Visa dina Watt

Visa dina Watt
Vänta nu? Jag har ju en Tacx Flow!
...betyder det att jag kan mäta watt på något sätt?
Men den wattmätaren har väl inte ANT+ så att jag kan få in värdena till min Garmin va?

Visa dina Watt
Presta skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> > Jag skulle säga att förlusten är mindre än
> > felvisningen på Tracx. Litar inte det minsta
> på
> > Tracx effekt.
> >
> > Kör själv med en Tracx Flow och Power2Max. Om
> > jag utgår från att P2M visar "rätt" kan det
> > skilja mycket, tyvärr inte linjärt fel. Vid
> > inställning 200 W på Tracx kan de stämma
> > hyffsat för att sedan diffa 60-70 W vid 300 W
> > Traxc.
>
> Har också Tacx Flow. Frågan jag har till dig är
> åt vilket håll din Flow visar fel. För mycket
> är för lite i förhållande till P2M?

Ställer jag in Tracx på 310 W brukar P2M visa 350-370 W. Upp till 280 Traxc Watt brukar de stämma ganska bra.

Visa dina Watt
Ivar skrev:
> Vänta nu? Jag har ju en Tacx Flow!
> ...betyder det att jag kan mäta watt på något
> sätt?
> Men den wattmätaren har väl inte ANT+ så att
> jag kan få in värdena till min Garmin va?

Mitt mätande gör P2M, traxcen ställs in på en konstant effekt.

Visa dina Watt
"Ställer jag in Tracx på 310 W brukar P2M visa 350-370 W. Upp till 280 Traxc Watt brukar de stämma ganska bra."

Man kan ju alltid hoppas att detta gäller min oxå. Det skulle betyda att mitt tröskelvärde ligger 40-60 watt högre än jag trott. :-)
Oh well, det blir en riktig wattmätare snart.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Min Tacx visar också alltid för mycket jämfört med P2M, mellan 15-30W. Det verkar bero på en massa saker, men främst kalibrering och utväxling.

Visa dina Watt
Extremt växel och motståndsnivåberoende för mig , Flow & Quarq .
Lita inte på nivån , bör dock visa lika från ggn till ggn om däckstryck och växel är lika .

M

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Presta skrev:
> det återstår bara att skaffa riktiga grejer.
> någon med erfarenhet av quarq?

Ja.
Min slutade fungera på 3-årsdagen, vilket var för ett par veckor sedan.
Jag fick den utbytt och uppgraderad till senaste modell för en ok slant.

Fram till haveriet fungerade den felfritt och utan anmärkningsvärda svängningar i kalibreringsvärde.
Jag har flyttat den omväxlande mellan tre olika cyklar och det har fungerat väldigt smidigt.

Det som gick sönder var reed-switchar. För många. Då kan den inte mäta kadensen och därmed effekten.
P2M har ju inte sådana switchar, så möjligen är den säkrare på den punkten.
Quarqen kan man å andra sidan kalibrera med en app. Fast det gör man inte...typ.

Visa dina Watt
Mina två effektmätare (P2M & Quarq) visar ca 20-30w mer än Tacx efter att alla är kalibrerade.
Differensen mellan P2M och Quarq är nästan inget alls skulle jag vilja säga. Men trainern är känslig för lufttryck och spänning så den bör kalibreras då och då.
På låga effekter, <200w visar Tacx väldigt lågt. Om P2M visar 200w så har jag ca 100w på trainer. Efter 250w blir diffen mindre. Vid 300w ligger det på ca 20-30w. Så när jag kör 4:or på 340w (P2M) så ligger Tacx på 310w för mig i alla fall.

Visa dina Watt
Wahoo har till slut fått ordning på sin Segments-app så jag testade att köra en repetition av avslutningen av sommarens Etape du Tour, alltså uppför Hautacam.
55:37 gick det på, något som knappast kommer gå att matcha med resten av etappen i benen i sommar men det ger iaf någon sorts mål.

kickrhautacam1.png

Körde på 8 minuter till på tröskel efter segmentet för att få det till över en timme.
Ovant att köra trainer med så låg kadens (snitt kring 70), pallade upp framhjulet med en tjock bok :)

Visa dina Watt
Det har inte varit så mycket aktivitet i den här tråden på sista tiden. Tränar ni inte?
För egen del har jag inte monarkat på en vecka men igår var det dax igen. Kändes rätt bra i benen men jag hade bestämt att jag skulle ta det lite lugnt då jag känt att kroppen fightas med nått obra.

