Visa dina Watt

Visa dina Watt
Ni är ju träningsbesatta här så jag kan säkert få lite tips ;)
Rehabar med krossad häl. Lånat en trainer, inte min kopp med te men hälen eller övrigt är inte redo för skogen än. Kör gym (inte heller något jag gillar) och övriga rehabövningar från sjukgymnasten också.
Jag vill naturligtvis maximera effektiviteten i träningen. Är det intervaller, lågintensivt eller en blandning jag bör köra?

Visa dina Watt
NLC sa:
Hur lång tid uppskattar du att din rehab kommer ta?

Kan nog räkna med uppåt 6-9mån innan jag har nått den rörlighet som jag kan få. Räknar med att behöva arbeta med de flesta övningar hela den tiden även om det inte är 3-5 ggr/dag som nu. Full rörlighet blir det aldrig men förhoppningsvis åtminstone smärtfri i vardagen.
Skall kunna gå hyffsat utan kryckor om några veckor. Kan ta enstaka steg utan nu med men med viss smärta och endast med hård formgjuten sula och skor.

Visa dina Watt
Då tänker jag spontant att det nog blir rätt tröttsamt att mosa 4x4, 3x8 och andra intervallpass som ger snabba resultat men håller en relativt kort tid och att det du istället kan fokusera på är att bygga en bra bas att fortsätta på.

Visa dina Watt
NLC sa:
Då tänker jag spontant att det nog blir rätt tröttsamt att mosa 4x4, 3x8 och andra intervallpass som ger snabba resultat men håller en relativt kort tid och att det du istället kan fokusera på är att bygga en bra bas att fortsätta på.

Låter logiskt. Så något i stil med 1h med hyffsad puls men inte tokmosa?
Räknar med att komma ut om några veckor, dock bara grus och kanske lätt stig. Handlar nog mer om mental rehab än häl rehab då ;)

Visa dina Watt
SalkinL sa:
Ni är ju träningsbesatta här så jag kan säkert få lite tips ;)
Rehabar med krossad häl. Lånat en trainer, inte min kopp med te men hälen eller övrigt är inte redo för skogen än. Kör gym (inte heller något jag gillar) och övriga rehabövningar från sjukgymnasten också.
Jag vill naturligtvis maximera effektiviteten i träningen. Är det intervaller, lågintensivt eller en blandning jag bör köra?

TLDR;
8x9/1 min @ low z4 ~80-85% FTP
2x20/5 + 2x20/5 @ ~95-100% FTP
4x10/4 min 40/20s @ ~140% FTP
4x4/4 @ ~120% FTP
3-4h @ z1/z2 ~60% FTP

Jag hade ett nyckelpass jag körde i vintras som bidrog mycket till min ökade åkstyrka för i år, 8x9 minuter med 1 minut vila. Belastningen ska ligga på låg zon 4 eller vad man kanske kallar under tröskel eller sweetspot. Det ska aldrig vara svårt att klara alla intervaller, men dock lite jobbigt på de sista.

Ett annat fint upplägg är 4x20 min på en dag. 2x20 min med 5 min vila innan frukost. Sen samma sak på kvällen. Belastning på lägre tröskel (alltså lite högre än passet ovan).

Krydda det med korta hårda pass för att öva den sidan av spektrat också.

Orkar du så kör riktigt långa och riktigt lugna pass också, men inte så skoj på trainern förstås.

Visa dina Watt
Provade precis trainerroads ramptest, 252w i ftp säger det, hyfsat nära dom 259 zwifts 20min-test jag fick i söndags. Då var jag pigg efter vildag på lördagen, idag mindre pigg. Sen finns det väl en slags erfarenhetsfaktor i hur väl man lyckas på olika test också.

Hur skiljer sig era mätvärden mellan ramptest och 20min ftp?

Bilagor

• IMG_0290.PNG
    IMG_0290.PNG
    45 KB · Besök: 119
Visa dina Watt
Fundering, vad ska man satsa på?

Som småbarnsförälder (1 barn 4 månader, 1 barn 2 år, 4 månader) så är varken pengar eller tid något det finns massor med. För att effektivisera träningen tittar jag ändå på att införskaffa något att mäta lite kraft med. Det jag tittar på är assoima favero uno (för att kunna komplettera med andra sidan senare) eller om jag ska skaffa mig en smart trainer? idag har jag en dum gammal tacx som inte är speciellt rolig.

Grejen är den att de säkert inte kommer kunna bli affär för något av de förrns hösten närmar sig, vilket gör att det kanske blir roligare och mer nyttigt för vinterträningen med en trainer? sen vänta något år och köpa effektmätare till cykeln när frugan inte är mammaledig längre?

Visa dina Watt
Johanssonjens sa:

Som småbarnsförälder (1 barn 4 månader, 1 barn 2 år, 4 månader) så är varken pengar eller tid något det finns massor med. För att effektivisera träningen tittar jag ändå på att införskaffa något att mäta lite kraft med. Det jag tittar på är assoima favero uno (för att kunna komplettera med andra sidan senare) eller om jag ska skaffa mig en smart trainer? idag har jag en dum gammal tacx som inte är speciellt rolig.

