Visa dina Watt

Visa dina Watt
Måste sluta öppna den här tråden, den ger en bara dåligt självförtroende...

//en som drömmer om att nå 4w/kg i ftp (och då snackar vi dessutom om trainerroadvirtualpowerftp)

Visa dina Watt
Lingon sa:
Hur mkt ftp-effekt kan man tänkas tappa om man kör några månaders lågintensivt? 10%? 15%? Nån som har någon uppfattning?

Ingen aning, men jag tappade från 230W till 170W under 8 veckors ofrivilligt uppehåll från cyklandet. Har kört på nu under de senaste 2 veckorna och ligger nu på strax över 200W.

Visa dina Watt
Jeppe_E sa:
Lingon sa:
Hur mkt ftp-effekt kan man tänkas tappa om man kör några månaders lågintensivt? 10%? 15%? Nån som har någon uppfattning?

Ingen aning, men jag tappade från 230W till 170W under 8 veckors ofrivilligt uppehåll från cyklandet. Har kört på nu under de senaste 2 veckorna och ligger nu på strax över 200W.
60 W på 8 veckor inkl sjuksäng är ju NADA. Speciellt när du är upp 30 w igen på två veckor.

Visa dina Watt
NLC sa:
Coach Chad är kung =)

När man talar om trollen..
Lustigt nog tog dom upp just detta ämne i senaste podden. Tyckte Coach Chad sa något i stil med att man bör inte dra ner intensiteten, under offseason, mer än att man tappar max 3% ftp om man är elit och 5-10% om man är vanlig cykeljöns.
Låter en smula lågt tycker jag? Om man kör några månader låg intensitet "base builld" så tror jag man snabbt kan hämta upp ett större tapp, när man väl gasar på med intervaller igen.

Visa dina Watt
Lingon sa:
NLC sa:
Coach Chad är kung =)

När man talar om trollen..
Lustigt nog tog dom upp just detta ämne i senaste podden. Tyckte Coach Chad sa något i stil med att man bör inte dra ner intensiteten, under offseason, mer än att man tappar max 3% ftp om man är elit och 5-10% om man är vanlig cykeljöns.
Låter en smula lågt tycker jag? Om man kör några månader låg intensitet "base builld" så tror jag man snabbt kan hämta upp ett större tapp, när man väl gasar på med intervaller igen.

Svårt att säga men för mig betyder ju ett tapp på 10 % ca 33 watt och utan att veta exakt (för jag har bara haft mina garmin vector några månader) så skulle det vara extremt mycket jobb för mig att plocka upp tex från 280 till 330 igen (där ligger jag nu). Nu vet jag inte hur ftp hänger ihop med resten men tycker jag tappat en hel del av "toppen" och min distansuthållighet är inte super men ftp är ingen katastrof. Men så har jag också mest sweetspottat och trösklat i snart 3 månader.

Visa dina Watt
Jag upplever själv att det som snabbast försvinner, och det som tar överlägset längst tid att träna upp igen, är distansuthållighet. Att kunna tugga länge på måttlig intensitet, utan att pulsen orubbligt stiger och stiger. Den uthålligheten tar det många månader av slit att återfå, även efter en ganska kort viloperiod. FTP, däremot, sticker uppåt snabbt på bara några veckor av sweet spot eller tröskelintervaller. Och de högintensiva delarna, de verkar inte påverkas mycket för mig. Möjligen är det ett tecken på att jag är så dåligt tränad för det mesta inom den zonen, att det knappt finns nån fallhöjd.

Det bisarra är att fyra timmar utomhusdistans på 170 W, för mig, är betydligt jobbigare än tre timmar (iofs inomhus) på 250 W. Efter det förra kan jag vara däckat resten av dagen, medan det senare bara ger lite övergående stramhet i låren, och ett hungerpåslag. Detta i dagsläget alltså.

