Visa dina Watt

Visa dina Watt
Jag tycket också att det är lite intressant med kringdata (ålder, vikt, kön, ute/inne, ...?). Inte för tuppfäktning, men för att kunna sätta i relation.

En dag kanske jag ska posta siffror i den här tråden också (jag kommer behöva posta kringdata för att inte få frågan "men, trampade du ens på pedalerna?" med mina siffror... :-) ).

Visa dina Watt
Mina siffror är snyggast om jag inte säger vad jag väger!?

Man får försöka sprida sina inlägg i lika delar i "visa dina watt" och "visa dina vikt" för bästa effekt över tid.

Visa dina Watt
GCN gjorde ett kul test. De ville se hur stor betydelse vilken hade. De tog en riktigt bra cyklist som vägde ~75kg och lät honom accelerera från stillastående samt köra ett TT på en bana de ansåg vara platt. Sen satte de på honom en 20kg tung viktväst och skillnaden blev stor på båda testen. Cyklisten blev själv förvånad hur stor skillnaden blev, det ”platta” tt var inte längre så platt. Har för mig att det tog runt 7s och 50m längre att nå upp i fart och det krävdes ~40w mer på tt

Visa dina Watt
GCN gjorde ett kul test. De ville se hur stor betydelse vilken hade. De tog en riktigt bra cyklist som vägde ~75kg och lät honom accelerera från stillastående samt köra ett TT på en bana de ansåg vara platt. Sen satte de på honom en 20kg tung viktväst och skillnaden blev stor på båda testen. Cyklisten blev själv förvånad hur stor skillnaden blev, det ”platta” tt var inte längre så platt. Har för mig att det tog runt 7s och 50m längre att nå upp i fart och det krävdes ~40w mer på tt
100kg med 3w/kg tröskel = 300W i en timme.
70kg med 3w/kg tröskel = 210W i en timma.
Om den tjocka cyklisten vill cykla på 250W så kan hen kanske göra det väldigt länge. Den normalviktiga cyklisten skulle inte ha en chans, tills det blev uppför.

Det här är väldigt tydligt irl tycker jag. Vältränade men överviktiga cyklister blir ju ofta "lok".

Visa dina Watt
Minsta lilla slakmota blir jäkligt jobbig om man är 25kg tyngre än de man cyklar med, sånt som många inte ens märker av blir tufft om gruppen håller typ 5w/kg så fort det blir motlut.

Visa dina Watt
Lite dåligt drag i tråden, även så i mina ben. Men från vårens PB på 6h så gick dagens 200K på något färre watt, något kortare tid men fler kph. Aero is everything
IMG_0382.jpeg

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Screenshot_20230919_194412_TrainingPeaks.jpg

20 sek spurt sittandes med stillastående start, 90 sek vila och 4x4 set. På blöt gräsmatta, riktigt crossväder ikväll.

Lite udda pass, inte superjobbigt för lungorna, blev mer styrketräningstrött i benen.

Visa dina Watt
Visa bilaga 655661
Visa bilaga 655662

Cx-tävling i Varberg idag, 48min med pulsen på rött (tröskelpuls i snitt) fast med en medeleffekt som motsvarar låg Z2. Sjukt jobbigt men riktigt kul, man hittar alltid nån att fightas med under loppet.
+1
Favoritbanan.
Effektmätare sitter tyvärr kvar på landsvägshojen, så har inga siffror på det. Pulsen gick som vanligt upp till tröskeln på nån minut och låg sedan strax över och under resten av tiden. Ser fram emot att köra imorgon igen.

Visa dina Watt
För att tillföra tråden lite content som det heter numera: från indie Velo dit jag tvingats eftersom RGT lägger ner snart. (För övrigt en bra plattform, man racear mest mot botar men det går race ofta och de är ofta korta och intensiva.) r

Bilagor

• E9C829B5-E2A9-4EE7-9F1C-AE7D191D4B60.png
    E9C829B5-E2A9-4EE7-9F1C-AE7D191D4B60.png
    75.3 KB · Besök: 76
Visa dina Watt
På tok för mycket vila i detta pass. Uppenbarligen. Trots det missar jag grovt på sista, snabba, intervallen. ?

Bilagor

• Screenshot_20231026-193025.png
    Screenshot_20231026-193025.png
    73.3 KB · Besök: 75
  • Screenshot_20231026-203410.png
    Screenshot_20231026-203410.png
    36.4 KB · Besök: 78
Visa dina Watt
Det är första gången jag behövt vila på grund av en skada och där jag också behövde vila under ca 6 veckor. Senaste året har jag ökat träningsdosen och där jag känt mig stark med gott självförtroende. Fick nästan en chock nu när jag kom tillbaka då jag har det så färskt i minnet hur stark jag kände mig under slutet av sommaren. Första riktiga passet körde jag på Fatbike på snöblandat underlag med relativt vida vinterkläder och tillsammans med två cyklister på gravelbike… Det gjorde ju inte bästa för självförtroendet kanske…

Tillbaka
Topp