Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
mikipedia_ sa:
Ta en taxi å skicka kvittot till canyon?

Hur har du det med andra cyklar då? Så nte sommaren blir förstörd

Haha, jag skulle gjort det. Trist att det är för sent för det nu. :D

Jodå, jag har en fatbike som jag kan leka runt på, så jag lider inte allt för mycket.

Visa ditt rambrott
Gemon sa:
H. sa:
Gemon sa:
Det ser ut att lösa sig bra! Får en ny ram på garanti p.g.a. att det inte fanns några baktrianglar i rätt färg på lager. Ramen ska komma till Rose i Barkarby vilken dag som helst nu och där kommer de att skruva ihop den med mina komponenter. Supporten från Micke i Barkarby har varit klockren!

Skönt att höra. Jag tycker rose brukar vara rätt smidiga att ha att göra med. Får väl se hur länge min ram håller ihop.

Visa ditt rambrott
En till Spectral...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    209.1 KB · Besök: 70
Visa ditt rambrott
Crossmax sa:
Jag köper inte längre argumentet att det är det stora antalet sålda Canyons som gör att de är så gravt överrepresenterade i den här tråden.

Fast troligtvis är de dessutom mer benägna att posta om det. I lokala cykelklubben har de spräckt och reklamerat specialized epics på löpande band och ingen av dem skriver på Happy. Jag tror inte att man ska översätta gemene cyklists happyaktivitet och ännu mindre förvänta sig att de ska posta när något skiter sig.

Visa ditt rambrott
Jag har lite samma inställning som Crossmax. Canyon har nog haft problem med kvalitén på sina ramar, framförallt när man ser att många har spruckit på samma sätt.

Visa ditt rambrott
Lulle sa:
Crossmax sa:
Jag köper inte längre argumentet att det är det stora antalet sålda Canyons som gör att de är så gravt överrepresenterade i den här tråden.

Fast troligtvis är de dessutom mer benägna att posta om det. I lokala cykelklubben har de spräckt och reklamerat specialized epics på löpande band och ingen av dem skriver på Happy. Jag tror inte att man ska översätta gemene cyklists happyaktivitet och ännu mindre förvänta sig att de ska posta när något skiter sig.

+1 på det. Incitamenten för att visa rambrott är olika och kanske större om man köpt saker över nätet än via över disk i (lokal) butik.

Dessutom - om en viss ram går sönder på liknande ställe i flertalet fall är det nog undermålig konstruktionen snarare än (bara) dålig kvalitetskoll.

Visa ditt rambrott
När man väl står där med en ram i två delar spelar det liten roll om det är kvalitetskontroll eller konstruktion som felar. Snarare värre om det är konstruktionen, då kommer även ersättningsramen går av.

Visa ditt rambrott
Jag hade varit mer oroad om ramarna hade gått av lite var som helst. Att typ alla går av på samma ställe tyder på att ramarna håller jämn kvalitet. Det säger inget om det är för låg kvalitet. Däremot är det mycket möjligt att ramarna är underdimensionerade i just kedjestagen.

Visa ditt rambrott
H. sa:
Jag hade varit mer oroad om ramarna hade gått av lite var som helst. Att typ alla går av på samma ställe tyder på att ramarna håller jämn kvalitet. Det säger inget om det är för låg kvalitet. Däremot är det mycket möjligt att ramarna är underdimensionerade i just kedjestagen.

Är inte det allvarligt nog?

Visa ditt rambrott
Jag tror huvudproblemet är att Canyon är designade efter tyska tidningstester, där de alltid väger nakna ramar och ofta mäter styvhet på ett mer eller mindre relevant sätt. Det i kombination med att den tyske konsumenten är en sucker för hårda siffror gör att de tillverkare som ligger på gränsen premieras. Problemet är när toleranser i tillverkningen gör att de där små marginalerna helt försvinner och var femtionde ram eller vad det nu kan vara går av, alla på samma sätt.

Visa ditt rambrott
Det är väl så enkelt att man ringer Canyon och beställer ett eller 2 extra kedjestag så man håller sig rullandes. Se inte problemen utan se möjligheterna! Köpa grejer är kul!

Visa ditt rambrott
CRF_Niklas sa:
Det är väl så enkelt att man ringer Canyon och beställer ett eller 2 extra kedjestag så man håller sig rullandes. Se inte problemen utan se möjligheterna! Köpa grejer är kul!

Så du har alltså beställt 2 extra kedjestag till din nya canyon spectral? Du har väl en story av att knäcka ramar så detta blir intressant :)

Vad kostar kedjestagen styck? Behöver man köpa reservdelar så blir ju cykeln dyrare... Blir det fortfarande samma bang for the buck?

Visa ditt rambrott
Kan det vara så att vissa här bör vara lite självkritiska när man köpt en cykel, oavsett märke, som ska hålla för "60 cm dropp" och regelbundet droppar över det osv?

