Visa dina Watt

Visa dina Watt
Dagens 2x20 pass gav besked en liten ökning till ~4.5 W/kg på andra intervallen vilket är drygt 0,1 från maxtjugan för 2 veckor sedan och +5% i snitteffekt över båda tjugorna sedan första passet den siste oktober. Vilovecka nu, sen skruva upp lite inför julskinkan!

Visa dina Watt
Ni som kört 8min testerna från Trainerroad, hur mycket tycker ni det diffar utifrån ett vanligt 20min test ink 5min power uppvärmningen?

Hursom så känns det ju mer lockande att klämma in i träningsschemat för att mäta av formen än att dra en maxtjuga. Helst för oss MTB-åkare som är van med mer varierad belastning.

Visa dina Watt
Senaste turen var den 2/10. Idag 8 veckor senare... Man ser tydligt vilket som är det skadade benet...

Skarmavbild2016-11-27kl.11.57.09.png

Lite skillnad mot ett tidigare pass som gjordes i januari i år.... suck..

Skarmavbild2016-11-27kl.12.10.57.png

eller cykelrundan den 2/10.... ännu mer suck..

Skarmavbild2016-11-27kl.12.13.06.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
KJS sa:
Ni som kört 8min testerna från Trainerroad, hur mycket tycker ni det diffar utifrån ett vanligt 20min test ink 5min power uppvärmningen?

Hursom så känns det ju mer lockande att klämma in i träningsschemat för att mäta av formen än att dra en maxtjuga. Helst för oss MTB-åkare som är van med mer varierad belastning.

Bra och svår fråga. Jag har bara kört 8 min testet en gång, på nyårsdagen 2012 och fick vika ner mig duktigt efter 5 minuter efter att ha maxat pulsen och varit nära att måla om väggarna i rummet med en mindre angenäm "färg". Nu verkar det dock som att TR dragit ner måleffekten på 8-mintestet från 115% till 110% av FTP vilket kanske gör det något mindre smärtsamt men jag har lättare för 20-min där man kan starta lite mjukare och öka när man känner att pulsen svarar.

Så jag satsar hellre satsat på en eller två tjugor (med 5 min vila) för att bedöma om FTP-inställningen i TrainerRoad är på rätt nivå. Mentalt kan det dock vara lite tufft att se 19:59 på klockan så jag väljer gärna ett pass som hjälper att bryta ner blocken i hanterbara bitar (som t.ex. Pinchot/Wallace för 2x20 eller Thunderbolt för 1x20 men skippa vilan).

Visa dina Watt
Jeppe_E sa:
Senaste turen var den 2/10. Idag 8 veckor senare... Man ser tydligt vilket som är det skadade benet...
Lite skillnad mot ett tidigare pass som gjordes i januari i år.... suck..
eller cykelrundan den 2/10.... ännu mer suck..

Det är ändå rätt kort tid du varit borta, tror du kommer öka siffrorna rätt fort. Jag har varit skadad 3 gånger i år och ligger fortfarande under mina siffror från säsongstart i våras men när jag väl varit igång mellan sjukhussängen så har jag fått upp kraften rätt bra.

Var på det lite för tidigt idag efter förkylning men ska försöka dra av ett test i veckan så får vi peppa varandra :)
Kondisen tycker jag det är sämre med, men den kommer lite av sig själv.

Visa dina Watt
Raggamuffin sa:
Det är ändå rätt kort tid du varit borta, tror du kommer öka siffrorna rätt fort. .

"Problemet" är väl mer att jag körde 200W i 6 minuter och det var mycket pannben sista 90 sek. Så jämför man med den senaste turen där jag höll 239W i 20 min utan att bli alltför slutkörd, det känns ju som en skillnad som mäts i eoner ;)

Vi får ta en Jeffsytur på Vallåsen tillsammans :)

Visa dina Watt
Jeppe_E sa:
Raggamuffin sa:
Det är ändå rätt kort tid du varit borta, tror du kommer öka siffrorna rätt fort. .

