är det. Men vad jag inte förstår
> är
> > varför effektmätarna inte visar effekten
> mätt
> > över ett jämnt antal pedalvarv. Vore en
> enkel
> > sak i alla fall om mätaren sitter i
> vevpartiet.
>
> Är det så? Jag trodde de flesta effektmätare
> (PT, P2M, Quarq, SRM) samplade vridmoment/kadens
> oftare (typ 50-200 Hz) men att det effektdata som
> med 1Hz är ett medelvärde över en sekund.
> Annars hade det ju blivit sjukt hoppiga värden
> tror jag (mycket mer än +/-10 W).

Japp. Ingen motsägelse i det för det jag skrev.

Visa dina Watt
Äntligen gjort nåt jag varit sugen på att testa länge, men aldrig kommit till skott med förrän nu.

Körde nyss en timme med en snitteffekt på 271 W (P2m), 265-270 W (Monark). Vikt ca 69 kg. Snittpuls 166 (ca 86 % av max), maxpuls 179 (ca 93 % av max), snittkadens 65. Mer varm än trött på slutet. Mer mentalt uttröttad än fysiskt uttröttad. Med bättre kylning och bättre motivation hade det funkat med säkert 10 W till. Eller samma effekt i 20 minuter till. Men det känns lite som fusk, eftersom jag gör det på så låg kadens, stående.

Visa dina Watt
Stående måste väl ändå innebära att man använder kroppsvikten för extra tryck i pedalerna? I min bok är det nästan fusk! ;)

I praktiken så innebär ju det att en 350kg-snubbe med tillräckligt låg kadens kan köra rätt många watt! :)

Visa dina Watt
Det är för att skona ryggen som jag står. Monark har, av nån märklig anledning, valt att placera vevlagret en decimeter framför sadelstolpens förlängningslinje, där vanliga cyklar har vevlagret. Så sadeln är hysteriskt långt bak.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Det är för att skona ryggen som jag står.
> Monark har, av nån märklig anledning, valt att
> placera vevlagret en decimeter framför
> sadelstolpens förlängningslinje, där vanliga
> cyklar har vevlagret. Så sadeln är hysteriskt
> långt bak.

+100
Skall försöka hitta en "set-forward"-sadelstolpe med 25,4mm diameter så sadeln kommer lite mer normalt till på min gamla 817e... får inte till geometrin alls på min Monark :-(
Stående funkar helt ok, men jag står INTE en hel timme :-)
(Har skippat orginalsadeln, vänt sadelstolpen upp-och ner och borrat hål i en 1"-stolpe, funkar ok.. men vill få fram sadeln en bra bit till)

Visa dina Watt
Släde? På min sadel är det ett symmetriskt triangulärt, fastnitat fäste direkt i sadeln, med ett hål för bulten som också går genom sadelstolpen. Det finns ingen där som går att vända, eller ens ta loss.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Släde? På min sadel är det ett symmetriskt
> triangulärt, fastnitat fäste direkt i sadeln,
> med ett hål för bulten som också går genom
> sadelstolpen. Det finns ingen där som går att
> vända, eller ens ta loss.

sätt dit ett fäste då. det kostar ju bara några kronor eller finns gratis om du hittar nån skrotcykel.

Tillbaka
Topp