Det stod EB 2x20min&+S på programmet
Översätter man detta ska det betyda
2x20 minuter på tröskeln. 5 minuters vila mellan set
& betyder tempoväxlingar. Minut 5-15 växlade jag mellan kadens 80-100 var 30de sekund. Minut 15-20 växlade jag kadens var 15 sekund. Sittande igångdrag fick det att svida fint i benen
S betyder att jag ska ställa in motstånd 60% över tröskelwatt och pedala på i 100rpm till fail. Max 3 minuter - minst 1,5 minut, annars ska watten justeras

Så det blev 235 Watt som grundinställning, som är min tröskelwatt. Med tempoväxlingarna blev det 210/260 Watt

S blev jag lite osäker på hur jag skulle räkna. 60% av 235 Watt. Ska jag räkna 235 x 1,6 = 376 Watt
Det är ju jättemycket!!!!
Jag ställde in på 300 Watt och höll på att ge upp efter "kravet" på 1,5 minut men det gick ju att genomföra 3 minuter så jag får väl höja nästa gång :|

(Går)dagens vikt efter många dagars äta/sova gott, alldeles för många 76,9kg

31.1.png

Edit: Glömde länken: http://www.strava.com/activities/114694314

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Den där avslutande spurtintervallen är sjukt jobbig. Och ja Jenny, det ska vara högt och jävligt jobbigt. Det bränner bra i benen efter lite långa EB-intervaller.

Visa dina Watt
DT skrev:
> Jag tror nog att 160% FTP till fail bränner bra i
> benen närsomhelst. Vilken jäkla sadist som har
> skrivit det där programmet. :-)

Det skulle vara Mattias på Aktivitus. Stundom hatar jag honom passionerat :)

Visa dina Watt
Jenny W skrev:
> Det har inte varit så mycket aktivitet i den här
> tråden på sista tiden. Tränar ni inte?

Nej :(
Haft fullt upp med lägenhetsförsäljning och andra förberedelser inför flytt till Stockholm, så det mesta förutom pendling och gymbesök har uteblivit.

Som vanligt jävligt starkt jobbat av dig dock!

Visa dina Watt
emilh skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det har inte varit så mycket aktivitet i den
> här
> > tråden på sista tiden. Tränar ni inte?
>
> Nej :(
> Haft fullt upp med lägenhetsförsäljning och
> andra förberedelser inför flytt till Stockholm,
> så det mesta förutom pendling och gymbesök har
> uteblivit.
>
> Som vanligt jävligt starkt jobbat av dig dock!

Tackar.

Kom ihåg, när du vilar tränar dina konkurrenter ;)

Lycka till med försäljning/flytt +Annat

Visa dina Watt
Jag gnetar på, är i andra halvan av ett distansblock (2-3 LSD, 1 Tröskel och 1 VO2max). Just nu har jag ökat effekten vid LSD från 100 watt till 180 watt (körde ett pass på 1:45 igår).
Kadensen är åt skogen för låg just nu (839 justerar motståndet för konstant effekt). Det ska jag jobba på efter VL.

Lite undanflykter har jag också:
- Nu har jag lättvecka inför Vasaloppet.
- Sa jag att jag är kort och övertung.
- Jag har så låga watt att det inte är något att visa upp.
Så, nu kommer jag inte på fler undanflykter:-)

Ps. Det är många imponerande watt/kg i den här tråden:-)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag öser väl på då. Varför vila idag när jag kan göra det imorgon? :D

Idag var det DÖDStjugor på menyn. Eftersom jag inte hann med/orkade/saknade motivation i morse så fick jag ta mig kragen nu ikväll ist.
Passet heter EB2x20%+S och går till som följer
15 minuter på FTP. I mitt fall 235 Watt
minut 16-19 FTP + 15% = 270 Watt
sista minuten av tjugan, FTP + 40% = 330 Watt

Andra tjugan jämkade jag med mig själv och sänkte första 15 minuterna till 225W men körde sen som ovan. Ett par minuter in i den andra intervallen uppstod någon slags tv-kris och jag fick (inte helt ovälkommet) avbryta och gå och hjälpa barnet med tvn

Efter dessa två intervallerna är det vila fem minuter och sen pricken över I:et (dödsstöten).
S, där det är meningen jag ska köra minimum 90 sek men max 3 minuter på så hög watt som är möjligt. Idag provade jag 330 Watt. Gick inte så bra. Får sänka nästa gång, alternativt vila. Idag var benen så tunga och trötta att mjölksyran började bubbla ur öronen bara jag tänkte på monarken. Ack denna ångest. Det var femte dagen i rad med cykelträning av något slag så nu känns det ok att ta en vilodag. Hyfsat nöjd med att jag faktiskt genomförde hela passet ändå. Tvivlade starkt på att det skulle funka redan en minut in i första intervallen. Undrade varför ingen bara kunde komma och skjuta mig. Finns det verkligen inget annat sätt? Nått enklare sätt? Skam den som ger sig :#

Tröstade mig med att grädda våfflor efter kvällen idiotpass.