"Problemet" är väl mer att jag körde 200W i 6 minuter och det var mycket pannben sista 90 sek. Så jämför man med den senaste turen där jag höll 239W i 20 min utan att bli alltför slutkörd, det känns ju som en skillnad som mäts i eoner ;)

Kanske kan vara roligare att skita i siffrorna och köra på känslan ett par veckor tills du kommit i form. Även om du presterar sämre just nu så kan du ju ändå genomföra ett träningspass på ett bra sätt som du kan vara nöjd med.

Visa dina Watt
Hör väl egentligen inte hemma i tråden men vad använder ni för logningsutrustning när ni cyklar på trainern? Min cykeldator får inte alltid gps-signal inomhus och även om den får det så tycker den att jag stått still så allt försvinner när jag laddar upp passet på strava.

Visa dina Watt
Körde ett lugnt pass på trainern som återhämtning efter vinterkräksjukan...

Lite lustigt hur min skala för upplevd träningsintensitet ändrades (mindre ansträngning att trycka på samma effekt) ju mer jag kom igång, så kändes som att jag faktiskt fick en bra återhämtning.
Får se om det blir lite ordentligt köttande imorgon.

Medeleffekt 202 W i 30 min

Visa dina Watt
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jeppe_E sa:
Raggamuffin sa:

Kanske kan vara roligare att skita i siffrorna och köra på känslan ett par veckor tills du kommit i form. Även om du presterar sämre just nu så kan du ju ändå genomföra ett träningspass på ett bra sätt som du kan vara nöjd med.

Nä, det funkar inte för mig. Jag är siffernörd :) Det ger mig kvitto på att jag gör på rätt sätt.
Sitta på trainer är ju sjukt o-roligt som det är, ska man då sitta där utan siffror också??? Näää :)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Ok detta är inte wattrelaterat men känns som rätt tråd ändå eftersom det är här expertisen hänger. :) Jag testar 40/20 för att öka VO2max men tycker min puls ligger lågt. När jag kör fyror en bra dag kommer jag upp i ca 186 i puls men på 40/20 fastnar pulsen strax över 180. Jag mäter inte watten under 40/20-intervallerna men uppskattar att jag ligger på ca 125% av FTP under arbetet. Kör lugnt under vilan.

Vad tror ni, skall jag ändra något i mitt 40/20-upplägg eller ger det avsedd effekt ändå?

Visa dina Watt
Jeppe_E sa:
Jeppe_E sa:
Raggamuffin sa:

Nä, det funkar inte för mig. Jag är siffernörd :) Det ger mig kvitto på att jag gör på rätt sätt.
Sitta på trainer är ju sjukt o-roligt som det är, ska man då sitta där utan siffror också??? Näää :)

Även dåliga siffror är siffror - bäst att ha det dokumenterat. Och vad är bättre motivation för förbättring än känslan av skam?! ?

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
Ok detta är inte wattrelaterat men känns som rätt tråd ändå eftersom det är här expertisen hänger. :) Jag testar 40/20 för att öka VO2max men tycker min puls ligger lågt. När jag kör fyror en bra dag kommer jag upp i ca 186 i puls men på 40/20 fastnar pulsen strax över 180. Jag mäter inte watten under 40/20-intervallerna men uppskattar att jag ligger på ca 125% av FTP under arbetet. Kör lugnt under vilan.

Vad tror ni, skall jag ändra något i mitt 40/20-upplägg eller ger det avsedd effekt ändå?

När jag kör en omgång 40/20 ser pulskurvan ut ungefär som en lika lång tröskelintervall, fast lite vågigare. Men ungefär samma nivå och ökningstakt. Då är effekten i varje 40:a ungefär 140 % av FTP.

Visa dina Watt
geologen sa:
PRAOcyklist sa:

När jag kör en omgång 40/20 ser pulskurvan ut ungefär som en lika lång tröskelintervall, fast lite vågigare. Men ungefär samma nivå och ökningstakt. Då är effekten i varje 40:a ungefär 140 % av FTP.

Hmm då kanske jag skulle testa öka watten i intervallerna för på tröskel ligger jag högre i puls. Man kan väl inte mer än totalkrascha eller? ;) Eftersom syftet är VO2max vill jag inte ligga för lågt.. Tack för input!

