Visa dina Watt

Visa dina Watt
Riktigt bra watt/kg-förhållande- 5,4w/kg(ftp) är imponerande (Y)! - sen vill jag utan att vara negativ säga att W/kg-förhållande tyvärr inte har så sjukt stor betydelse i svenska miljöer där backar inte är det primära- finns istortsett bara kinnekulleloppet i den kategorin. Det skulle inte skada om du blev tyngre genom lite muskler.:D!!

Visa dina Watt
Om siffrorna är korrekta:
Se till att skaffa en bra coach som kan lägga upp en plan för din framtida utveckling och karriär. Och om du inte tycker du har råd, försök få din farsa att förstå vilken talang du är och så får han ta ett lån på huset eller nåt.

Visa dina Watt
Idag var det lite mer monotont malande och pannbensträning. #trainervasan

Screenshot_20160306-2003252.png

Screenshot_20160306-2003302.png

Screenshot_20160306-2003362.png

(glappet i effektkurvan är något slags kommunikationsproblem med trainersensorn)

Visa dina Watt
Supertramp sa:
Om siffrorna är korrekta:
Se till att skaffa en bra coach som kan lägga upp en plan för din framtida utveckling och karriär. Och om du inte tycker du har råd, försök få din farsa att förstå vilken talang du är och så får han ta ett lån på huset eller nåt.

Ett tips kan vara att Johan Gren-tråden (cykelgeek) och sedan inte göra som Johan.

Visa dina Watt
Manurhin2 sa:
Kudos sa:
Grymma maxvärden!

Mina mediokra siffror är:

1100W 5s
800W 30s
500W 5min
400W 20min

87kg

Hmmmmmm
Jag drar också 1100w i 5s , minst
Däremot kanske 270w i 20 min .

Vem av oss är det fel på ?

Ser ut som om du sitter på din 5s.
Priva ställa dig upp. I annat fall tycker jag det är skumt låg siffra med tanke på din 400w på 20min.

Visa dina Watt
Garfunkel-
Jag kikade på tråden du pratade om och hänvisades till blogg- Vad är det som säger att han inte lyckats, för att på senaste inlägget stod det ju om ett blogguppehåll från slutet av september till april för att han ville fokusera på träningen?
Han kan väl vara hur stark som helst nu?

Visa dina Watt
\"Munken\" sa:
Manurhin2 sa:
Kudos sa:
Grymma maxvärden!

Mina mediokra siffror är:

1100W 5s
800W 30s
500W 5min
400W 20min

87kg

Hmmmmmm
Jag drar också 1100w i 5s , minst
Däremot kanske 270w i 20 min .

Vem av oss är det fel på ?

Ser ut som om du sitter på din 5s.
Priva ställa dig upp. I annat fall tycker jag det är skumt låg siffra med tanke på din 400w på 20min.

Nej jag sitter verkligen inte :)
Tycker ju ändå det är rätt mkt effekt, har även gjort tex 900W i 20s.
Men inte explosiv - så är det. Fast jag har o andra sidan inte jagat 5s bästa men mina maxningar ligger inte mkt högre. (ja om man bortser från en del 2kW spikar som jag fått från min stages, som jag inte använder här dock.)

Visa dina Watt
NLC sa:
Du menar att man tränar och blir bättre? Nä, det har jag ännu inte märkt av.

Uttrycket mig otydligt.

Menar: Är det fler som märkt att de blir bättre av att cykla MINDRE!? Byta ut cykelpass mot att styrketräna.

För mig blev effekten .... bättre på 20 min max och 5 sek max. Markant bättre.

Visa dina Watt
\"Munken\" sa:
NLC sa:
Du menar att man tränar och blir bättre? Nä, det har jag ännu inte märkt av.

Uttrycket mig otydligt.

Menar: Är det fler som märkt att de blir bättre av att cykla MINDRE!? Byta ut cykelpass mot att styrketräna.

För mig blev effekten .... bättre på 20 min max och 5 sek max. Markant bättre.

Jag fick samma resultat av att köra mer knäböj och mindre cykling. Att köra över tröskel upplevdes inte lika plågsamt efter en period med mycket styrketräning.

Visa dina Watt
Dagens pendling resulterade i 306 W i snitt, 348 W NP under 47 min. Kändes betydligt bättre än förra veckan. Har fortfarande lite kvar för att få upp flåset.
Skrmklipp.PNG

Visa dina Watt
Kickr har ju ERG mode - då sker utjämning. Det är fö första gången jag ser att Kickr ligger lågt, har trott att den generellt visar för höga värden. Kickr ska väl ligga +/- 5% rätt om jag inte minns fel. Utgår ifrån att den kalibrerats efter typ 10m in i testet.

JT sa:
Eveningstar sa:
Vilken tror ni är mest att lita på, en Wahoo Kickr eller en Quarq XX1 med nybytt klinga?

Så jämn kurva som du får från Wahoo:n får man inte från en effektmätare om den inte har nån form av utjämning av resultatet.

Visa dina Watt
Supertramp sa:
Jag har hört att den måste kalibreras 5 min på 500 Watt konstant effekt. :-)
Jag bjuder på pizza om du kommer över och ger mig 500 W i 5 minuter. :P

Ang. diffen så skulle man säkert kunna gå in och ställa in lite lägre slope i effektmätaren för att bättre matcha Kickr'n, men det kan ju minst lika troligt vara den som visar för lite vid högre effekt istället.
Måste nog köpa ett par Garmin Vector för att få ett 3:e värde att jämföra med. :)

Visa dina Watt
Verkar dyrt det här med effektmätning ;)

Eveningstar sa:
Supertramp sa:
Jag har hört att den måste kalibreras 5 min på 500 Watt konstant effekt. :-)
Jag bjuder på pizza om du kommer över och ger mig 500 W i 5 minuter. :P

Ang. diffen så skulle man säkert kunna gå in och ställa in lite lägre slope i effektmätaren för att bättre matcha Kickr'n, men det kan ju minst lika troligt vara den som visar för lite vid högre effekt istället.
Måste nog köpa ett par Garmin Vector för att få ett 3:e värde att jämföra med. :)

Visa dina Watt
Glöm inte att man även behöver redundans på dator-avdelningen också.

Bilagor

• bröööööööööööööööööööööööööööööööööööl.jpg
    bröööööööööööööööööööööööööööööööööööl.jpg
    76.4 KB · Besök: 58
Visa dina Watt
På mitt gym visas endast kcal/h på cyklarna. Om jag förstått rätt så kan man omvandla värdet genom att dela med 4,3 för att få _ungefärlig_ effekt i watt. Sitter jag på samma cykel kan jag i alla fall jämföra från gång till gång.

Hur som helst så skulle jag köra 2st 20minutare idag efter 10min uppvärming. Jag snittade den första på 1680kcal/h ≈ 390w. Kändes som det fanns mer att ge och snittpulsen var 165 slag/min.

Jag väntade typ fem minuter och körde samma grej igen. Denna var påtagligt mer ansträngande trots samma effekt och snittpulsen hamnade på 172 slag/min.

Min fråga är om man kan säga något om tröskelpulsen utifrån detta? Jag skulle gissa att min maxpuls är ca 190-195?

Visa dina Watt
Stinkfisk sa:
På mitt gym visas endast kcal/h på cyklarna. Om jag förstått rätt så kan man omvandla värdet genom att dela med 4,3 för att få _ungefärlig_ effekt i watt. Sitter jag på samma cykel kan jag i alla fall jämföra från gång till gång.

Hur som helst så skulle jag köra 2st 20minutare idag efter 10min uppvärming. Jag snittade den första på 1680kcal/h ≈ 390w. Kändes som det fanns mer att ge och snittpulsen var 165 slag/min.

Jag väntade typ fem minuter och körde samma grej igen. Denna var påtagligt mer ansträngande trots samma effekt och snittpulsen hamnade på 172 slag/min.

Min fråga är om man kan säga något om tröskelpulsen utifrån detta? Jag skulle gissa att min maxpuls är ca 190-195?

1680kcal på 20min är bra jobbat.

Visa dina Watt
Konkret sa:
Stinkfisk sa:

1680kcal på 20min är bra jobbat.

Det var ju iofs per h i 20min. Men jag tror rätt få fixar den siffran på riktigt, tror inte man ska lita på gymcyklar. Men för att uppskatta tröskelpuls duger det väl. Ca 170 i detta fallet.

Visa dina Watt
Visa dina Watt
105 minuter på 292 W (P2m), ca 4.2-4.3 W/kg, i kväll. Snittpuls 161, stabiliserad puls (efter 40 minuter) ca 163-164. Tröskelpuls ungefär 170, så lite marginal där.

Tillbaka
Topp