Visa dina Watt

Visa dina Watt
Det är ofta jag tänker "jäklar vad han stångar sig blodig!!" när jag ser dina Stravaposter!?

Men som sagt, jag har inget direkt mandat att uttala mig eftersom ni båda förmodligen är avsevärt mycket starkare än mig..
Mm, körde mig nog lite för trött i nov-feb, känns bättre nu med mer struktur och inte bara köra på.
Sen är du nog minst lika stark om inte starkare, du har ju flera? där jag är efter dig…

Visa dina Watt
Zwiftväder igen. En kadensdrill kring tröskel och två rönnestadare.
3946553C-E809-43CC-B398-B1C11B7BFFE8.jpeg

Visa dina Watt
Min killgissning är att du ska dra ner på intensiteten rejält under någon månad. Testa köra nästan bara z2 eventuellt med något enstaka vo2max. Sänk dock inte den totala träningsbelastningen alltför mycket (många timmar blir det..). Efter det så kan du köra några veckor med lite mer intensivt igen.
Ja, absolut värt att prova, tycker man märker rätt tydligt då att man får mer kraft/energi/kvalité till de hårda intervallpassen.

Visa dina Watt
Har en tendens att göra på förhand för hårda pass som jag knappt orkar genomföra. Blev runt tröskel idag men Garmin verkar hata mig och vill sänka min ftp. Smått demoraliserande. Får jobba på mitt pannben och göra ett mördarpass snart så att klockan blir nöjd.
chrome_iMQf0xhAKv.jpg

Har som mål att nå 300 ftp innan jag cyklat ett år (september). Försöker cykla 5-8 timmar i veckan varav 2 pass är någon typ av "effort". Några tips på hur jag når mitt mål lättast?

Visa dina Watt
Har en tendens att göra på förhand för hårda pass som jag knappt orkar genomföra. Blev runt tröskel idag men Garmin verkar hata mig och vill sänka min ftp. Smått demoraliserande. Får jobba på mitt pannben och göra ett mördarpass snart så att klockan blir nöjd.
Visa bilaga 694865
Har som mål att nå 300 ftp innan jag cyklat ett år (september). Försöker cykla 5-8 timmar i veckan varav 2 pass är någon typ av "effort". Några tips på hur jag når mitt mål lättast?
Lågintensivt flera timmar malande. blandat med högintensiva block

Ligga gneta på tröskeln brukar inte ge så mkt om man inte är helt färsk.

Visa dina Watt
Lågintensivt flera timmar malande. blandat med högintensiva block

Ligga gneta på tröskeln brukar inte ge så mkt om man inte är helt färsk.
Kört mycket lågintensivt i januari-mars men har också en tendens att ligga och gneta kring tröskel istället för att ta i rejält. Får fortsätta med lågintensivt men köra lite mer 4x4 eller liknande när jag väl ska ta i.

Visa dina Watt
Kört mycket lågintensivt i januari-mars men har också en tendens att ligga och gneta kring tröskel istället för att ta i rejält. Får fortsätta med lågintensivt men köra lite mer 4x4 eller liknande när jag väl ska ta i.

Det finns andra sätt ta i på än 4x4-intervaller.och om "gnetet" ser ut som i exemplet ovan så kan jag förstå om det går lite trögt framåt. 4x9 min på i 96% FTP (I snitt) är att nosa i tröskelträskett/precis över sweetspot. För resultat tror jag du behöver mer tid per intervall eller höja effekten per intervall - vilket du också kommer få om du följer en träningsplan.

Visa dina Watt
Har lyssnat en del på fascat coachning podden och kört med sweetspotintervaller under vintern. Tycker det funkat riktigt bra.
Bra bas, nu behöver jag skapa en topp med vo2 intervaller och polarisering. Det kan skötas på pendlingen

Visa dina Watt
När man är 63 så gnetar man mest lågintensivt och tröskel, för anaerobic känns lite "otäckt" för hjärtat. Man har någon gång känt dubbelslag när man pressat sig hårt och närmat sig maxpuls. Testade igår och idag med lite högre watt. Kändes bra, lätt och hjärtat klagade inte. Fast pulsen blev inte högre än 156 igår och 153 idag och min maxpuls ligger på cirka 170-172. Längtar till utomhussäsongen!
torsdag.jpg
onsdag.jpg

Visa dina Watt
Det finns andra sätt ta i på än 4x4-intervaller.och om "gnetet" ser ut som i exemplet ovan så kan jag förstå om det går lite trögt framåt. 4x9 min på i 96% FTP (I snitt) är att nosa i tröskelträskett/precis över sweetspot. För resultat tror jag du behöver mer tid per intervall eller höja effekten per intervall - vilket du också kommer få om du följer en träningsplan.
Du verkar ha koll. Hur ska man tänka på zon 2-passen? Ska man gå på puls, uppskattad ansträngning eller effekt? Ligga lågt eller högt i zon 2?