Till sommaren är förhoppningsvis lågintensitetsuthålligheten ikapp igen, och då kommer 170 W i fyra timmar ute att vara hur lätt som helst. Men det kommer att ta kanske 4-5 månader innan jag når dit.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen sa:
Jag upplever själv att det som snabbast försvinner, och det som tar överlägset längst tid att träna upp igen, är distansuthållighet. Att kunna tugga länge på måttlig intensitet, utan att pulsen orubbligt stiger och stiger. Den uthålligheten tar det många månader av slit att återfå, även efter en ganska kort viloperiod. FTP, däremot, sticker uppåt snabbt på bara några veckor av sweet spot eller tröskelintervaller.
Precis!
Tycker dessutom att det låter helt orimligt att man skall kunna hålla sin FTP inom 3% från max hela året, utan att bränna ut sig.
Edit: Om man nu hade varit elit alltså!

Senast ändrad:
Visa dina Watt
4x4 med 4min vila

1: 349w / 163bpm (4.47 w/kg) 101 rpm
2: 361w / 170bpm (4.62 w/kg) 106 rpm
3: 345w / 173bpm (4.41 w/kg) 104 rpm
4: 346w / 177bpm (4.44 w/kg) 103 rpm

Aldrig haft wattmätare innan så svårt att veta vad man klarar innan. Men detta är vad jag lyckades med första 4x4 passet inne.

Körde distans igår 4tim så var väl kanske inte så optimalt att köra hårt idag. ☺

Väger 78kg om någon undrar.
Bra start värden?

Visa dina Watt
Gott mos, men kanske lite tidigt att (bara) börja köra VO2max-pass även om jag tycker det är ett bra komplement för att slippa "slå i taket" på tröskelpassen.

Visa dina Watt
NLC sa:
Gott mos, men kanske lite tidigt att (bara) börja köra VO2max-pass även om jag tycker det är ett bra komplement för att slippa "slå i taket" på tröskelpassen.

Mestadels av min träning är pendling i veckorna..ett par dagar.

Har dålig koll på vilka intervaller jag ska köra.. Men när jag läst här i tråden så verkar många köra 4x4?

Ska man köra kortare och intensivare nu? För har ingen lust att sitta i 1.5timme eller mer och kolla på film eller det där Swift.

Har ofta dåligt med tid pga barn och sambo som tävlar så vill få ut nått på ca 40-50 min.

Tips?

Visa dina Watt
Visa dina Watt
melldorwin sa:
NLC sa:

Har dålig koll på vilka intervaller jag ska köra.. Men när jag läst här i tråden så verkar många köra 4x4?

Ska man köra kortare och intensivare nu? För har ingen lust att sitta i 1.5timme eller mer och kolla på film eller det där Swift.

Har ofta dåligt med tid pga barn och sambo som tävlar så vill få ut nått på ca 40-50 min.

Tips?

Vad är ditt mål? Vilken typ av cyklist är du, vilka är dina styrkor och svagheter? Omöjligt säga vilka pass som är bäst för dig annars :)

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
sivan sa:
NLC sa:
Kolla in sweetspot-träning, bra bang for the buck så här års.

Är meningen med sweetspot att den ska ge bra tröskelträning fast inte lika "jobbigt/plågsamt" som riktig tröskelträning ?
vad är nackdelarna då?

Bra info om Sweetspot + ANNAT hittar du här:
https://roadcyclinguk.com/how-to/six-things-need-know-sweetspot-training.html#PLxe1tvtldHyIScy.97

Tackar!

Visa dina Watt
Det finns lite olika procentsatset på sweetspot men dom flesta hamnar mellan 85-95% av tröskeleffekt på intervallerna. Det är inte petnoga eftersom en uppmätta FTP varierar några watt. 90% av FTP är väl en bra tumregel att sikta på. Börja med att köra t.ex. 2x20 med 3-5 minuters vila och öka upp till 1x40-50 min när kroppen vant sig lite vid längre intervaller. Du kan labba med intensiteten/längden och på så sätt få till sweetspot-pass flera gånger i veckan.

