Visa dina Watt

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jahapp, nu dök Ant+ upp och då visar sig också effekten i trainerdayappen... 😃
Visa bilaga 602478
MEN då jag försöker att göra ett ramptest så uppstod nästa delikata fenomen :sleep:
I takt med att effektmålet ökar så ökade även "min" effekt till samma värde + - nån enstaka watt UTAN att jag tog i mer. Det höll I sig från de initiala 40W till 120W, då jag ledsnade.
Tack för tips och hjälp hörrni, men nu bryter jag ihop lite och kommer igen i nån tråd inriktad på teknik.
Jag tror att du lagt till något annat (spinningcykel?) som Ant+ 50700, som visar "beställd" effekt. Men du har inte lagt till dina pedaler.
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nej, tvärtom tyvärr :-(
Provade igår för första gången att koppla upp mig.
Har följande:
Spinningcykel
Favero assioma duo
Garmin Forerunner 45 med pulsbälte.
Samsung S9 med apparna Assioma, Garmin connect & Trainerday.

Pulsen visade sig i trainerdayappen, men inte effekt. (W)
När jag försöker para pedalerna med blåtand till androiden får jag meddelandet "det krävs en app för att ansluta". Jovisst, men behöver man gå via någon annan app än de ovanstående?

Läste mig vindögd på både trainerdays, Garmin & Faveros hemsidor utan att bli klokare.
Är det någon som sitter inne med lösningen?
(ja, frågan ligger i fel tråd, körde en a´la happy och hoppas på tur)
Nu kanske jag är helt ute på fel spår, men jag undrar om inte assioma kör ant+ protokoll som standard. Har assioma själv och de levde sitt eget liv i tid och otid. Ställde om till BT+, sen dess har det funkat perfekt på både trainer/Zwift samt hoj/dator. Kan vara värt att testa ivf.
 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nu kanske jag är helt ute på fel spår, men jag undrar om inte assioma kör ant+ protokoll som standard. Har assioma själv och de levde sitt eget liv i tid och otid. Ställde om till BT+, sen dess har det funkat perfekt på både trainer/Zwift samt hoj/dator. Kan vara värt att testa ivf.
Så här säger assiomaappen, såg ingenstans att man kunde välja om de skulle sända bara ant+ / blåtand.
Screenshot_2023-01-11-20-58-38-154_com.favero.assioma.jpg
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Citerat från mig själv i Assioma-tråden:

”Svarar mig själv, kanske hjälper någon annan. Det går att ställa om till BT smart protokoll, det man får göra är att gå in i Assioma appen och kryssa i rutan att båda pedalerna skall sända datan individuellt (med Ant+ är det bara vänster pedal som skickar). Därefter söker man fram även höger pedal i sin cykeldator, kalibrerar och kör. Lätt som en plätt.”
 

Sernevi

Aktiv medlem
Visa dina Watt
En fråga till det rutinerade watt-gänget här.
Jag är rätt okunnig vad gäller att träna med effekt (har visserligen kört smart trainer några vintrar, men inte så strukturerat). Det jag tänker på är hur ni resonerar kring FTP test och träning.
Jag jobbar heltid och har två små barn och tränar generellt efter att jag fått dem i säng, dvs jag har inte alltid riktigt mitt A-game när jag sätter mig på cykeln. Jag upplevde för ett par säsonger sedan att när jag körde ett FTP test mitt på dagen en söndag när jag fått sova ut och ätit bra och sedan baserade träningen på den siffran (trainerroad) så orkade jag nästan aldrig slutföra intervallerna vid mina vanliga träningstider utan fick ställa ner intensiteten.

Hur gör ni? Jag har för låg FTP för att skryta om den, så är bara intresserad av den som referensmått på vad som händer med min träning och som bas för effektzoner.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inget att visa, men hade varit intressant att jämföra W från pedaler med W från bakhjulet på crossen jag körde träningstävling på i helgen. När jag skulle smörja kedjan efter tvätt och upptorkning, så var det rejält trögt att dra runt vevpartiet. Blir lagerbyte i helgen.
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Sakta men säker börjar suget efter cykling komma tillbaka och då också de där timmarna inne på Trainern.
Sen har jag väl aldrig varit en fantast av Zwift, men för att starta upp funkar det helt ok....
och de där gröna linjerna som indikerar en sprint förstör allt som oftast det tänkta Zon1-2 passet :-)
Så tydligen tappar man all form av uthålligheten när man inte cyklar kontinuerligt på ett år..men en kort pangpang funkar ändå hyfsat ok.



IMG_7794.jpg
 

benjig

Aktiv medlem
Visa dina Watt
En fråga till det rutinerade watt-gänget här.
Jag är rätt okunnig vad gäller att träna med effekt (har visserligen kört smart trainer några vintrar, men inte så strukturerat). Det jag tänker på är hur ni resonerar kring FTP test och träning.
Jag jobbar heltid och har två små barn och tränar generellt efter att jag fått dem i säng, dvs jag har inte alltid riktigt mitt A-game när jag sätter mig på cykeln. Jag upplevde för ett par säsonger sedan att när jag körde ett FTP test mitt på dagen en söndag när jag fått sova ut och ätit bra och sedan baserade träningen på den siffran (trainerroad) så orkade jag nästan aldrig slutföra intervallerna vid mina vanliga träningstider utan fick ställa ner intensiteten.

Hur gör ni? Jag har för låg FTP för att skryta om den, så är bara intresserad av den som referensmått på vad som händer med min träning och som bas för effektzoner.

Samma sits här. Jag har slutat med FTP test då jag i 4/5 fall tycks dra på mig en förkylning efter varje test, så det är inte värt det. Jag har dock hunnit genomföra ett par stycken som ändå gett mig ett bra hum om hur passen känns före och efter ett FTP test med en ökning. Numera förlitar jag mig på Trainerroads FTP-algoritm för att räkna ut den samt följande erfarenheter...

Om vi tar en månad med 3 pass/vecka så känns första veckan något tung där pulsen kan gå upp i röd zon i de sista intervallerna. Den sista veckan känns hanterbar så att man får en självförtroende-boost där pulsen håller sig under röd zon. Ligger du inom dessa upplevda erfarenheterna så har du nog en ganska rimlig FTP-inställning.

Jag upplever dock att det finns vissa variabler till att klara/inte klara passen och om FTPn är någorlunda rätt
- Du kanske klarar sweetspot-passen utmärkt, du klarar tröskel-passen även om dom är jobbiga men inte VO2-passen?
- Du blir omotiverad för att det ständigt är plågsamt smärtsamt även om du klarar passen
- Programmet kanske är dåligt för dig? (jag testade t.ex. downhill programmet på TR med mycket VO2, det funkade inte alls)

Med ovan sagt vill jag dock säga att sedan TR införde deras adaptive-algoritm för att känna av vart din nivå är så har mina pass varit enormt mycket mer pricksäkra så att dom ger mig kvalitativ och hållbar träning.
 

Köp & Sälj

Topp