I dag är jag nöjd! Fick till ett, för mig, bra pass. Helt oväntat. Har haft en lätt men gnagande migrän hela dagen. Kom hem och kände mig totalt opepp på att sätta mig på testcykeln. När klockan var halv nio hade djävulen på axeln tjatat tillräckligt för att jag ändå skulle försöka.
Efter tio minuter av uppvärmningen var migränen borta. Eller ja, den märktes inte längre i alla fall. Den har återvänt nu när jag varvat ner efteråt, men det är ju skit samma!
Med migränmonstret ur vägen bestämde jag mig för att köra 40 minuter tröskel i ett svep.
Sagt och gjort. Och det gick finfint! 40 minuter avverkades nästan lekande lätt. Tyvärr fungerar min hjärna så att om jag bestämt mig för en tid så vill hjärnan lägga av då, oavsett hur lätt eller tungt det är. Nu var det fortfarande rätt lätt när jag stoppade (klockan var mycket också), så det kändes riktigt bra.
Ca 270-275 W (Monark) på 100 kadens. 287 W (P2m). Snittpuls 165, maxpuls (snitt sista minuten) 174. Ökade ca 5-6 slag mellan 20 och 40 min. Jag brukar skatta min tröskelpuls till 170-173, så jag tangerade övre regionerna först i slutet av de 40 minuterna.
Och detta efter ett par veckor av misströstan och uppgivenhet på grund av bristande träningsmängd och undermåliga prestationer.
Visst är det en bit kvar till mitt mål för säsongen, men detta var ett peppande besked, under omständigheterna!