Fördelarna är att du får stora delar av den effekt det ger att ligga på tröskel men det är inte lika slitsamt. Det är både fysiskt och mentalt lättare att genomföra passen vilken kan vara rätt trevligt när man är helt död efter jobbet, krävande sambo/ungar eller dagen efter dödsfyror :)

Nackdelarna är att du inte blir like anaerobt tränad som om du hade blivit om du kört tröskel-, stressad tröskel- och framför allt vo2max-intervaller. Du får en fin dieselmotor men som är rätt död när den varvas. En till sak att tänka på är att kroppen inte är van och den upplevda ansträngningen när man kickar igång med tröskel/v0max är inte supertrevlig men kroppen/pannbenet vänjer sig vid det med så klart. Mina fyror brukar jag kicka igång på 110% av FTP för att sedan försöka klara av 120% mot våren.

För vinterträningen tycker jag att det fungerar väldigt bra. Det behöver inte heller vara antingen eller för den delen. SST kan du lägga dagarna efter tröskel- eller vo2max-passen. Ligger du på kaloriunderskott så är det också trevligt med lite lägre intensitet då man kan känna sig rätt tom även om man käkat bra inför passet.

Visa dina Watt
calleking sa:
Det finns lite olika procentsatset på sweetspot men dom flesta hamnar mellan 85-95% av tröskeleffekt på intervallerna. Det är inte petnoga eftersom en uppmätta FTP varierar några watt. 90% av FTP är väl en bra tumregel att sikta på. Börja med att köra t.ex. 2x20 med 3-5 minuters vila och öka upp till 1x40-50 min när kroppen vant sig lite vid längre intervaller. Du kan labba med intensiteten/längden och på så sätt få till sweetspot-pass flera gånger i veckan.

Fördelarna är att du får stora delar av den effekt det ger att ligga på tröskel men det är inte lika slitsamt. Det är både fysiskt och mentalt lättare att genomföra passen vilken kan vara rätt trevligt när man är helt död efter jobbet, krävande sambo/ungar eller dagen efter dödsfyror :)

Nackdelarna är att du inte blir like anaerobt tränad som om du hade blivit om du kört tröskel-, stressad tröskel- och framför allt vo2max-intervaller. Du får en fin dieselmotor men som är rätt död när den varvas. En till sak att tänka på är att kroppen inte är van och den upplevda ansträngningen när man kickar igång med tröskel/v0max är inte supertrevlig men kroppen/pannbenet vänjer sig vid det med så klart. Mina fyror brukar jag kicka igång på 110% av FTP för att sedan försöka klara av 120% mot våren.

För vinterträningen tycker jag att det fungerar väldigt bra. Det behöver inte heller vara antingen eller för den delen. SST kan du lägga dagarna efter tröskel- eller vo2max-passen. Ligger du på kaloriunderskott så är det också trevligt med lite lägre intensitet då man kan känna sig rätt tom även om man käkat bra inför passet.

Tack för ett bra svar! Ska ge mig på detta! Hur ofta bör man testa sin ftp? För att veta om man höjt den och därmed Ligg rätt i träningen.. När det börjar gå uppenbart mycket lättare eller?

Visa dina Watt
Man ska väl lägga till att "allt har sin tid", i faser där man bygger är sweetspot ofta en bra grundsten i träningen men när man kommer närmare det man tränar inför bör träningen också bli mer specifik på vad man behöver/vill vara bra på.

Visa dina Watt
75-85% påstår den fina länkade artikeln att sweet spot bör ligga i. Men det säkert olika.
Min ftp Ligger på 90-95% som det verkar.

Liknelsen med dieselmotor känner jag igen...

Visa dina Watt
75-85 är för lågt, anser jag. Om det nu inte är procent av VO2max de menar. Men procent av FTP tycker jag nog att 85 procent är undre gränsen. Ju kortare intervall, desto närmare FTP-nivå. Mina ligger oftast på 90-95 procent av FTP.

Visa dina Watt
melldorwin sa:
NLC sa:

Tips?

Jag skulle först rekommendera att ta reda på ditt FTP och dela in din profil i olika intesitetszoner http://home.trainingpeaks.com/blog/article/power-training-levels sen ta reda på din effektprofil http://home.trainingpeaks.com/blog/article/power-profiling. Sen kan man diskutera..

Senast ändrad:
Visa dina Watt
konscious sa:
melldorwin sa:
NLC sa:

Tips?

Jag skulle först rekommendera att ta reda på ditt FTP och dela in din profil i olika intesitetszoner http://home.trainingpeaks.com/blog/article/power-profiling sen ta reda på din effektprofil. Sen kan man diskutera..

