Visa dina Watt

Visa dina Watt
Angående 40/20 så läste jag en intervju med Mattias Reck att dom körde 2*20 på 110% eller 4*6 på 125% av ftp.
Proffsens ftp ligger dock mycket närmre vo2 max än oss här, så lite hårdare än så kan man nog köra på dom korta om man utgår från ftp.

Visa dina Watt
Först 8@300 och sen 6x2@440ish, skulle kört det igår kväll men saker kom emellan.

Fick bankat upp VO2max i alla fall. Började året på 53 nånting.

Bilagor

• Screenshot_20161129-084605.png
    Screenshot_20161129-084605.png
    78.2 KB · Besök: 97
  • IMG_20161129_075146.jpg
    IMG_20161129_075146.jpg
    179.2 KB · Besök: 105
Visa dina Watt
Tisdagens pass var 90 min SST på 279 W. 73 kg, så ca 3.8 W/kg. 3.8 mmol efter 10 min, 3.3 mmol efter 85 min. Snittpuls 15 slag under tröskel, slutpuls ca 5-7 slag under tröskel. Bra känsla och inte särskilt jobbigt förrän sista kvarten, när kolhydraterna nog började tryta.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen sa:
Tisdagens pass var 90 min SST på 279 W. 73 kg, så ca 3.8 W/kg. 3.8 mmol efter 10 min, 3.3 mmol efter 85 min. Snittpuls 15 slag under tröskel, slutpuls ca 5-7 slag under tröskel. Bra känsla och inte särskilt jobbigt förrän sista kvarten, när kolhydraterna nog började tryta.
Vad använder du för att mäta laktathalten?

Visa dina Watt
Backade idag upp mitt FTP test med lite klättring upp till Wattopias radiotorn i Zwift.

Sjukt kul att "tävla" lite även under träningspassen och man pressar nog sig lite extra även om man ligger i botten av listan. ?

FTP på 280 så dagens 272 i snitt under 60min är jag ganska nöjd med.

Bilagor

• IMG_0267.PNG.jpg
    IMG_0267.PNG.jpg
    39.8 KB · Besök: 128
Visa dina Watt
olebole sa:
Inte alla som är nöjda med en FTP-sänkning ;)

Stor skillnad på att bränna av en 20:a på 293w (vilket var mitt snitt både på FTP testet och igår på Zwift) mot att faktiskt ligga på 95% av det under en timme med varierande motstånd.

Även om det skall motsvara samma sak så var det ett kvitto på hur svag jag är just nu.

Så jag var mest glad att jag just nu orkade hålla ut hela timmen...

Visa dina Watt
Roger_Edvinsson sa:
olebole sa:
Inte alla som är nöjda med en FTP-sänkning ;)

Stor skillnad på att bränna av en 20:a på 293w (vilket var mitt snitt både på FTP testet och igår på Zwift) mot att faktiskt ligga på 95% av det under en timme med varierande motstånd.

Även om det skall motsvara samma sak så var det ett kvitto på hur svag jag är just nu.

Så jag var mest glad att jag just nu orkade hålla ut hela timmen...

Jag skulle säga att det är stor skillnad att köra ett test och beräkna ett CP60/FTP-värde och att varje gång köra pass på en timma med 1.0 IF (baserat på beräknad FTP). 97% FTP i snitteffekt över timman är ju rätt nära...

Visa dina Watt
That said så noterar jag att dagens trainerpass resulterade i någon slags halvhybris och istället för 3x12 min sweetspot med 3 min vila så blev det ca trekvart på lite över tröskeln på ~4.2 W/kg och 0,98 IF på timman (inklusive uppvärmning och nedvarvning).

Återhämtningsveckor är svåra...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
I nivå med var jag var för tre år sedan vid den här tiden. Funderar lite på hur man bäst går vidare härifrån, om man ska köra vidare på halvlånga tröskelintervaller med kort vila eller längre sweetspot + VO2max . Det gäller ju att orka mentalt också...

Visa dina Watt
Blev ett FTP-test i kväll. Suck...

Skarmavbild2016-12-01kl.20.38.22.png

190W känns sådär, eller ja. Med tanke på bäckenbensfrakturen och kycklinglår så får man väl anse det vara ok?

Skarmavbild2016-12-01kl.20.36.02.png

56/44 balans känns ju också rätt ok...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jeppe_E sa:
Blev ett FTP-test i kväll. Suck...

Tycker det är bra att inte alla som skriver i tråden pumpar ur 5W/kg i 3 timmar.

Det är bara att kämpa på, formen går upp och ned i takt med livets svängningar.
Just nu är min cykelform...sådär... Däremot tränar jag på (nästan) 2ggr kroppsvikten i marklyft och det känns väl ok. Det blir en del Watt ;)

Edit: Bara för att det är visa dina Watt tråd, grovt räknat så blir det ca 910W per marklyft i ett (tungt) träning-set, mitt max ligger på ca 1100W.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen sa:
Klockar du dina marklyft?

Iofs inte, men ca 1 sek tar det uppskattningsvis att dra upp baserat på känn (därav "grovt" räknat).
Ska be träningskompisen klocka imorgon! Så får vi se hur fel jag hade :)

Edit: Bara för att jag är en sån j-a nörd så laddade jag ned en app som loggar gyrosensorn i mobilen. Hängde mobilen på min enkla skivstång (dock endast 40kg och mindre diameter än "olympiska" skivor) med ett mobilarmband och körde ett par marklyft.
Resultatet talar för att ca 1 sekund för ett lyft var en bra uppskattning, det diffar dock en hel del procentuellt mellan max och min tid (vilket slår rätt hårt på resultat avseende effekt). Eftersom vikten skiljer med mer än 100kg jämfört med vad jag anser som "tung träningsvikt" samt att diametern på viktskivorna även är mindre (sträckan blir längre), så är resultatet väl att värdera som "grov uträkning" av tid för ett marklyft från golvet till full extension.
Gissar att folk här på Happy är mer intresserade av cykelwatt...

Edit ett par extra gånger: stavflel, värdelöst språk. Misär.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Visa dina Watt
Tre timmar låg/medel zon 3 på 252 W. Snittpuls ca 18-20 slag under tröskel. Maxpuls 8-10 slag under, men det var mest sista halvtimmen pulsen började sticka iväg. Ca 3.4 W/kg.

20161203_130709.jpg

Visa dina Watt
Roger_Edvinsson sa:
Backade idag upp mitt FTP test med lite klättring upp till Wattopias radiotorn i Zwift.

Sjukt kul att "tävla" lite även under träningspassen och man pressar nog sig lite extra även om man ligger i botten av listan. ?

FTP på 280 så dagens 272 i snitt under 60min är jag ganska nöjd med.

Grymma siffror. Själv är jag inte i närheten ens.

Visa dina Watt
Nån som har bra koll? Har kört ett ftp-test på en wattbike pro men kör min träning på en monark med pendel där jag bara har tillgång till N och kadens. Har en tabell för vilken kadens och N som ger vilka watt. Upplever att monarkwatten är betydligt tyngre, kan det stämma?

Eftersom watten ska va med så var min ftp ~320w på wattbiken

Visa dina Watt
Bara att multiplicera N med kadens för att få effekt. Eftersom Monarkens effektmätning, dvs pendeln, inte "ser" förluster i drivlinan, vevlagret och pedalerna, så kommer "Monark-watt" alltid att vara lägre än en korrekt effektmätare, t ex i vevpartiet eller i pedalerna. Den inbyggda kadensmätningen är inte heller nåt tekniskt underverk, för den summerar inte och ger inget medelvärde (vissa räknar på sträcka och får fram en sorts summering den vägen, men det funkar bara om man enbart mäter under en viss intervall, inte om man mäter hela passet).

Om Monarken känns tyngre vid samma effekt så hittar du förklaringen ovan. 320 W på en korrekt kalibrerad Wattbike kanske motsvarar 300-305 W indikerade på Monarken. Obs! Jag vet inte vad den faktiska skillnaden är i ditt fall, men jämför jag med en effektmätare så är det ungefär den skillnaden det kan handla om.

Visa dina Watt
Jag kör vector2s på spinningbike Meridapro sedan 6 veckor
Kombinerar styrkeintervaller med rent flås nu.
Märker att vevarmarna flexar när man trycker på i stående. Hört att wattpedaler indikerar större fel i spurter.

Skulle vara intressant att köra en wattbike och se om det skiljer sig.

Visa dina Watt
geologen sa:
Bara att multiplicera N med kadens för att få effekt. Eftersom Monarkens effektmätning, dvs pendeln, inte "ser" förluster i drivlinan, vevlagret och pedalerna, så kommer "Monark-watt" alltid att vara lägre än en korrekt effektmätare, t ex i vevpartiet eller i pedalerna. Den inbyggda kadensmätningen är inte heller nåt tekniskt underverk, för den summerar inte och ger inget medelvärde (vissa räknar på sträcka och får fram en sorts summering den vägen, men det funkar bara om man enbart mäter under en viss intervall, inte om man mäter hela passet).

Om Monarken känns tyngre vid samma effekt så hittar du förklaringen ovan. 320 W på en korrekt kalibrerad Wattbike kanske motsvarar 300-305 W indikerade på Monarken. Obs! Jag vet inte vad den faktiska skillnaden är i ditt fall, men jämför jag med en effektmätare så är det ungefär den skillnaden det kan handla om.

Ok, nu har jag tänkt på det här ett tag, och antingen är jag dum, eller så är ngn annan det.

Om jag utvecklar säg 300W, så kanske pedaler mäter 299, vevparti 295, och baknav 290 beroende på hur ren kedjan etc är. En monark "ser" inga såna förluster, och borde därmed rapportera väldigt nära 300. Förklara hur jag tänker fel.

Visa dina Watt
earnstrom sa:
Ok, nu har jag tänkt på det här ett tag, och antingen är jag dum, eller så är ngn annan det.

Om jag utvecklar säg 300W, så kanske pedaler mäter 299, vevparti 295, och baknav 290 beroende på hur ren kedjan etc är. En monark "ser" inga såna förluster, och borde därmed rapportera väldigt nära 300. Förklara hur jag tänker fel.

