Visa dina Watt

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inte ofta jag skriver i tråden eftersom jag inte har ngt att visa. 290w i 40min idag är nog 1a ggn på 3 år. Har mest varit intervaller i att bita i kudden.
1a och sista ggn kommer en effektgraf😆

Visa bilaga 545689
Same shit, different day. Skulle ha kört 6 x 8 men kom in lite högt, blev 5x8 som förra tisdagen men + 7w

Screenshot_20220329-180004_Connect.jpg

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Eftersom ingen annan skriver
Har skitit i att få progression via att utöka antalet intervaller utan höjt effekten lite istället av anledning och igår passerades en jämn nivå.
5 x 8 på 301w
Bra för att vara jag.

Bilagor

• Screenshot_20220405-182059_Connect.jpg
    Screenshot_20220405-182059_Connect.jpg
    115.7 KB · Besök: 47

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Testade fyror efter gårdagens 2,5h misärcykling i snöstorm med vårklädsel. A very dark place på Wahoo SYSTM. Snitt på fyrorna 400w, kändes ok men inte direkt njutbart…

Bilagor

• F8A443EE-CEE9-41A4-B44C-11B17B3830E6.png
    F8A443EE-CEE9-41A4-B44C-11B17B3830E6.png
    34.9 KB · Besök: 61

Munkish

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Någon här som testat minska antalet intervaller och istället ökat Z2 volymen, i tid mer än intervallträningen samt gjort FTP test?

All forskning verkar ju peka på att det är vägen att gå om man har tiden. Även så M VDP tränar.

Senast ändrad:

catch

Medlem
Visa dina Watt
Japp, det funkar. Har kört Intensivt ca 15% av 15-20 timmar under vintern och effektkurvan ser riktigt bra ut. Väldigt tråkigt med allt nötande och svårt att hitta tiden bara.

Munkish

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Japp, det funkar. Har kört Intensivt ca 15% av 15-20 timmar under vintern och effektkurvan ser riktigt bra ut. Väldigt tråkigt med allt nötande och svårt att hitta tiden bara.

Jag upplever också att det funkar. Framförallt upplever jag förutom bra FTP en snabbare återhämtning efter att ha kört hårt samt en högre grundmotor. Typ vilar effektivt på 250-270watt

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag upplever också att det funkar. Framförallt upplever jag förutom bra FTP en snabbare återhämtning efter att ha kört hårt sant en högre grundmotor. Typ vilar effektivt på 250-270watt
"vilar effektivt på 250-270watt" :cool:

Men håller med om att det här är intressant och något jag är dålig på själv, ska försöka köra mer Z2 för att kunna nå högre kvalitet på de hårda kvalitetspassen.

Peran

Medlem
Visa dina Watt
Hej!
Intressant men jag skulle behöva ett förtydligande. Betyder intensivt 15% av 15 timmar, 15% i intensiv zon eller betyder det 15% intervall pass och 85% distanspass (z2)? I första fallet skulle det kunna betyda 7 pass per vecka om drygt 2h med 5 st 4min intervaller i varje pass. Är det så?

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hej!
Intressant men jag skulle behöva ett förtydligande. Betyder intensivt 15% av 15 timmar, 15% i intensiv zon eller betyder det 15% intervall pass och 85% distanspass (z2)? I första fallet skulle det kunna betyda 7 pass per vecka om drygt 2h med 5 st 4min intervaller i varje pass. Är det så?
Det ser nog lite olika ut. Jag kör ungefär 10% hårt och resten på cirkus 70% av maxpuls. Stirrar mig inte blind på tid, ett hårt pass är allt över z1 för mig. Alternerar mellan SST, vo2 och anaerobt på de hårda passen.

Munkish

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Asså jag tror nog inte att jag har mer än 6% av tiden över Z2 pass på rena träningsveckor. När det tävlas blir det ju mycket mer z3 zon.

Senast ändrad:

Mange.

Aktiv medlem
Visa dina Watt
i brist på ftptester, strava har ju en funktion i sin power curve som visar estimated ftp, den har jag följt ett tag , men garmin har ju också en ftp uppskattning inbyggd i enheten.
körde en hyfsad pendling imorse och fick en ny uppskattning i strava.
på vägen hem uppade garmin ytterligare lite. fast jag inte tog i nämnvärt.
vilken är mest trovärdig?
Stravas estimerade är inte trovärdig.
Igår körde jag första backen från Pollenca mot fyren, 11min @309w.
Nu tycker strava att jag har ftp på 298..
Idag körde jag piggen på 55min @254w efter lite andra backar och dryga 10mil i benen.
Så någonstans runt 250 är väl rimligt, som lägstanivå ivf.
Även col de femenia var bra idag, 24min @292w

geologen

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Stravas estimerade är inte trovärdig.
Igår körde jag första backen från Pollenca mot fyren, 11min @309w.
Nu tycker strava att jag har ftp på 298..
Idag körde jag piggen på 55min @254w efter lite andra backar och dryga 10mil i benen.
Så någonstans runt 250 är väl rimligt, som lägstanivå ivf.
Även col de femenia var bra idag, 24min @292w
Jag hade räknat med FTP på ca 270-280 W där.

Mange.

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Plockar jag ut bästa 20min ur första backen idag. Det var 20km till starten med lite blandad körning. Så är det 294w, så ganska precis 280w ftp.
Drygt 4w/kg

geologen

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Plockar jag ut bästa 20min ur första backen idag. Det var 20km till starten med lite blandad körning. Så är det 294w, så ganska precis 280w ftp.
Drygt 4w/kg
95 procent är ingen absolut sanning. För mig var det ca 92-93 procent, t ex, och jag körde verkligen hela timmesmaxningar - det enda riktiga sättet så jag hade gott om jämförelsematerial. För en annan cyklist kanske 97-98 procent är närmare verkligheten. Utan att maxa en timme är det bara en grov gissning ändå...

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Screenshot_20220513-181511_TrainingPeaks.jpg

Screenshot_20220513-181344_TrainingPeaks.jpg

20min max test idag som avslutning på min grundträning. Riktigt nöjd med genomförandet och känslan, försöker dela upp det i 4st 5min intervaller och öka lite hela tiden, blev 366w, 372w, 375w, 381w idag. Regnade hela testet, klar skillnad i hur lätt det går att andas när man slipper pollen.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Visa bilaga 555003

Visa bilaga 555004

20min max test idag som avslutning på min grundträning. Riktigt nöjd med genomförandet och känslan, försöker dela upp det i 4st 5min intervaller och öka lite hela tiden, blev 366w, 372w, 375w, 381w idag. Regnade hela testet, klar skillnad i hur lätt det går att andas när man slipper pollen.

Du är riktigt stark. Hur seriös är du med din cykling, tävlar du också?

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Du är riktigt stark. Hur seriös är du med din cykling, tävlar du också?
Tack! Jag tränar seriöst (tycker jag själv iaf 🙃) tävlar inte så mycket, men har några etapp-långlopp på mtb jag ska köra i sommar. Jag kör i h40, väger 78-79kg så w/kg blir inte så fantastiskt men helt okej för att vara jag. Det är kul att fortfarande kunna sätta personbästa som 44-åring.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
95 procent är ingen absolut sanning. För mig var det ca 92-93 procent, t ex, och jag körde verkligen hela timmesmaxningar - det enda riktiga sättet så jag hade gott om jämförelsematerial. För en annan cyklist kanske 97-98 procent är närmare verkligheten. Utan att maxa en timme är det bara en grov gissning ändå...
Beroende på vad du lägger i uttrycket ftp, från början var det tänkt absolut max i tävlingssammannhang typ.
Det kör du inte av på en trainer hemma.

geologen

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Beroende på vad du lägger i uttrycket ftp, från början var det tänkt absolut max i tävlingssammannhang typ.
Det kör du inte av på en trainer hemma.
Jag är strikt i min definition: FTP = högsta möjliga snitteffekt under exakt en timme. Inget annat.

