Visa dina Watt

Visa dina Watt
Hittade beskrivningen från Trainerroad-passet (Starr):

image220x147.jpg

Description

4x6-minute Over-Under intervals alternating between 2 minutes @ 95% FTP & 1 minute @ 105% FTP with 5-minute recoveries between intervals. Performed outdoors, find a flat stretch or a mild grade no steeper than 6% and spend 2 minutes just below the point where your legs begin to flood, then spend 1 minute slightly above that point such that the acidic buildup causes noticeable yet manageable muscle burn. Alternate between these effort levels without straying far from either at any point during each 6 minutes.

Goals

To develop the ability to handle changes in pace while maintaining a high level of work. The over-segments flood the muscle with metabolic byproducts bringing with them the desire to easy up, don’t. Hold that burn, then back off only slightly during the under-segments in order to “work through the burn” and effectively train your muscles to process the lactate buildup while still doing a lot of work. These intervals will increase your ability to better process lactate thereby increasing not only how long you can work above FTP but also increasing FTP itself. Try to keep your cadence in the 85-95rpm range whether on flat road or a mild grade.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Ni har rätt båda två, det finns fler än ett sätt att köra "over under". T.ex. har TrainerRoad förutom Starr (2U/1O @ 95/105% FPT), även Bear Creek (2U/2O @ 95/105% FTP) och Palisade (1U/2O @ 95/105% FTP). Och man kan köra hårdare på O-delen (t.ex. som i "dödsfyror" eller "dödstjugor") om man tycker det är kul/viktigt.

Sen är det väl bara att säga grattis till den som klarar att varje pass köra alla intervaller på den intervallängdens "critical power" - men jag tror att den som t.ex. kan köra alla sina 20:or på 105% av FTP troligen har underskattat sin nivå.

Visa dina Watt
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> t.ex. kan köra alla sina 20:or på 105% av FTP troligen har underskattat sin nivå.

Eller helt enkelt hittat ett pannben som funkar?

Visa dina Watt
bjorre skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > t.ex. kan köra alla sina 20:or på 105% av FTP
> troligen har underskattat sin nivå.
>
> Eller helt enkelt hittat ett pannben som funkar?

Och den som hittar det kan vänligen tala om var man skall leta ...

Visa dina Watt
Om man utgår från att en god skattning för FTP är att ta 95% av en (1) 20-minutare där man ger allt (dvs ens peak power på 20 min är ~105% av FTP) - hur blir det då om man kan köra 2 x 20 min på samma nivå? Då har man rimligtvis inte gett allt på någon av den första 20:an eftersom man orkade en till... Det är iaf min åsikt.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
NLC skrev:
> Om man utgår från att en god skattning för FTP
> är att ta 95% av en (1) 20-minutare där man ger
> allt (dvs ens peak power på 20 min är ~105% av
> FTP) - hur blir det då om man kan köra 2 x 20
> min på samma nivå? Då har man rimligtvis inte
> gett allt på någon av den första 20:an eftersom
> man orkade en till... Det är iaf min åsikt.

Det test-protokoll (Allens tror jag?) som säger att ftp = 95% av 20min effort inkluderar en 5min maxning i uppvärmningsfasen, så man inte startar för pigg (och för att rensa bort lite av det anaeroba bidraget till 20min-effort). Har man satt sin ftp efter det så kan man nog kanske köra 2x20 på 105% om man har ett jättebra kryss att titta på.

Visa dina Watt
Mja, fast när jag nu googlade för att hitta en källa så verkar internet vara lite oense om det är 5min på tröskel, eller 5min på Vo2Max, eller ngt annat. Så jag kan ha fel. Men många källor verkar ense om att väldigt få har ftp på 95% av 20min-max.

Visa dina Watt
Tänk om man upptäcker att man tränat på fel procent, får man lägga till eller dra bort mellanskillnaden till korrekt FTP då till nästa pass då eller hur ska man tänka?

Edit: kan ingen göra nåt?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Micke S skrev:
> Tänk om man upptäcker att man tränat på fel
> procent, får man lägga till eller dra bort
> mellanskillnaden till korrekt FTP då till nästa
> pass då eller hur ska man tänka?
>
> Edit: kan ingen göra nåt?

Jag väljer att inte träna öht. så slipper jag oroa mig för att göra fel. ROI är oändligt på den träningen!

Visa dina Watt
Ingen verkar ju veta vad jag ska göra med min trainer, eller hur man ens läser av alla värden som skapas när man inomhuscyklar.

Jag fortsätter nog på min inslagna väg, helt utan wattmätare och med fokus på att cykla sådant jag tycker är kul.

Det kommer nog att funka toppen.

Visa dina Watt
Jag har kört med TrainerRoad sedan mars 2013 och oftast följt några av deras träningsprogram med olika varierande pass, fast ibland slängt in egna. När jag tycker passen börjar gå lättare testar jag mig med deras test, eller så skruvar bara upp min FTP med några enheter. Då blir ju efterkommande passen hårdare... Så håller jag på.

Skulle jag inte orka följa wattkurvan i de efterföljande passen har jag skruvat upp min FTP för mycket och får sänka. Det sista har ännu inte hänt mig och jag tycker jag har haft en bra ökning av min prestanda på ganska kort tid. Från otränad och långt under 200 i FTP till dagens 271. Ska bli intressant att se hur det går i fortsättningen då jag ska köra hela vintern i år. 3-4 trainerpass i veckan plus sedan några pass längdskidor.

Visa dina Watt
Kul är bara förnamnet!

Själv har jag blivit så watt-fixerad att jag måste skaffa en riktigt wattmätare till våren. Kan inte tänka mig att köra utan längre! "Tyvärr" (dyrt i detta fall) har man ju flera cyklar, men den första wattmätaren blir nog en till racern, nya Power2max Type S när den släpps. Men jag måste även skaffa en till XC-hojen, men det får nog bli ett annat år...

Visa dina Watt
Shit vad komplicerad tråd. I ett nötskal:

1. Ta i så du blir trött, notera effekt
2. Upprepa passet på lite högre effekt.
3. Success

FTP hit eller dit.. Man vet ju vad man orkar köra på 4or, 8or, 12or, 20or Xor... Bara att ta i mer nästa gång...

Visa dina Watt
Nej, nej, du måste mäta! 8) Att bara "tro" vad man ska köra på är ovetenskapligt och helt fel i denna tråd... Pulsen kan man inte heller lita på, ena dagen är den hög, andra dagen vill den inte ens gå upp något högt vad man än pressar. Watt, det är grejen!

Visa dina Watt
Är det bara jag som är rädd för en wattbarriär? Har 292 på 20 min som max hittills. Borde köra test på 300 men mentalt känns det oöverstigligt. Har försökt men failat ett par ggr och nu fätt en mental hickup att jag inte klarar det.

Visa dina Watt
edvardwendelin skrev:
> Shit vad komplicerad tråd. I ett nötskal:
>
> 1. Ta i så du blir trött, notera effekt
> 2. Upprepa passet på lite högre effekt.
> 3. Success
>
> FTP hit eller dit.. Man vet ju vad man orkar köra
> på 4or, 8or, 12or, 20or Xor... Bara att ta i mer
> nästa gång...

Tack.
Det var ungefär precis det där jag ville höra.

Visa dina Watt
Fliken skrev:
> Är det bara jag som är rädd för en
> wattbarriär? Har 292 på 20 min som max hittills.
> Borde köra test på 300 men mentalt känns det
> oöverstigligt. Har försökt men failat ett par
> ggr och nu fätt en mental hickup att jag inte
> klarar det.

Prova med att köra första 19min på 292 och gå upp på 300w sista minuten. Nästa vecka gör du samma sak fast 18/2.

Visa dina Watt
Rasmus90 skrev:
> 5 minuter maxtest blev det i kväll. 454w eller
> 5.68 W/kg. Gick ut alldeles för lätt så det
> finns förbättringspotential.

Imponerande!

Visa dina Watt
edvardwendelin skrev:
> Shit vad komplicerad tråd. I ett nötskal:
>
> 1. Ta i så du blir trött, notera effekt
> 2. Upprepa passet på lite högre effekt.
> 3. Success
>
> FTP hit eller dit.. Man vet ju vad man orkar köra
> på 4or, 8or, 12or, 20or Xor... Bara att ta i mer
> nästa gång...

+1
Exakt, hur svårt ska det vara

Visa dina Watt
Liten förbättring: 4x4 Ca. 260W/100W/305W/160W/315W/170W/340W 98 Kg

Går det inte att få fram medlet i intervallerna i catalyst? Har provat "Analyzer" men får inte till något :(

Visa dina Watt
Många visar ju sina watt i fina och färggranna grafer i den här tråden - vad kör ni för program för det? Är det bara Golden Cheetah som gäller eller finns det alternativ? Kör själv Sporttracks och gillar det för jag loggar all träning i det ... och Golden Cheetah var inte direkt intuitivt när jag testade det senast ...

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Många visar ju sina watt i fina och färggranna
> grafer i den här tråden - vad kör ni för
> program för det? Är det bara Golden Cheetah som
> gäller eller finns det alternativ? Kör själv
> Sporttracks och gillar det för jag loggar all
> träning i det ... och Golden Cheetah var inte
> direkt intuitivt när jag testade det senast ...

Jag misstänker att de flesta färgglada graferna här är från Trainerroad.

Själv använder jag WKO+ för Watt-analande. Sporttracks använder jag också som allmän träningslogg, fast det går ju inte att göra något vettigt med effektdatan där (kanske finns plugins iofs).

Visa dina Watt
selstam skrev:
> program för det? Är det bara Golden Cheetah som
> gäller eller finns det alternativ? Kör själv
> Sporttracks och gillar det för jag loggar all
> träning i det ... och Golden Cheetah var inte
> direkt intuitivt när jag testade det senast ...

Angående Golden Cheetah (GC) så håller jag med om att det kan vara knepigt om man inte är så van. Men att får ett "powertema" är ganska enkelt. Importera en tcx/gpx-fil eller motsvarande från ditt cykelpass i GC.

Klicka sedan på: View -> Add Chart -> Performance

En bugg i min GC gör att jag är tvungen att meka med "Shading" för att den ska visa rätt:

Shading: Välj först Power-shade och sedan ändra till Power+shade. Då brukar det bli rätt.
Full plot: [] inget kryss
Speed: [] inget kryss, tycker det bara stör de andra viktigare kurvorna som kraft, puls och kadens.
Rubrik: Skriv något du vill ha där.

Spara sedan allt. Nästa gång behöver du bara importera ditt cykelpass, resten kommer GC ihåg och du slipper lägga till ovanstående. Jag brukar bara klicka på "Details" och döpa mina pass till något i "Workout Code": T.ex. 4x4, 3x15, eller vad det nu ska heta.

Då blir det sådana här diagram:
pastis-2013-11-15-kaweah-481344.jpg

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Tack, jag får ge det ett försök till. Försöker automatisera alla mina grejor så jag skrev en data dumper till Sporttracks så jag kan göra vad jag vill med datat ... får se om jag kan lösa det med GC då.

Visa dina Watt
selstam skrev:
> program för det?

Strava - premium.

Visa dina Watt
Har tyvärr inte så fina grafer att visa och jag har fortfarande inte monterat kadensmätaren på monarken.

Idag körde jag EB 1x20min med efterföljande 20 st 45/15 (45 sec på, 15 sec vila)
Den enda 20-minutaren kändes jävligt sugig och jag fick sänka från mina tänkta 240W till 230W Hade lite problem att hålla kadensen uppe och pulsen ville inte riktigt heller. Höll på att ge upp hela grejen efter 6-7 minuter men bestämde mig iaf för att inte ge upp utan bara genomföra skiten. På slutet av 20an så kändes det faktiskt lite bättre och när 45/15-intervallerna skulle i gång tänkte jag att jag börjar högt så kan jag sänka. Startade på 3.0 kp och höll 100rpm i kadens i alla utom ett par tre stycken på slutet. Istället för att sänka chockhöjde jag sista intervallen till 4.0kp och började på 400W. Gick bra i ca 20-25 sekunder :D Med dalande kadens slutade jag på 70rpm (270W)

http://www.strava.com/activities/96315340

300W på fyrorna kanske inte är så långt borta

Dagens vikt:75,2kg

Visa dina Watt
Jenny W skrev:
> 300W på fyrorna kanske inte är så långt borta

Bra kämpat!

Själv undrar jag när förkylningen skall släppa ...

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 300W på fyrorna kanske inte är så långt
> borta
>
> Bra kämpat!
>
> Själv undrar jag när förkylningen skall släppa
> ...

Akta dig så du inte halkar efter, Andreas ;)

Visa dina Watt
bombraid skrev:
> Idag blev det 10x1min. Gillar dessa! Inte för
> mentalt jobbiga... en minut är ju rätt kort!
> En minut vila mellan. 480watt landade det på.
> 6.2w/kg.

Wow
Det är många watt

Visa dina Watt
Jenny: Jag hade inte klarat en till minut! Får se om man klarar av att jobba sig upp till 500 watt om några månader. :-)

Jag kör sällan fyror. Vad kan man tänkas att lägga sig på då om jag körde dessa på 480? Svårt att säga antar jag. 390-400?

Visa dina Watt
bombraid skrev:
> Jenny: Jag hade inte klarat en till minut! Får se
> om man klarar av att jobba sig upp till 500 watt
> om några månader. :-)
>
>
>
> Jag kör sällan fyror. Vad kan man tänkas att
> lägga sig på då om jag körde dessa på 480?
> Svårt att säga antar jag. 390-400?

Nä det borde väl vara högre, typ 500+ på dina fyror.
Rena fantasisiffror för min kropp detta.

Tillbaka
Topp