Dagens vikt: 76,8kg Hmpf

ddstjugor.png

http://www.strava.com/activities/115845340

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Är ju bara tio månader kvar till jul, så det kanske passar med en liten grötrimsövning inspirerad av föregående inlägg.

Den som aldrig kört en intervall
blir heller ej av tanken kall,
att känna hoppets flämtande låga
när man med fyror och tjugor sig plåga.
Men se, det kanske ändå går
även om tiden känns som år.
En minut, en halv, tio sekunder,
se på tusan, ett magiskt under.
Det gick, det gick,
det var dagens kick.
Efter kort vila,
snabbt in på happy stila.
Mången watt och hög FTP
gör vanlig dödlig sne!

Visa dina Watt
Hehehe. Fint. Verkligen :)

Då vet jag vem jag ska vända mig sen när det lackar...

GoranS skrev:
> Är ju bara tio månader kvar till jul, så det
> kanske passar med en liten grötrimsövning
> inspirerad av föregående inlägg.
>
> Den som aldrig kört en intervall
> blir heller ej av tanken kall,
> att känna hoppets flämtande låga
> när man med fyror och tjugor sig plåga.
> Men se, det kanske ändå går
> även om tiden känns som år.
> En minut, en halv, tio sekunder,
> se på tusan, ett magiskt under.
> Det gick, det gick,
> det var dagens kick.
> Efter kort vila,
> snabbt in på happy stila.
> Mången watt och hög FTP
> gör vanlig dödlig sne!

Visa dina Watt
Blev lite monarkande på förmiddagen så lunchen smakar bättre.
(glömde stoppa klockan, 3h ska det vara prick på sekunden. Skiljer ca 10watt till monarken som visade 240 och power2max 250 mest hela tiden)

Bilagor

• 25feb.PNG
    25feb.PNG
    24.4 KB · Besök: 47
Visa dina Watt
20140226b-001.jpg

Gjorde i kväll ett kort test av min nya effektmätare, P2M Type S. Loggade P2M watt på min Edge 810 och sparade virtuella watt via fastsensorn och TrainerRoad/Kurt Kinetic Road Machine. Inga anmärkningsvärda skillnader, kanske 6-8 glädjewatt via den virtuella. Jag "nollade" P2M genom att sluta trampa under några sekunder vid 23 och 30 minuter. Som jag misstänkte är jag starkare i mitt gamla höjdhopparben, cirka 6 procent. Länkar finns för de som vill grotta mera.

filename=virtuella.jpg

Virtuella watt från Kurt Kinetic Road Machine. http://connect.garmin.com/activity/451919696

filename=p2m.jpg

Power2max Type S watt. http://connect.garmin.com/activity/451911177

Visa dina Watt
Pastis skrev:
> Som jag
> misstänkte är jag starkare i mitt gamla
> höjdhopparben, cirka 6 procent.

Det där är nog den största skillnad mellan två ben jag någonsin sett loggad från en P2M. Enbenstramp ger ju inte 100/0.
Du kan kanske vinna en hel del på att öva upp vänsterbenet? :)

Visa dina Watt
Pastis skrev:
> Gjorde i kväll ett kort test av min nya
> effektmätare, P2M Type S. Loggade P2M watt på
> min Edge 810 och sparade virtuella watt via
> fastsensorn och TrainerRoad/Kurt Kinetic Road
> Machine. Inga anmärkningsvärda skillnader,
> kanske 6-8 glädjewatt via den virtuella.
>
>
Nu vill säkert fler än jag veta vad du kör med för däcktryck och hur många hela varv du skruvar in rullen mot däcket!

Visa dina Watt
Blev ett stress-pass idag. Hade egentligen lite för lite tid men klämde in det mellan ärendena annars hade det inte blivit av alls. Fick bli 3 minuters uppvärmning, hårdkörning och sen bara någon minut nedvarvning och ingen stretching.

SCI + S stod på programmet. Styrkepass således.

Meningen att jag skulle hålla 65rpm i kadens. Det var svårt. Det underlättar massor med musik som håller takten. Rekommenderar "Moves like Jagger" :)
Förra gången var första gången jag körde detta styrkepass och det blev att laborera med motståndet för att hitta rätt. Idag visste jag lite mer. Eventuellt skulle jag kunna höja något nästa gång men då blir det ytterligare en intervall samt att kadensen ska ner lite till
Nå väl. Idag blev det iaf 9x4min. 4,0kp x 65rpm = 260W

S består av en nådastöt genom så hög watt som möjligt i minst 90 sekunder men max 3 minuter. Provade 350W idag. Det var jäms med det berömda.

