Visa dina Watt

Visa dina Watt
geologen sa:
utbrott sa:
Jobbig sits Geologen! Har du bara vart trött på cykling/träning eller varför så långt uppehåll?

Hade ett dåligt pass där i slutet av februari, förmodligen pga ackumulerad sömnbrist. Så jag bestämde mig för att vila resten av den veckan. Sen hade jag migrän jätteofta under mars. Och en fökylning. Sen en förkylning till i början av april. Flera helger (fre kväll till sön kväll) försvann till båtfix i Hunnebo. Problem med sadeln på testcykeln och dåligt väder/väglag ute. Massa saker som bidrog.

Migrän kan utlösas av högt blodtryck och tränar man inte så stiger ju blodtrycket. Men vad tusan - du är snart igång igen. Se det positivt: startar en årets träning ifrån en lägre nivå kommer man på årets formtopp ha klättrat längre än om man inte lägger på sig vinterfläsk!

Visa dina Watt
Upp tidigt idag och körde så fort jag kunde (men med visad hänsyn till trafik o morgonpendlare) på sträckan Mölndal-Pixbo-Mölnlycke-Kallebäck i Göteborg. Det är en ganska rolig sträcka med mycket upp och ner så även om tanken var tröskel så blir det snarare över/under i strax under 30 minuter.

NP 262 och snitteffekt 249. Vikt på 67 kg. Känns riktigt kul att se dessa siffror då jag för några månader sedan aldrig hade pallat med det.

Senaste FTP-testet landade på 239 så det är hög tid att göra ett nytt och jag är rätt säker på att mitt mål på 250 FTP innan GBG-girot inte blir några som helst problem.

Bilagor

• Screen Shot 2018-04-25 at 09.00.37.png
    Screen Shot 2018-04-25 at 09.00.37.png
    60.3 KB · Besök: 75
Visa dina Watt
GAAH. TT-debut idag. Måttligt besviken när jag såg snitteffekten för rundan (320W) men vid närmare eftergranskning ser den ut såhär... Vafan! Hade Edge:n i fickan eftersom jag inte har något fäste på tempocykeln än och jag hoppas för Powertaps skull att det var det som orsakade det här (har precis fått utbytt en uppsättning P1:or). Körde 3x15min på 390W för ett par dagar sedan på linjehojen så hoppades på liknande idag. Now I'll never know...

Bilagor

• Tempo.png
    Tempo.png
    87.2 KB · Besök: 75
Visa dina Watt
Morgonstund har lång intervall i mun, skrapade ihop ytterligare 40 minuter sweet spot och en ny VO2max-gissning av Garmin på 67.

Screenshot_20180426-105058.jpg

Kanske det kan bli något i år också

Visa dina Watt
Verkar ju troligt, trots allt.

Edit: Själv har jag inte kört med effektmätare sen i januari och Strava visar en FTP för i år på 312 W (4.0 W/kg). Men det KÄNNS bra!

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Smacktempo igår. Det är märkligt vad en nummerlapp kan göra. 27min på nästan samma effekt som förra årets bästa 20:a Nu måste jag bara lära mig att få in axlarna för att få upp lite mer fart.

tt.JPG

Visa dina Watt
Fina watt och bra fart Marcus! Vi måste köra lite TTT snart! :)

Förra veckan bjöd på 57 mil, 18 h och 1002 TSS räknat på 340W FTP. Vilade mån-ons med bara pendling pga lite trött vad. Idag hälsade en stor del av SUMO på hos Le Peloton du Nord. Aldrig kört där förut, så lite svårt att ta ut sig maximalt på den lite kringelkroiga sträckningen. Men blev fin utdelning watt/puls med 288W/332NP på 157 BPM i 53 min, vilket är ca 15 slag under tröskel.

Bilagor

• Skärmavbild 2018-04-26 kl. 20.21.03.png
    Skärmavbild 2018-04-26 kl. 20.21.03.png
    36.7 KB · Besök: 79
Visa dina Watt
Ny morgon, ny Le Peloton. Idag tog man i lite emellanåt, 295W/360NP i 58 min med 157 BPM. Kanske ska ge mig på den där timmen om ett par veckor när det här megablocket är över... :)

Bilagor

• Screen Shot 2018-04-27 at 13.21.56.png
    Screen Shot 2018-04-27 at 13.21.56.png
    32.3 KB · Besök: 75
Visa dina Watt
Såg ni Thomas De Gendts strava från igår?
Utbrytning hela dagen och 366W NP i över 4 timmar. 440 snittwatt i 25 minuter för att få en bra lucka från klungan :)
Dbx0ARjXUAENtrC.jpg

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Svårt att säga utan att veta hur du cyklat. Men rätt mycket högre än din nuvarande FTP-inställning, den saken är säker. ;)

Skulle gissa på en siffra mellan snitteffekten och NP, plus lägga till några watt eftersom din effort är nästan 70 min. Så låt säga ca 370W i FTP.

Visa dina Watt
Jag cyklade ute så hårdt jag klarade av, möjligt jag kan klämma ut lite till, men inte mycket.
Tack för svar, får bara hoppas at wattmätaren visar rätt och man fått lite tilbaks för dom timmar man investerar?

Visa dina Watt
Uppför Sa Calobra för knappt två veckor sen. Ca 36,5 minuter uppför backen med 309 W i snitt , vilket jag borde vara rätt nöjd med. Men hade hoppats att jag skulle kunnat ligga några procent högre. Sen låg det nog i benen att jag hade cyklat fem backiga mil innan (bara det längsta turen på länge) och i bakhuvudet att vi hade drygt tio kvar efter klättringen. I vilket fall tre och en halv minut snabbare än tidigare perset för tre år sedan, vilket trots allt är en ordentlig sänkning. En riktigt fin tur var det också.

Efter hemkomst från resan har jag satsat hårt på att träningsvila och jobbstressa mig i form...

Screenshot-2018-4-29MorningRideRideStrava.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Morgonens uppvärmning - rakt upp ur sängen och en kaffe till som bränsle för att sen känna sig för i en minut och därefter trycka på med 4,5 W/kg 20 till

_20180429_120047.JPG

Sen rulla i 50 minuter följt av en timma subtröskel på drygt 4 W/kg.

Visa dina Watt
Kudos sa:
NLC sa:
Morgonens uppvärmning - rakt upp ur sängen och en kaffe till som bränsle för att sen känna sig för i en minut och därefter trycka på med 4,5 W/kg 20 till

Sen rulla i 50 minuter följt av en timma subtröskel på drygt 4 W/kg.

Låter bra inför tisdag!

Nu ska vi ta en sak i sänder. På tisdag ska vi ta det lugnt och fint och njuta av naturen :-)

Visa dina Watt
Om en konstaterat -66 W på FTP och plus 12 kg så inser en att en behöver träna mer innan en postar skarpa värden i tråden. Återkommer närmare jul.

?

Visa dina Watt
Visa dina TSS, finns den tråden? :)

Avslutade andra av tre ”big weeks” på rad med en drömsk solorunda ikväll. Formen är galen just nu, magisk känsla att kunna trycka 283W/296NP i 2:45h på 80% HRMAX utan att bli trött. Passet gav drygt 200 TSS vilket summerar ihop denna vecka till ca 950 TSS.

Bilagor

• Skärmavbild 2018-04-29 kl. 22.45.40.png
    Skärmavbild 2018-04-29 kl. 22.45.40.png
    31.5 KB · Besök: 77
Visa dina Watt
Igår blev det två stycken 2x20 min på ca 325W/335NP, svårt att få till jämna tjugor till och från jobbet i pendlingen. Låg på runt 95% av tröskelwatt i NP och några slag under tröskelpuls.

Idag blev det återigen en massa gnet med Stockholm Allied Powers. Vi gick för KOM på sträckan Fors-Nynäs-Fors, ca 51 km väldigt rakt och hyffsat platt. Körde den två ggr, en uppvärmning i 41,3 km/h och sen en KOM-attack i 42,4 km/h. Wattdoktorn hade beordrat ett riktigt rövarpass idag, så ingen vila, inget café, bara kötta. På slutet va vi nere på 4-5 st av knappt 20 st startande, sista 15 min snittade jag 360W, vilket är en bit över tröskel. Då kom dock gårdagens fyra tjugor knackade på dörren och sa att det var stopp med några hundra meter kvar av segmentet...

Kul att ha så sjukt starka lagkamrater att man blir avhängd när man drar 265W/300NP i +3h.

Tyvärr bråkar mitt pulsband, men snittade nog knappt 140 BPM (ca 75% HRMAX) på första försöket och drygt 150 (ca 80% HRMAX) på andra.

Bilagor

• Skärmavbild 2018-05-05 kl. 16.01.56.png
    Skärmavbild 2018-05-05 kl. 16.01.56.png
    84 KB · Besök: 51
Visa dina Watt
Bengt-re sa:
Om en konstaterat -66 W på FTP och plus 12 kg så inser en att en behöver träna mer innan en postar skarpa värden i tråden. Återkommer närmare jul.

?

Ungefär som mig! Räknade med FTP runt 290 W i februari. Nu är den max 225-230 W. Fast vikten kom under längre period än så - drygt ett år.

Visa dina Watt
bomauritz sa:
Satan eiskall! På hur länge, 3-4h?

3h 16 min körde jag in på för själva tävlingssträckan, men inklusive masterstart typ 3:45. Räckte till en 19:e-plats. Hade dock ett litet handikapp igår. Bakväxeln dog med typ 12 mil kvar ? Men den dog på tredje minsta drevet så jag tänkte att det kan gå, så jag körde på. Tvåväxlat alltså, för framväxeln funkade iaf...

Visade sig att kabeln till reglaget dragits ur. Tror att jag drog för hårt när jag laddade dagen innan...

lundatok sa:
Jag tror inte eiskall kör girot.

Göteborgsgirot :)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
eiskall sa:
bomauritz sa:
Satan eiskall! På hur länge, 3-4h?

3h 16 min körde jag in på för själva tävlingssträckan, men inklusive masterstart typ 3:45. Räckte till en 19:e-plats. Hade dock ett litet handikapp igår. Bakväxeln dog med typ 12 mil kvar ? Men den dog på tredje minsta drevet så jag tänkte att det kan gå, så jag körde på. Tvåväxlat alltså, för framväxeln funkade iaf...

Visade sig att kabeln till reglaget dragits ur. Tror att jag drog för hårt när jag laddade dagen innan...

lundatok sa:
Jag tror inte eiskall kör girot.

Göteborgsgirot :)

Måste ju kännas ganska fint när grabbarna på forat tror du postar proffsens wattsiffror och så är det dina egna! :)

Jag hade iofs liknande minuter över 400W resp 450W idag, men behövde 6h på mig för det... Det var sista passet i treveckorsblocket över, fick ihop 47 timmar, 155 mil och 3000 TSS. Avslutade med ett till pass snabbgrupp. Gav fint utslag på Freshness/Fitness. :D

Bilagor

• 31948825_10155489086932157_9146962077577904128_n.jpg
    31948825_10155489086932157_9146962077577904128_n.jpg
    40 KB · Besök: 85
Visa dina Watt
Haha, värsta Fatiguen jag sett tror jag :D

-60 i form är också helt ok :)

Ja, kommer inte formen efter ett sånt block så får du nog börja med golf eller nåt istället.

Visa dina Watt
Ca 325W/375NP i ca 32 min enligt Garmin. Första GP-loppet för mig ikväll, Arlanda Test Track. Ett par igångdrag som kostade lite... :)

Jag ramlade in på en blygsam 25a plats av knappt 90 st till start, men plockade hem några utbrytningar samt gav hjul till ett par lagkompisar några gånger. Han vi körde för kom 3a, så det gick hyfsat får man väl säga. :)

Bilagor

• Skärmavbild 2018-05-08 kl. 23.34.13.png
    Skärmavbild 2018-05-08 kl. 23.34.13.png
    47.2 KB · Besök: 121
Tillbaka
Topp