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:

Hur många intervaller kör du? Är det inte jobbigt så kör hårdare under intervallen, jag ligger på runt 140% av mitt FTP då blir det riktigt jobbigt på slutet då min puls inte hinner gå ner tillräckligt mycket under vilan dvs man kliver på igen med 92-93% av Max HR.

Visa dina Watt
Bengt-re sa:
Även dåliga siffror är siffror - bäst att ha det dokumenterat. Och vad är bättre motivation för förbättring än känslan av skam?! ?

Nu blev jag krengt!

Fick bli ett kvällspass bara för att du kränkte mig...

Skarmavbild2016-11-27kl.21.17.59.png

172W! Det tar sig... ;)

42% på högerbenet.. hahaha...

Så nu ska jag gå och lägga mig och nynna på; Ont, det gör ont, en liten stund på natten.... ;)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:

Nu blev jag krengt!

Fick bli ett kvällspass bara för att du kränkte mig...

176W! Det tar sig... ;)

42% på högerbenet.. hahaha...

Så nu ska jag gå och lägga mig och nynna på; Ont, det gör ont, en liten stund på natten.... ;)

Inget fel på ditt pannben iaf! ??

Ta inga fler piller idag. Inga HTFU iaf! ?

Bilagor

• HTFU.jpg
    HTFU.jpg
    54.3 KB · Besök: 76
Visa dina Watt
Hör väl egentligen inte hemma i tråden men vad använder ni för logningsutrustning när ni cyklar på trainern? Min cykeldator får inte alltid gps-signal inomhus och även om den får det så tycker den att jag stått still så allt försvinner när jag laddar upp passet på strava.

Stäng av autopaus.

Visa dina Watt
castrello sa:
Går det att approximera VO2Max utgående från vikt och resultat i 20 min test? 187/76 kg cirka/351 W eller något sånt. Vad kan det tänkas bli? 50?

Vet att man ska testa men vore skoj att få en fingervisning i alla fall.

ca 60-65 ml/kg/min. Men det är svårt att gissa allt för bra då alla felkällor kliver in på så hög relativ intensitet.

Visa dina Watt
Jag grät mig igenom passen i oktober. Höll knappt 270-280W på tjugor och känslan var att jag var förbrukad. Finito. Redo för soptunnan.

Det blev två veckors total vila (ordinerad av andra i denna tråd, tack :D) följd av tre veckor med bara sweetspot-pass. Det gjorde susen för att bota den nedåtgående spiralen! Bestämde mig för köra igång med ca 4st SST-pass i veckan. Alla pass har känts överkomliga då effekten var i det lägre spannet på ca 90% av FTP. Känslan är att jag har tränat på bra men absolut inte tagit ut mig på något pass. SST passade dessutom också bra att köra eftersom jag börjat gymmat två gånger i veckan med marklyft, knäböj och stretching. Tror inte jag hade orkat det med tröskeltjugor och dödsfyror på schemat.

Senaste passen har pulsen inte nått lika högt så jag hade mina aningar om att kroppen börjat svara men mer än så visste jag väl inte. Idag plockade jag fram finräsern med högprofilhjulen och sprätte iväg för att testa formen. 330W i 38 minuter! 4,4 W/kg och bara två minuter >= tröskelpuls. Gött!!!
SST.PNG

Visa dina Watt
Hej
Cyklat sedan augusti -14 och har nu startat min andra vinter inne i garaget, kör på en Neo och en arkiverad MTB.

Under Dec-April genomfördes ett antal mer eller mindre lyckade FTP test och på Cykelmässan genomled jag ett VO2Max test i offentlighetens ljus och jag kände mig faktiskt ganska stark :-)

Bästa uppmätta FTP blev 340W mätt via TrainerRoad och en 2x8min Test

Skrmklipp2016-11-2723.00.21.png

Nu är man så tillbaka i gruvan och det märks att man fuskat med träningen under hösten :-(
Blev taggad av kompiskampen och bestämde mig för att åter göra ett test och mitt första försök blev 298W i snitt under 20minutaren och med nuvarande 92kg är det långt ifrån vad jag hoppades att landa.

Går in på V4 av TRs Sweet Spot Base och nu skall det bannemig bli bättre kontinuitet i garaget...och mer fokus på att orka cykla längre då jag ofta mer eller mindre dött i slutet på tävlingarna.

Skrmklipp2016-11-2722.59.10.png

Visa dina Watt
Roger_Edvinsson sa:
Hej
Cyklat sedan augusti -14 och har nu startat min andra vinter inne i garaget, kör på en Neo och en arkiverad MTB.

Under Dec-April genomfördes ett antal mer eller mindre lyckade FTP test och på Cykelmässan genomled jag ett VO2Max test i offentlighetens ljus och jag kände mig faktiskt ganska stark :-)

Bästa uppmätta FTP blev 340W mätt via TrainerRoad och en 2x8min Test

Nu är man så tillbaka i gruvan och det märks att man fuskat med träningen under hösten :-(
Blev taggad av kompiskampen och bestämde mig för att åter göra ett test och mitt första försök blev 298W i snitt under 20minutaren och med nuvarande 92kg är det långt ifrån vad jag hoppades att landa.

Går in på V4 av TRs Sweet Spot Base och nu skall det bannemig bli bättre kontinuitet i garaget...och mer fokus på att orka cykla längre då jag ofta mer eller mindre dött i slutet på tävlingarna.

Intressant att följa din utveckling. Vi körde in på samma tid på lidingöloppet i maj. Du har rätt mycket högre FTP än mej. Det är väl viktstraffet som gör att vi presterar lika på långloppen. Körde du cykelvasan i år?

Visa dina Watt
Roger_Edvinsson sa:

Intressant att följa din utveckling. Vi körde in på samma tid på lidingöloppet i maj. Du har rätt mycket högre FTP än mej. Det är väl viktstraffet som gör att vi presterar lika på långloppen. Körde du cykelvasan i år?

Cykelvasan var ett enda långt lidande och även om jag var snabbare än förra årets så var tiden en riktig besvikelse.
3.20 ganska exakt för att sätta siffror på det.

Efter Sudety var jag helt bränd och under de 14 dagarna som det var fram till vasan cyklade jag två kortare turer och kroppen svarade verkligen inte alls.
Cykelvasan är jag HELT klar med men Lidingö skall få en chans till och målet är under 2.30 denna gång, för jag lär inte kapa 52min likt jag gjorde mellan loppet -15 och -16 :-)

Visa dina Watt
izar sa:
PRAOcyklist sa:

Hur många intervaller kör du? Är det inte jobbigt så kör hårdare under intervallen, jag ligger på runt 140% av mitt FTP då blir det riktigt jobbigt på slutet då min puls inte hinner gå ner tillräckligt mycket under vilan dvs man kliver på igen med 92-93% av Max HR.

Jag kör 4 block à 6 minuter, vila 4-5 minuter mellan varje block. Ligger nu på ca 88-89% när jag kliver på inför sista intervallen i varje block och lyckas inte komma upp i mer än typ 93% under arbetet. Det är ju jobbigt såklart men jag funderar om det blir mer tröskel än VO2max eftersom pulsen inte ligger högre

Hur många intervaller kör du?

Visa dina Watt
Micke S sa:
castrello sa:
Går det att approximera VO2Max utgående från vikt och resultat i 20 min test? 187/76 kg cirka/351 W eller något sånt. Vad kan det tänkas bli? 50?

ca 60-65 ml/kg/min. Men det är svårt att gissa allt för bra då alla felkällor kliver in på så hög relativ intensitet.

Förstår att gissningar är svåra att göra och relativt onödiga också pga brist på exakthet.

Men blev lite intresserad av vilka/hurudana felkällor det handlar om?

Visa dina Watt
Jag tror det är svårt att uppskatta vo2max, tycker snudd på alla i denna tråden drar så vansinnigt höga watt när en annan kämpar på med betydligt blygsammare siffror, fick mittt vo2max uppmätt till 62.1 hos Aktivitus. Kolappsade innan kurvan planade ut och fick ett uppskattat FTP på blygsamma 260w, han inte upp i riktigt hög puls innan det var "över" så att säga, men tydligen finns det utrymme till förbättring vilket är trevligt?

