Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad använder du för att mäta laktathalten?geologen sa:Tisdagens pass var 90 min SST på 279 W. 73 kg, så ca 3.8 W/kg. 3.8 mmol efter 10 min, 3.3 mmol efter 85 min. Snittpuls 15 slag under tröskel, slutpuls ca 5-7 slag under tröskel. Bra känsla och inte särskilt jobbigt förrän sista kvarten, när kolhydraterna nog började tryta.
olebole sa:Inte alla som är nöjda med en FTP-sänkning ;)
Roger_Edvinsson sa:olebole sa:Inte alla som är nöjda med en FTP-sänkning ;)
Stor skillnad på att bränna av en 20:a på 293w (vilket var mitt snitt både på FTP testet och igår på Zwift) mot att faktiskt ligga på 95% av det under en timme med varierande motstånd.
Även om det skall motsvara samma sak så var det ett kvitto på hur svag jag är just nu.
Så jag var mest glad att jag just nu orkade hålla ut hela timmen...
Jeppe_E sa:Blev ett FTP-test i kväll. Suck....
Jeppe_E sa:Blev ett FTP-test i kväll. Suck...
MatteXC sa:Jeppe_E sa:Blev ett FTP-test i kväll. Suck...
Tycker det är bra att inte alla som skriver i tråden pumpar ur 5W/kg i 3 timmar.
Jeppe_E sa:MatteXC sa:Jeppe_E sa:Blev ett FTP-test i kväll. Suck...
Tycker det är bra att inte alla som skriver i tråden pumpar ur 5W/kg i 3 timmar.
Nä, snarare 2,46W/kg ;)
geologen sa:Klockar du dina marklyft?
Arsozath sa:Jeppe_E sa:MatteXC sa:Jeppe_E sa:Blev ett FTP-test i kväll. Suck...
Nä, snarare 2,46W/kg ;)
Halvvägs kvar då :) Det fixar du!
Roger_Edvinsson sa:Backade idag upp mitt FTP test med lite klättring upp till Wattopias radiotorn i Zwift.
Sjukt kul att "tävla" lite även under träningspassen och man pressar nog sig lite extra även om man ligger i botten av listan. ?
FTP på 280 så dagens 272 i snitt under 60min är jag ganska nöjd med.
geologen sa:Bara att multiplicera N med kadens för att få effekt. Eftersom Monarkens effektmätning, dvs pendeln, inte "ser" förluster i drivlinan, vevlagret och pedalerna, så kommer "Monark-watt" alltid att vara lägre än en korrekt effektmätare, t ex i vevpartiet eller i pedalerna. Den inbyggda kadensmätningen är inte heller nåt tekniskt underverk, för den summerar inte och ger inget medelvärde (vissa räknar på sträcka och får fram en sorts summering den vägen, men det funkar bara om man enbart mäter under en viss intervall, inte om man mäter hela passet).
Om Monarken känns tyngre vid samma effekt så hittar du förklaringen ovan. 320 W på en korrekt kalibrerad Wattbike kanske motsvarar 300-305 W indikerade på Monarken. Obs! Jag vet inte vad den faktiska skillnaden är i ditt fall, men jämför jag med en effektmätare så är det ungefär den skillnaden det kan handla om.
earnstrom sa:Ok, nu har jag tänkt på det här ett tag, och antingen är jag dum, eller så är ngn annan det.
Om jag utvecklar säg 300W, så kanske pedaler mäter 299, vevparti 295, och baknav 290 beroende på hur ren kedjan etc är. En monark "ser" inga såna förluster, och borde därmed rapportera väldigt nära 300. Förklara hur jag tänker fel.
emilh sa:earnstrom sa:Ok, nu har jag tänkt på det här ett tag, och antingen är jag dum, eller så är ngn annan det.
Om jag utvecklar säg 300W, så kanske pedaler mäter 299, vevparti 295, och baknav 290 beroende på hur ren kedjan etc är. En monark "ser" inga såna förluster, och borde därmed rapportera väldigt nära 300. Förklara hur jag tänker fel.
Det Monarken inte "ser" är att du trycker 300W vid pedalerna, utan den "ser" endast arbetet som görs på remmen, vilket är aningen mindre.
earnstrom sa:emilh sa:earnstrom sa:Ok, nu har jag tänkt på det här ett tag, och antingen är jag dum, eller så är ngn annan det.
Det Monarken inte "ser" är att du trycker 300W vid pedalerna, utan den "ser" endast arbetet som görs på remmen, vilket är aningen mindre.
Men geologen pratar om 20W förlust för mätningen vid remmen? Pga att monarken inte ser ngn drivlina? Det låter som man tänkt åt fel håll tycker jag.
NickPick sa:Och pulsen ska vara så högt att man orkar utan att bilda syra förstår jag? Strax under 90% för mig.