Visa dina Watt
Det beror ju lite på hur mycket tid du har att lägga på Z2 och vad annat du gör i livet. Jag försöker hålla runt 60-65% FTP och kör typ 8+ timmar per vecka Z2
När jag kollar på mina pass så brukar jag ligga i 60-68% av ftp. Får försöka öka min mängd cykel till minst 7 timmar i veckan. Spelar det någon roll om man kör 90 minuter eller 3 timmar i ett pass? Tränar löpning och styrka så blir runt 12 timmar total träningstid just nu. Min kropp orkar tyvärr inte så mycket mer.

Visa dina Watt
Ska du ligga i ” Z2 ” vill man göra det ett antal timmar för att få effekt. 1.5 timmar i den zonen känns lite som blir varken hackat eller malet. Så ja 3 timmar är bättre.

Men jag förstår att tiden kan ställa till det speciellt om man har heltidsjobb, barn, hus, hund och allt vad det kan vara ?

Visa dina Watt
Ska du ligga i ” Z2 ” vill man göra det ett antal timmar för att få effekt. 1.5 timmar i den zonen känns lite som blir varken hackat eller malet. Så ja 3 timmar är bättre.
Nja, för Z2 kan det visserligen vara bättre med ett längre pass vs 2 ”halva” om man ser till andra anpassnignar än enbart det aerobiska (träna bål, sittfläsk, pannben, äta/dricka under aktivitet) men man ska inte låta det bästa vara det godas fiende. Den anpassning som är (helt) beroende på passets längd (t.ex att trötta ut arbetande musklers slowtwitch-fibrer) kommer man missa, men åas så, vad jag förstår, så räcker det med en sådan session var 10-14 dag för att vara "produktiv" och, kanske viktigare, med rimlig kondition är det 5-6+ timmar som krävs...

Tittar man på hälsoutfall (vilket torde kunna ses som en större proxy på aerobic fitness) har t.ex studierna i denna metaanalys inte kunnat visa att det är signifikant sämre effekt av att dela upp träningen vs ett eller fåtal större pass - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6745307/ Likaså har t.ex. WHOs hälsorekommendationer total volym (minuter / vecka) som råd https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/336656/9789240015128-eng.pdf etc

Hade det varit tröskeltolerans, VO2max kapacitet, muskelutåhllighet etc så hade jag definitivt hållit med om att det är bättre men färre och längre pass (fast då kommer säkert någon dragandes med Ingebrigtsens dubbeltrösklar) men det anser jag beror mer på att man bör maximera återhämtningstiden innan nästa hårda pass för att kunna/orka genomföra hela träningsprogrammet och inte bara det stundande arbetet.

Visa dina Watt
Håller helt med NLC.

Det kan ändå vara en bra idé att planera för längre pass >4h då och då om ditt A-mål är ett längre event - typ Marmotte, Ötztaler eller någon MTB-maraton på 8 timmar. Just för att dessa ställer krav på de övriga adapteringar som NLC skriver om.

Visa dina Watt
Håller helt med NLC.

Det kan ändå vara en bra idé att planera för längre pass >4h då och då om ditt A-mål är ett längre event - typ Marmotte, Ötztaler eller någon MTB-maraton på 8 timmar. Just för att dessa ställer krav på de övriga adapteringar som NLC skriver om.
Vill göra sub 8 vättern och sub 10 ironman så längre pass är nog ett måste. Svårt att hitta motivationen till 4 timmar + på trainern men tror det blir lättare när jag ska börja träna ute.

Visa dina Watt
Nja, för Z2 kan det visserligen vara bättre med ett längre pass vs 2 ”halva” om man ser till andra anpassnignar än enbart det aerobiska (träna bål, sittfläsk, pannben, äta/dricka under aktivitet) men man ska inte låta det bästa vara det godas fiende. Den anpassning som är (helt) beroende på passets längd (t.ex att trötta ut arbetande musklers slowtwitch-fibrer) kommer man missa, men åas så, vad jag förstår, så räcker det med en sådan session var 10-14 dag för att vara "produktiv" och, kanske viktigare, med rimlig kondition är det 5-6+ timmar som krävs...

Tittar man på hälsoutfall (vilket torde kunna ses som en större proxy på aerobic fitness) har t.ex studierna i denna metaanalys inte kunnat visa att det är signifikant sämre effekt av att dela upp träningen vs ett eller fåtal större pass - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6745307/ Likaså har t.ex. WHOs hälsorekommendationer total volym (minuter / vecka) som råd https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/336656/9789240015128-eng.pdf etc

Hade det varit tröskeltolerans, VO2max kapacitet, muskelutåhllighet etc så hade jag definitivt hållit med om att det är bättre men färre och längre pass (fast då kommer säkert någon dragandes med Ingebrigtsens dubbeltrösklar) men det anser jag beror mer på att man bör maximera återhämtningstiden innan nästa hårda pass för att kunna/orka genomföra hela träningsprogrammet och inte bara det stundande arbetet.
Satan vad du kan. Var har du fått så mycket kunskap ifrån?
och ändå cyklar du själv?

Du har enorm kapacitet :) Både träningsplaner och ben... Vad är ditt mål? Att bli bättre som cyklist, tävlingar eller vad är drivet

Visa dina Watt
Målet är väl (som vanligt) att kunna cykla långt med hyggligt tempo, men ang (absolut) kapacitet så är jag nog ganska medioker om man jämför med de som är bra.

Visa dina Watt
Referera lite från mig själv som hederlig cykelpendlare och körde mycket tröskelpass på kvällarna alt mellanmjölk ett par pass i veckan 3-5 mil. Stod och stampa på ytterst mediokra 230w ftp under några år. Gav upp dessa helt och körde långpass på lågzon 10-12 mil med ett par naturliga pulshöjare på backarna men inte för många för att inte riskera att bli sliten.

Provade blåsa på min snabb runda på timmen efter ett par månader utan att varit uppe i tröskel. Vips så klämde jag 260watt den utvecklingen var jag nöjd med. Jag som som klämt 220-230 watt under flera år ?

Jag förstod att cykling är en uthållighets sport och där malandet ger resultat. Just nu är jag bara glad att få cykla och lägger inte så mycket fokus på watten.

Visa dina Watt
Bra mål, ska du köra VR solo eller i grupp ? Om det senare kanske ni kör några pass tillsammans?
Planen är att träna ensam under sommaren sen hitta en grupp till hösten. Vet inte om det är för ambitiöst att gå från att inte ha cyklat alls och vara extremt otränad till sub 8 Vättern på 20 månader men det är målet.

Hittade ett pass som ser roligt ut men kanske lite onödigt hårt. Andra pass i denna "bok" refererar till studier men inte detta. Är det något man borde våga sig på?

Bilagor

• Acrobat_KOHpt3YV0m.jpg
    Acrobat_KOHpt3YV0m.jpg
    61 KB · Besök: 95
Visa dina Watt
På dessa längre pass med på lite högre intensitet än "vanlig Z2" har jag försökt hålla ca 60 gram kolhydrater per timma (typ en gel/energikaka var 40e minut) -

I torsdags -
6 SIS Beta Fuel gel - första 4 h
3 High5 gel (var 30e minut) - resterande 2 h

I lördags -
300 gram marsipan - ca 5 h (startade lätt)
4 Maurten Solid 225 - ca 2.5 h (hade med 5 men tappade en i farten)
6 SIS Beta Fuel gel - 4 h
3 Maurten Gel 100 / Caf 100

Största problemet är väl plats, man får inte mycket över till mer än en vindväst.

Visa dina Watt
En fråga till er träningsgurus. Tanken var att testa lite over/unders idag och passets upplägg var enligt grafen nedan. Hade svårt att få ner pulsen på mina unders trots att den uppskattade ansträngningsnivån inte var överdriven. Skulle kört 8 stycken men p.g.a. pulsdriften avbröt jag efter 6. Är det bättre att bara bita ihop och köra igenom passet eller blir vilobehovet mycket större tack vare den höga pulsen?

chrome_4TO93ViDVE.jpg

Visa dina Watt
Hur långt ner tycker du den skulle komma ? Vad är din LTHR ?

