Visa dina Watt

Visa dina Watt
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man inte slå ihop denna med HiFi-tråden?

Finns det en hifi-tråd?!

Jag har köpt en ny streamer. En Linn Majik. Den spelar väldigt vackert!

Visa dina Watt
3 tjugor på 342, 337 och 344W [3.9W/kg] idag.

Hade krafter kvar på sista vändan och fortsatte därför med att sänka 10w/min. Blev därför fina 25min värden också. Har en del att jobba på angående den mentala komponenten av dessa pass.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    23.5 KB · Besök: 44
Visa dina Watt
Vi kan ju inte ha den här på sida tre!

Dagens lite avkortade pass blev ett klassiskt 2x20.
Första 20 hade 287 W i snitt, med snittpuls på 159 och maxpuls på 167.
Andra 20 hade 290 W i snitt, med snittpuls på 167 och maxpuls på 174.
Uppvärmning 10 min, vila mellan 5 min, 5 min "efterbränning" + nervarvning 10 min.
100 i kadens på intervallerna.

Bra känsla. Udda att första 3-4 minuterna är jobbigast, och att det känns lättare mot slutet, men så var det på båda.

Visa dina Watt
Idag blev det 2x8 på ca 330 watt. Var jobbigt idag så jag struntade i flera sådana och hittade på något nytt. Det blev hårdkörning 1 minut sedan vila 20 sekunder, i 15 minuter. 355 watt.

Visa dina Watt
Gjorde om mitt EB+45/15 igår på samma sätt som förra veckan

20min 230-240W
45/14 20 st på 300W Sista på 400W
EB singeln kändes förjävla jobbig. Precis som förra gången så fick jag övertala mig själv att inte ge upp.
45/14-intervallerna kändes också jobbiga men hanterbara
Dagens vik: 75kg

Visa dina Watt
Guldfinger skrev:
> wobblie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kanske skulle göra som Magnus Bäckstedt,
> > hålla igen och bara trycka 390W, när man
> cyklar
> > uppåt 20 mil nästa gång?
> >
> >
> http://triathlon.runnersworld.se/artiklar/backsted
>
> > t-fokuserar-pa-att-halla-igen.htm
>
>
> Oj, är det möjligt eller har det smugit sig in
> ett fel i tidningen kanske.

Han väger väl över 90kg så det borde inte vara någon omöjlighet.:/

Visa dina Watt
revolverwatt.png

16 enminutare med varierande kadens idag.(The Sufferfest - Revolver).
Ca 20-30W mindre än vad jag hade velat se, men men :)

Lite känningar i mitt vänsterknä efter ett lite för kallt distanspass förra helgen, försöker se det från den ljusa sidan i och med att det åtminstone inte är under sommaren som jag hade förra året.

Visa dina Watt
Palisade, 5x9 var dagens program. De tre första gick utan problem, sedan stumnade benen en aning och psyket led. Benen hade svårt att hålla kadensen på 95 och ville ned på låga 91-92. Kunde dock hålla tempot de sista 2 minuterna, så kraften fanns där... men var svår att plocka fram i dag. Kanske var det tur att mitt pulsband pajat, för jag tvivlar på att jag kunde tvinga upp pulsen så högt i dag...

Snittwatt på 9 minuterna: 278 (3.16 W/kg), 277 (3.15), 278 (3.16), 273 (3.10) och 266 (3.02).
pastis-2013-11-26-palisade-506685.jpg

Visa dina Watt
Rasmus90 skrev:
> Guldfinger skrev:
> -----
> > wobblie skrev:
> >
>
> > -----
> > > Man kanske skulle göra som Magnus
> Bäckstedt,
> > > hålla igen och bara trycka 390W, när man
> > cyklar
> > > uppåt 20 mil nästa gång?
> > >
> > >
> >
>
> >
> > > t-fokuserar-pa-att-halla-igen.htm
> >
> >
> > Oj, är det möjligt eller har det smugit sig
> in
> > ett fel i tidningen kanske.
>
> Han väger väl över 90kg så det borde inte vara
> någon omöjlighet.:/

Väger han så jäkla mycket alltså?

Tyckte först att relationen mellan hans tänkta watt på cykeln och hans i sammanhanget modesta löptid var rätt skev (även om han naturligtvis är relativt sett mycket bättre på cykeln). Men om han väger 90 pannor så blir det ju inte lika skevt.

Visa dina Watt
Rasmus90 skrev:
> Guldfinger skrev:
> -----
> > wobblie skrev:
> >
>
> > -----
> > > Man kanske skulle göra som Magnus
> Bäckstedt,
> > > hålla igen och bara trycka 390W, när man
> > cyklar
> > > uppåt 20 mil nästa gång?
> > >
> > >
> >
>
> >
> > > t-fokuserar-pa-att-halla-igen.htm
> >
> >
> > Oj, är det möjligt eller har det smugit sig
> in
> > ett fel i tidningen kanske.
>
> Han väger väl över 90kg så det borde inte vara
> någon omöjlighet.:/

Väger också 90kg men skulle var glad om jag kunde hålla 290W i 20mil. Men det är kanske 100W som skiljer mellan seniorklass och världselit. För övrigt skandal att tidningen inte anger W/kg också :)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Tja Gurra körde väl 450W i snitt på 5 mil tempo när han vann SM så då känns väl 390W över 20 mil för Maggie rätt vettigt om man dessutom tar i åtanke att M väger ca 20 kilo mer än G.

