Visa dina Watt
Sidde skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här med watt verkar ju lattjo.
>
> Om någon provat och har lite siffror på hur
> mycket uppåt-draget bidrar med får gärna posta
> lite siffror. Alltså skillnaden mellan att
> använda klossar/remmar för att dra uppåt och
> att bara "trampa neråt" utan klossar/remmar.
Lyssnade på Klas Johansson häromdagen. Han har tränat SusanneL Ljungskog, är chefsmekaniker på VacanceSoleil och bedriver en rätt välrenommerad bikefitrörelse. Sammantaget inte helt okunnig i ämnet.
Hans bike fit utgår från trampteknik. Mkt förenklat, effekten presteras i tramptaget på väg nedåt mellan klockan 1330 och 1630. Rundtramp är inget att eftersträva, men se gärna till att inte förlora energi där (d v s prcis så mkt effekt i uppåtdrag att man inte stoppar). I alla fall så uppfattade jag det.
Rundtramp är väl (min egen tolkning) en myt, då det inte används "uppåt".
-------------------------------------------------------
> Det här med watt verkar ju lattjo.
>
> Om någon provat och har lite siffror på hur
> mycket uppåt-draget bidrar med får gärna posta
> lite siffror. Alltså skillnaden mellan att
> använda klossar/remmar för att dra uppåt och
> att bara "trampa neråt" utan klossar/remmar.
Lyssnade på Klas Johansson häromdagen. Han har tränat SusanneL Ljungskog, är chefsmekaniker på VacanceSoleil och bedriver en rätt välrenommerad bikefitrörelse. Sammantaget inte helt okunnig i ämnet.
Hans bike fit utgår från trampteknik. Mkt förenklat, effekten presteras i tramptaget på väg nedåt mellan klockan 1330 och 1630. Rundtramp är inget att eftersträva, men se gärna till att inte förlora energi där (d v s prcis så mkt effekt i uppåtdrag att man inte stoppar). I alla fall så uppfattade jag det.
Rundtramp är väl (min egen tolkning) en myt, då det inte används "uppåt".