Personligen tror jag att om du delar upp det i 2x20 eller 3x15 med 3-5 min vila mellan så kommer du inte bara ”klara” passet utan även kunna tänka dig det igen. Känns det då för lätt, öka intensiteten 2-3% nästa gång

Visa dina Watt
Hur långt ner tycker du den skulle komma ? Vad är din LTHR ?

Personligen tror jag att om du delar upp det i 2x20 eller 3x15 med 3-5 min vila mellan så kommer du inte bara ”klara” passet utan även kunna tänka dig det igen. Känns det då för lätt, öka intensiteten 2-3% nästa gång
Hoppades att den skulle sjunka mer än 176 i snitt på sista 2 "vilorna". Min registrerade maxpuls på cykel är 191 men har aldrig gjort ett maxpulstest. LTHR kan jag bara uppskatta men utifrån detta "protokoll" https://www.trainingpeaks.com/learn/articles/joe-friel-s-quick-guide-to-setting-zones/ dvs snittpuls sista 20 av 30 min all out hittar jag bara ett pass som liknar detta och det var 289 watt i drygt 27 minuter som gav 175 i snittpuls sista 20. Antar att min LTHR är runt 175 alltså.

Får prova både 2x20 och 3x15 med vila mellan nästa gång det låter mycket trevligare.

Visa dina Watt
Då är 175 BPM i snitt på U-delen mot slutet ganska rimligt. Vill man ha mer amplitud i svängningarna får man nog ha större skillnad i O och U.

I passet nedan, 4 x 5(90/90), syns det relativt tydligt hur pulssvaret kan variera beroende på Hur O och U fördelas. Man måste dock inte köra "over-overs", jag tror FTP-linjen var satt lite låg.

IMG_0010.jpeg

Visa dina Watt
Första posten i denna tråd så go easy på gubben:
Under 2022 blev jag diagnosticerad med förmaksflimmer och min träningsregim behövde förändras radikalt för att undvika flimmer orsakat av hög belastning (vilket verkade vara en trigger). I samband med detta skaffade gubben (48 år) en E-mtb och jag skiftade nästan helt till trail och DH från gravel och LV. Passen övergick från endurance till mer lågintensivt och enstaka intervaller men generellt pass runt 2 timmar. Min FTP rasade till runt 2,4-2,6w/kg från 3,4-3,8 på grund medicinering och minskad belastning under träning.
Under 2023 fick sonen upp ögonen för cykling och har sen dess dragit ut mig på turer runt 15-30km 2-3 gånger i veckan. Detta har lett till att jag stort sett bara kört i zon 2-3 med honom och utöver det bara kommit ut nån enstaka gång i veckan på egen hand. Jag har stort sett inte känt av flimmer alls på senaste året och jag körde nyligen ett FTP-test i swift och blev grymt överraskad, jag har ökat till 3,2w/kg.
Jag tvivlade starkt på resultatet så jag gav mig ut på en favoritrunda med racern - det bekräftade resultatet - jag persade med 1 minut (!) dessutom (kanske av ren entusiasm över att ha så bra ork). Om jag ska försöka formulera någon slags fråga av detta svammel så blir det:
Är det normalt att kunna komma i så pass bra form genom att bara nöta zon 2-3? Och är det någon mer med samma problematik som upplevt samma resa?

Visa dina Watt
Har en liten fundering. Detta är min första säsong på cykel (började i höstas så har gnetat zwift fram till slutet på maj) och jag har noterat att jag har väldigt svårt att få upp pulsen på passen jag kör ute kontra zwift. Pulsen är inte i närheten av vad den brukar vara när jag kör intervaller inne. Ett exempel idag när jag körde lite intervaller i regnet:
chrome_hhiQtrnhAz.jpg

Detta passet inne hade nog genererat 10 slag i minuten extra. Är det normalt att skillnaden är så stor?

Visa dina Watt
Har en liten fundering. Detta är min första säsong på cykel (började i höstas så har gnetat zwift fram till slutet på maj) och jag har noterat att jag har väldigt svårt att få upp pulsen på passen jag kör ute kontra zwift. Pulsen är inte i närheten av vad den brukar vara när jag kör intervaller inne. Ett exempel idag när jag körde lite intervaller i regnet:
Visa bilaga 714440
Detta passet inne hade nog genererat 10 slag i minuten extra. Är det normalt att skillnaden är så stor?
Kanske har du för varmt inne både temperaturen och brist på bra fläkt(ar) eller bara att du inte tar i tillräckligt mycket ute? Hur är snittwatt etc i jämförelse med inne? Jag kan själv få ungefär 10 slag i minuten extra om jag tränar under varmare förhållanden vs svalare med ungefär samma snittwatt. Att träna inne med dålig luftcirkulation är ju döden. Om du nu lyckades pricka regn så kanske det var lite svalare?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Kanske har du för varmt inne både temperaturen och brist på bra fläkt(ar) eller bara att du inte tar i tillräckligt mycket ute? Hur är snittwatt etc i jämförelse med inne? Jag kan själv få ungefär 10 slag i minuten extra om jag tränar under varma förhållanden vs svalare. Om du nu lyckades pricka regn så kanske det var lite svalare?
Testade min FTP och fick runt 28x någon gång i mars har jag för mig. Gissningsvis är den något högre nu men en fyra på 340 watt efter 24 minuter över ftp (+ 3x4 min vila) borde ge högre än 164 i snittpuls (max är ca 191-193). Det var ingen max effort idag men hjärtat borde ändå få jobba hårdare tycker jag. Inne brukar det vara varmt vilket så klart påverkar pulsen men har 1 ordentlig fläkt och en lite mindre fläkt.

Okej då kanske det inte är helt unikt att pulsen skiftar så mycket.

Visa dina Watt
Testade min FTP och fick runt 28x någon gång i mars har jag för mig. Gissningsvis är den något högre nu men en fyra på 340 watt efter 24 minuter över ftp (+ 3x4 min vila) borde ge högre än 164 i snittpuls (max är ca 191-193). Det var ingen max effort idag men hjärtat borde ändå få jobba hårdare tycker jag. Inne brukar det vara varmt vilket så klart påverkar pulsen men har 1 ordentlig fläkt och en lite mindre fläkt.

Okej då kanske det inte är helt unikt att pulsen skiftar så mycket.
Sedan brukar min snittpuls vara lägre om jag är inne i en hårdare träningsperiod vs lättare, kan vara hyfsat stor skillnad.

Snittpulsen kan dock så klart också bli lägre av att man blivit bättre tränad och förbättrat sig. Kanske speciellt första året beroende på tidigare träningsbakgrund kan det nog ske hyfsat stora anpassningar. Kroppen är ju en jäkel på att anpassa sig till vad man utsätter den för.

Sedan ska du tänka på att en "Zwift FTP" kan skilja sig mot det du mäter upp utomhus. Zwifts FTP tester följer väl inte Allen-Coggan protokollet samt att det är en skillnad att cykla på trainer vs utomhus. Dessutom kan olika effektmätare ge lite olika resultat, ej ovanligt.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Första försöket att ta i efter Sverigetempot - de senaste två veckorna har varit en blandning av sirap och tvivel men så levererar ändå kroppen när man så önskar. Klart att jag hade gärna velat klämma ~10% till men bra betalt på de watten jag fick ur mig.

Garmin tyckte detta var VO2max 5.0 så det passar väl bra med lite semester på det

IMG_0062.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Försökte hitta något typ av tröskelvärde nu när jag mest trampat ostrukturerat ute och ska försöka gå in i ett block där jag förhoppningsvis höjer tröskeln. Positivt överraskad och mitt mål om 300 watt i en timme innan oktober då gränsen går för mitt första år som "cyklist" känns görbart.

Tanken idag var 30 min sweet spot men det kändes lätt så tryckte på lite extra sista 20 (dock ingen max-tjuga). Försökte att inte fokusera på cykeldatorn utan gick på uppskattad ansträngning för att pacea någorlunda bra. Har förlikat mig med att pulsen ute och inne skiljer sig markant och att jag inte kommer kunna hålla 170+ puls en timme ute.
chrome_X2sVtE11h7.jpg

Visa dina Watt
Fortsatt frustration gällande puls. Väldigt nära max men lyckades ändå inte få upp pulsen på dagens pass. Nästan så att jag längtar efter Zwift. 4x4, gick för hårt på intervall 2.
1000002042.jpg

Tillbaka
Topp