Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:Bra jobbat! Lyckas du behålla W/kg över julhelgen? ;)
NickPick sa:Stark!
Trainer?
Jag som har en garmin ska försöka leta på den där ftpgrejen också...
Astral sa:Det verkar stämma. Överförde FIT filen till garmin, ser att den verkar ta nollvärden för effekt. Tack!
emilh sa:Astral sa:Det verkar stämma. Överförde FIT filen till garmin, ser att den verkar ta nollvärden för effekt. Tack!
Då är det alltså rätt. Nollvärden bör räknas med.
Vad mäter du effekt med?
Är det "z-power" i Zwift så tycker jag inte du ska fästa någon som helst vikt vid de siffrorna du får, de kan användas för att följa din egen utveckling men inte mycket mer.
geologen sa:DCRainmaker verkar ju mena att Neo har pålitlig effektmätning, så det är säkert ok, eller har jag missat nåt?
Får jag fråga vad du väger? Och vad för träningsbakgrund du har?
Havoc 5 sa:Geologen.
Hej.
Är det möjligtvis så att du fixar egna laktattester eller missförstår jag utifrån
din handskrivna lapp.
Trodde det krävdes komplicersde analyser
i laboratorier för sådant?
Är jag ute och hojar?
geologen sa:Ta inte detta på fel sätt, men siffrorna låter lite låga för din storlek, även medräknat att du är nybörjare. Har du nån kompis med "känd" effektmätare? :)
Eller så är det bara att du inte är van att pressa dig på cykel. Mitt första maxtest var intressant. Det som visade sig vara min tröskel trodde jag var mitt max. Jag blev "omkalibrerad" av det testet, kan man säga. :)
Oavsett, så kommer de där siffrorna att skjuta i höjden på kort tid, det kan jag lova! Efter ett par års välplanerad och regelbunden träning bör 300 W FTP vara fullt möjligt.
Micke S sa:lundatok sa:Micke, kör du 4x8 på FTP eller strax över?
intervallängden ska snarare spegla CP-kurvan justerat för antal rep.
geologen sa:1. Absolut effekt är viktigare än viktrelativ effekt i Sverige. 320 W är högt! Även drygt 4 W/kg är bra för den delen...
2. Uthållighet och effekt på lägre intensitet är mycket viktigare än FTP i motionslopp, och ditt FTP-test säger inte mycket om det.
melldorwin sa:enligt min ftp är jag egentligen rätt klen då jag bara får fram ca 4.14w/kg.
geologen sa:Äh, det känns knappt. Värst är det några timmar senare, när det är lite ömt på fingertoppen. Nu är jag väldigt okänslig för blod och nålar och sånt, men tål man inte sånt är det kanske inte hemmalaktatmätning som är grejen...
zirxo sa:Det beror på vilken typ av prestation. FTP är bara en variabel av flera.
Om man tävlar så innebär en hög FTP att man antagligen kan hänga med klungan ganska bra, men utan ett högt syreupptag så får man problem när attackerna börjar.
GoranS sa:geologen sa:Äh, det känns knappt. Värst är det några timmar senare, när det är lite ömt på fingertoppen. Nu är jag väldigt okänslig för blod och nålar och sånt, men tål man inte sånt är det kanske inte hemmalaktatmätning som är grejen...
Ja, det är snarare min pjoskighet inför att se nålar stickas in som gör att det hela känns väldigt otrevligt. Har dock inga problem med att få en spruta under förutsättning att jag slipper se när nålen sticks in/är instucken. Som turistcyklist har jag dock lyckligtvis inget behov av att veta mina laktatnivåer. :-)
emilh sa:Vi kastar in en #humblebrag här tycker jag.
Men svaret är nog att många som skriver i den här tråden presterar relativt bra, du själv inräknad melldorwin.
emilh sa:Men svaret är nog att många som skriver i den här tråden presterar relativt bra, du själv inräknad melldorwin.
landen sa:zirxo sa:Det beror på vilken typ av prestation. FTP är bara en variabel av flera.
Om man tävlar så innebär en hög FTP att man antagligen kan hänga med klungan ganska bra, men utan ett högt syreupptag så får man problem när attackerna börjar.
+1 Mycket handlar ju om att efter 40 min på FTP kunna göra ett gäng goa igångdrag på typ 900w för att inte missa ett bryt.
Supersonic sa:Jag antar att det är skillnad på Kompiskamps-watt och vanligt FTP-test. Det första får man göra vad man vill för att maximera. Men vid ett FTP-test är det väl bäst att inte stå och cykla utan istället hålla sig sittande. För jämförbarhet över tid.