Sen har jag alla mina maxprestationer, för tidsintervall mellan fem minuter och tre timmar, på testcykel.

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Blev en repa i watopia igår. Hade tänkt slira igenom dryga 5 (internet)-mil i sakta mak då hjärtat spökat lite sista tiden på kvällarna. Men som vanligt är det svårt att ta det lugnt när folk börjar hetsa.

Bilagor

• 0EA30C83-204D-4293-B0B3-491B55F8D55F.jpeg
    0EA30C83-204D-4293-B0B3-491B55F8D55F.jpeg
    65.4 KB · Besök: 36

benjig

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vet inte om jag skriver i rätt tråd men jag chansar: Har hittills uteslutande kört med effekt-mätare på min inomhus-tränare med ERG-mode (håll kadens så blir motståndet rätt för intervallen). Det är skitenkelt. Nu när sommaren är här vill jag ju också träna utomhus och även få in lite intervaller på mina längre landsväg/gravel-rundor, så jag köpte mig ett par assiomas.

Min fråga är då: Hur använder man kraftmätaren utomhus? Dels är det 3 sekunders avrundning på kraften, men på dom 3 sekunderna kan det ju blåsa upp, bli uppförsbacke, bli nerförsbacke, annat underlag.. så många parameterar! Är det en vanesak eller har ni några tips på att komma in i det lättare?

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vet inte om jag skriver i rätt tråd men jag chansar: Har hittills uteslutande kört med effekt-mätare på min inomhus-tränare med ERG-mode (håll kadens så blir motståndet rätt för intervallen). Det är skitenkelt. Nu när sommaren är här vill jag ju också träna utomhus och även få in lite intervaller på mina längre landsväg/gravel-rundor, så jag köpte mig ett par assiomas.

Min fråga är då: Hur använder man kraftmätaren utomhus? Dels är det 3 sekunders avrundning på kraften, men på dom 3 sekunderna kan det ju blåsa upp, bli uppförsbacke, bli nerförsbacke, annat underlag.. så många parameterar! Är det en vanesak eller har ni några tips på att komma in i det lättare?
Man tar ett djupt andetag och accepterar att man inte får en helt jämn effektkurva ;)

Men man får jobba mycket med att växla upp och ner och variera kadensen när terrängen/vinden ändrar sig, man vänjer sig efter ett tag. Jag tycker 3s average funkar bra att köra efter, en del föredrar kortare eller längre, testa vad som passar dig. Sen får man planera sina rundor efter vilka intervaller man tänkt köra så man har någorlunda vettiga vägar utan korsningar/nedförsbacke under intervallen.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Man tar ett djupt andetag och accepterar att man inte får en helt jämn effektkurva ;)

Men man får jobba mycket med att växla upp och ner och variera kadensen när terrängen/vinden ändrar sig, man vänjer sig efter ett tag. Jag tycker 3s average funkar bra att köra efter, en del föredrar kortare eller längre, testa vad som passar dig. Sen får man planera sina rundor efter vilka intervaller man tänkt köra så man har någorlunda vettiga vägar utan korsningar/nedförsbacke under intervallen.
Kan tipsa om att ha ett datafält med "varv effekt" - när du drar igång en intervall startar du ett nytt varv så ska du köra t.ex. en fyra mot ett visst wattmål har du hela 4 minuter på dig att landa rätt snitt :) Eftersom vägen inte är spikrak och platt får du således kompensera för det och du ser ju snitteffekten under intervallen så då ser du hela tiden om du behöver ta i mer eller inte för att nå önskat snitt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
@benjig , om du lägger ihop inlägg 10152&10153 och ger det lite tid så kommer det att ge sig.
Det är lätt att köra intervaller ute, se bara till att ha varvkraft, kraft(med nån filtrering, jag föreslår 3 el 10s), varvtid & kadens framme.
Det är det enda som behövs, kadensen är "onödig" men jag tycker den hjälper mig när jag är riktigt trött och förlorar känslan för trivselkadens.

NickPick

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kul när zwiftgenerationen börjar cykla på riktigt!
Trainerroad gillar inte att ”hålla uppe snitt” men är ”nöjd om man ligger rätt nittio procent av tiden ” vid riktig cykling.
Om man tex måste svänga eller vänta i en intervall blir det ju andra effekter än planerat om man blåkör.
Jag kör 3s och snitt/varv men det är mest för att ”hålla koll”.
Intervaller utan erg känns effektiva

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Min fråga är då: Hur använder man kraftmätaren utomhus? Dels är det 3 sekunders avrundning på kraften, men på dom 3 sekunderna kan det ju blåsa upp, bli uppförsbacke, bli nerförsbacke, annat underlag.. så många parameterar! Är det en vanesak eller har ni några tips på att komma in i det
Kan du inte bara köra hårt ute oaktat watt-talet? Ska du köra t ex 4x4 vrider du ur rejält 4 ggr i 4 min. Eller?

benjig

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Sådär, efter en jävlig bihåleinflammation kom jag till slut iväg på en första provrunda med kraftmätarn. Alltid mycket lärdomar från första!

Provade korta 30s vo2 intervaller med 15s vila emellan. Backen jag planerat att cykla på var upptagen med någon form av longboard tävling så jag fick improvisera med en annan backe som var lite kort. Till slut kom jag på att jag kunde använda bromsarna för att sakta ner fart och öka motstånd vilket funkade ganska bra!

Det var ganska svårt att hålla jämnt motstånd och intervallerna blev lite ojämna. Blir säkert bättre nästa gång 🙂

Bilagor

• Screenshot_20220617-113515_Strava.jpg
    Screenshot_20220617-113515_Strava.jpg
    178.6 KB · Besök: 40

n3wton

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Intervallträningen kom av sig lite tidigt i våras och sen har jag inte kört en enda planerad brevet eller något annat mer än sådant som känts skoj för stunden. Byggde lastcykel för att cykla med barnen och med den kom trötta ben. Bestämde att cykel ska vara roligt och inte förknippat med en massa måsten. Sammantaget har jag ändå kört ungefär exakt lika mycket som förra året, volymmässigt. Har även kört en del löpning och gått på gymmet nån gång i veckan i några månader på senaste.

Under hela året har benen känts ganska pigga (förutom när det blivit för mycket lastcykel), och senaste tiden har suget efter att cykla blivit större igen.

På något konstigt sätt är det ganska gött att sitta på den gamla Monarken med effektvev och köra intervaller. Efter att ha kört en tävling på Zwift och fått bryta pga värmeslag när den gamla fläkten inte räckte till så tog jag tag i det ärendet på riktigt och köpte större fläkt och moddade så reglaget kan hänga på cykeln.

CAFA9008-CC1C-4B18-9F1C-99FF552A93E0.jpeg

4F0C6516-8793-4667-96F0-DFB0B0AFD11D.jpeg

Efter detta blev peppen ännu större, och efter en snackrunda på lvg-cykel tidigare under dagen så bestämdes att vi skulle köra någon tävling på Zwift på kvällen. Sagt och gjort - jag fattade som vanligt ingenting och reggade mig på fel tävling, som visade sig vara en KOM-tävling där bara tiden på ett visst segment räknades.
Jag hade svårt att förstå hur långt segmentet var, så jag bara trampade hårt på pedalerna ett tag. Efteråt visade det sig att de 335 watt jag siktade på höll i mer än 20 minuter (segmentet blev på lite mer än 20 minuter) och att 30-minutaren hamnade en bra bit över 300 watt med (då det rullade på så fint...).

Kul att kunna notera ca 300 watt i FTP när jag trott att det gått ned under året till följd av bristande kvalitet. Zwift ville ha det till 318 men jag får testa några intervallpass med 300 som utgångspunkt till att börja med innan jag kör ett riktigt ftp-test.

659503AB-085C-4BE2-90E6-0DBA7129F98A.png

Gott att vara pepp på inomhussäsongen innan sommaren ens är över!😊

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hmmm, jag verkar ha det svårare att snitta hög watt utomhus jämfört med på Zwift.

Fråga: Hur upplever ni andra skillnad i snittwatt mellan Zwift och utomhus?

Å andra sidan blir det en för mig ofta en väldigt annorlunda cykling. I Zwift är det relativt ofta jag pinnar på med en jämn men hård belastning (relativt nära max) under ca 40-60 minuter (tex under lagtempo event). Utomhus cyklar jag nästan aldrig så eftersom jag alltid cyklar längre, får väl göra någon mera hmm Zwift liknande test utomhus innan jag drar för konstiga slutsatser. Välja ut en vettig sträcka och mata på med en jämn hård belastning under ca 45-60 minuter. 🙃

Har ju cyklat låångt några ggr i Zwift 2-3 ggr också i våras, "EVO CC 160km Base Ride" events i cat B (de överlägset mest populära långdistans eventen i Zwift). Här nedan tex snittar jag 235W i Zwift under 160 km. Jag har aldrig någonsin klarat av att snitta så hög watt under liknande distans utomhus (jag är klart nöjd om jag snittar runt 200W på längre turer). Svårt att tro att jag är så otroligt mycket mesigare i ansträngningsnivå utomhus jämfört med på Zwift men inte vet jag. 🙃 (Snitthastighet och sådant är dock totalt ointressant att jämföra pga. den exceptionellt höga drafteffekt man får under vissa event i Zwift med stora klungor, jag snackar enbart om snittwatt nu.) Däremot är det så klart att man ligger på rulle avsevärt mera sällan i Zwift under event, gör man det så blir man ju ifrånkörd nästan bums 🙃 dvs man håller pedalerna igång hela tiden och på det sättet skiljer det sig mot utomhus men frågan är om det är hela skillnaden, jag har svårt att tro det?
1661760056269.png

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Intervallträningen kom av sig lite tidigt i våras och sen har jag inte kört en enda planerad brevet eller något annat mer än sådant som känts skoj för stunden. Byggde lastcykel för att cykla med barnen och med den kom trötta ben. Bestämde att cykel ska vara roligt och inte förknippat med en massa måsten. Sammantaget har jag ändå kört ungefär exakt lika mycket som förra året, volymmässigt. Har även kört en del löpning och gått på gymmet nån gång i veckan i några månader på senaste.

Under hela året har benen känts ganska pigga (förutom när det blivit för mycket lastcykel), och senaste tiden har suget efter att cykla blivit större igen.

På något konstigt sätt är det ganska gött att sitta på den gamla Monarken med effektvev och köra intervaller. Efter att ha kört en tävling på Zwift och fått bryta pga värmeslag när den gamla fläkten inte räckte till så tog jag tag i det ärendet på riktigt och köpte större fläkt och moddade så reglaget kan hänga på cykeln.

Visa bilaga 577708

Visa bilaga 577709

Efter detta blev peppen ännu större, och efter en snackrunda på lvg-cykel tidigare under dagen så bestämdes att vi skulle köra någon tävling på Zwift på kvällen. Sagt och gjort - jag fattade som vanligt ingenting och reggade mig på fel tävling, som visade sig vara en KOM-tävling där bara tiden på ett visst segment räknades.
Jag hade svårt att förstå hur långt segmentet var, så jag bara trampade hårt på pedalerna ett tag. Efteråt visade det sig att de 335 watt jag siktade på höll i mer än 20 minuter (segmentet blev på lite mer än 20 minuter) och att 30-minutaren hamnade en bra bit över 300 watt med (då det rullade på så fint...).

Kul att kunna notera ca 300 watt i FTP när jag trott att det gått ned under året till följd av bristande kvalitet. Zwift ville ha det till 318 men jag får testa några intervallpass med 300 som utgångspunkt till att börja med innan jag kör ett riktigt ftp-test.

Visa bilaga 577711

Gott att vara pepp på inomhussäsongen innan sommaren ens är över!😊
Är det bara jag som vill se mer av hojen i fråga? 😄

Visa dina Watt
Hmmm, jag verkar ha det svårare att snitta hög watt utomhus jämfört med på Zwift.

Fråga: Hur upplever ni andra skillnad i snittwatt mellan Zwift och utomhus?

Å andra sidan blir det en för mig ofta en väldigt annorlunda cykling. I Zwift är det relativt ofta jag pinnar på med en jämn men hård belastning (relativt nära max) under ca 40-60 minuter (tex under lagtempo event). Utomhus cyklar jag nästan aldrig så eftersom jag alltid cyklar längre, får väl göra någon mera hmm Zwift liknande test utomhus innan jag drar för konstiga slutsatser. Välja ut en vettig sträcka och mata på med en jämn hård belastning under ca 45-60 minuter. 🙃

Har ju cyklat låångt några ggr i Zwift 2-3 ggr också i våras, "EVO CC 160km Base Ride" events i cat B (de överlägset mest populära långdistans eventen i Zwift). Här nedan tex snittar jag 235W i Zwift under 160 km. Jag har aldrig någonsin klarat av att snitta så hög watt under liknande distans utomhus (jag är klart nöjd om jag snittar runt 200W på längre turer). Svårt att tro att jag är så otroligt mycket mesigare i ansträngningsnivå utomhus jämfört med på Zwift men inte vet jag. 🙃 (Snitthastighet och sådant är dock totalt ointressant att jämföra pga. den exceptionellt höga drafteffekt man får under vissa event i Zwift med stora klungor, jag snackar enbart om snittwatt nu.) Däremot är det så klart att man ligger på rulle avsevärt mera sällan i Zwift under event, gör man det så blir man ju ifrånkörd nästan bums 🙃 dvs man håller pedalerna igång hela tiden och på det sättet skiljer det sig mot utomhus men frågan är om det är hela skillnaden, jag har svårt att tro det?
Visa bilaga 577736
Jag undrar mest vad du kör med för mirakelbyxor/sadel som låter bakdelen överleva så långa pass på trainer🤔😆

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag undrar mest vad du kör med för mirakelbyxor/sadel som låter bakdelen överleva så långa pass på trainer🤔😆

*LoL*, bra fråga... nyckeln var bra svalare bibs, ventilation (två fläktar), energi, växla position ibland (viktigt) samt death metal

Just "EVO CC 160km Base Ride" eventen under vinter/vår är dock väldigt populära, det gör det liite "roligare", tror det var ca 2-3 ggr jag körde.

Men speciellt och udda, absolut. 🙃

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Är det bara jag som vill se mer av hojen i fråga? 😄
Förmodligen så har väl budgeten för fix med denna gått förbi att bara köpa en trainer, men jag har en stålracer som jag tror mår dåligt av att svettas på plus att jag tycker det är härligt med ett "riktigt" verktyg som bara har ett enda syfte liksom. Noll slitage, man kan bända hur mycket man vill, inget som behöver monteras ner om cykeln ska användas till annat osv osv. Tv och AppleTV sitter fast monterat på en vagn, som dubblar som någon form av mobil datorbänk på baksidan för hemma-arbete (men det är ju mest ett svepskäl såklart..). Jag ansluter en kabel från taket och sen är det bara att trampa på. Både Monarken och TVn köptes begagnat och för ganska lite pengar då båda är förlegade. Finns få förlegade saker med så stor funktionalitet som dessa!

Jag räknar med att jag har en viss nackdel när jag kör Zwiftrace, men fördelarna överväger och jag kör till 90% bara rena intervallpass eller ibland distans inomhus.

Nackdelen är att cykeln har börjat rosta lite grann, samt att de blå fötterna har spruckit. Att man konstant svettas på cykeln är ett problem, och jag går i lite funderingar kring att svetsa igen alla överflödiga hål (kåporna kommer aldrig återmonteras) och därefter lämna in cykeln för blästring och lack. Då kan man trampa vidare i ett par generationer skulle jag tro.. Gummibandet från styre till sadelstolpe håller en handduk uppe så att mesta svetten stannar där.

154A1DCC-5FC0-4BA5-A648-BDBE7A77442D.jpeg

3695DB73-66BB-4B27-A5C9-76EA5B87448A.jpeg

Köp & Sälj

Topp