Visa dina Watt

Visa dina Watt
Nä, men så är det ju för alla spinningklasser att passen inte "passar". Men om bara de där wattcyklarna är konsistenta från gång till gång och sinsemellan (stort frågetecken) så är det iaf ett steg framåt från att bara vrida på motståndet på känsla (när man väl har gafflat in vad en SATS-watt motsvarar) vid vanlig spinning. :-)

Visa dina Watt
Blev några tjugor idag, ny sittställning på monarken efter Bikefit. Känns lite ovant men watten verkar ju inte minskat så bara att köra på :) Kapar man dessutom nåt kilo till så kanske det kan gå fort till sommaren.

Tjugor.JPG

Visa dina Watt
Ikväll blev det lite av ett favoritpass. 6x8 minuter med 2 min vila.. Lagom korta intervaller för att man ska överleva tristessen, tillräckligt kort vila för att det ska bli rejält jobbigt om man går ut för hårt :)

Bilagor

• Screen Shot 2014-02-05 at 10.18.40 PM.png
    Screen Shot 2014-02-05 at 10.18.40 PM.png
    18.7 KB · Besök: 59
Visa dina Watt
Har inga flashiga grafer att visa då jag kör på en hederlig monark men körde 4x4min i förrgår på 430w.
(Igår blev det tejpkrysset i fyra timmar på låg belastning, för låg för att uppge här)
Vikt ca 75kg om någon nu är intresserad av w/kg trots det här är en "visa dina watt" tråd.

Visa dina Watt
Orbeamartin skrev:
-------------------------------------------------------
> 4x4min i förrgår på 430w.
> Vikt ca 75kg

Åfysatan. Imponerande både i absoluta och relativa tal. :-)

Visa dina Watt
Micke S skrev:
> Morgonpasset.
>

Haha, skön kommentar på frågan om det är Monark- eller SRM-watt:

Det är SRM science-watt mätta i 0,5 s sampling i klimatkontrollerat labb med avstängd klimatutrustning. Kg-värdet är mätt med kalibrerad balansvåg.

:D

Visa dina Watt
Fail på fyror. Varför blir det som det blir? antar att jag är för kass för de watt jag försöker mig på....

Failfyror.jpg

Planerade att köra 4 st och att de skulle vara hårda, 92-95 % av maxpuls. Nådde bara som högst 94 % i slutet av andra och hade då nästan inget mer att ge.

Jag var utvilad och kände mig pigg innan så det borde inte vara att jag är sliten. Varför tar det sådan tid innan pulsen är uppe??

Sitter på balkong där det idag var ca 4 grader, kör inte fläkt och svettas enormt. Kan det göra att jag har svårt få upp pulsen.

Maxpulsen på 186 har jag nyligen mätt på VO2max-test.

Visa dina Watt
Svårt att veta men gissningsvis pga lite för dålig uppvärmning samt att du drog på dig syra på första intervallen som du sen fick sota för. För mig är det mm precision för att komma upp >95%
Bara ta nya tag :)

Visa dina Watt
Blev fyror idag med power2max äntligen monterad på monarken. Verkar visa rätt så identiska värden.
429,436, 439 och 446watt.
(dippen på intervall 2 vet jag ej vart den kommer ifrån, måste hickat till)

Bilagor

• 20140210.PNG
    20140210.PNG
    25.2 KB · Besök: 40
Visa dina Watt
Orbeamartin skrev:
> Blev fyror idag med power2max äntligen monterad
> på monarken. Verkar visa rätt så identiska
> värden.
> 429,436, 439 och 446watt.
> (dippen på intervall 2 vet jag ej vart den kommer
> ifrån, måste hickat till)

Grymma Watt! Är det som syns i grafen all uppvärmning du kör innan första fyran, dvs 10 minuter på ~200 W?

Visa dina Watt
Rullade hem från jobbet i ca 15 min, men sen blev det ombyte och lite plock, så det kan knappt räknas. Men kör inte järnet på första utan den får gå som "uppvärmning".

Vikt ca 75, har lite probs att få ner den mer pga kaffebröd :)

Visa dina Watt
Orbeamartin skrev:

>
> Vikt ca 75, har lite probs att få ner den mer pga
> kaffebröd :)

Bränn bränn bränn.

Fyror på sex w per kg !!!

Visa dina Watt
Exakt. 5.7w/kg räckte tydligen för att vinna 1991. Något är inte korrekt..... kalla det avundsjuka eller vad du vill men jag tror inte på det.

henka35 skrev:
> Öhh 6W/kg!!! Enligt Ferrari krävs 6,7W/kg för
> att vinna Touren...

Visa dina Watt
henka35 skrev:
> Öhh 6W/kg!!! Enligt Ferrari krävs 6,7W/kg för
> att vinna Touren...

Det var väl knappast över 4 minuter...

Visa dina Watt
Jag tror faktiskt att jag skulle kunna komma upp i 6 W/kg på fyror om jag tog mig i kragen och gick ner till min önskevikt, samtidigt som jag fokuserar på att faktiskt träna fyror och liknande. Just nu är det dock mer strax över 5 W/kg det handlar om, men så blir det sällan fyror.

Visa dina Watt
emilh skrev:
> henka35 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Öhh 6W/kg!!! Enligt Ferrari krävs 6,7W/kg
> för
> > att vinna Touren...
>
>
> Det var väl knappast över 4 minuter...

Nej, just det. Det var väl sista halvtimman upp för ett berg efter 6 timmar i sadeln eller nåt sånt. :-)

Visa dina Watt
Taylor Phinney drog ju 488w i 12min för etappseger på tour of Dubai, 86kg. Så fixar du 12min så är du med i matchen Orbeamartin.