Grejen är den att de säkert inte kommer kunna bli affär för något av de förrns hösten närmar sig, vilket gör att det kanske blir roligare och mer nyttigt för vinterträningen med en trainer? sen vänta något år och köpa effektmätare till cykeln när frugan inte är mammaledig längre?

Smart trainer säger jag. ?

Visa dina Watt
MrBike sa:
Provade precis trainerroads ramptest, 252w i ftp säger det, hyfsat nära dom 259 zwifts 20min-test jag fick i söndags. Då var jag pigg efter vildag på lördagen, idag mindre pigg. Sen finns det väl en slags erfarenhetsfaktor i hur väl man lyckas på olika test också.

Ska försöka göra ramp testet idag.
På 20 min testet fick jag ett värde som jag inte lyckas genomföra träningsprogrammet med. Så därför tycker jag inte om det testet. Kanske blir samma med ramp-test, får se ?

Visa dina Watt
MichaelOberg sa:
Johanssonjens sa:

Smart trainer säger jag. ?

+1 på smarttrainer. Köpte själv en Kickr Snap och oj vad mycket "enklare" det blev att träna när man inte längre behövde bry sig om att själv hålla effekten på rätt nivå utan bara kan fokusera på att trampa, andas och överleva...

Visa dina Watt
MichaelOberg sa:
MrBike sa:

Ska försöka göra ramp testet idag.
På 20 min testet fick jag ett värde som jag inte lyckas genomföra träningsprogrammet med. Så därför tycker jag inte om det testet. Kanske blir samma med ramp-test, får se ?

Fick 160 i FTP med ramptestet.
Fick ca 190 i FTP med 20 mintestet för ett tag sedan. Cyklat 50 mil sedan dess så bör förbättrar mig lite, iaf inte blivit sämre då jag är riktigt otränad.

Fick sänka min inställda FTP i trainerroad från ca 180-190 till 150 för att klara träningsprogrammen.
Får se om jag klarar 160 i FTP.
Tror jag sänkte från 170 till 150 senast jag inte klarade programmen, så 160 har jag ej testat.

Om ett år får vi se om det förbättrats något.

Hjälper vikten (uppgång/nedgång) mig något i kroppen/fysiskt när jag tränar på trainer.
Alltså om jag går ner 20 kg blir kroppen effektivare med att ge ex benen, hjärta, lungor energi istället för att den också ska ge 20 kg fett energi? ?

Visa dina Watt
MichaelOberg sa:
Hjälper vikten (uppgång/nedgång) mig något i kroppen/fysiskt när jag tränar på trainer.
Alltså om jag går ner 20 kg blir kroppen effektivare med att ge ex benen, hjärta, lungor energi istället för att den också ska ge 20 kg fett energi? ?

Ja, det är min erfarenhet. Kan inte säga hur stor effekten är dock.

Visa dina Watt
geologen sa:
MichaelOberg sa:

Tack. Finns några kg att bli av med ?

Visa dina Watt
MichaelOberg sa:
geologen sa:
MichaelOberg sa:

Om det nu är fettvikten som minskar så ger det större skillnad ute när man får mindre vikt att förflytta uppåt med samma effekt.

Visa dina Watt
eketjall sa:
MichaelOberg sa:
geologen sa:
MichaelOberg sa:

Om det nu är fettvikten som minskar så ger det större skillnad ute när man får mindre vikt att förflytta uppåt med samma effekt.

Ja det har jag märkt att det är tungt att bära med sig alla kg. ?

Visa dina Watt
Körde 2x20km "out and back" igår.
"Platt" väg, eller iaf mindre än 10m höjdskillnad mellan start/mål på 20km (backar finns men bara små)

NP: 309W, Avg: 306W, 33,0km/h
resp.
NP: 316W, Avg: 313W, 45,6km/h

Jo, det blåste en del. ~10m/s med upp till 20m/s i byarna ?

Skrmklipp.PNG

Visa dina Watt
Skaffat Xert på prov och kör delvis efter deras rekommendation. Igår blev det 4x15min sweetspot. Dryga 350W i snitt och ett nytt 90min-rekord på 322W. Nu blir det lite ofrivillig vila ett par dagar pga arytmi, typiskt när allt kändes så bra...

Visa dina Watt

Bilagor

• Screenshot_20180621-215326.png
    Screenshot_20180621-215326.png
    32.4 KB · Besök: 117
  • Screenshot_20180621-215320.png
    Screenshot_20180621-215320.png
    32.4 KB · Besök: 83
  • Screenshot_20180621-215316.png
    Screenshot_20180621-215316.png
    36.2 KB · Besök: 93
  • Screenshot_20180621-215136.png
    Screenshot_20180621-215136.png
    41.7 KB · Besök: 73
Visa dina Watt
Grattis! Och kul med siffror. Skulle troligtvis kunna klämma ut samma watt, men eftersom jag väger knappt 20 kg mer så säger det en del om hur stark i w/kg man måste vara för att kunna hävda sig i Masters. Galet!

Visa dina Watt
Mattias Lundqvist sa:
SM LVG Båstad idag. Tuff bana med en drygt 2 km lång backe med snitt på 11-12% per varv. 7 varv för mig. H45

Kan kanske vara intressant att veta vad som krävdes för att ta hem guldet.

Inte så högt snittwatt ( 264 / Np 312) men ca 1/3 av tävlingstiden på dryga 3 tim över ftp varav 30 min över 400watt. (Ftp350w/68kg)

Check out my ride on Strava: https://www.strava.com/activities/1652438338/shareable_images/map_based?hl=en-US&v=1529577814

Har man KOM på Sa Calobra (Age 45-54) så var väl SM-Guld en lågoddsare :) Grattis!

Visa dina Watt
400watt på 20 min idag, trotts jag var tvungen att stanna i en korsning. Första gångeni år så det firar jag med att skriva i denna tråd. Mätt på shimanos vettvevparti. Tycker det är lite snålt mot de Quarqar jag harft så extra kul. Lite intresserad om det finns någon mer här som kör Shimanovevpartiet (Shimano Dura Ace FC-R9100P) och kan berätta hur du upplever watten mot andra mätare?

Visa dina Watt
\"Munken\" sa:
400watt på 20 min idag, trotts jag var tvungen att stanna i en korsning. Första gångeni år så det firar jag med att skriva i denna tråd. Mätt på shimanos vettvevparti. Tycker det är lite snålt mot de Quarqar jag harft så extra kul. Lite intresserad om det finns någon mer här som kör Shimanovevpartiet (Shimano Dura Ace FC-R9100P) och kan berätta hur du upplever watten mot andra mätare?

N=1, men ändå en jämförelse mot andra effektmätare på https://www.dcrainmaker.com/2018/04/shimano-dura-ace-r9100p-power-meter-in-depth-review.html

Visa dina Watt
Hur laddar ni 2 veckor innan tävling?
Försöker dra ner på belastningen för att bli pigg men samtidigt hålla igång så mycket så man håller igång kroppen.
Sweetiespot?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Skolboken säger: Dra ner på distansen, behåll intensiteten. Detta tolkar jag som kör gärna fyrorna med skippa snabbdistansen med gubbgänget. Är inte två veckor lite lång tid? Jag skulle sikta på kortare pass 3-4 dagar och bara snurra lite dan innan, exempelvis testa banan lite.

Visa dina Watt
Lundatok: Körde också Le Peloton den 20e juni. Hade 400 watt i NP i 50 min. O jag som tyckte jag tog det lugnt. Men lätt att bli trött på eftermiddagen...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
\"Munken\" sa:
Lundatok: Körde också Le Peloton den 20e juni. Hade 400 watt i NP i 50 min. O jag som tyckte jag tog det lugnt. Men lätt att bli trött på eftermiddagen...
Ja, körde så hårt jag orkade för att hänga med, men jag saknar 60 W på 20 minuter mot dig... ;)

400 W i 20 min är bara hatten av för, mycket starkt!

Visa dina Watt
geologen sa:
Distanscykling sa:
Hur exakt är kalkylator på nätet gällande watt?

Aningen bättre än en slumpgenerator. Om du inte cyklar solo uppför en mycket brant backe och matat in rätt vikt, för då kan såna komma rätt nära.

Jag vet! Är så jag har uppskattat mig hittills. Kört i en backe som jag vet lutningen på både genom att ha kollat upp den på strava och uppskattat den själv. Egentligen är det misär då jag har haft en wattmätare i ett år men vid installationen så skruvade jag åt för hårt och skulle skicka iväg den men är en sådan som skjuter upp saker och börjar grubbla istället.

Jag vet att vind och annat har stor påverkan. Synd att det inte finns större backar här nere, brukar köra intervaller i en backe men den tar 1-1.5minut. Hittade iofs en större backe idag men där är lite otäckt med bilar.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
konscious sa:
Hur laddar ni 2 veckor innan tävling?
Försöker dra ner på belastningen för att bli pigg men samtidigt hålla igång så mycket så man håller igång kroppen.
Sweetiespot?

Nu är jag lite sent på bollen och du är säkert redan i toppform, men Velonews Fasttalk hade en riktigt bra podd om formtoppning för ett par veckor sen. Klart värd att lyssna på, många kunniga gäster!

/Mattias

Visa dina Watt
Capture.PNG

Körde 1h SST idag och bestämde mig för att gå för 40km@1h. Fick ta i lite på slutet, men snitt-watten med träningshjul känns helt ok för farten. 59:52 blev det!

Visa dina Watt
bomauritz sa:
bellasoda sa:
Inte mina watt, men kanske lite mer spännande:

http://downloads.bbc.co.uk/england/pdf/froome_stage19.pdf

Efter 18 mils cykling så körde Chris Froome 392W i 25min med en medelpuls på 151bpm. Stage 19 i Giro d’Italia. Vikt på 68.9kg.

Lätt! Bortsett från de där kilona då... :D

Ja man hade nog halkat efter lite med tanke på höjdmetrarna, watten och vikten i kombination. En attack på 600w i 16sek hade jag nog fixat däremot! ?

1B19002D-C71D-4344-B6C7-C711B4211392.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp