Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Visa ditt rambrott
stock.png

Visa ditt rambrott
Tjena!

Helt magiskt hur du lyckas köra sönder så mycket prylar.. Smidig som en finlandsbåt??
Jag ser inte mig själv som smidig då har jag spräckt två ramar, den ena var en tunn stålram med förhöjda kedjestag, ifrån 1996, sen skulle man bevisligen inte droppa till platt med. Den andra var min Super8 som sprack svingen som de flesta super8or gjorde. Fortsatte ju dock att köra den två säsonger till utan problem, sprickan växte inte..

Visa ditt rambrott
Kneecap sa:
Tjena!

Helt magiskt hur du lyckas köra sönder så mycket prylar.. Smidig som en finlandsbåt??
Jag ser inte mig själv som smidig då har jag spräckt två ramar, den ena var en tunn stålram med förhöjda kedjestag, ifrån 1996, sen skulle man bevisligen inte droppa till platt med. Den andra var min Super8 som sprack svingen som de flesta super8or gjorde. Fortsatte ju dock att köra den två säsonger till utan problem, sprickan växte inte..

Filosofin "man ska bottna dämparna minst ett par gånger per cykeltur" är nog inte särskilt skonsamt mot ramen, kanske :)

I allt utom just cykling så ska man inte bottna dämparna för att undvika skador på resten av grejerna.

Själv kan man inte flyga luft så min ram lär då hålla. :P

Visa ditt rambrott
Tjena!

Jag har länge kört med den inställningen, kommer fortsätta göra det. Har jag 200mm bak tänker jag fanimig använda alla 200mm. Så nej, den teorin tror jag inte på..

Visa ditt rambrott
Det beror kanske på definitionen av bottna. Jag vill använda allt men inte så att jag känner det. Att använda 99% av slaget tycker jag känns bättre än 100. Använder man precis allt och får en smäll över utöver det så..

Visa ditt rambrott
Ja, de där bottningarna som känns upp i huvet är sällan bra för cykeln tror jag. Jag brukar gilla att ha ungefär 1-1,5cm kvar att ta av vid vanlig åkning för de där gångerna det går åt helvete.

Visa ditt rambrott
Rattnalle sa:
Det beror kanske på definitionen av bottna. Jag vill använda allt men inte så att jag känner det. Att använda 99% av slaget tycker jag känns bättre än 100. Använder man precis allt och får en smäll över utöver det så..

Jag använder inte gärna allt, har gärna nån %kvar för den där extra dödande knuffen?

Sen ligger jag nog runt 90% oftast.

Visa ditt rambrott
Äsch, använder man prylar som är på marginalen hållbarhetsmässigt så pajar de förr eller senare, så är det. Cyklar man mycket så går prylar sönder.

Jag har fem rambrott på mitt samvete vad jag kommer ihåg, då bortser jag från den Intersport-damcykel jag vek ihop nån gång i tonåren.

Mitt facit, vad jag kommer ihåg:
* Trek 8000 hardtail
* Specialized Enduro, kedjestag (standardställe som de dessutom gjort recall för)
* Specialized Enduro, sadeltorn (standardställe)
* On-one Inbred, sprucket kedjestag
* Brompton, baksramens ena kedjestag helt av

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
jomper sa:
Äsch, använder man prylar som är på marginalen hållbarhetsmässigt så pajar de förr eller senare, så är det. Cyklar man mycket så går prylar sönder.

Jag har fem rambrott på mitt samvete vad jag kommer ihåg, då bortser jag från den Intersport-damcykel jag vek ihop nån gång i tonåren.

Mitt facit, vad jag kommer ihåg:
* Trek 8000 hardtail
* Specialized Enduro, kedjestag (standardställe som de dessutom gjort recall för)
* Specialized Enduro, sadeltorn (standardställe)
* On-one Enduro, sprucket kedjestag
* Brompton, baksramens ena kedjestag helt av
Du och jag är ju ganska stora och jag har också ett brottsregister? som heter duga 6st för mig och sonen 4 st!

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Nu har jag reklamerat cykeln till YT som svarade roligt, pedagogiskt och snabbt.
image.jpg

Men trots att det är ofarligt får jag nog en ny hoj.

Eftersom det inte är någon fara i att cykla på ramen tog jag den ner för Motril DH-bana sju gånger idag. Jag såg däremot till att vara smutt på cykeln...

Visa ditt rambrott
Motrils dh-bana, är det den som startar uppe vid ngn stor antenn/militärgrunka, och har ett rätt fett (och läskigt) roadgap mitt på?
Den har en hel del skojiga sektioner vill jag minnas, och ett och annat ställe som erbjuder bra ramknäckarmöjligheter, till exempel roadgapet jag nämnde ovan. Jag körde det det inte, skyller på att jag hade am-hoj och ett jobb att gå till dagen efter.

Visa ditt rambrott
Motril är den med det feta road gapet och den innehåller jättemycket döds. Det är ett militärområde där, men det finns en annan köttig vandringsled som börjar vis en stor antenn som kallas för antennrundan.