Så här fina pucklar blev det

SCI.png

http://www.strava.com/activities/116533514

Vikt:77kg

Visa dina Watt
Pastis skrev:
> http://pastis.tauzero.se/wp-content/uploads/2014/0
> 2/20140226b-001.jpg
> Gjorde i kväll ett kort test av min nya
> effektmätare, P2M Type S. Loggade P2M watt på
> min Edge 810 och sparade virtuella watt via
> fastsensorn och TrainerRoad/Kurt Kinetic Road
> Machine. Inga anmärkningsvärda skillnader,
> kanske 6-8 glädjewatt via den virtuella. Jag
> "nollade" P2M genom att sluta trampa under några
> sekunder vid 23 och 30 minuter. Som jag
> misstänkte är jag starkare i mitt gamla
> höjdhopparben, cirka 6 procent. Länkar finns
> för de som vill grotta mera.
>
>
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=230822/f
> ilename=virtuella.jpg
> Virtuella watt från Kurt Kinetic Road Machine.
> http://connect.garmin.com/activity/451919696
>
>
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=230821/f
> ilename=p2m.jpg
> Power2max Type S watt.
> http://connect.garmin.com/activity/451911177

Måste vara imponerad av de virtuella värdena som kkrm visar!

Visa dina Watt
Joel skrev:
> Måste vara imponerad av de virtuella värdena som
> kkrm visar!

Det är jag också. Hade iofs läst om att kurten var bra tillsammans med TrainerRoad och det var därför jag köpte den trainern. Värdena är så pass bra att jag kommer att fortsätta att använda virtuella watt och min gamla ombyggda cross/trainercykel till höst/vinter/vår-träningen inomhus. Har ju långa riktiga vintrar här uppe och det känns helt onödigt för mig att använda "finracern" med P2M då jag bara mäter watten för att se min personliga utveckling. Racern med P2M ska jag njuta av utomhus under de varma månaderna...

Visa dina Watt
Fortfarande svårt för mig att hitta nivån på 4*4 min.

4x4.jpg

1:a 376 W kändes inte jobbig alls.
2:a 362 W Jobbig som bara...
3:e 337 W Var tvingad att sänka efter 2 min.
4:e 345 W Startade på samma motstånd som 3:e efter sänkning, gick för lätt. Hade mycket krafter kvar mot slutet av intervallen.

Jag har lätt för att producera mjölksyra och tål en hel del, antagligen det som gör att jag inte märker när jag är på väg att spränga mig. Jag får helt enkelt i fortsättningen lita på effektmätaren och inte gå upp för högt första och andra intervallen.

Visa dina Watt
Hittade ett nytt gym i Jönköping som har ett par wattbikes så har börjat testa lite för att se om det kan vara ett alternativ till spinning. Bilden visar gårdagens "pass" (uppvärmningen exkluderad)
279,7 watt i 20minutaren (blir väldigt lite i w/kg så återkommer....)Precis fått hem training and racing with a power meter också så får tragla igenom den för att försöka lära mig mer om ämnet.

Bilagor

• Screenshot_2014-03-11-12-47-31.png
    Screenshot_2014-03-11-12-47-31.png
    17.2 KB · Besök: 38
Visa dina Watt
Öijer skrev:
> Uppvärmning med ett Åstrand cykeltest på 250
> watt och sedan tio ettor med 476 i snittwatt;
> http://connect.garmin.com/activity/458876561
> Jag började med en elfte "bonusetta" men hittade
> förståndet igen och gav upp.

lite OT men varför kan ja se Öijlers fina kurvor i garmin connect men inte mina egna? loggar ja in kan ja inte heller se Öijlers kurvor. är de någon inställningsmiss?

Visa dina Watt
sivan skrev:
>
>
> lite OT men varför kan ja se Öijlers fina kurvor
> i garmin connect men inte mina egna? loggar ja in
> kan ja inte heller se Öijlers kurvor. är de
> någon inställningsmiss?

Nä det är inget fel på dina inställningar, det är garmin som har sirap i huvudet..
Loggar du ut och väljer ''brittiska'' måttenheter så ser du kurvorna..
Detta gäller alltså om du kör internet explorer, kör du google crome så funkar allt som vanligt.
mer finns att läsa i denna tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2086929/page=1

Visa dina Watt
s man kan aldrig se kurvorna inloggad i Explorer? vare sig man har meteriska eller brittiska mått? när ja kollar i crome ser ja alla kurvor förutom kadensen.

Visa dina Watt
Dagens pass bestod av sex intervaller i Ellesbobacken. Var rätt tom på energi redan innan rundan så jag kände mig orkeslös. Inte så imponerande watt heller. När jag maxar snittar jag över 400 W, så detta var en bra bit från toppform. Men benen blev trötta, och det var ju meningen!

Picture11.png

Tillbaka
Topp