Visa dina Watt

Visa dina Watt
Det där tror jag inte ett ögonblick på tyvärr... kcal beräkning är extremt varierande & godtyckligt... Stäm av med effektmätare eller liknande och återkom då det vore kul att veta hur exakt det blev just i detta fall.

Stinkfisk sa:
På mitt gym visas endast kcal/h på cyklarna. Om jag förstått rätt så kan man omvandla värdet genom att dela med 4,3 för att få _ungefärlig_ effekt i watt. Sitter jag på samma cykel kan jag i alla fall jämföra från gång till gång.

Hur som helst så skulle jag köra 2st 20minutare idag efter 10min uppvärming. Jag snittade den första på 1680kcal/h ≈ 390w. Kändes som det fanns mer att ge och snittpulsen var 165 slag/min.

Jag väntade typ fem minuter och körde samma grej igen. Denna var påtagligt mer ansträngande trots samma effekt och snittpulsen hamnade på 172 slag/min.

Min fråga är om man kan säga något om tröskelpulsen utifrån detta? Jag skulle gissa att min maxpuls är ca 190-195?

Visa dina Watt
julgus sa:
Det där tror jag inte ett ögonblick på tyvärr... kcal beräkning är extremt varierande & godtyckligt... Stäm av med effektmätare eller liknande och återkom då det vore kul att veta hur exakt det blev just i detta fall.

Där ser man. Jag ska till residensstaden i veckan och jag ber att få återkomma efter en tjuga på en Wattbike istället.

Visa dina Watt
Ja, du är ju ingen bergsget direkt! :)
Om du tycker att det är kul att jämföra dig med andra/dig själv så kan det ju vara kul att verifiera din siffror på en monark/wattbike/effektmätare i samband med kompiskampen: www.ckhymer.com/kompiskampen

Min bästa tjuga ligger på 349W á 72,6kg. Nu har jag lagt på mig lite men siktar på att nå 70kg till maj... kanske :P

Stinkfisk sa:
calleking sa:
Vad väger du stinkfisk?

Jag väger för tillfället 97kg. Om gud är god är siffran 95kg till sommaren.

Visa dina Watt
Någon som har kollat på https://www.xertonline.com? Ser lite kul ut men jag har inte satt mig in det så mycket. Jag slangade upp lite data och jag är uppenbarligen en "road sprinter". Alltså det jag är minst värdelös på. :-) Jag hade gissat på att tempo skulle vara min styrka, men det är jag sämst på. IOFS tror jag kanske att det är jag som luras lite eftersom jag nog har laddat upp icke representativt data.

Det var en grej som var lite intressant. Deras gissning på 1 hour power verkar stämma rätt bra med min gissning trots att datat jag laddat upp bara har lite irr-körning. Vet ju såklart inte om det bara är tur eller om deras algoritmer faktiskt är bra.

Visa dina Watt
Det verkar som att de flesta här har rätt så bra koll på vad de håller på med, men jag hoppas att det är OK med en nybörjarfråga:

Jag körde mitt livs första FTP-pass i onsdags och fick ett värde som jag dels inte var riktigt nöjd med, dels så kände jag att jag nog kunde klämma ur mig litet till. Så igår gick jag tillbaka och gjorde om testet och fick faktiskt ett bättre resultat. Däremot så var det olika besked från olika tränare. Tränaren i onsdags sade att man skulle ta effekten man fick på ett 20-minuters pass och multiplicera med 0.95 (d v s 95%) för att få fram sin FTP. Tränaren i söndags sade att man INTE behövde multiplicera med 0,95 eftersom vi hade kört 3 minuter på max, så hårt man orkade, följt av en 10 minuter "paus", alltså spinning med väldigt lågt motstånd, innan. Samma upplägg båda gångerna, men vem av tränarna har rätt? Ska man multiplicera med 0,95 eller inte?

Visa dina Watt
Ingen har rätt. FTP är max effekt du kan prestera på en timme. Om du vill veta FTP så måste du köra en timme. Om du vill höfta en någorlunda FTP kan du multiplicera med 0,95 eller nåt annat på 20 minuter. Exaktare än så blir det inte ändå eftersom det bara är en uppskattning. En del klarar 99% i 20 min. Andra klarar mindre. Det är individuellt.

Visa dina Watt
TrainerRoad Pinchot med vila på första och utan på andra, 2 x 22 min på 321 resp 319 W. Det blir nog att skruva upp FTP-gissningen något hack. Morgonvikt på lite under 71 kg.

Pinchot_20160314.png

(det röda M:et är lite pulsbandshicka)

Visa dina Watt
geologen sa:
Som ett riktmärke kan du räkna med ca 0.95 om du kört en tömning innan, som du säger att du gjort. Utan tömningen kan du räkna med kanske 0.90-0.92.

Tack!

Och till Manurhin 2: Det kanske vore det optimala, men så länge jag har en så pass snäv budget och får välja mina pass med omsorg för att vara (någorlunda) i form när det gäller senare i vår, så är jag hänvisad till passen och uppläggen som erbjuds av träningscentren. Men jag ska ha det i åtanke framöver. Tack!

Visa dina Watt
tuta sa:
Någon som har kollat på https://www.xertonline.com? Ser lite kul ut men jag har inte satt mig in det så mycket. Jag slangade upp lite data och jag är uppenbarligen en "road sprinter". Alltså det jag är minst värdelös på. :-) Jag hade gissat på att tempo skulle vara min styrka, men det är jag sämst på. IOFS tror jag kanske att det är jag som luras lite eftersom jag nog har laddat upp icke representativt data.

Det var en grej som var lite intressant. Deras gissning på 1 hour power verkar stämma rätt bra med min gissning trots att datat jag laddat upp bara har lite irr-körning. Vet ju såklart inte om det bara är tur eller om deras algoritmer faktiskt är bra.

Sajten verkar ju mest vara en datainsamling.

Visa dina Watt
Det var inte tur . :-)

Du ska aldrig behöva göra en FTP test någonsin igen .

Armando

tuta sa:

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Från lite blandade rundor på Mallorca, bland annat Cap Fermentor & Puig Major
Vikten ligger på ca 70kg

Bilagor

• Screenshot_20160315-211103.png
    Screenshot_20160315-211103.png
    13.8 KB · Besök: 45
Visa dina Watt
julgus sa:

Jag åkte in tidigare till jobbet och tog därför svängen förbi Velodromen, där de har Wattbikes. Har jobbat natthelg och var inte helt i fas med krasslig i rören osv, men eftersom jag bestämt sedan tidigare att det skulle ske idag lär jag ju hålla vad jag lovat.

Värmde upp några minuter men och hade en ganska hög puls även om cykeln kändes jäkla bra med bockstyre och allt. Startade 20 min-testet och det kändes bra i 10 min, sämre nästa fyra och tvärdöd efter 15 min. Jag avbröt och hade då snittat exakt 401 watt.

Jag tror därför inte att det diffar alltför mycket med kcal-översättningen. Jag ska göra om testet lite senare, så får vi se om jag står ut några minuter till.

Visa dina Watt
calleking sa:
Ja, du är ju ingen bergsget direkt! :)
Om du tycker att det är kul att jämföra dig med andra/dig själv så kan det ju vara kul att verifiera din siffror på en monark/wattbike/effektmätare i samband med kompiskampen: www.ckhymer.com/kompiskampen

Min bästa tjuga ligger på 349W á 72,6kg. Nu har jag lagt på mig lite men siktar på att nå 70kg till maj... kanske :P

Jag har faktiskt smygkikat på kompiskampen. Imponerande W/kg må jag säga, både du och de flesta andra som är med i kompiskampen.

Visa dina Watt
Stinkfisk sa:
Värmde upp några minuter men och hade en ganska hög puls även om cykeln kändes jäkla bra med bockstyre och allt. Startade 20 min-testet och det kändes bra i 10 min, sämre nästa fyra och tvärdöd efter 15 min. Jag avbröt och hade då snittat exakt 401 watt.

Anmäld dig till SM.

Visa dina Watt
lundatok sa:
tuta sa:

Sajten verkar ju mest vara en datainsamling.

Om deras modell/algoritm är korrekt så är det mer än datainsamling. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi nog att få veta om det förpassas till historiens skräphög eller om det blir något stort. Min gissning är att det inte blir mittemellan.

Undrar om det var Xert-Armando som hittade hit eller om det var en skämtare? :-)

Visa dina Watt
Jag smackade in allting jag loggat i Strava i xertonline. Det som va bra med siten var att man kunde gå in på workouts och plocka ut några intervallupplägg baserat på vad man ville fokusera på (klättrare, spurtare, GC, TT). Har kört några av passen för att få lite omväxling och tyckt det varit ganska kul. I övrigt tyckte jag inte siten hade jag jättemycket att erbjuda.

Visa dina Watt
Ja, annars känns det lite märkligt att man bara skulle ge bort all analyser av ens data "gratis". Har ingen större åsikt om vad andra väljer, men tills man förstått villkoren och de framtida strategierna håller iaf ja mig undan. Men så har man ju inte heller några större siffror att komma med (eller målsättningar).

Visa dina Watt
Yes. This is Armando from Xert. (I had noticed a number of registrations coming from Sweden and was curious where they were coming from).

Firstly, we are not collecting data and using it to sell to others. Our user base is much, much too small. Our intent is to provide a valuable service that helps people get better insight into their data. There is a lot of hidden information that can be obtained from power data as we have shown. For example, we are able to often determine your FTP without you needing to test. I think this is something many people would like to have. (I don't know anyone that likes to do FTP tests!).

There are other fitness and training related information that we now can determine too, when we can know at any moment of time in your data, how hard you are working. This too is unique to Xert.

Please provide us feedback on what you like or what you think is missing or that you don't like. We are open to criticisms and ideas.

Thank you.

(I don't speak Swedish and just used a translator. I'll respond in English as I think most of you are quite literate already I would imagine.)

Visa dina Watt
Kort tur runt kvarteret (i jeans) för att kolla var jag ligger på för nivån ungefär i maxstyrka efter vinterns styrketräning.
Ungefär samma som i höstas ser det ut som trots + ca 5kg kroppsvikt.

Men förra våren tog det några veckor på racern med lite stående spurter innan jag fick ut ökningen i styrka som Watt i pedalerna så ökningen kommer nog med tiden.
Screenshot_2016-03-20-13-01-06.png

Körde lite för tung växel också (kadens ca 85) + dåligt sopat så det släppte lite och vågade inte ta i max. Många ursäkter... :-)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Här kommer mina blygsamma tacxkalibrerade tacxwatt, så jag har ingen aning hur de relaterar till riktiga watt. Jag tyckte i allafall att det var jobbigt. Två dåliga filmer hade jag förmånen att se under tiden :-)

4 timmar G1-pass med 209 W i snitt

ScreenShot03-20-16at09.16PM.PNG

Visa dina Watt
Först vill jag bara säga angående 20min konverterat till 1h så har jag läst att man ska använda sig av .93. Alltså det man klarar på 20min ska man gångra med 0.93 så har man 1h.

Jasg har en helt annan fråga. Hur stor skillnad märker ni wattmässigt mellan att ligga i kaloriunderskott/låga kolhydrater vs överskott?
Var så länge sedan jag ens låg i överskott men kommer ihåg att benen verkligen känns helt annorlunda.

Visa dina Watt
Lyktstoplemedhjul sa:
Först vill jag bara säga angående 20min konverterat till 1h så har jag läst att man ska använda sig av .93. Alltså det man klarar på 20min ska man gångra med 0.93 så har man 1h.

Jasg har en helt annan fråga. Hur stor skillnad märker ni wattmässigt mellan att ligga i kaloriunderskott/låga kolhydrater vs överskott?
Var så länge sedan jag ens låg i överskott men kommer ihåg att benen verkligen känns helt annorlunda.

En sådär 10-15%. Omvänt kan man förenklat säga att det jag klarar i 3min på lite energi klarar jag 30min med mkt energi.

Visa dina Watt
Det är nog gansak individuellt hur mycket man behöver sänka effekten. Jag brukar sänka effekten en aning när jag ligger på ett mindre kaloriunderskott eftersom jag märker att jag blir sliten snabbare/återhämtar mig sämre. Bättre att sänka effekten en aning och se till så att man orkar köra alla intervallpass under en träningsvecka.

Kör jag EB 2x20 på 320W så sänker jag till 310W. Störst skillnad märker jag om jag kör hög eller låg kadens. Kör jag låg kadens (80-85) så stumnar benen mot slutet av intervallerna jämfört med 90-100 i kadens. Tror det är ganska individuellt. Stressad tröskel d.v.s några procent ovanför tröskeleffekt brukar jag undvika. Samma gäller 40/20-pass. Fyror på 120% är snudd på traumatiskt med ett kaloriunderskott. Det går att genomföra men dagen efter är iaf jag rätt sliten och börjar fantisera om vilodagar :)

Visa dina Watt
Tack för svaren. All logik säger att det är skillnad men när man väl sitter där och försöker tvinga fram watten så undra rman hur det kan vara sån stor skillnad beroende på en liten kolhydrat/överskott. Man bonkar och det kan bara vara för att man är svag i huvet.^^ * fan är här inga smileys*

Klart är dock att man har en pigghet i benen på överskott som inte finns på underskott, nu var det 3 månader sedan jag började deffa. Men ska ner till mer optimal vikt för cykling. 70kg på mina 177cm börjar jag med. Typ 7 kg kvar. Förra sommaren racade jag med liten övervikt och visst alltid kul att raca men vet vilken skillnad det är på vardagspendling om man väger lätta 70 eller tunga 85. Men då man styrketränade på sina 70kg och inte ville förlora alla gaiinzz så cyklade man inte så mycket.

Ett litet mål är sub 70kg sen 5watt /kg . Har en känsla av att det blir lättare ta 5watt på 65kg för mig då jag är ganska smallframad.
Då snackar vi 20min. Kommer bli tufft men det är vad jag vill åstadkomma och har en stark känsla av att jag svarar löjligt bra på cykling iaf i jämförelse med den stagnerade styrkan vid tygndlyftning
Skulle bli extremt förvånad om det skulle visat sig att jag har något annat än en avsevärd majoritet av långsamma muskelfibrer

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Lyktstoplemedhjul sa:
Tack för svaren. All logik säger att det är skillnad men när man väl sitter där och försöker tvinga fram watten så undra rman hur det kan vara sån stor skillnad beroende på en liten kolhydrat/överskott. Man bonkar och det kan bara vara för att man är svag i huvet.^^ * fan är här inga smileys*

Har man lite kolisar i blodet så bränner man större andel fett och det kräver syre....dvs pulsen går upp för att kompensera.

Har man kolisar kan man även producera mjölksyra och personligen verkar det som ju mer skräp man äter desto mer mjölksyra kan man buffra. Någon kan säkert rätta mig på den punkten men jag har ofta upplevt otroliga ben efter att i vilotillstånd känt mig otroligt slö och försoffad av skräpmat. Gäller bara att komma igång och gå från kontorsråtta till draglok.

Kvällen innan jag trampade 400W i 20min så drack jag en liter starköl+annat.

Visa dina Watt
Kudos sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Har man lite kolisar i blodet så bränner man större andel fett och det kräver syre....dvs pulsen går upp för att kompensera.

Har man kolisar kan man även producera mjölksyra och personligen verkar det som ju mer skräp man äter desto mer mjölksyra kan man buffra. Någon kan säkert rätta mig på den punkten men jag har ofta upplevt otroliga ben efter att i vilotillstånd känt mig otroligt slö och försoffad av skräpmat. Gäller bara att komma igång och gå från kontorsråtta till draglok.

Kvällen innan jag trampade 400W i 20min så drack jag en liter starköl+annat.
400watt wow such riispeekt.

Att det är skillnad säger all fysionomi jag lärt mig. Fan vad jag längtar till jag nått målvikten så jag kan känna det där trycket i benen

Visa dina Watt
Kudos sa:
Har man kolisar kan man även producera mjölksyra och personligen verkar det som ju mer skräp man äter desto mer mjölksyra kan man buffra. Någon kan säkert rätta mig på den punkten men jag har ofta upplevt otroliga ben efter att i vilotillstånd känt mig otroligt slö och försoffad av skräpmat.

Har samma erfarenhet. Jag presterar aldrig så bra annars som när jag käkat massvis med godis och sötdricka dagen innan.

Visa dina Watt
lundatok sa:
I bacon är det väl nitrit?
Nitrit = NO2
Nitrat = NO3

När nitratfrågan kommer upp brukar jag fråga om NaNO3 eller KNO3 i ren pulverform funkar istället för att pimpla rödbetsjuice.
Har ännu inte fått något svar, eller iaf inget som säger varför det inte skulle fungera. Smakar inget vidare men det går ju åt väldigt lite om man jämför med mängden rödbetsjuice.

Tillbaka
Topp