Visa dina Watt

Visa dina Watt
Julen har redan kraschat min planering, så efter jobbet idag tog jag och körde uppför e-berget i Zwift för att kompensera för lördagens uteblivna pass.
ScreenShot2016-12-19at18.51.44.png

3,87W/kg över lite längre än en halvtimme är jag mer än nöjd med. :)

Visa dina Watt
Tröskelintervaller med avslutning över. Jobbigt på tredje,sen var det som om kroppen vaknade. 4.45 W/kg på 9 minutersintervallerna.

_20161219_221337.JPG

Senast ändrad:
Visa dina Watt
NickPick sa:
Stark!
Trainer?
Jag som har en garmin ska försöka leta på den där ftpgrejen också...

Tack! ☺ Japp. Trainer! Finns under inställningar och typ "min statistik".. Sen ftp.

Men körde inte själva testet där. Utan den känner ju av ens bästa 20min och reggar det som ftp. Men det är ju ett test steg för steg där man kan använda!

Körde själv 10 min lätt sen 30sek på 350w och 30sek runt 180w 5ggr. Sen lungt igen i 5 och sen körde jag 20an.

Visa dina Watt
Ny på cyklandet, konditionen i botten, Körde FTP test med Zwift, nästan färdig när jag skulle hålla 250 W i fem min.

Fick in FTP på hela 136W.. känner att jag behöver stärka alla nivåer denna vinter :)

Zwift visar medel 136W men när jag för över till garmin så visar den 166W någon som har en förklaring?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Har du din Garmin inställd på att inte räkna med nollvärden för effekt? Minns inte om en sån inställning finns, men annars är det en klassiker som just ger såna avvikelser.

Visa dina Watt
Astral sa:
Det verkar stämma. Överförde FIT filen till garmin, ser att den verkar ta nollvärden för effekt. Tack!

Då är det alltså rätt. Nollvärden bör räknas med.
Vad mäter du effekt med?
Är det "z-power" i Zwift så tycker jag inte du ska fästa någon som helst vikt vid de siffrorna du får, de kan användas för att följa din egen utveckling men inte mycket mer.

Visa dina Watt
emilh sa:
Astral sa:
Det verkar stämma. Överförde FIT filen till garmin, ser att den verkar ta nollvärden för effekt. Tack!

Då är det alltså rätt. Nollvärden bör räknas med.
Vad mäter du effekt med?
Är det "z-power" i Zwift så tycker jag inte du ska fästa någon som helst vikt vid de siffrorna du får, de kan användas för att följa din egen utveckling men inte mycket mer.

Har en Tacx Neo och kör med den Watt som visas i Zwift, Gör jag fel här?

Visa dina Watt
DCRainmaker verkar ju mena att Neo har pålitlig effektmätning, så det är säkert ok, eller har jag missat nåt?

Får jag fråga vad du väger? Och vad för träningsbakgrund du har?

Visa dina Watt
geologen sa:
DCRainmaker verkar ju mena att Neo har pålitlig effektmätning, så det är säkert ok, eller har jag missat nåt?

Får jag fråga vad du väger? Och vad för träningsbakgrund du har?

Vad jag läst om Neo:n så ska den vara rätt pålitlig, tänkte om Zwifts programvara var annourlunda?
84kg. 189cm. träningsbakgrunden har varit periodvis styrketräning och 0 i kondition de senaste åren. Ett steg i rätt riktning att börja köra Landsväg insåg jag.

Visa dina Watt
Geologen.

Hej.
Är det möjligtvis så att du fixar egna laktattester eller missförstår jag utifrån
din handskrivna lapp.

Trodde det krävdes komplicersde analyser
i laboratorier för sådant?

Är jag ute och hojar?

Visa dina Watt
Ta inte detta på fel sätt, men siffrorna låter lite låga för din storlek, även medräknat att du är nybörjare. Har du nån kompis med "känd" effektmätare? :)

Eller så är det bara att du inte är van att pressa dig på cykel. Mitt första maxtest var intressant. Det som visade sig vara min tröskel trodde jag var mitt max. Jag blev "omkalibrerad" av det testet, kan man säga. :)

Oavsett, så kommer de där siffrorna att skjuta i höjden på kort tid, det kan jag lova! Efter ett par års välplanerad och regelbunden träning bör 300 W FTP vara fullt möjligt.

Visa dina Watt
Havoc 5 sa:
Geologen.

Hej.
Är det möjligtvis så att du fixar egna laktattester eller missförstår jag utifrån
din handskrivna lapp.

Trodde det krävdes komplicersde analyser
i laboratorier för sådant?