Visa ditt rambrott
marran sa:
Motrils dh-bana, är det den som startar uppe vid ngn stor antenn/militärgrunka, och har ett rätt fett (och läskigt) roadgap mitt på?
Den har en hel del skojiga sektioner vill jag minnas, och ett och annat ställe som erbjuder bra ramknäckarmöjligheter, till exempel roadgapet jag nämnde ovan. Jag körde det det inte, skyller på att jag hade am-hoj och ett jobb att gå till dagen efter.

Nåja, om du bryter ben och armar kanske du inte längre har ett jobb att gå till dagen efter, så det känns som en lite lam ursäkt.

Visa ditt rambrott
Det är onekligen ett väldigt märkligt ställe för ramen att spricka på, såvida sprickan inte fortsätter ner på undersidan fast det inte syns. Kanske inbyggda spänningar från svetsen som nu ger med sig? Fast man kan ju tycka att hela skiten borde gå av underifrån i första hand. Eller möjligen ovanifrån om man bromsar mycket och hårt.

Visa ditt rambrott
jofahjalm sa:
Ramen lär vara spräckt av att fork bumpern har träffat styrhuvudet.

Jag tror att svetsen fått en ofarlig skuggning eftersom du föddes på en annan planet och väger som en liten elefant. Är det nånsin nån brottare/kampsportare som lyft dig från golvet? Jag tror inte att de orkar.

Visa ditt rambrott
Jofa, detta kan mycket väl vara det bästa som hänt dig. Du kör vidare på en ram som "kan gå av" och därmed lär dig att bli liiite mer mjuk i kroppen i landningarna bara för att undgå döden :) Ey presto, du cyklar plötsligt som vanligt folk!

Visa ditt rambrott
jofahjalm sa:
Nu har jag reklamerat cykeln till YT som svarade roligt, pedagogiskt och snabbt.

Men trots att det är ofarligt får jag nog en ny hoj.

Eftersom det inte är någon fara i att cykla på ramen tog jag den ner för Motril DH-bana sju gånger idag. Jag såg däremot till att vara smutt på cykeln...

Är du säker på att det inte var så här det gick til??

<iframe src='http://www.pinkbike.com/v/embed/437445/? width='500' height='281' colors=C80000&showheadshot=0&showtitle=0&showbyline=0' allowfullscreen frameborder='0'></iframe>

Edit. Får inte inbäddningen att funka? http://www.pinkbike.com/video/437445

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
jofahjalm sa:
Motril är den med det feta road gapet och den innehåller jättemycket döds. Det är ett militärområde där, men det finns en annan köttig vandringsled som börjar vis en stor antenn som kallas för antennrundan.

Jag minns inte så våldsamt mycket döds förutom just roadgapet, som å andra sidan kändes som tillräckligt mycket döds för att räcka till en hel bana. Det och det lösgrusiga apbranta steniga partiet i skogen till höger om bredvägen, det var också lite döds. Mest för att det inte spelade så stor roll om man bromsade eller inte, underlaget följde liksom med en ner ändå.

H.: nu när du säger det inser jag att det var en klen ursäkt. Men jag var faktiskt förkyld också...och feg.

Men för att gå OnT igen så fattar jag inte, är det en taiwanesisk svetsskugga?

Visa ditt rambrott
marran sa:
jofahjalm sa:

Jag minns inte så våldsamt mycket döds förutom just roadgapet, som å andra sidan kändes som tillräckligt mycket döds för att räcka till en hel bana. Det och det lösgrusiga apbranta steniga partiet i skogen till höger om bredvägen, det var också lite döds. Mest för att det inte spelade så stor roll om man bromsade eller inte, underlaget följde liksom med en ner ändå.

H.: nu när du säger det inser jag att det var en klen ursäkt. Men jag var faktiskt förkyld också...och feg.

Men för att gå OnT igen så fattar jag inte, är det en taiwanesisk svetsskugga?

Det är bara jofa som har gått lös lite med blyertspenna tror jag! ;)

Visa ditt rambrott
Visa ditt rambrott
jofahjalm sa:
Luthman Photography sa:
Ja, de där bottningarna som känns upp i huvet är sällan bra för cykeln tror jag. Jag brukar gilla att ha ungefär 1-1,5cm kvar att ta av vid vanlig åkning för de där gångerna det går åt helvete.

Då använder du din cykel som en studsig 120 mm-hoj?

Nä 150 -145mm. Måhända gör jag fel, men mina cyklar håller ihop i alla fall. Det räcker för mig.

Visa ditt rambrott
Konkret sa:
peppen sa:
Dödsgrus vs CX vs stolpe, 1-0-1

Klarade mig med några stygn, skrapsår och trashad hjälm. Frågan är vad man skall skaffa för ny cykel.

Hur gick det där till? Dödsgrus brukar ju göra att man lägger sig på sidan. Men den där gaffeln är ju helt av? Mjukost?

Jag tolkar det som: dödsgrus, sidolägg -> stolpe träffar framgaffeln precis i höjd med framhjulets överkant -> Gaffel säger hej och dör.

Visa ditt rambrott
Körde in i en hög med dödsgrus i en kurva. Fick sladd och gled på sidan in i en stolpe med framhjulet. Hade inte speciellt hög fart.

Kan hålla med om att det är konstigt med gaffelbrottet. Det är ju en CX så den borde ju tåla lite. Antagligen är den gjord av mjukost. Framskärmen höll iaf.

Tillbaka
Topp