Körde ju 20min hårt hem från jobbet.. Knappast optimalt. Men slutade på 284w snitt på 40 min och snabbaste 20min (första 20min) gav en FTP på 290w.. Är det jag har att köra efter just nu. Förmodligen lite lågt då det var utan uppvärmning och endel backar ocj svängar. Men något att utgå från tills nästa test.

Visa dina Watt
geologen sa:
Ja, kan du köra 284 W i snitt i 40 min på hempendling, då är FTP garanterat 290 W eller lite till.

Var med full vintermundering samt ryggsäck i mörker. Så bör finnas lite till om man kör samma pass på sommaren i 25c och kort-kläder ☺ dessutom på en raksträcka utan 90graders svängar.

Vet inte min potential egentligen. Men vore kul att ta reda på det!

Visa dina Watt
geologen sa:
75-85 är för lågt, anser jag. Om det nu inte är procent av VO2max de menar. Men procent av FTP tycker jag nog att 85 procent är undre gränsen. Ju kortare ö, desto närmare FTP-nivå. Mina ligger oftast på 90-95 procent av FTP.

"Is sweetspot training a quick fix to fitness?

‘Sweetspot’ is between the upper end of zone three and lower end of zone four.

What is sweetspot?
After my article on base training a number of people got in touch to ask if it would simply be more effective to ride at ‘sweetspot’ to maximise training benefit if the amount of time on the bike is limited.

If we refer back to the last article I wrote on training zones, then ‘sweetspot’ intensity is between the upper end of zone three and lower end of zone four – or 88-93 per cent of FTP power or threshold heart rate, and between 75-85 per cent of maximum heart rate. Refer back to that article to find out how to find your FTP of maximum heart rate."
Jag vet inte vem man ska tro på, men internet verkar vara enig(?) om att sweet spot ligger zon 3 hög eller zon 4 låg, typ.
För mig 150 till 170 bpm ganska precis.

Rätta mig gärna.

Visa dina Watt
I dessa tider med hyllningar till sweet spot och 4x4 kan det vara läge att minnas (ett exempel nedan) vad forskning på området säger.

Seiler et al. 2013

Bilagor

• Skärmavbild 2016-12-18 kl. 18.36.39.png
    Skärmavbild 2016-12-18 kl. 18.36.39.png
    14.2 KB · Besök: 52
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Micke S sa:
I dessa tider med hyllningar till sweet spot och 4x4 kan det vara läge att minnas (ett exempel nedan) vad forskning på området säger.

Seilert et al. 2011

Antar att det är https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21812820 som är källan

lundatok sa:
Micke, kör du 4x8 på FTP eller strax över?

Från abstract ovan:
Interval sessions were prescribed at the maximal tolerable intensity
+
Accumulating 32 min of work at 90% HR max induces greater adaptive gains than accumulating 16 min of work at ∼95% HR max despite lower RPE.

Visa dina Watt
lundatok sa:

intervallängden ska snarare spegla CP-kurvan justerat för antal rep.

Men det den här artikeln pekar på är skärningspunkten mellan volym o intensitet. Vilket innebär att 4x4 är för kort och sweet spot för lågintensivt.
Kanske ett uppslag för en artikel här på happy?

Visa dina Watt
Med justering för stavningen ja. Och, red. årtal. som jag drog till med ur minnet.

NLC sa:
Micke S sa:

Seilert et al. 2011

Antar att det är https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21812820 som är källan

lundatok sa:

Från abstract ovan:
Interval sessions were prescribed at the maximal tolerable intensity
+
Accumulating 32 min of work at 90% HR max induces greater adaptive gains than accumulating 16 min of work at ∼95% HR max despite lower RPE.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Micke S sa:
lundatok sa:

intervallängden ska snarare spegla CP-kurvan justerat för antal rep.

Men det den här artikeln pekar på är skärningspunkten mellan volym o intensitet. Vilket innebär att 4x4 är för kort och sweet spot för lågintensivt.
Kanske ett uppslag för en artikel här på happy?

Absolut!

Tillbaka
Topp