Visa dina Watt

Visa dina Watt
Stort tack för input! Ja, det är ju ganska korta pass jag kör inomhus så jag har ju tänkt att det inte bör påverka allt för mycket. Äter ju ganska stadiga portioner generellt sett, det råkade bara bli mycket pasta nu då det är gott till bolognese :) Vid lite intensivare pass brukar jag ibland äta en frukt eller liknande innan passet för att få upp sockret lite. Kanske bara var en bra dag då :)

Alltså det är som vanligt totalt omöjligt att säga något specifikt utifrån den knapphändiga infon man får på ett internetforum om en människas leverne.

Men ska du köra ett hårt intensivt pass på tisdag eftermiddag, ät lite kolhydrater till middag på måndag, och se till att få i dig vettiga kolhydrater under dagen tisdag. Ät gärna något med kolhydrater t.ex. en portion gröt med frukt 2-3 timmar innan passet så blir det kanon. Att försöka kompensera ett dåligt matintag med en frukt precis innan passet är sådär om du ska köra hårt.

Med andra ord, försök ha ett helhetsperspektiv och sätta bra vanor :)
Men ja utvilad och med hög energitillgänglighet kommer det gå lättare att prestera :)

Visa dina Watt
Här är en bra text på ämnet! https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9734239/

Nedan en rekommendation för kolhydratintag inför/under intensiv träning.

40279_2022_1757_Fig2_HTML.jpg

Visa dina Watt
Här är en bra text på ämnet! https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9734239/

Nedan en rekommendation för kolhydratintag inför/under intensiv träning.

40279_2022_1757_Fig2_HTML.jpg

Finns en lite mer "lättsmält" take också här:

Sen vill man nörda ner sig så finns det läsning från Sam Impey / James Morton bland annat för den kunskapstörstande

Podlogar som Micke S refererar till har också publicerat en hel del intressanta grejer.

Sen är det ofta väldigt roligt och givande att lyssna på dessa herrar (inte att förglömma Asker Jeukendrop) i poddar där det ofta blir mer exempel ur verkligheten och hur teorin appliceras på elitnivå.

Visa dina Watt
Hur skoj är det inte med över/under ?IF 0.99 på 90 min antyder dock nog att FTP är satt lite lågt.
Detta får mig lite fundersam.. Körde mitt första pass med effektmätare ute igår (enkelsidig Stages vevarm), tyckte den visade förvånansvärt höga siffror. Visserligen slet jag som ett djur i motvind och blöt segt grus, men det kändes ändå som att jag kom upp i betydligt högre siffror än jag brukar se på trainern (Tacx Neo 2t). Hade lite bekymmer att få igång den i början, tyckte den visade högt så jag kalibrerade den 2-3 gånger under rundan.
IMG_1178.PNG

FTP test (ramp i Trainerroad) i början av träningsblocket jag snart är genom gav mig 227 i FTP vilket var lägre än väntat. Passen sedan dess har känts väldigt görbara, om än några intervaller lite på gränsen (och ett 1.5h over/under pass dagen efter vi varit på konsert, då led jag ordentligt).

Jag är lite rädd att min effektvev är bortkastade pengar om det inte är över huvud taget jämförbara siffror med inomhus? Jag tänkte jag ska "kalibrera" genom att testa köra på trainern med stages veven kopplad till Garmin och trainern till telefonen så jag kan se vad de visar, men då måste jag montera bort den från grushojen först..

Visa dina Watt
Detta får mig lite fundersam.. Körde mitt första pass med effektmätare ute igår (enkelsidig Stages vevarm), tyckte den visade förvånansvärt höga siffror. Visserligen slet jag som ett djur i motvind och blöt segt grus, men det kändes ändå som att jag kom upp i betydligt högre siffror än jag brukar se på trainern (Tacx Neo 2t). Hade lite bekymmer att få igång den i början, tyckte den visade högt så jag kalibrerade den 2-3 gånger under rundan.
Visa bilaga 611764
FTP test (ramp i Trainerroad) i början av träningsblocket jag snart är genom gav mig 227 i FTP vilket var lägre än väntat. Passen sedan dess har känts väldigt görbara, om än några intervaller lite på gränsen (och ett 1.5h over/under pass dagen efter vi varit på konsert, då led jag ordentligt).

Jag är lite rädd att min effektvev är bortkastade pengar om det inte är över huvud taget jämförbara siffror med inomhus? Jag tänkte jag ska "kalibrera" genom att testa köra på trainern med stages veven kopplad till Garmin och trainern till telefonen så jag kan se vad de visar, men då måste jag montera bort den från grushojen först..
Utan att bedöma övriga siffror så kan jag säga att 1453 i maxwatt är mycket (även om du är stor och stark). Visar den det utan att du tagit i riktigt rejält så lär den visa fel.

Visa dina Watt
Utan att bedöma övriga siffror så kan jag säga att 1453 i maxwatt är mycket (även om du är stor och stark). Visar den det utan att du tagit i riktigt rejält så lär den visa fel.
Högsta toppen på grafen visar ju snarare 453w så nåt är nog lurt. Sen lär inte stages stämma superbra mot en Neo. Jag skulle tro att Stages överskattar effekten rätt bra. Men det ska ju så klart inte avvika hur mycket som helst heller. Du kan ju också låta veven vara måttstock för effekten på trainern annars, så du får mer jämförbara värden ute och inne.

Visa dina Watt
Nej peaken tror jag inte på, och jag tyckte den visade ganska höga siffror vid igångdrag. Runt 170-200w där många av mina trainer pass legat kändes det ganska rimligt dock, därav att jag blir fundersam och inte bara slår ifrån mig helt.

Blir fundersam på om jag gjort något klantigt när jag monterade veven. Använde inte momentnyckel då jag förutsatte att den fungerar genom en trådtöjningsgivare eller liknande i vevarmen och den sitter på ett spline-förband (GXP), så jag tycker inte monteringsmomentet BORDE kunnat spela någon roll.

Visa dina Watt
Min stages, som var av en äldre generation, gav ganska friska spikar på stig och grusåka när det skumpade.
Jag köpte min på black friday i höstas, men oklart hur länge den legat på hyllan. Ser ut som denna: bikeradar.com/reviews/training/power-meters/stages-power-l-carbon-crank-review/ på bilden. Inte heller bara på grus jag tycker den visade högt, men rundan var visserligen 90% eller så grusväg

Visa dina Watt
Jag köpte min på black friday i höstas, men oklart hur länge den legat på hyllan. Ser ut som denna: bikeradar.com/reviews/training/power-meters/stages-power-l-carbon-crank-review/ på bilden. Inte heller bara på grus jag tycker den visade högt, men rundan var visserligen 90% eller så grusväg
Om man skiter i siffrorna och bara vill ha det konsekvent kan man i tr kalibrera ner eller upp värdena för att matcha sin effektmätare man har ute.

Visa dina Watt
Egentligen är ju planen att köra veven på landsvägshojen när den väl kommer ur trainer grottan för att kunna fortsätta träna strukturerat mer än bara på puls.. Detta var mest ett experiment för att jag var otålig att testa, kanske helt enkelt inte funkar.

Grafen ser något annorlunda ut i garmin connect:
Screenshot 2023-03-05 at 21.21.20.png

Där ser man tydligt att spikarna är i nerförsbackar där jag vet att det är väldigt ojämnt och jag körde ganska fort, så att det är slagigheten som drar upp det verkar ju rimligt. Där det är dödsplatt på den gröna kurvan stabiliserar ju sig också effekten, det är en ganska ojämn grusväg längs med vattnet så inga stigningar eller nerförsbackar.

Visa dina Watt
Det här med watt och trainers är ju lite roligt, i synnerhet inom Zwiftvärlden. Finns väl relativt gott om fall där glädjesiffror levererats och sedan när de antingen åtgärdat felet eller bytt trainer har verkligheten varit ett smärtsamt uppvaknande. Åtminstone varit med om ett par sådana fall i laget jag kört en del med föregående två år (inte i år). Dock tror jag väl detta främst drabbar de som i huvudsak kör med trainer, har man också en wattmätare på sin racer och cyklar ute borde det rimligen gå upp ett litet ljus, "aha".

Visa dina Watt
Det här med watt och trainers är ju lite roligt, i synnerhet inom Zwiftvärlden. Finns väl relativt gott om fall där glädjesiffror levererats och sedan när de antingen åtgärdat felet eller bytt trainer har verkligheten varit ett smärtsamt uppvaknande. Åtminstone varit med om ett par sådana fall i laget jag kört en del med föregående två år (inte i år). Dock tror jag väl detta främst drabbar de som i huvudsak kör med trainer, har man också en wattmätare på sin racer och cyklar ute borde det rimligen gå upp ett litet ljus, "aha".
Får mig osökt att tänka på när jag för många år sen skulle köra 2 x 20 med mitt Powertap-nav. Landade runt 800W om jag kommer ihåg rätt men bröt tyvärr efter en stund. Skulle såklart ha kört färdigt passet och skickat filen till Ineos?

Visa dina Watt
Stages mäter ju i armen. Med nackdelen att står man upp och trampar på ojämn mark så påverkar det kraften mot armen och därmed får man spikar.

Jag kör Stages på alla mina cyklar, funkar kanon. Har relevanta mätvärden jämfört med tex trainer. MEN, du kan få spikar, framförallt på MTB vilket inte är så konstigt med tanke på hur och var mätningen sker i relation till andra krafter.

Visa dina Watt
Har två stycken Sigeyi vevpartimätare och ett par Favero Assioma-pedaler som alla tre visar likadant. Sen har jag också en Tacx Neo 2 som däremot ligger konstant ca 15% under de andra mätarna. Försökte reklamera men fick goddag yxskaft-svar från leverantören och fick inget utbytt. Väljer att lita på de andra mätarna, använder en Sigeyi på trainern och får då samma värden utomhus som inomhus. Kortfattat, inte helt lätt att få ihop effektmätningen..

Visa dina Watt
Säkert en dum fråga men får man all funktionalitet med tex ERG och sådant i Zwift även om man kör med en annan effektmätare än trainerns egen? Allting kommer fungera identiskt?

Visa dina Watt
Kör med assioma duo för effektmätning och låter tacx neo 2T sköta lutning, skiljer typ 1% till assiomas fördel men största anledningen är att assioma reagerar lite snabbare när det är spurtdags.

Visa dina Watt
Har två stycken Sigeyi vevpartimätare och ett par Favero Assioma-pedaler som alla tre visar likadant. Sen har jag också en Tacx Neo 2 som däremot ligger konstant ca 15% under de andra mätarna. Försökte reklamera men fick goddag yxskaft-svar från leverantören och fick inget utbytt. Väljer att lita på de andra mätarna, använder en Sigeyi på trainern och får då samma värden utomhus som inomhus. Kortfattat, inte helt lätt att få ihop effektmätningen..
Det är nog första gången jag hör om tre olika mätare som visar likadant. Bra jobbat! Eller har du ställt in dom för att visa annorlunda kanske?

Visa dina Watt
Det är nog första gången jag hör om tre olika mätare som visar likadant. Bra jobbat! Eller har du ställt in dom för att visa annorlunda kanske?

De tre mätarna visar i alla fall tillräckligt likadant (effekt jämfört med puls) för att jag ska nöja mig. Två av mätarna är dessutom samma fabrikat och då är det väl än mindre orimligt att tro att de mäter likadant.

Sen ska väl en watt vara samma oavsett mätare, det är väl ett av syftena med effektmätning.

Visa dina Watt
Lite siffror från en medelmåttig randogubbe. Körde ett ramptest i Zwift för ett par veckor sedan som gav FTP på 271 W (3,9 W/kg), tror det stämmer hyfsat bra. Körde någon gruppträning på Zwift idag med 2x10 min @ 92% av FTP och tyckte att det kändes ganska kontrollerat. XERT tycker att tiden på alpinskidor under sportlovet sänkte formen, så det ser jobbigare ut än det var.

2EE27F49-278A-4BC6-97A1-B8C24539DF5B.jpeg

Visa dina Watt
Nu har jag kört ett pass med Stages veven på hojen på trainern. Overlay gjord med print screen från Garmin Connect och sammanfogat i PowerPoint så ha överseende med att det inte är perfekt alignment..

Ganska stökig data och den skiljer sig ganska mycket som synes.. Tyckte den låg 15-20 watt (ca 10% när jag tänker efter) över väldigt ofta första halvan. Kalibrerade en gång innan jag startade och två gånger under passet, sista gången runt 1:06 och därefter verkade det stämma betydligt bättre.

Hur mycket kan vara en faktor av att jag kör enkelsidig mätning? Har mätare på vänster vevarm men höger är mitt dominanta ben, har dock tidigare på wattbike sett att jag kan tendera att ligga några % högre på vänster i balansen. Ska jag slänga veven åt h*vete och skaffa pedaler istället?
watt-comparison-Tacx-vs-Stages.png

Visa dina Watt
Hur mycket kan skilja på Maxpower på trainer vs cykling ute? Vid spurt utomhus känns det som man kan bryta och flippa runt cykeln och därmed få ut mer effekt? Eller är jag ute och cyklar….

Är inte säsong ute så kan inte jämföra nu åtminstonde.

Visa dina Watt
Upplevde ett märkligt och högst irriterande fenomen igår. Har på sjukgymnastens inrådan bytt till min MTB på trainern nu (en disk som bråkar), och plötsligt beter trainern inte alls sig som tidigare.
Det första var att jag inte fick kadensmätning vilket i sig var märkligt, när jag körde med spd pedaler (Time) och skor så fick jag inget utslag eller väldigt märkliga siffror men när jag testade byta till vanliga skor och trampade på samma pedaler fick jag plötsligt stabilt kadensvärde?
Det andra var att trainern inte "rullade på" lika bra som den gjort tidigare, som att det virtuella svänghjulet (Tacx Neo 2T) plötsligt inte ville vara med utan det blev mer direkt broms.

Har någon varit med om liknande problem med heldämpad mtb på trainer? Vad kan vara problemed med kadensmätningen, jag tänkte en kort sekund nån kortslutning eftersom det är mässings cleats på Time pedalerna och mina shimano spd-sl har plast men det kan ju knappast spela roll?

Visa dina Watt
Upplevde ett märkligt och högst irriterande fenomen igår. Har på sjukgymnastens inrådan bytt till min MTB på trainern nu (en disk som bråkar), och plötsligt beter trainern inte alls sig som tidigare.
Det första var att jag inte fick kadensmätning vilket i sig var märkligt, när jag körde med spd pedaler (Time) och skor så fick jag inget utslag eller väldigt märkliga siffror men när jag testade byta till vanliga skor och trampade på samma pedaler fick jag plötsligt stabilt kadensvärde?
Det andra var att trainern inte "rullade på" lika bra som den gjort tidigare, som att det virtuella svänghjulet (Tacx Neo 2T) plötsligt inte ville vara med utan det blev mer direkt broms.

Har någon varit med om liknande problem med heldämpad mtb på trainer? Vad kan vara problemed med kadensmätningen, jag tänkte en kort sekund nån kortslutning eftersom det är mässings cleats på Time pedalerna och mina shimano spd-sl har plast men det kan ju knappast spela roll?
Det kan inte vara så att vevarmarna är kortare på MTBn och att vevarmen därför inte passerar sensorn?

Visa dina Watt
Hade du en lvg innan och en mtb nu så kan det ju diffa en del i kedjestagslängd också, så säg 20-30 mm på kedjestaget och kanske 5-10mm på vevarm så kommer du kanske för långt från? Tacx borde väl ha någon dokumentation där placeringen av sensorn beskrivs? Störningar från cleatsen låter lite väl långsökt

Visa dina Watt
Huh. Jag trodde/förutsatte att kadensen var baserad på analys av effektkurvan, inte ens tänkt tanken att det sitter en mätare i trainern men det stämmer ju nu när jag kollar upp det. Kanske helt enkelt är så att kedjestagen är längre ja, vevarna är 170 på alla mina cyklar.. Intressant. Får sätta nån metallpinne eller något då, eller köra extern kadenssensor. Tack för bra svar!

Tillbaka
Topp