Det Monarken inte "ser" är att du trycker 300W vid pedalerna, utan den "ser" endast arbetet som görs på remmen, vilket är aningen mindre.

Visa dina Watt
emilh sa:
earnstrom sa:

Det Monarken inte "ser" är att du trycker 300W vid pedalerna, utan den "ser" endast arbetet som görs på remmen, vilket är aningen mindre.

Men geologen pratar om 20W förlust för mätningen vid remmen? Pga att monarken inte ser ngn drivlina? Det låter som man tänkt åt fel håll tycker jag.

Visa dina Watt
earnstrom sa:
emilh sa:
earnstrom sa:

Men geologen pratar om 20W förlust för mätningen vid remmen? Pga att monarken inte ser ngn drivlina? Det låter som man tänkt åt fel håll tycker jag.

Han syftar på förlusten hela vägen i drivlinan, från pedaler till rem. Det kan mycket väl ligga kring 20W i vissa fall.
Eller menar du att Monarken borde vara kalibrerad mot någon sorts genomsnittlig drivlineförlust istället för att visa det den faktiskt kan mäta?

Egentligen spelar det väl ingen större roll? Oavsett anledning är det sällan görbart att jämföra resultat rakt av mellan två olika typer av effektmätare om du ska ha såpass hög noggrannhet.

Visa dina Watt
Det spelar ingen roll, bara du bestämmer dig för vad som är "verkligheten". Antingen "monarkwatt" som kommer ligga under pedaler och vevparti som mäter watt. Lägger man 3,3 kg belastning så får man 297 W motstånd på svänghjulet förutsatt att allt är kalibrerat. Vad du får applicera på pedalen är den felmarginal som Geologen pratar om. Dock kommer troligtvis monarken alltid att visa samma sak över tid om man håller den kalibrerad.

Jag började med monarkwatt och har fortsatt med det, tror en wattmätare ligger på typ 7-15% fel beroende på så om du har det på din wattbike/monark så är det ju smutt men det går lika bra att räkna på kadensen. Min monark slår på ca 7% i snitt över mina pass jag kört, så länge man kör med antingen eller är det ju inga problem.

Ett FTP-test på en wattbike och sen träning på monark blir nog lite galet. Vill du göra ett FTP-test hemma och har en monark med display kan du alltid köra en max-tjuga och se hur många kalorier du gjort av med under tiden. (Glöm inte att resetta displayen innan... ;)
Capture.PNG

Med denna tabellen kan du räkna baklänges hur många watt du snittat om du kollar i 20-kolumnen.

Visa dina Watt
Problemet med den monark jag kör på är att den enbart kan visa N, kadens får jag via garmin kadensmätare. kört några pass med min ftp från wattbike och då har det blivit jäkligt jobbigt... har ett fint excelark med alla watt vid olika motstånd och kadenser är färdigt.

Visa dina Watt
Dagens TrainerRoad-pass på 4 x 8 min med 1 min vila mellan intervallerna
Jacks_20161206.png

Nu ska man bara öka intervallerna och sen korta vilan så man börjar närma sig formen för exakt 3 år sen ...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Körde ett 20minuters test häromdagen och fick till min besvikelse bara 370W i snitt dvs FTP på 352 (väger 92). Detta kördes på trainer och jag har fått intrycket att min puls ligger högre när jag kör trainer än ute och framför allt att något händer så fort svettningen börjar då pulsen sticker säkert 5-6slag vid motsvarande belastning. Är detta att förvänta? Jag har läst en del att man inte presterar på samma nivå på trainer men jag trodde inte pulsen skulle stiga på det sättet och om det bara är en fråga om svettning borde man kunna motverka det med mer ventilation/fläkt (i mitt garage där det är ett par plusgrader som bäst just nu...), eller?

Visa dina Watt
Det är jag ju helt införstådd med - det jag är lite förvånad över är att det är som att slå om en strömbrytare och när den väl är på går det inte att stänga av - oavsett hur låg belastning jag kör och då också svettning minskar.

Visa dina Watt
Körde en maxtjuga nyss, det är ju ny månad i Kompiskampen. Fick ståcykla en hel del, nästan hälften av tiden, men jag gjorde det. 333 W blev det. 4.49 W/kg räknat till vikten strax innan passet. Lite över 4.5 W/kg om jag räknar morgonvikten.

Visa dina Watt
Ursäkta novisen men ett bra sätt att få en snittwatt på en sk maxtjuga är att räkna kalorier? Problemet jag ser är ju att kadensen kanske inte alltid är precis 90 (tex).
Och pulsen ska vara så högt att man orkar utan att bilda syra förstår jag? Strax under 90% för mig.

Har aldrig hållit på med monark då det är tråkigt, men nu "måste" jag pga en läkande axel.

Visa dina Watt
Har du en monark med display som ger typ kadens, tid och watt/kalorier så kan du ju ställa in motståndet i displayen och så räknar den upp kalorierna själv. Jag är dålig på vad de har för olika varianter men den jag har hemma funkar så.

Formeln är Watt*Tid*0,0718, jag gjorde tabellen i excel.

Tillbaka
Topp