Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
69 sidor á 20 QOM:s, om man räknar både cykling och löpning.lundatok sa:Var inte blygsam nu, hur många QOM har du?
lundatok sa:Var inte blygsam nu, hur många QOM har du?
emilh sa:"Nyss" går inte att använda hur länge som helst ;)
Lingon sa:Hur mkt ftp-effekt kan man tänkas tappa om man kör några månaders lågintensivt? 10%? 15%? Nån som har någon uppfattning?
Coach Chad på Trainer Road säger att det går rätt fort utför efter 14 dagar men att det går fort att få upp när man väl startar om.Lingon sa:Hur mkt ftp-effekt kan man tänkas tappa om man kör några månaders lågintensivt? 10%? 15%? Nån som har någon uppfattning?
60 W på 8 veckor inkl sjuksäng är ju NADA. Speciellt när du är upp 30 w igen på två veckor.Jeppe_E sa:Lingon sa:Hur mkt ftp-effekt kan man tänkas tappa om man kör några månaders lågintensivt? 10%? 15%? Nån som har någon uppfattning?
Ingen aning, men jag tappade från 230W till 170W under 8 veckors ofrivilligt uppehåll från cyklandet. Har kört på nu under de senaste 2 veckorna och ligger nu på strax över 200W.
lundatok sa:Coach Chad på Trainer Road säger att det går rätt fort utför efter 14 dagar men att det går fort att få upp när man väl startar om.Lingon sa:Hur mkt ftp-effekt kan man tänkas tappa om man kör några månaders lågintensivt? 10%? 15%? Nån som har någon uppfattning?
Lingon sa:Hur mkt ftp-effekt kan man tänkas tappa om man kör några månaders lågintensivt? 10%? 15%? Nån som har någon uppfattning?
NLC sa:Coach Chad är kung =)
Lingon sa:NLC sa:Coach Chad är kung =)
När man talar om trollen..
Lustigt nog tog dom upp just detta ämne i senaste podden. Tyckte Coach Chad sa något i stil med att man bör inte dra ner intensiteten, under offseason, mer än att man tappar max 3% ftp om man är elit och 5-10% om man är vanlig cykeljöns.
Låter en smula lågt tycker jag? Om man kör några månader låg intensitet "base builld" så tror jag man snabbt kan hämta upp ett större tapp, när man väl gasar på med intervaller igen.
Precis!geologen sa:Jag upplever själv att det som snabbast försvinner, och det som tar överlägset längst tid att träna upp igen, är distansuthållighet. Att kunna tugga länge på måttlig intensitet, utan att pulsen orubbligt stiger och stiger. Den uthålligheten tar det många månader av slit att återfå, även efter en ganska kort viloperiod. FTP, däremot, sticker uppåt snabbt på bara några veckor av sweet spot eller tröskelintervaller.
NLC sa:Gott mos, men kanske lite tidigt att (bara) börja köra VO2max-pass även om jag tycker det är ett bra komplement för att slippa "slå i taket" på tröskelpassen.
NLC sa:Kolla in sweetspot-träning, bra bang for the buck så här års.
NLC sa:Kolla in sweetspot-träning, bra bang for the buck så här års.
sivan sa:NLC sa:Kolla in sweetspot-träning, bra bang for the buck så här års.
Är meningen med sweetspot att den ska ge bra tröskelträning fast inte lika "jobbigt/plågsamt" som riktig tröskelträning ?
vad är nackdelarna då?
melldorwin sa:NLC sa:Gott mos, men kanske lite tidigt att (bara) börja köra VO2max-pass även om jag tycker det är ett bra komplement för att slippa "slå i taket" på tröskelpassen.
Mestadels av min träning är pendling i veckorna..ett par dagar.
Har dålig koll på vilka intervaller jag ska köra.. Men när jag läst här i tråden så verkar många köra 4x4?
Ska man köra kortare och intensivare nu? För har ingen lust att sitta i 1.5timme eller mer och kolla på film eller det där Swift.
Har ofta dåligt med tid pga barn och sambo som tävlar så vill få ut nått på ca 40-50 min.
Tips?
PRAOcyklist sa:sivan sa:NLC sa:Kolla in sweetspot-träning, bra bang for the buck så här års.
Är meningen med sweetspot att den ska ge bra tröskelträning fast inte lika "jobbigt/plågsamt" som riktig tröskelträning ?
vad är nackdelarna då?
Bra info om Sweetspot + ANNAT hittar du här:
https://roadcyclinguk.com/how-to/six-things-need-know-sweetspot-training.html#PLxe1tvtldHyIScy.97
calleking sa:Det finns lite olika procentsatset på sweetspot men dom flesta hamnar mellan 85-95% av tröskeleffekt på intervallerna. Det är inte petnoga eftersom en uppmätta FTP varierar några watt. 90% av FTP är väl en bra tumregel att sikta på. Börja med att köra t.ex. 2x20 med 3-5 minuters vila och öka upp till 1x40-50 min när kroppen vant sig lite vid längre intervaller. Du kan labba med intensiteten/längden och på så sätt få till sweetspot-pass flera gånger i veckan.
Fördelarna är att du får stora delar av den effekt det ger att ligga på tröskel men det är inte lika slitsamt. Det är både fysiskt och mentalt lättare att genomföra passen vilken kan vara rätt trevligt när man är helt död efter jobbet, krävande sambo/ungar eller dagen efter dödsfyror :)
Nackdelarna är att du inte blir like anaerobt tränad som om du hade blivit om du kört tröskel-, stressad tröskel- och framför allt vo2max-intervaller. Du får en fin dieselmotor men som är rätt död när den varvas. En till sak att tänka på är att kroppen inte är van och den upplevda ansträngningen när man kickar igång med tröskel/v0max är inte supertrevlig men kroppen/pannbenet vänjer sig vid det med så klart. Mina fyror brukar jag kicka igång på 110% av FTP för att sedan försöka klara av 120% mot våren.
För vinterträningen tycker jag att det fungerar väldigt bra. Det behöver inte heller vara antingen eller för den delen. SST kan du lägga dagarna efter tröskel- eller vo2max-passen. Ligger du på kaloriunderskott så är det också trevligt med lite lägre intensitet då man kan känna sig rätt tom även om man käkat bra inför passet.
melldorwin sa:NLC sa:Gott mos, men kanske lite tidigt att (bara) börja köra VO2max-pass även om jag tycker det är ett bra komplement för att slippa "slå i taket" på tröskelpassen.
Har dålig koll på vilka intervaller jag ska köra.. Men när jag läst här i tråden så verkar många köra 4x4?
Ska man köra kortare och intensivare nu? För har ingen lust att sitta i 1.5timme eller mer och kolla på film eller det där Swift.
Har ofta dåligt med tid pga barn och sambo som tävlar så vill få ut nått på ca 40-50 min.
Tips?
konscious sa:melldorwin sa:NLC sa:Gott mos, men kanske lite tidigt att (bara) börja köra VO2max-pass även om jag tycker det är ett bra komplement för att slippa "slå i taket" på tröskelpassen.
Tips?
Jag skulle först rekommendera att ta reda på ditt FTP och dela in din profil i olika intesitetszoner http://home.trainingpeaks.com/blog/article/power-profiling sen ta reda på din effektprofil. Sen kan man diskutera..
geologen sa:Ja, kan du köra 284 W i snitt i 40 min på hempendling, då är FTP garanterat 290 W eller lite till.
geologen sa:75-85 är för lågt, anser jag. Om det nu inte är procent av VO2max de menar. Men procent av FTP tycker jag nog att 85 procent är undre gränsen. Ju kortare ö, desto närmare FTP-nivå. Mina ligger oftast på 90-95 procent av FTP.
sivan sa:Man ska nog hålla isär % av tröskeleffekt och % maxpuls...
Micke S sa:I dessa tider med hyllningar till sweet spot och 4x4 kan det vara läge att minnas (ett exempel nedan) vad forskning på området säger.
Seilert et al. 2011
lundatok sa:Micke, kör du 4x8 på FTP eller strax över?
NLC sa:Micke S sa:I dessa tider med hyllningar till sweet spot och 4x4 kan det vara läge att minnas (ett exempel nedan) vad forskning på området säger.
Seilert et al. 2011
Antar att det är https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21812820 som är källan
Från abstract ovan:
Interval sessions were prescribed at the maximal tolerable intensity
+
Accumulating 32 min of work at 90% HR max induces greater adaptive gains than accumulating 16 min of work at ∼95% HR max despite lower RPE.
Micke S sa:lundatok sa:Micke, kör du 4x8 på FTP eller strax över?
intervallängden ska snarare spegla CP-kurvan justerat för antal rep.
Men det den här artikeln pekar på är skärningspunkten mellan volym o intensitet. Vilket innebär att 4x4 är för kort och sweet spot för lågintensivt.
Kanske ett uppslag för en artikel här på happy?