Bilagor

• IMG_1328.PNG
    IMG_1328.PNG
    31.2 KB · Besök: 50
Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
izar sa:
PRAOcyklist sa:

Jag kör 4 block à 6 minuter, vila 4-5 minuter mellan varje block. Ligger nu på ca 88-89% när jag kliver på inför sista intervallen i varje block och lyckas inte komma upp i mer än typ 93% under arbetet. Det är ju jobbigt såklart men jag funderar om det blir mer tröskel än VO2max eftersom pulsen inte ligger högre

Hur många intervaller kör du?

Jag gillar att plåga mig så jag kör 2*10, dom 3 sista intervallerna är vidriga.

Visa dina Watt
lundatok sa:
Hela inlägget kom visst inte med... Här är min från i våras, jag tangerar maxpuls på 4x6 min 40/20. Du skriver inte om du gör korta eller långa intervaller men jag misstänker att det typ korta? När jag kör dessa så trampar jag bakåt i vilan så belastningen blir relativt hög för att få ut något, jag har väl 5+ W/kg (mycket för mig med FTP på 3,6 W/kg).

Har du testat att lägga på mer? ;)

Har haft svårare att få upp pulsen på kortare intervaller, typ 10/20 så hinner pulsen inte upp speciellt högt.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
lundatok sa:
lundatok sa:
Hela inlägget kom visst inte med... Eva, här är min från i våras, jag tangerar maxpuls på 4x6 min 40/20. Du skriver inte om du gör korta eller långa intervaller men jag misstänker att det typ korta? När jag kör dessa så trampar jag bakåt i vilan så belastningen blir relativt hög för att få ut något, jag har väl 5+ W/kg (mycket för mig med FTP på 3,6 W/kg).

Har du testat att lägga på mer? ;)

Har haft svårare att få upp pulsen på kortare intervaller, typ 10/20 så hinner pulsen inte upp speciellt högt.

Ja jag får väl testa med ökad belastning. Ligger nu på ca 5.8 W/kg på mina 6-minuters 40/20 men är 15 slag från maxpuls så det borde ju finnas lite utrymme kvar tycker jag... Usch vad jobbigt det kommer att bli! :O

Visa dina Watt
Vad har pulsen med saken att göra? Finns tillgång till effektmätare så är det väl bara att använda den. Ingen (väldigt liten) eftersläpning, perfekt vid kortkorta intervaller.
Sen behöver man inte ligga i duschen och gråta efteråt som kvitto på att det varit ett bra pass...

Visa dina Watt
Om man ökar intensiteten på arbetsperioden, blir det inte mer typ toleransträning då, mer anaerobt? Högre intensitet på vilan istället borde göra passet mer aerobt? Tänker jag fel?

Visa dina Watt
castrello sa:
Micke S sa:
castrello sa:

Förstår att gissningar är svåra att göra och relativt onödiga också pga brist på exakthet.

Men blev lite intresserad av vilka/hurudana felkällor det handlar om?

Dels de vanliga med vilket vo2max man jämför mot: direkt/indirekt mätt, vilken mätmetod, vilket testprotokoll, viken databehandling, vilken testledare (galenskaper förekommer) etc. Sen de rent fysiologiskt personliga som tröskel, anaerob kapacitet, testgenomförande/vana och så klart vilken effektmätare som används och kalibrering på denna i relation till den vid VO2max-test.

Visa dina Watt
Nu blev jag lite nyfiken. Hur ser formeln ut för beräkningen av 20min?

1000 * ( power(W) * 0.01141 + 0.435 ) / weight(kg) har jag förstått fungerar för 6-8min (?). Det ska också vara den som GC bygger sina estimeringar på.

Tillägg: Intressant nog så gör GC ingen skillnad i beräkningen på min senaste tjuga om jag kapar ned den till 8min. 405w @ 20min = 69 ml/min/kg. 405w @ 8min = 69 ml/min/kg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp