Visa dina Watt

Visa dina Watt
marten_larsson sa:
bomauritz sa:
konscious sa:
Jag har också kämpat och såg att Sveriges bästa elitxyklist tryckte ut 278W på 4h.

Inte för att vara sån men Sveriges bästa elitcyklist borde klara närmare 378W i 4h.

Det tror jag inte. "Froome, the data says, put out an average of 397 watts over 3.02km and 11 minutes 3 seconds as he rode away from Dumoulin et al, turning the pedals at an average cadence of 95rpm on the 9.3 per cent gradients. His heart rate - the other metric used by Velon - was not made public." - När Froome körde ifrån hela fältet i förra årets Giro. Om han tryckte 397W i 11min tror jag inte han trycker 378W i 4h. Och vi får nog vara ärliga och inse att det finns ingen i den svenska eliten som presterar siffror i närheten av Froome.

Va ? Du har missuppfattat något grovt.

Visa dina Watt
Clark sa:
397 W i 11 minuter är inget uppseendeväckande, vilket är vad de vill poängtera i just det uttalandet. Som referens höll väl Wiggins 440 W när han tog OS-guld i tempo?

Contador hade ju sina 458w i 20 min på 63kg.

F.ö Froome @ giro:
This document shows that Froome averaged 603 watts for 16 seconds as he accelerated away from his rivals with 80km to go, before settling in for 24 minutes at 401 watts with an average heart rate of just 150 bpm for the rest of the climb.

These numbers may seem like a lot, but the data shows how hard Team Sky made the first half of the climb in an effort to soften up Froome’s rivals, with the 33-year-old having to average 408 watts for the first 40 minutes of the climb even while sitting in the wheels.

Visa dina Watt
marten_larsson sa:
bomauritz sa:
konscious sa:
Jag har också kämpat och såg att Sveriges bästa elitxyklist tryckte ut 278W på 4h.

Inte för att vara sån men Sveriges bästa elitcyklist borde klara närmare 378W i 4h.

Det tror jag inte. "Froome, the data says, put out an average of 397 watts over 3.02km and 11 minutes 3 seconds as he rode away from Dumoulin et al, turning the pedals at an average cadence of 95rpm on the 9.3 per cent gradients. His heart rate - the other metric used by Velon - was not made public." - När Froome körde ifrån hela fältet i förra årets Giro. Om han tryckte 397W i 11min tror jag inte han trycker 378W i 4h. Och vi får nog vara ärliga och inse att det finns ingen i den svenska eliten som presterar siffror i närheten av Froome.

Här kan du en för att få lite kött på benen om watt. Bifogar även en skärmdump på Gingsjös effekt från VR 2013. Trevlig läsning! :)

https://jessicaclaren.com/wordpress/vad-kravs-att-kora-vatternrundan-7-och-8-timmar/

Bilagor

• Screen-Shot-2017-10-17-at-18.32.09.png
    Screen-Shot-2017-10-17-at-18.32.09.png
    68.7 KB · Besök: 174
Visa dina Watt
För att återknyta lite till svensk elit så drog väl Gustav närmare 450w i ca en timme med vändpunkt där första halvan gick uppför och andra Nerför i Californien för en 5 år sedan .

Visa dina Watt
Nu vet jag inte vem ni tror är Sveriges bästa elitcyklist just nu? Men det är klart kul att följa Tobias Ludvigsson på strava, och han kan hålla 288W i 5 timmar. Iofs så verkade det knappt vara jobbigt med en snittpuls på 138:

https://www.strava.com/activities/2157719142/analysis

Sen slänger han 10min-intervaller på 460W under samma pass. Då känner man sig skapligt klen i jämförelse.

Själv snittade jag 291W igår (inte i 5 timmar, utan 20 min), med en slutpuls på 193, vilket är rätt anmärkningsvärt för jag trodde min maxpuls var 191.

Visa dina Watt
bellasoda sa:
Nu vet jag inte vem ni tror är Sveriges bästa elitcyklist just nu? Men det är klart kul att följa Tobias Ludvigsson på strava, och han kan hålla 288W i 5 timmar. Iofs så verkade det knappt vara jobbigt med en snittpuls på 138:

https://www.strava.com/activities/2157719142/analysis

Sen slänger han 10min-intervaller på 460W under samma pass. Då känner man sig skapligt klen i jämförelse.

Själv snittade jag 291W igår (inte i 5 timmar, utan 20 min), med en slutpuls på 193, vilket är rätt anmärkningsvärt för jag trodde min maxpuls var 191.

Det är med andra ord ett vanligt distanspass med inslag av några 10minutersdrag .291w lär vara under 70% ( killgissat)

Visa dina Watt
Inser att jag tänkte fel. Räknade på Contadors effekt på 20 min, för 4h ligger min effekt på ca 75% av FTP, för eliten tänker jag 85%. Då blir Contadors 4h-effekt runt 370W. Och Ludvigsson är inte direkt med och slåss om pallplatser i GTs. Men det beror såklart på vikt också, Contador vägde 60kg, Gingsjö 85, Ludvigsson 75.

Visa dina Watt
bomauritz sa:
konscious sa:

Du får vara sån men jag uttryckte distansintensitet.
Medelpuls 136 bpm 278W i 4:50.
Tippar 4w/kg I nästan 5h hua!! men kanske lite närmare LT1 hos den Svenske tempomästaren.

Själv är man medel med trösklande på 3,5w/kg kanske jag når 2,5w/kg på 3h.

Medlet på threshold ligger på 3,5w/kg enl

https://www.cyclinganalytics.com/blog/2018/06/how-does-your-cycling-power-output-compare

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Dagens pass blev 5x6min 15/15. Planen var att köra ett lite hårdare pass men efter lång dag på jobbet blev det detta istället med lite lägre XSS. Blev istället hårdkörning mot slutet och "breakthrough".

Bilagor

• amCharts (1).png
    amCharts (1).png
    44 KB · Besök: 127
Visa dina Watt
marten_larsson sa:
Dagens pass blev 5x6min 15/15. Planen var att köra ett lite hårdare pass men efter lång dag på jobbet blev det detta istället med lite lägre XSS. Blev istället hårdkörning mot slutet och "breakthrough".

Riktigt fin MPA graf ? vad har du för 3 värden i signaturen? PP ser jag iof :)

Visa dina Watt
Gjorde arbetsprov idag som en del kontroll av mitt hjärta (har problem med förmaksflimmer och rusningar).
Cyklar ingenting längre och konditionstränar inte alls, har dock som plan börja hoja till jobbet igen i vår.
I alla fall, Watten var ju inte var de en gång varit. Körde ett protokoll +30 Watt/min (start 60 Watt tror jag eller om det var 90?) och jag körde klart minuten på 360 Watt (avbröt ca 15 sek in på 390 W). Kroppsvikt = 90 kg. Vet att resultatet är ursopigt jämfört med t.ex. när jag var som starkast på cykeln och körde >400W i 5 minuter med en kroppsvikt på 73 kg men skulle vilja veta om det finns någon formel som uppskattar VO2-max från detta protokoll? Ramptestet verkar vara någon form av standar inom sjukvården men jag lyckas inte hitta något på nätet där man översätter resultatet till syreupptagningsförmåga.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp sa:
Gjorde arbetsprov idag som en del kontroll av mitt hjärta (har problem med förmaksflimmer och rusningar).
Cyklar ingenting längre och konditionstränar inte alls, har dock som plan börja hoja till jobbet igen i vår.
I alla fall, Watten var ju inte var de en gång varit. Körde ett protokoll start +30 Watt/min (start 60 Watt tror jag eller om det var 90?) och jag körde klart minuten på 360 Watt (avbröt ca 15 sek in på 390 W). Kroppsvikt = 90 kg. Vet att resultatet är ursopigt jämfört med t.ex. när jag var som starkast på cykeln och körde >400W i 5 minuter med en kroppsvikt på 73 kg men skulle vilja veta om det finns någon formel som uppskattar VO2-max från detta protokoll? Ramptestet verkar vara någon form av standar inom sjukvården men jag lyckas inte hitta något på nätet där man översätter resultatet till syreupptagningsförmåga.

Bra jobbat att ändå trycka så pass mycket tycker jag!

Garmin ger ju ett uppskattat VO2-maxvärde efter att man cyklat relativt hårt i ~5min där man loggar både puls och effekt. Tydligen så baseras detta på firstbeats algoritm, som jag hittade lite läsvärt om här:

https://assets.firstbeat.com/firstbeat/uploads/2017/06/white_paper_VO2max_30.6.2017.pdf

Typ så här, fast "cycling watts" istället för "running speed" gissar jag:

Bilagor

• vo2max.jpg
    vo2max.jpg
    13.1 KB · Besök: 83
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp sa:
I alla fall, Watten var ju inte var de en gång varit. Körde ett protokoll start +30 Watt/min (start 60 Watt tror jag eller om det var 90?) och jag körde klart minuten på 360 Watt (avbröt ca 15 sek in på 390 W). Kroppsvikt = 90 kg. Vet att resultatet är ursopigt jämfört med t.ex. när jag var som starkast på cykeln och körde >400W i 5 minuter med en kroppsvikt på 73 kg men skulle vilja veta om det finns någon formel som uppskattar VO2-max från detta protokoll? Ramptestet verkar vara någon form av standar inom sjukvården men jag lyckas inte hitta något på nätet där man översätter resultatet till syreupptagningsförmåga.

Vad jag kunde hitta så använder Wattbike ett ramptest med ökning på 20 W/min. De använder en formel från Storer et al (1990) där de gjorde ramptester med 15 W/min. Vet inte om Wattbike moddat sin formel och hur man skulle kunna översätta den för andra ramper dock.

VO2 [ml/min] = Wmax [W] * 10.51 + Kroppsvikt [kg] * 6.35 - Ålder [år] * 10.49

Storer, TW, Davis, JA, Caiozzo, VJ. Accurate prediction of VO2max in cycle ergometry. Med Sci Sports Exerc. 1990;22(5):704–712.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Clark sa:
Vad är Wmax i formeln? Det är ju en rampfunktion. Man kanske räknar medelvärdet sista minuten eller nåt sånt?
Men varför är åldern en faktor?

Annars brukar man ju uppskatta VO2max (räknat i Watt) med max kapacitet 5 minuter. Egentligen lite för lång tid för att hålla VO2max men anaeroba reserven kompenserar ungefär. Så medelvärdet sista 5 minuterna borde funka hyfsat vid en sån här ramptest också. 307 Watt i så fall. Blir kanske lite för lågt dock, man borde klara lite högre Watt i en 5 min maxning på jämnt effekt från vila jämfört med en ramp. Men kanske typ medeleffekt sista 4 minuterna blir nog hyfsat korrekt? Ca 320 Watt i så fall. Ungefär samma som min gamla ftp (med 17 kg lägre kroppsvikt)!

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp sa:
Clark sa:
Vad är Wmax i formeln? Det är ju en rampfunktion. Man kanske räknar medelvärdet sista minuten eller nåt sånt?

Jag kunde inte hitta exakt hur de definierat Wmax. I Padilla brukar man räkna med hur stor del av sista rampen man klarar. Samma tillvägagångssätt här skulle då bli Wmax = 360 + 390 * (15/60).

Varför de kompenserar för ålder vet jag inte. Formeln är empiriskt och det var väl en faktor som visade sig nödvändig. De använder även olika formler för män och kvinnor

Visa dina Watt
Supertramp sa:
Clark sa:

Annars brukar man ju uppskatta VO2max (räknat i Watt) med max kapacitet 5 minuter. Egentligen lite för lång tid för att hålla VO2max men anaeroba reserven kompenserar ungefär. Så medelvärdet sista 5 minuterna borde funka hyfsat vid en sån här ramptest också. 307 Watt i så fall. Blir kanske lite för lågt dock, man borde klara lite högre Watt i en 5 min maxning på jämnt effekt från vila jämfört med en ramp. Men kanske typ medeleffekt sista 4 minuterna blir nog hyfsat korrekt? Ca 320 Watt i så fall. Ungefär samma som min gamla ftp (med 17 kg lägre kroppsvikt)!

320 i ftp utan att träna är ju bra, minst sagt.

Visa dina Watt
NickPick sa:
Nej inte ftp, det var en uppskattning av VO2 max.
Ftp ligger väl typ 20% lägre. Runt 250 Watt i så fall. Inte så jättebra på 90 kg (men ändå helt OK om man jämför med "vanliga" otränade 50+ åringar).

Men jag styrketränar en del så jag tror även att min Vo2-max blir lite för högt uppskattat i ett ramptest för jag har en ganska stor anaerob reserv som jag använder för att trycka ut de sista Watten. Och lite konditionsträning får man också när man styrketränar.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
NickPick sa:
Supertramp sa:
Clark sa:

Öhhhhh

Visa dina Watt
Manurhin2 sa:
NickPick sa:
Supertramp sa:
Clark sa:

Öhhhhh

Tänkte fel (eller läste inte ?).
Blandade ihop det med "ungefär som mina gamla ftp".
Nu ska jag ut och putsa på repan ;)

Oavsett så är det ju bättre än snittet för en 50 plus.

Tror även att de som har träningsbakgrund kan ta ut sig på ett annat sätt. En otränad person kan nog inte riktigt ta i utan att nka "det går inte".

Visa dina Watt
NickPick sa:
Manurhin2 sa:
NickPick sa:
Supertramp sa:
Clark sa:

Öhhhhh

Tänkte fel (eller läste inte ?).
Blandade ihop det med "ungefär som mina gamla ftp".
Nu ska jag ut och putsa på repan ;)

Oavsett så är det ju bättre än snittet för en 50 plus.

Tror även att de som har träningsbakgrund kan ta ut sig på ett annat sätt. En otränad person kan nog inte riktigt ta i utan att nka "det går inte".

Såg bara min chans att få skriva i tråden igen , blev nog lite kortfattat plumpt .
Jag ska snart ut i gymmet och cykla om jag orkar , du kan hämnas med att fråga hur det gick ?

Visa dina Watt
Zhientex sa:
marten_larsson sa:

Riktigt fin MPA graf ? vad har du för 3 värden i signaturen? PP ser jag iof :)

FTP 353, LTP 275, MPA 1310, HIE 31.

Ang arbetsprov så motsvarar det ganska väl TRs ramptest. Enda skillnaden är uppvärmningen som i TR är 5min på låg effekt (40%?) och sen ramp men på sjukhuset är det 20-30W/min från 50-100w beroende på beräknad arbetsförmåga. Själv bad jag dem starta på 200W men det blev för brant och klarade bara 80% av vad jag förväntade mig (~400w vilket jag kört 10min intervaller på ngn dag tidigare). Ett ramptest senare samma dag gav 480 så man ska inte gå ut för hårt.

Visa dina Watt
Supertramp sa:
I alla fall, Watten var ju inte var de en gång varit. Körde ett protokoll +30 Watt/min (start 60 Watt tror jag eller om det var 90?) och jag körde klart minuten på 360 Watt (avbröt ca 15 sek in på 390 W). Kroppsvikt = 90 kg. Vet att resultatet är ursopigt jämfört med t.ex. när jag var som starkast på cykeln och körde >400W i 5 minuter med en kroppsvikt på 73 kg men skulle vilja veta om det finns någon formel som uppskattar VO2-max från detta protokoll? Ramptestet verkar vara någon form av standar inom sjukvården men jag lyckas inte hitta något på nätet där man översätter resultatet till syreupptagningsförmåga.

4,3-4,6 L.

Visa dina Watt
junction.png

TrainerRoads grisigaste pass?

Först sex stycken "racewinners" - börjar med en kick på 15s@540W direkt följt av 5 min@345W. Sen avslutas sista intervallen i varje set med en ramp upp till 500W.

När dessa är klara väntar 48 stycken 15-sekundare på 540W.

Ett pass som kräver lika delar motivation, socker och frisk luft :)

Visa dina Watt
bomauritz sa:
Kändes som ett helt ok, men rätt jobbigt, pass. Fram till de där 48 st 14-sekundrarna, fy fan vad grisigt. :)

Känns som du är på G eiskall!

Ja, men nu är jag igång får jag säga. Började ju köra hårt senare än förra säsongen, men jag ska nog hinna komma i form :)

Hur går det själv? Varit mycket sjuk under vintern, eller hur var det?

Visa dina Watt
eiskall sa:

Först sex stycken "racewinners" - börjar med en kick på 15s@540W direkt följt av 5 min@345W. Sen avslutas sista intervallen i varje set med en ramp upp till 500W.

Jag skulle kört det förra helgen men var krasslig och blev tvungen att stå över. Även om jag inte gillar att missa pass var det med en viss lättnad...

Visa dina Watt
eiskall sa:
bomauritz sa:
Kändes som ett helt ok, men rätt jobbigt, pass. Fram till de där 48 st 14-sekundrarna, fy fan vad grisigt. :)

Ja, var i fin form i slutet på november. Gjorde 5x5 på 375W och 4x4 på 400W med ”lätthet”. Sen två månader med nära noll träning. Tagit av min topp helt och hållet.

Men har som tur var kvar en del av dieselngnetarmotorn och uthålligheten. Så bara börja vässa igen. Kört en del fyror och låg på 375W på senaste omgången men med mer ”aktiv vila” än vanligt.

Just nu längtar jag mest av allt bort från dubbmisär och få cykla på torra grusfria vägar här hemma, men med 5 cm snö i natt får det bli trainern den här helgen igen...

Visa dina Watt
Adhocalias sa:
eiskall sa:

Jag skulle kört det förra helgen men var krasslig och blev tvungen att stå över. Även om jag inte gillar att missa pass var det med en viss lättnad...

Flyttade faktiskt också mitt, skulle kört förra lördagen :)

Visa dina Watt
bomauritz sa:
eiskall sa:
bomauritz sa:

Ja, var i fin form i slutet på november. Gjorde 5x5 på 375W och 4x4 på 400W med ”lätthet”. Sen två månader med nära noll träning. Tagit av min topp helt och hållet.

Men har som tur var kvar en del av dieselngnetarmotorn och uthålligheten. Så bara börja vässa igen. Kört en del fyror och låg på 375W på senaste omgången men med mer ”aktiv vila” än vanligt.

Just nu längtar jag mest av allt bort från dubbmisär och få cykla på torra grusfria vägar här hemma, men med 5 cm snö i natt får det bli trainern den här helgen igen...

Aja, det går ganska snabbt att få igång det igen när man väl börjat.

Ja, vi fick en försmak av våren här förra veckan, men nu är det snöblandat och 10 m/s igen, så nu känns det avlägset...

Visa dina Watt
Dagens fitness test gick över förväntan. Hade igår kört TRs ramptest med sänkt FTP till 347W(-5W) så hade revanschlusta idag utan frukost innan jobbet. Blev nytt FTP på 365W (+13W/18W), PP ökade med 1W och HIE med 3kJ, mkt nöjd. Hur man ska kunna få till genombrott på de sista intervallerna är över min förståelse, är ju inte ens i närheten. Ska man fylla på med kolhydrater i vilan kanske?

Bilagor

• amCharts.png
    amCharts.png
    27 KB · Besök: 80
Visa dina Watt
marten_larsson sa:
Dagens fitness test gick över förväntan. Hade igår kört TRs ramptest med sänkt FTP till 347W(-5W) så hade revanschlusta idag utan frukost innan jobbet. Blev nytt FTP på 365W (+13W/18W), PP ökade med 1W och HIE med 3kJ, mkt nöjd. Hur man ska kunna få till genombrott på de sista intervallerna är över min förståelse, är ju inte ens i närheten. Ska man fylla på med kolhydrater i vilan kanske?

Kan vara en idé! Åtminstone för att lura hjärnan.. btw, helt sjuka siffror!!

Angående slutet, så här såg mitt ut, jag kurkade sista spurten men försökte dra igång lite igen, men för kort duration..
varit förkyld så snart dags att köra ett test igen.

Bilagor

• 2652FFA3-E4B5-4066-99FD-80BC7514AB8D.jpeg
    2652FFA3-E4B5-4066-99FD-80BC7514AB8D.jpeg
    71.8 KB · Besök: 101
Visa dina Watt
Spontant känns inte vo2max värdena rätt överdrivna i MAP testet?

Jag gör en första 4:a rätt lätt på ca 400 w, så tror jag klarar trycka detta på ett ramptest. Vilket då på 70 kg skulle ge mig en ftp på ca 300 och en vo2max på 71ml/kg.

Ngn som gjort ftp och vo2max som kan knappa in sina siffror och se om det stämmer?

Min appleklocka ger väl mig 47 el ngt sånt i
estimat. Nåt stämmer inte ? möjligen min motionscykel som visar helt fel watt.

https://zwifthacks.com/app/map-ftp-calculator/

Visa dina Watt
Jag hade testvärde strax under 70 när jag mätte med mask en gång (ca 4700 ml/min), och senare när jag var ännu starkare hade jag utan problem kunnat köra en fyra på 400 W och körde 320 W i en timme.

Visa dina Watt
Det här blir väl som att jämföra gamla äpplen med färska päron, men när jag testade på riktigt (övervakat test på Bosön) som löpare 2013 hade jag VO2-max på 69,5 och enligt MAP-test på cykel för någon vecka sedan 67,1. Tror det kan stämma hyfsat. Var nog lite bättre tränad när jag gjorde löptester, men inte så mycket.

Visa dina Watt
Besv sa:
Spontant känns inte vo2max värdena rätt överdrivna i MAP testet?

Jag gör en första 4:a rätt lätt på ca 400 w, så tror jag klarar trycka detta på ett ramptest. Vilket då på 70 kg skulle ge mig en ftp på ca 300 och en vo2max på 71ml/kg.

Ngn som gjort ftp och vo2max som kan knappa in sina siffror och se om det stämmer?

Min appleklocka ger väl mig 47 el ngt sånt i
estimat. Nåt stämmer inte ? möjligen min motionscykel som visar helt fel watt.

https://zwifthacks.com/app/map-ftp-calculator/

Är en fantastisk skillnad på att gå in och göra en 400w intervall jämfört med att komma in i den effekten med Ben som redan är på väg att bli utmattade. Det är iaf min erfarenhet då jag låg runt de siffrorna när jag gjorde övervakade test hos Aktivitus.

Visa dina Watt
Zhientex sa:
marten_larsson sa:

Kan vara en idé! Åtminstone för att lura hjärnan.. btw, helt sjuka siffror!!

Angående slutet, så här såg mitt ut, jag kurkade sista spurten men försökte dra igång lite igen, men för kort duration..
varit förkyld så snart dags att köra ett test igen.

Tack, men vill inte uppge vikten för då blir det inte lika imponerande längre. På väg neråt iaf, -1,5kg på en månad vilket är precis lagom. Imorgon blir det distans ute.

Visa dina Watt
Som sagt, jävla märklig dieselgnetarform trots minimal träningsvolym senaste månaderna. Snittat 20h/månad inkl pendling, löpning och gym sedan decembers början, målet var mer än det dubbla.

Idag fick jag i princip rekordutfall på puls/watt på ett av mina baspass 8x9/1 min sweetspot, 300W och +15 BPM kvar till tröskel under arbetet. Dessutom med en trend neråt som gav lägre puls på de två sista intervallerna. Avslutade med 10x 40/20 på +400W som gick helt obemärkt.

Jaja, är bara glad, finns lite hopp om säsongen än. Får vrida upp volym och intensitet nu och smälla på med ett fint block innan man ska ut och leka med lagkamraterna på torr asfalt när våren orkar hälsa på. :)

Bilagor

• Skärmklipp 2019-03-10 22.27.51.png
    Skärmklipp 2019-03-10 22.27.51.png
    56 KB · Besök: 93
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp