Visa ditt avslut på styrlinda

Äh, på med lite tejp bara
1000002518.jpg

Haha! Nej, jag kom bara på att jag har haft samma linda i 4 år. Det blir väl så när det är min andra-hoj.

Det kan finnas ett uns av noja också... Att inte få till ett bra slut. 😆

Nu lindar väl de flesta nerifrån och upp men förr var det väl tvärtom att man började uppe och slapp den här extratejpen?

Vilken härligt nördig tråd (i all välmening).
Skulle just ta ett kort på min då frun utbryter
- ”vad gör du?”. Då fick jag hejda mig, ja du kära fru. Vad fan är det jag gör egentligen, tänkte visa upp mitt styrlindeavslut.

…blir soffan i natt.

Fegisar? Kanske det haha, innan jag skrev så kollade jag Colnagos gamla kataloger och där var det lindat uppifrån och ned, samma på en gammal Miyata jag har med originallindning.
Den cykel som jag också haft själv och upplever jag sett mest av på annons i originalutförande (anekdotisk bevisföring), med linda från fabrik, är röd miyata 712. Och den är som du säger lindad uppifrån och ner. Det verkar ha hållit för väldigt många användare, i väldigt många år.

Senast ändrad:
Den cykel som jag också haft själv och upplever jag sett mest av på annons i originalutförande (anekdotisk bevisföring), med linda från fabrik, är röd miyata 712. Och den är som du säger lindad uppifrån och ner. Det verkar ha hållit för väldigt många användare, i väldigt många år.
Det är en röd 712 jag också har och originallindan sitter perfekt fast cykeln är väldigt lite använd så det säger kanske inte så mycket just på min cykel :)

Det är en röd 712 jag också har och originallindan sitter perfekt fast cykeln är väldigt lite använd så det säger kanske inte så mycket just på min cykel :)
Är det sådan där väldigt tunn plastig styrlinda? Ju tjockare desto större risk att den fläks upp resp samlar vatten och smuts i skarvarna.

4 år in i tråden, vad har det kommit för tekniska innovationer* sedan dess så att man slipper tejpa? Lock-ons, elastiska buntband etc?

*Såklart då enbart för gravelbikes, alla förstår ju att det inte kommer innovationer på lvg-sidan

Någon som använt textiltejp som används för att linda kablage i ex. bilar (som avslut istf blank eltejp). Håller den för slitaget som blir?

Usch, jag fick ångest när jag såg att den här tråden lyfts igen. Men nu när jag kikar in inser jag att den inte är så läskig. Det gäller ju AVSLUT, och det får jag alltid till skapligt. Det är BÖRJAN med de där j-la pluggarna som ger mig ångest. Hoppas ingen startar en sådan tråd, jag kommer iaf inte bidra.

Linda ja. Men sen att det efter 100+ år av cykling inte finns nåt sätt att hålla kvar den på är ju tragiskt.
("T" i "tejp" står för "tillfällig")
Testa att lägga en remsa dubbelhäftande på längden under i böjen, jag gjorde så innan och då gled det inte även med återanvänd linda, nu har jag gått över till hela skumgummigrepp så har inte det problemet längre.

Länge sen nu, men du snedklipper en ände - förslagsvis bockändan - och stoppar in litet grand. Låser med 'pluggen. Så virar du ca halvt om halvt eller litet "glesare" tills du närmar dig slutänden, som du klipper snett med bara liten vinkel och virar så du får en lagom kant. Tejpar över skarven i slutet och om du vill ha någon liten bula i bockändan.
Dagen därpå går du till cykelmeken som gör ett långt mycket bättre arbete. ;-)

4 år in i tråden, vad har det kommit för tekniska innovationer* sedan dess så att man slipper tejpa? Lock-ons, elastiska buntband etc?

*Såklart då enbart för gravelbikes, alla förstår ju att det inte kommer innovationer på lvg-sidan
Inte enbart för gruscyklar utan för all lindade styren, åtminstone innan reglage träs på och de lindas:
535DC413DAF2B5C21BBB9A040C7B8CB4.png

(Den finns inte i lager nu. Slutsåld pga popularitet, eller?

Linda ja. Men sen att det efter 100+ år av cykling inte finns nåt sätt att hålla kvar den på är ju tragiskt.
("T" i "tejp" står för "tillfällig")

Tjena!

Hederlig Tesa eltejp har fullt tillräcklig hållbarhet. Skulle den börja lossna så byter man ut den mot ny.
Jag har inte använt något annat dom senaste 20 åren. Då pratar vi allt från buskiga fixies till hojar för 200'

Tillbaka
Topp