Intervallträningen kom av sig lite tidigt i våras och sen har jag inte kört en enda planerad brevet eller något annat mer än sådant som känts skoj för stunden. Byggde lastcykel för att cykla med barnen och med den kom trötta ben. Bestämde att cykel ska vara roligt och inte förknippat med en massa måsten. Sammantaget har jag ändå kört ungefär exakt lika mycket som förra året, volymmässigt. Har även kört en del löpning och gått på gymmet nån gång i veckan i några månader på senaste.
Under hela året har benen känts ganska pigga (förutom när det blivit för mycket lastcykel), och senaste tiden har suget efter att cykla blivit större igen.
På något konstigt sätt är det ganska gött att sitta på den gamla Monarken med effektvev och köra intervaller. Efter att ha kört en tävling på Zwift och fått bryta pga värmeslag när den gamla fläkten inte räckte till så tog jag tag i det ärendet på riktigt och köpte större fläkt och moddade så reglaget kan hänga på cykeln.
Visa bilaga 577708
Visa bilaga 577709
Efter detta blev peppen ännu större, och efter en snackrunda på lvg-cykel tidigare under dagen så bestämdes att vi skulle köra någon tävling på Zwift på kvällen. Sagt och gjort - jag fattade som vanligt ingenting och reggade mig på fel tävling, som visade sig vara en KOM-tävling där bara tiden på ett visst segment räknades.
Jag hade svårt att förstå hur långt segmentet var, så jag bara trampade hårt på pedalerna ett tag. Efteråt visade det sig att de 335 watt jag siktade på höll i mer än 20 minuter (segmentet blev på lite mer än 20 minuter) och att 30-minutaren hamnade en bra bit över 300 watt med (då det rullade på så fint...).
Kul att kunna notera ca 300 watt i FTP när jag trott att det gått ned under året till följd av bristande kvalitet. Zwift ville ha det till 318 men jag får testa några intervallpass med 300 som utgångspunkt till att börja med innan jag kör ett riktigt ftp-test.
Visa bilaga 577711
Gott att vara pepp på inomhussäsongen innan sommaren ens är över!?