//Ola

Visa dina Watt
Då har man provat SRM-cykeln också.

2013-11-27-SRM.jpg

Känslan innan var att jag borde ha ökat tröskelwatten med ca 10 Watt och ha ung. samma pulsnivå som för ett år sedan.
Jag körde också ett "ramptest" förra veckan på 190 220 250 280 310 W.
Pulskurvan så ganska exakt likadan ut som förra året.
Men känslan var att det gick ganska lätt på 310W.

Förra årets resultat på Monark, (2012-12-14):
troskel-boson-121214-monark-bc.jpg

Dagens resultat på SRM, (2013-11-27):
troskel-boson-131127-srm-bc.jpg

Så resultatet är inte riktigt det jag förväntat mig. Eller så tyder jag bara siffrorna fel.
282 SRM-Watt är väl ungefär lika med eller mindre än 272 Monark-Watt ?
Pulsen vid 2 och 4 mmol är klart lägre nu. (Det är väl bra ?).
(Vikt: 73 kg).

/ Andreas

Visa dina Watt
Failade grovt på fyror förra veckan (gav upp på tredje när effekten närmade sig ftp) och bestämde mig för att köra ett tag på tempo el. sweetwpot för att lära mig cykla igen, men lite vila och lite stretch gjorde benen pigga, så jag lät uppvärmningen gå rakt in i riktiga fyror (279/293/297/312W, 109/114/116/122% ftp) och för att skoja till det, 1 min@400W på slutet.
watt.png

Visa dina Watt
Hade gärna delat siffrorna från gårdagens kvällspass som blev en 40 minutare runt tröskelpuls, men eftersom det isf innebär att jag har ~10% fel på min FTP tror jag att det blir att se över riggen och sen köra ett test till innan man ropar hej. Dessutom kommer det bli så satans jobbigt resten av vintern om man överträffar sitt mål redan nu.

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Dessutom kommer det bli så
> satans jobbigt resten av vintern om man
> överträffar sitt mål redan nu.

Baksidan med att toppa formen i november...

Visa dina Watt
Gör mot dig själv som mot andra på samlingen före träningen: ljug om formen, ljug om träningen, ljug om hur det känns. Snacka ned dig själv helt enkelt, så att de andra (d v s du själv) tänker att jäklar vad bra han (du) måste vara när allt stämmer.

Visa dina Watt
DT skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Dessutom kommer det bli så
> > satans jobbigt resten av vintern om man
> > överträffar sitt mål redan nu.
>
> Baksidan med att toppa formen i november...

Mjo, blev rätt förvånad att 6 veckors trainertramp skulle ge en sån extrem förbättring. Känns som det blev ca 5% för högt för att vara troligt. Bytte batteri i PT-navet innan, det har inte påverkat förr, men för att vara säker är det nog säkrast att kalibrera & köra igen.

Visa dina Watt
Går bra nu. 5x15+4: 301,315,327,339 och 322 (4.06W/kg).
8 stycken tior står på schemat i helgen. Har förhoppningar att klara 4W/kg även då.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Dagens pass; 3 x 10 på 105-110% FTP, 1 min RBI

20131128_Rubicon.png

Första två kändes bra (4.6 W/kg), tredje var det rätt mosigt i benen. Men så kanske de var lite för trötta från gårdagens pass för att köra så kort vila mellan.

Visa dina Watt
Mills, 3x(3x2) var dagens utmaning. Var ganska trött innan passet och trodde det skulle gå tungt i dag. Men låg över målwatten i alla nio intervallerna, så jag får vara nöjd.

Snittwatten: 318 (3.61 W/kg), 321 (3.65), 324 (3.68), 321 (3.65), 322 (3.66), 325 (3.69), 322 (3.66), 321 (3.65) och 329 (3.74).
pastis-2013-11-29-mills-511941.jpg

Visa dina Watt
Snygga grafer!

En fråga till alla er Monarkare: Hur pass mycket fläkt behöver man för att hålla nere temperaturen under ett pass på en hanterlig nivå?
Jag menar: det blir ju värre än ett spinningpass jue.

Visa dina Watt
Idag blev det en nerkortad Gayley. 3x8 min på ftp istället för 4.
3.39W/kg, 3,45W/kg, 3,49w/kg trainerroad watt

Trainerroad har hjälpt mig att motivera mig till att köra längre än 4min intervaller. Hoppas det märks i vår.

Visa dina Watt
Jerry skrev:
> Snygga grafer!
>
> En fråga till alla er Monarkare: Hur pass mycket
> fläkt behöver man för att hålla nere
> temperaturen under ett pass på en hanterlig
> nivå?
> Jag menar: det blir ju värre än ett spinningpass
> jue.

Jag har två bordsfläktar på drygt armlängs avstånd på ett bord framför mig (med datorn i mitten). För långa intervaller där jag inte får avkylning i vilan har jag även på en golvfläkt bakom, riktad mot benen (riktar jag den mot ryggen bromsar den flödet från de andra fläktarna och ger sämre kylning).
Ändå blir jag överhettad, men jag kan för det mesta fullfölja. Jag har ofta också en blöt handduk på en krok intill, som jag kan lägga över axlarna i vilorna.

Visa dina Watt
Tycker ni att det gör skillnad i hur ni producerar era watt?

Själv tycker jag att det väsentligen jobbigare att göra watten på låg kadens (60-70) och hög belastning än tvärtom, dvs hög kadens (100-110) och låg belastning.

För låga watt-tal tycker jag inte att det spelar så stor roll men för maximalbelastningar för korta (2-6 min) och medellånga intervaller (6-20 min) gör jag hellre watten medelst hög kadens än att öka belastningen.

Visa dina Watt
Jag kan pressa ut ca 20-30 W mer på tröskel vid 60-65 i kadens, stående, jämfört med vid 90-100 i kadens sittande. Samma puls, samma upplevd ansträngning. Tyvärr funkar det inte sittande, för rygg och rumpa tar stryk då.

Men för en högre effektnivå, som 20-30 procent över tröskeleffekt, då är det svårt att göra det på låg kadens. Jag antar att kadensen för maximal verkningsgrad ökar när effekten ökar. Och drar man det resonemanget lite längre så skulle det kunna innebära att det egentligen är en viss kraftnivå i benen som är effektivast, eftersom konstant kraft och högre kadens ger högre effekt.

Visa dina Watt
Öppen balkongdörr ger nedåt tolv grader. En handduk över styret tar bort en del svett. Ett svettband skyddar cykeln. En spinningmatta under skyddar golvet. Funkar för mig i alla fall.

Visa dina Watt
2x20 på ~290 W (P2m), plus 10 min till på slutet. Magen krånglade på slutet (överdos röda linser, misstänker jag), annars hade det blivit 3x20. Kändes härligt lätt nästan hela tiden. Första 2-3 minuterna är mentalt jobbiga, sen bara det flyter på. Pulsen ökar lite för snabbt för att jag ska våga höja, även om känslan är bra.

Siffermässigt var första 2x20 i princip helt identiskt med passet jag beskrev ovan, från 25 nov. :)

Visa dina Watt
Hello alla watt-lowers!

Kört mina första seriösa Moan-ark-pass och fått epic fail på båda.
Har suttit och tittat i Golden Cheetah (version 3.0) på passen och försöker klura ut hur jag ska lyckas välja rätt måleffekt på de kommande passen.
Ett sätt är ju naturligtvis att bara minska på motståndet tills jag lyckas genomföra ett helt pass utan att krokna men, nu när har jag alla verktyg tillgängliga borde jag kunna räkna fram rätt måleffekter för respektive typ av pass givet de två passen nedan, eller?

Hittade en beskrivning hos Training Peaks att ifall man gör en "allout effort" under 20 minuter så är det troligt att ens FTP ligger på NP för sagda 20 minuter minus fem procent, kan det stämma? Jag är skeptisk ... tror inte jag skulle orka 2x20 med en så liten minskning som 5%.

2013-11-28_1901_4x4_300_150N.png

bild 1. misslyckad 4x4, blev 3x4. NP=224, medelpuls=148, maxpuls=164 (första passet efter en ~1,5 veckas förkylning).
2013-11-29_2929_1x20_225_130W.png

bild 2. misslyckad 2x20, blev 1x20, NP=203, medelpuls=134, maxpuls=159 (pass nummer 2).

Edit1: stafvel
Edit2: Googlade lite ...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
NLC skrev:
> Vad är den ljusblå kurvan (mörkblå ser ut att
> vara puls och röd är effekt)?

Måste vara kadens.

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Om det trampats på en Monark, har då motståndet
> kontinuerligt ökats motsvarande för att
> bibehålla (relativt) konstant effekt?

Tror snarare att det är på en trainer som är datorstyrd och kan ställas att ge konstant effekt oberoende av kadens (inom rimliga intervall).

Visa dina Watt
Hmm, det missade jag. Det kanske är en Monark då. Jag har själv kört intervaller där jag justerat motståndet när kadensen förändras, för att hålla konstant effekt (på effektmätaren).

Visa dina Watt
Kör på en 839E.
Den ljusblå kurvan är kadensen.
839E justerar motståndet så att effekten hålls konstant när kadensen sjunker.
Man kan se att jag börjar tappa kadensen lite innan halva intervallet och att effekten blir hackigare mot slutet av intervallet (röd kurva).

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Låter ju suveränt, kanske är en sån 839E man
> skulle ha då :-)

Nu svär jag kanske i Watt-kyrkan och till råga på allt med en dum fråga:
Vad är egentligen fördelarna med en testcykel typ Monark framför en tillförlitlig ergotrainer bortsett från att behöva rigga upp den senare med en "riktig" cykel?

Jag ser mest en drös problem med en testcykel i form av utrymmesbehov, svårigheter att få in sittställning som liknar det man tränar för osv.

Tillbaka
Topp