Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Posten gaffeltruck...!

/steen
Bild0108.jpg

Bild0109.jpg

Visa ditt rambrott
silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> steen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Posten gaffeltruck...!
>
> Brutalt! Hur hände det?

På posten med en gaffeltruck kanske?

Visa ditt rambrott
Kapten_Usling skrev:
>
> Den där såg ut som något Mad Max skulle rata
> när han fått soppatorsk!? Cyklar du enbart i
> saltlösning? :)

Cyklar är ju till för att användas, inte för att ha som soffprydnad i vardagasrummet :)

Visa ditt rambrott
Aron skrev:
> Vem leder?

Vet inte men jag är inne på min fjärde ram och grabben sin andra från Trek:-( tur med garanti otur med ramar

Visa ditt rambrott
Cyklade förbi den här idag, hoppas han inte gjorde illa sig. Scott Sub 10 med knäckt framgaffel. En gissning är att gaffeln gick av när han bromsade, det var precis vid ett rödljus. Hade själv inte velat ha en framgaffel i aluminium eller kolfiber.

I Göteborg, och Hugo heter ägaren enligt märkningen på cykeln - känner någon här honom får ni gärna berätta hur det gick.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Det visade sig att Hugo är en bekant till mig. Han klarade sig bra. Spräckt hjälm, men i övrigt inga nya defekter.

Scott har erbjudit honom en ny cykel mot att han lovar att inte stämma dem. Han har inte riktigt bestämt sig ännu.

Visa ditt rambrott
Detta skedde ju faktiskt inte igår utan sommaren 2010. Tänkte att jag i alla fall kunde dela med mig av av lite överansträngd metall.

För att göra en lång historia kort, så kort som möjlig. (Den blev ganska lång...)
Jag cyklade in i ett träd, efter halkat ur en kurva, när framhjulet gled åt fel håll, över en blöt rot.

Direkt efter trädkontaken såg jag inte att det var något fel på cykeln så jag cyklade glatt vidare. Cyklade hem. Drog ut på en ny tur några dagar senare. Cykeln kändes inte helt hundra, något kändes fel. Kunde fortfarande inte se att det var något som var defekt. Fortsatte cykla. Efter 1-2 timmar i Änggårdsbergen var jag nöjd. Ramen gick sedan av när jag cyklad upp för en trottoarkant på vägen hem. Blev ganska förvånad just då. Förmodligen blev det ett veck/ en anvisning på ramen vid kraschen. Som sen bara böjdes fram och tillbaka tills ramen gick av...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    77.6 KB · Besök: 102
Visa ditt rambrott
Då var det tyvärr dags att skicka mitt lilla bidrag.
En Canyon Nerve XC 9.0 från 2010.
Efter komplett service inför stundande semesterresa (givetvis :( ) hittade jag följande igår kväll:
Helhet.jpg

Utsidan.jpg

Insidan_3.jpg

Vågar man cykla vidare med detta ett tag?
Canyon.se svarar inte i telefon under resten av veckan och jag är lite desperat.
Ett kolfiberplåster kanske?

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Fältprästen skrev:
> Vågar man cykla vidare med detta ett tag?

Det verkar dumt. Utmattningsbrott accelererar i sin utbredning, så när sprickan väl kommit en bit kan det gå snabbt till totalbrott. Det du kan göra är att karva bort lacken och se hur det ser ut under. Sprickorna kan förmodligen både vara längre och kortare än vad de ser ut att vara i lacken. Men å andra sidan kanske Canyon inte blir glada då.

Surt läge:-/

Visa ditt rambrott
fredrik168 skrev:
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem leder?
>
>
> Vet inte men jag är inne på min fjärde ram och
> grabben sin andra från Trek:-( tur med garanti
> otur med ramar

Jag ligger bra till. Sju räknar jag ihop till lite snabbt... Möjligt att jag glömt nån.

Stalle

Visa ditt rambrott
Lol Stalle det var många ungefär 7st fler än mig :-)
Sen har du väl ett rambrott just nu ? kroppsbrott men skelettet är väl ändå människans ram.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Undrar hur fördelningen alu/kolfiber-ramar ser ut procentuellt? Spontant känns det som kolfiberramar tenderar spricka oftare, verkar dock vara några modeller som dominerar = konstruktionsfel?

Visa ditt rambrott
Kompletterar mitt tidigare inlägg, nu när jag synade cykeln lite mer och hittade en spricka till, högre upp:

Bda.jpg

vrespricka.jpg

Blir det cykling nu får det bli med en tillfällig kolfiberförstärkning.

Visa ditt rambrott
geologen skrev:
> Nu förstår jag varför vitlackade ramar är så
> poppis. Det är för att man ska ha en gnutta
> chans att hitta sprickorna!

Samtidigt är det ett helvete att hålla rent. Minsta lilla olja och det blir en fläck man "måste" putsa bort. Aldrig mera vit ram.

Visa ditt rambrott
marcus_ec skrev:
> 1,5mån körning på Canyon CLX 29
>
>

Det kan vara bra att uppdatera sina konsumenträttskunskaper. Konsumentverket har en bra hemsida.

Du har reklamationsrätt i tre år (i sverige) och två år (i Tyskland). Denna rätt har inget att göra med den av säljaren/tillverkaren självpåtagna ramgarantin. Detta blandas oftast ihop.

Det du skall göra är att kräva leverans av felfri vara eller återköp. Säljaren har upp till tre försök att leverera felfri vara (alt att fixa felet).

Inom sex månader från inköpstillfället har den andre parten bevisbördan för att felet inte var ursprungligt. Därefter vänder bevisbördan.

Jag tror at tman som konsument kan välja att efter samtalet med säljaren, reklamera direkt till tillverkaren om det är mer effektivt.

Om cykeln är ny, och du inte uppenbart har kraschat den, så borde tillverkaren byta ramen, eventuellt genom att hänvisa till sin ramgaranti.

Det är viktigt att du formellt och skriftligt reklamerar så fort som möjligt, för att rädda sexmånadersgränsen.

Erfarenhetsmässigt är det inte ovanligt att det finns en "barriär" hos mottagaren, typ en kundtjänst eller liknande som spelar dumma, som du helt enkelt måste ta dig över, innan du får tag i ngn som är berättigad att godkänna reklamationen. Bara framhärda.

Visa ditt rambrott
Road_Runner skrev:
> Lol Stalle det var många ungefär 7st fler än
> mig :-)
> Sen har du väl ett rambrott just nu ? kroppsbrott
> men skelettet är väl ändå människans ram.

Ja fast nyckelbenet är inte av. Bara ur led :-)

Får man räkna in gafflar så är jag uppe på åtta brott slår det mig.

Visa ditt rambrott
Mitt bidrag i tråden.
3 månader gammal
Hördes en litet knäppande en dag som jag inte kunde återskapa.
Efter en tur hittade jag detta...
Bilder skickat till XXL idag och dom väntar i sin tur på kontakt med Merida för lösning.
Kyligt att vara utan mitt i sommarn :(

bild.JPG

Visa ditt rambrott
JockeS skrev:
> Mitt bidrag i tråden.
> 3 månader gammal
> Hördes en litet knäppande en dag som jag inte
> kunde återskapa.
> Efter en tur hittade jag detta...
> Bilder skickat till XXL idag och dom väntar i sin
> tur på kontakt med Merida för lösning.
> Kyligt att vara utan mitt i sommarn :(
>
>

Se till att du formellt har reklamerat cykeln, och ställ kraven på leverans av felfri vara eller återköp. Tillverkaren har bevisbördan för att skadan uppsatått på annat sätt än inneboende fel vid leveransen. Konsumenträtten ger oss konsumenter en stark sits i dessa frågor, eftersom vi är en svagare part i affären.

Visa ditt rambrott
Satt och slösurfade på denna tråd idag på jobbet. Antagligen straffades detta med att jag började noja för det jag misstänkt varit en spricka på mitt sadelrör nere vid vevhylsan. Passade på att åka förbi Cykloteket på vägen hem och fick det bekräftat. Visserligen sa killen på Cykloteket att det nog inte var alltför stor fara att cykla vidare på cykeln men jag har nog ingen lust att uppleva vad som händer när röret går av...
P8050008.jpg

Cykeln, en Ridley Crossbow, har gått nästan 15.000 km sen 2009 i ur och skur samt i Stockholms vinterslask så antagligen är det inte mycket att säga om. Frågan är vad som nu ska inhandlas som optimal pendelhoj...

Visa ditt rambrott
Trodde inte att jag skulle behöva skriva i denna tråden på ett bra tag men tjii fick jag.
Upptäckte precis att hela bakstaget på min 29:er scalpel ifrån 2012 är rakt av ;(
Vasan inställd...

Visa ditt rambrott
Dirty_rider skrev:
> glömde bilden i all hast. Nu är grejorna
> inskickade och så får vi se vad/när o hur

Usch va trist! Hoppas det löser sig till det bästa, du får väl roa dig med 3-4 timmar hängmatta istället för Vasan... // Larsa

Visa ditt rambrott
Arschloch!
Jahapp, då har man knäckt en ram också då. Någon gång ska ju vara första gången.
Har kontaktat tillverkaren så får vi se vad de svarar.
Allt blir ju lite bevärligt då jag köpt hojjen begagnad och ramen är från -06.
Men har man lite tur så finns kanske den delen av ramen (undre delen av baktriangeln) som reservdel.

Bilagor

• trasig.jpg
    trasig.jpg
    49 KB · Besök: 91
Visa ditt rambrott
Så fick jag mina sadelstag till sist, ca en månad efter första anmälan. Inget strul vad gäller garanti, åtminstone inte vad jag fått höra i alla fall.
Nyttsadelstag_1.jpg

Helhet.jpg

Nyttsadelstag_2.jpg

Då får man se hur länge den nya delen håller då, det verkar vara en ömtålig del att döma av en del inlägg på detta forum.
Jag lägger märke till att de har lagt till en större förstärkning på den nya delen i alla fall.
Vid den övre sprickan ser det lika dant ut som förut, men det kan ju skilja i rördimension.

Edit: Sagan har inte riktigt tagit slut än!

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Fältprästen skrev:
> Edit: Sagan har inte riktigt tagit slut än!

När jag väl fick mitt sadelstag, hade fått det på plats och skulle skruva dit växeln så gick det inte. Vid en närmare titt så kunde jag konstatera att den nya delen inte passade ihop med mitt gamla växelöra/öron. Mailade Canyon Sverige som kunde konstatera samma sak. Därefter fick jag ringa och påpeka att jag faktiskt behövde ett nytt växelöra och ville ha också det på garantin.
Nu var det inga problem med att få ett nytt växelöra, men jag tycker tyskarna (som väl brukar vara noggranna och ha koll?) med ramnummer och modellnummer redan från början borde kunnat se att jag behövde även ett nytt växelöra. Nu fick jag vänta ca två veckor till innan jag hade alla delar på plats. Totalt tog detta garantiärende ca en och en halv månad. Ganska lång tid enligt mitt tyckande, speciellt under högsäsong.
Cykeln är nu ihopsatt men inte provcyklad ännu. Har tappat lite inspiration då min tripp till alperna nu förmodligen inte blir av (så här sent på året).

Visa ditt rambrott
Upptäckte det här på min till-jobbet-cykel, som används nästan dagligen.
Tyckte den kändes lite väl mjuk idag. Sprickan går nästan hela vägen runt. Skrapade bort färgen och hittade lite rost, så jag gissar att sprickan inte är helt färsk. Skönt att det inte gått av när jag cyklat.

DSC01034.JPG

DSC01036.JPG

DSC01033.JPG

Visa ditt rambrott
Det var.. en canyon, nerve am 2012.

Kört rätt så hårt med den i förhållande till vad jag väger.. men Canyon ger mig en ny ram på garanti så det ska de ha creeds för.

Visa ditt rambrott
Knakade till på årsdagen ( i nov 2013) av uthämtandet & det blev en promenad istället. Scott var snabba att skicka en ny ram på garanti (5 dagar innan jag kunde hämta ut den hos LBS igen)

Bilagor

• IMG_121450554823898_1.jpg
    IMG_121450554823898_1.jpg
    54.4 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp