Visa dina Watt

Visa dina Watt
Ah, jag tolkade det som två olika pass, dels 4x6 min, dels 40/20. På 4x6 min räknade jag med lång vila mellan.

Nä, i så fall håller jag med Reck, trampa bakåt under vilan.

Visa dina Watt
Visa dina Watt
Höstens första 20minuters testpass på Wattbike för att veta hur jag ska lägga upp vinterträningen. Nu är tanken att jag ska köra fyror och 60-minuter på 85% av ftp, typ varannan dag ungefär resten av innesäsongen. Nåja. Vad är väl ändå en fatbike på snön. Det kan ju va fruktansvärt långtråkigt, dötrist och tråkigt...

Bilagor

• IMG_2027.JPG
    IMG_2027.JPG
    228.4 KB · Besök: 101
Visa dina Watt
matte sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Nu har jag gjort 20minuterstestet. 270x0,95=256,5W. Pulsen låg mellan 171-174 förutom dom första fyra och sista fyra minuterna och det brukar vara ungefär där jag brukar ligga om jag kör en sådan här intervall själv.
Man får väl köra ett entimmarstest någon gång också så man får se om man hamnar i närheten.

Bra jobbat! Nästa gång kommer du säkert kunna klämma några Watt till, finns ju en rätt stor inlärningsfaktor i sånt här testande.

Om du vill fördjupa dig lite mer så är "Training and Racing With a Power meter", (Allen & Coggan) en bra bok. Även "Cykelträning" av Fredrik Ericsson innehåller en hel del matnyttigt.

/Mattias

Tackar. Körde ett nytt test på samma sträcka idag. Lite mer utvilad men också lite seg idag. Fick 277w idag. Har gått ner 1kg sen sist också så jag har ökat min W/kg från 3,66 till 3,81.
Vad kan ett realistiskt mål vara inför nästa säsong för en motionär som har cyklat 1,5 år?

Visa dina Watt
På 2,5år av cyklandes har jag nått 4,2w/kg FTP eller ~310w 20min @ 70kg. Klarar nog 320w en dag med utvilade ben, dvs ben som inte känns som betongblock första 5min in i 20min-intervallen.

Enda träningen jag hade innan dess var datorspelandes.

edit: Jag räknar numera med 10% förbättring per år, det är svårt att veta då genetik spelar roll och den träning som ger effekt på dig.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
BjornR sa:
På 2,5år av cyklandes har jag nått 4,2w/kg FTP eller ~310w 20min @ 70kg. Klarar nog 320w en dag med utvilade ben, dvs ben som inte känns som betongblock första 5min in i 20min-intervallen.

edit: Jag räknar numera med 10% förbättring per år, det är svårt att veta då genetik spelar roll och den träning som ger effekt på dig.

Bara tre-fyra år kvar då så kan du dominer touren.

Visa dina Watt
pero02 sa:
BjornR sa:

Vad ska jag göra där? Internetcykling är bra mycket roligare!

Visa dina Watt
BjornR sa:
pero02 sa:
BjornR sa:

Vad ska jag göra där? Internetcykling är bra mycket roligare!

Dominera Swift-TdF ?

Visa dina Watt
pero02 sa:
BjornR sa:

Skillnaden är väl att Toursnubbarna kan prestera närheten av ftp efter 4 timmar på 90% av ftp.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Inledde vinterträningens intervallpass på allvar i går med ett SST-pass på en timme. 248 W i snitt. Puls ungefär som planerat. 50 W till på motsvarande pass är målet i vår.

Visa dina Watt
Haha!

Egentligen är målet två timmar på 300+ W. En timme på minst 330 W och en tjuga på 350+ W.

Som bäst hittills har jag klarat två timmar på 286 W, en timme på 305 W och 20 min på 335 W. Entimmesmålet är längst ifrån, men det bör gå sett till mitt syreupptag.

Visa dina Watt
Gött! :D

270 W i 50 min skulle nog kräva i det närmaste en totalmaxning av mig i dagsläget. Så kraftigt har jag låtit mig förfalla under de senaste 4-5 månaderna.

Visa dina Watt
Varit lätt förkyld/halsbesvär i två veckor men då fylls depåerna på så i lördags så testade jag helt spontant vinterformen. Det är otroligt vad stor skillnad det är mellan försöken. Detta var en dag då man kunde bara fortsätta gasa så jag gick ner en kugg efter 20min och "vilade" på 380-390W sista tio minuterna vilket fick snittet att landa på jämna 400W på halvtimmen.

P2Max
87kg

Bilagor

• 400.JPG
    400.JPG
    44.2 KB · Besök: 115
Visa dina Watt
Körde en timme sweet spot i går igen. Samma, i stort sett, upplevd ansträngning, puls- och pulsökningstakt som förra veckans entimmesintervall. Men 268 W i stället för 248 W. Snabb utveckling när jag väl sätter igång med strukturerad träning. Tyvärr lär det inte gå lika snabbt framöver. Annars hade jag varit uppe i 400+ W lagom till jul. ;)

Visa dina Watt
geologen sa:
Körde en timme sweet spot i går igen. Samma, i stort sett, upplevd ansträngning, puls- och pulsökningstakt som förra veckans entimmesintervall. Men 268 W i stället för 248 W. Snabb utveckling när jag väl sätter igång med strukturerad träning. Tyvärr lär det inte gå lika snabbt framöver. Annars hade jag varit uppe i 400+ W lagom till jul. ;)

Märker du effekt genom att endast köra block med SST eller lägger du på lite tröskelpass? Tänkt att pröva att lägga på lite mer tröskelpass till vinter för att se om jag kan öka syreupptagningen.

Visa dina Watt
BjornR sa:
geologen sa:

Märker du effekt genom att endast köra block med SST eller lägger du på lite tröskelpass? Tänkt att pröva att lägga på lite mer tröskelpass till vinter för att se om jag kan öka syreupptagningen.

Jag tänker köra SST (konstant effekt i 40 till 120 min, på ca 90-95 procent av FTP) och åttor (typ 5 x 8 min på ca 100-105 procent av FTP) som baspass under resten av året, plus distanspass (helst ute). 2-3 intervallpass per vecka, och 1-2 distanspass (beror lite på väder).

Tillbaka
Topp