Däremot drog Ludvigsson 499w i 15min och han ligger väl närmare 75kg så där har du en bit kvar...

Visa dina Watt
Hej!

Precis köpt mig en Bkooltrainer, inte alls mätt watt innan utan bara kör på puls och känsla. Bkools analysmöjligheter är inte de bästa så körde ett 4x4 och exporterade till Golden Cheetah och valde ut intervallerna.
Finns ju hur mycket grafer och siffror som helst! Några tips på vad man ska följa och fokusera på, eller kanske länk till en lättförstålig guide?
Men som jag förstår det är det xPower som är en intressant siffra, W/kg blir i snitt 4,76W/kg.

Bilagor

• watt.JPG
    watt.JPG
    30.3 KB · Besök: 29
Visa dina Watt
julgus skrev:
> Exakt. 5.7w/kg räckte tydligen för att vinna
> 1991. Något är inte korrekt..... kalla det
> avundsjuka eller vad du vill men jag tror inte på
> det.

Orbeamartins siffror är grymt imponerande. 5,83W/kg i snitt på de fyra fyrorna. Men de är inte så höga att de nödvändigtvis måste ifrågasättas, tycker jag - det finns fler här på forumet som drar liknande W/kg utan att ha vunnit Tour de France. :-)

Jämförelsen mellan fyror och FTP är också som att jämföra äpplen med päron...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Fan jag är ju klen ju :). Ligger bara på ca 360w på fyror med 90 i kadens och väger gurka 82-83kg. Det ger väl ca 4.4w/kg. Dock så fixar jag 370w med 100 i kadens, mer lunga än benstyrka kanske då. Tränar dock på 90-kadens då jag inbillar mig att det är det jag behöver.

Visa dina Watt
saltgurkan skrev:
> Fan jag är ju klen ju :). Ligger bara på ca 360w
> på fyror med 90 i kadens och väger gurka
> 82-83kg. Det ger väl ca 4.4w/kg. Dock så fixar
> jag 370w med 100 i kadens, mer lunga än benstyrka
> kanske då. Tränar dock på 90-kadens då jag
> inbillar mig att det är det jag behöver.

4:or -> VO2max -> avsett att träna lungor mer än ben. IMHO.

Visa dina Watt
Okej, jo, fast pulsen blir hög med 90-kadens också :). Inbillar mig att det är bra att köra på sådan kadens man kör med på tempohojjen, fast om jag tränar högre kadens så kanske jag klarar att köra på högre kadens annars också.
Vad finns det annars då, 2x20 har jag hört ska vara bra? Pallar dock inte att sitta och trycka långa intervall på en Monark, 4:or går ju över hyfsat snabbt så det pallar jag med att köra :).

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Jag tror faktiskt att jag skulle kunna komma upp i
> 6 W/kg på fyror om jag tog mig i kragen och gick
> ner till min önskevikt, samtidigt som jag
> fokuserar på att faktiskt träna fyror och
> liknande. Just nu är det dock mer strax över 5
> W/kg det handlar om, men så blir det sällan
> fyror.

Tror att det finns många som kan klara av att nå dessa W/kg. Krävs "bara" ett antal år med fokuserad träning.

För övrigt tror jag inte det bara är på 4 minutare han kan visa fina siffror.

Visa dina Watt
Ivar skrev:
> Man kanske skulle mäta watt någon gång?
> Skulle väl bara sluta med besvikelse. Lite som
> när man väger sin nya cykel?

+1

Visa dina Watt
Nä det är värre. Med cykeln så kan man köpa sig ur situationen, vilket är svårare med watt om man inte köper lite EPO förstås...

Visa dina Watt
izar skrev:
> Nä det är värre. Med cykeln så kan man köpa
> sig ur situationen, vilket är svårare med watt
> om man inte köper lite EPO förstås...

Man kan ju alltid felkalibrera effektmätaren medvetet...

Visa dina Watt
Detta wattforum verkar vara rätt plats för en fråga; hur mycket effekt "försvinner" på väg från vevparti till bakhjul/trainer? (Kör med en Tacx-trainer som har wattmätare)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Presta skrev:
> Detta wattforum verkar vara rätt plats för en
> fråga; hur mycket effekt "försvinner" på väg
> från vevparti till bakhjul/trainer? (Kör med en
> Tacx-trainer som har wattmätare)

Hoppas det är mkt, för jag kör PowerTap och har låga siffror. Det kan ju endast bero på utrustningen.

Visa dina Watt
Presta skrev:
> Detta wattforum verkar vara rätt plats för en
> fråga; hur mycket effekt "försvinner" på väg
> från vevparti till bakhjul/trainer? (Kör med en
> Tacx-trainer som har wattmätare)

Jag skulle säga att förlusten är mindre än felvisningen på Tracx. Litar inte det minsta på Tracx effekt.

Kör själv med en Tracx Flow och Power2Max. Om jag utgår från att P2M visar "rätt" kan det skilja mycket, tyvärr inte linjärt fel. Vid inställning 200 W på Tracx kan de stämma hyffsat för att sedan diffa 60-70 W vid 300 W Traxc.

Visa dina Watt
>
> Jag skulle säga att förlusten är mindre än
> felvisningen på Tracx. Litar inte det minsta på
> Tracx effekt.
>
> Kör själv med en Tracx Flow och Power2Max. Om
> jag utgår från att P2M visar "rätt" kan det
> skilja mycket, tyvärr inte linjärt fel. Vid
> inställning 200 W på Tracx kan de stämma
> hyffsat för att sedan diffa 60-70 W vid 300 W
> Traxc.

Har också Tacx Flow. Frågan jag har till dig är åt vilket håll din Flow visar fel. För mycket är för lite i förhållande till P2M?

Tillbaka
Topp