Är jag ute och hojar?

Testar här hemma själv. Jag köpte en laktatmätare för ett par år sen. Inte så komplicerat. Men vänster ringfinger blir rätt så sargat med tiden. :)

Visa dina Watt
Sticka sig själv i fingret ... tur att man inte gått ner sig i laktatmätningsträsket. Skulle få ångest inför varje mättillfälle (eller behöva kalla in någon utomstående person).

Visa dina Watt
Äh, det känns knappt. Värst är det några timmar senare, när det är lite ömt på fingertoppen. Nu är jag väldigt okänslig för blod och nålar och sånt, men tål man inte sånt är det kanske inte hemmalaktatmätning som är grejen...

Visa dina Watt
geologen sa:
Ta inte detta på fel sätt, men siffrorna låter lite låga för din storlek, även medräknat att du är nybörjare. Har du nån kompis med "känd" effektmätare? :)

Eller så är det bara att du inte är van att pressa dig på cykel. Mitt första maxtest var intressant. Det som visade sig vara min tröskel trodde jag var mitt max. Jag blev "omkalibrerad" av det testet, kan man säga. :)

Oavsett, så kommer de där siffrorna att skjuta i höjden på kort tid, det kan jag lova! Efter ett par års välplanerad och regelbunden träning bör 300 W FTP vara fullt möjligt.

Har mest tittcyklat några mil utomhus, så det första jag gjorde när jag fick trainern var att köra ett FTP test, bra eller dumt det får tiden utvisa. men nu har jag förhoppningsvis hittat min absoluta bottennivå (tills den dagen jag ligger i botten)

Visa dina Watt
Det är inte så dumt att testa sig som det första man gör på cykel, faktiskt! Jag önskar att den möjligheten hade funnits när jag började cykla som vuxen för drygt 12 år sen. Under mitt andra år började jag cykla med andra, och då blev jag ofta avhängd på platten i den så kallade 23-gruppen. Snitt 23 km/h. Jag hade inte så hög FTP på den tiden... :)

Mitt första test gjorde jag för snart åtta år sen, på Aktivitus. Tror det var i februari 2009 eller så. FTP-uppskattningen från det testet var 240 W om jag minns rätt. Men då hade jag cyklat nästan fem år, och cykelpendlat hårt och intensivt nästan dagligen under några år.

Hittills har jag blivit starkare för varje år. Det kan naturligtvis inte fortsätta hur länge som helst, men jag är 37 nu, och de senaste 12 åren har det pekat mer eller mindre uppåt oavbrutet.

Visa dina Watt
Har fortfarande svårt att sätta siffrorna i perspektiv till vad jag klarar. Är mitt 3e år som cyklist. Watt har jag precis börjat med. Är förövrigt 35år gammal.

Har ju gjort ett ftp test på 320w nu men när jag läser siffror här så är jag ju knappt medelbra. Trots att jag ligger topp 5 på dom flesta motionsloppen jag kört.

Det kan gå rätt fort på motionslopp som många vet. Brukar vara runt 40+ i snitt på 10-15 mil.

Men enligt min ftp är jag egentligen rätt klen då jag bara får fram ca 4.14w/kg.

Eller är alla här extremt duktiga helt enkelt? Hehe..

Visa dina Watt
1. Absolut effekt är viktigare än viktrelativ effekt i Sverige. 320 W är högt! Även drygt 4 W/kg är bra för den delen...

2. Uthållighet och effekt på lägre intensitet är mycket viktigare än FTP i motionslopp, och ditt FTP-test säger inte mycket om det.

Visa dina Watt
Vi kastar in en #humblebrag här tycker jag.

Men svaret är nog att många som skriver i den här tråden presterar relativt bra, du själv inräknad melldorwin.

Visa dina Watt
geologen sa:
1. Absolut effekt är viktigare än viktrelativ effekt i Sverige. 320 W är högt! Även drygt 4 W/kg är bra för den delen...

2. Uthållighet och effekt på lägre intensitet är mycket viktigare än FTP i motionslopp, och ditt FTP-test säger inte mycket om det.

Man blir ju dock lite fundersam när folk säger dom kör på 4.8-5 w/kg.. Kollar man även upp mina siffror i den där tabellen som finns på Google så är jag ju kanske kategori 2/ övre kategori 3.

Vet en person som ligger nära mig på ftp men ute är vi inte ens nära varandra..

Är det lite missvisande ftp gällande vad man verkligen presterar?

Visa dina Watt
Det beror på vilken typ av prestation. FTP är bara en variabel av flera.
Om man tävlar så innebär en hög FTP att man antagligen kan hänga med klungan ganska bra, men utan ett högt syreupptag så får man problem när attackerna börjar.

Visa dina Watt
geologen sa:
Äh, det känns knappt. Värst är det några timmar senare, när det är lite ömt på fingertoppen. Nu är jag väldigt okänslig för blod och nålar och sånt, men tål man inte sånt är det kanske inte hemmalaktatmätning som är grejen...

Ja, det är snarare min pjoskighet inför att se nålar stickas in som gör att det hela känns väldigt otrevligt. Har dock inga problem med att få en spruta under förutsättning att jag slipper se när nålen sticks in/är instucken. Som turistcyklist har jag dock lyckligtvis inget behov av att veta mina laktatnivåer. :-)

Visa dina Watt
zirxo sa:
Om man tävlar så innebär en hög FTP att man antagligen kan hänga med klungan ganska bra, men utan ett högt syreupptag så får man problem när attackerna börjar.

+1 Mycket handlar ju om att efter 40 min på FTP kunna göra ett gäng goa igångdrag på typ 900w för att inte missa ett bryt.

Visa dina Watt
GoranS sa:
geologen sa:

Ja, det är snarare min pjoskighet inför att se nålar stickas in som gör att det hela känns väldigt otrevligt. Har dock inga problem med att få en spruta under förutsättning att jag slipper se när nålen sticks in/är instucken. Som turistcyklist har jag dock lyckligtvis inget behov av att veta mina laktatnivåer. :-)

+1

Jag har mätt lastat på aktivitus. Obehagligt, men gör inte ont.

Visa dina Watt
emilh sa:
Vi kastar in en #humblebrag här tycker jag.

Men svaret är nog att många som skriver i den här tråden presterar relativt bra, du själv inräknad melldorwin.

Försökte inte på något sätt skryta faktiskt. Kanske lät lite som det. Men har skummat länge i denna tråd innan jag ens skaffade wattmätare. Tycker endel har fantastiska siffror :)

Finns såklart dom som har lägre och dom som har högre.. Men överlag verkar dom flesta som sagt i tråden ha rätt bra siffror! Kul!

Visa dina Watt
landen sa:
zirxo sa:

+1 Mycket handlar ju om att efter 40 min på FTP kunna göra ett gäng goa igångdrag på typ 900w för att inte missa ett bryt.

Absolut.. Hur övar man det bäst? Tröskel och lägga in 30sek ryck?

På sommaren är det enklare då kör vi lite så i klungan på klubbträningen.. Och skapar en lucka till den framför man kan hämta in osv.

Visa dina Watt
Fort lite osäker på vad jag ska köra.. Är det främst ute som jag gör nu? Dvs ca 70-80% zon2 och 4x4.. 2x20 etc inne dom andra 20% runt zon 4?

Vill främst öka Watten då jag kör mest platt.. Pga att det är platt i Småland ☺ Vätternrunda får väl med anses som platt.

Visa dina Watt
Jag antar att det är skillnad på Kompiskamps-watt och vanligt FTP-test. Det första får man göra vad man vill för att maximera. Men vid ett FTP-test är det väl bäst att inte stå och cykla utan istället hålla sig sittande. För jämförbarhet över tid.

Visa dina Watt
Supersonic sa:
Jag antar att det är skillnad på Kompiskamps-watt och vanligt FTP-test. Det första får man göra vad man vill för att maximera. Men vid ett FTP-test är det väl bäst att inte stå och cykla utan istället hålla sig sittande. För jämförbarhet över tid.

Till viss del är det så, och förutom skillnaden mellan ett testprotokoll och en ren maxning så är också syftet med ett 20-min FTP test att uppskatta sin entimmaseffekt och om man inte heter Chris Horner ska man nog inte ståtrampa mer än för att variera sin position eller kräma ur det sista.

Därmed inte sagt att maxtjugan har ett mindre värde som nyckeltal, bara att den ska jämföras mot andra maxtjugor och inte något annat.

Visa dina Watt
Har gjort ftp-test på wattbike och nådde 330w på en 20:a. Kör många pass på en kanske inte perfekt kalibrerad monark men de siffrorna jag trycker där känns rimliga mtp ftp-testet och min typ (mer sprinter). Men när jag kör zwift på min trainer, tacx blue matic, med kadens/fart och pulssensorer så hade jag svårt att hålla 250w på en 20:a. Tror jag har för hårt tryck mot hjulet, blev lite bättre när jag släppte lite men jag vill inte ha hjulspinn. Det positiva blir att de låga zwiftwatten gör mig sur och jag tar i mer...

Tillbaka
Topp