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
CRF_Niklas sa:

Så du har alltså beställt 2 extra kedjestag till din nya canyon spectral? Du har väl en story av att knäcka ramar så detta blir intressant :)

Vad kostar kedjestagen styck? Behöver man köpa reservdelar så blir ju cykeln dyrare... Blir det fortfarande samma bang for the buck?

haha nä jag har ej beställt 2 extra, men vill man vara safe så kan man ju göra det. Sen tycker jag inte cykling är en särskilt dyr sport jämfört med många andra sporter.

Visa ditt rambrott
Foxis sa:
Dropphöjd brukar väl aldrig vara specad då man köper hoj...? :)

Canyon gör det som sagt, men det kanske mest är dom iof. Fast oavsett, köper man en Camber och kör i praktiken downhill med den, ja då går skiten sönder till slut. Jag vill inte trampa på någon öm tå eller försvara Canyon på något sätt, men ibland vore det kul att höra den ärliga historien bakom.

Visa ditt rambrott
Klart man kan misshandla sönder en cykel men köper man en Spectral känns det ganska givet att den kommer att gå hårt. Det är ju ingen XC-hoj direkt.

Min Nerve höll för tre års misshandel med osmutta landningar i Åre och annat. Men så är jag inte så tung heller.

Birden har livstids ramgaranti. Återstår att se om jag behöver utnyttja den någon gång.

Visa ditt rambrott
CRF_Niklas sa:
Rattnalle sa:
Foxis sa:
Inte av någon annan än Canyon :)

På min trek superfly fs så säger min Lbs där jag köpte den att den är godkänd för 10cm drop. Står ingenstans på ramen men finns tydligen i någon finstilt garanti handbok.

Oj, då får man passa sig för trotoarkanterna påväg till skogen:-(

Visa ditt rambrott
Crossmax sa:
Hahaha, 10 cm... Det räknas inte som ett dropp om man kan rulla det.

haha nä det sa jag också men treks garantiavdelning höll inte med när jag hade kört sönder min förra ram. Kan väl säga såhär att det resonemanget var en stor anledning att jag ej köpt någon trek senast jag köpte ny cykel :)

Visa ditt rambrott
marran sa:
Jag tror huvudproblemet är att Canyon är designade efter tyska tidningstester, där de alltid väger nakna ramar och ofta mäter styvhet på ett mer eller mindre relevant sätt. Det i kombination med att den tyske konsumenten är en sucker för hårda siffror gör att de tillverkare som ligger på gränsen premieras. Problemet är när toleranser i tillverkningen gör att de där små marginalerna helt försvinner och var femtionde ram eller vad det nu kan vara går av, alla på samma sätt.

Tyskar alltså, att de alltid ska förstöra för resten av europa.....

Visa ditt rambrott
Kvalitén på svingen verkar ju vara sådär men servicen från Canyon Sverige var weltklasse! Ringde i tisdags och reklamerade. Fick en utbytes sving på torsdagen. Får låna den under tiden tills en ny kommer. Grym service tycker jag.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    338.2 KB · Besök: 62
Visa ditt rambrott
CRF_Niklas sa:
NickPick sa:
CRF_Niklas sa:

haha nä jag har ej beställt 2 extra, men vill man vara safe så kan man ju göra det. Sen tycker jag inte cykling är en särskilt dyr sport jämfört med många andra sporter.

Lite gulligt resonemang. Du gnäller på trek för att dom inte håller för din cykling och deras garanti säger ifrån.. Sen köper du en Canyon och då är det helt plötsligt inga problem att köpa extra delar ifall det går sönder.
Försöker du intala dig själv något? ;)

Visa ditt rambrott
andreas_nas sa:
Kvalitén på svingen verkar ju vara sådär men servicen från Canyon Sverige var weltklasse! Ringde i tisdags och reklamerade. Fick en utbytes sving på torsdagen. Får låna den under tiden tills en ny kommer. Grym service tycker jag.
Jävligt snyggt med den rödanodiserade svingen på en raw-framtriangel.

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
CRF_Niklas sa:
NickPick sa:
CRF_Niklas sa:

Lite gulligt resonemang. Du gnäller på trek för att dom inte håller för din cykling och deras garanti säger ifrån.. Sen köper du en Canyon och då är det helt plötsligt inga problem att köpa extra delar ifall det går sönder.
Försöker du intala dig själv något? ;)

Haha kanske det :) nä men den gången min trek ram gick sönder så skulle det Fan varit garanti så enkelt är det ;)

Visa ditt rambrott
Liten uppdatering i mitt reklamationsärende. En stor hatt av för Devinci, jag får nytt kedjestag och framtriangel för jag hittade några små sprickor i den också när jag gick igenom cykeln.

Visa ditt rambrott
CRF_Niklas sa:
Rattnalle sa:
Foxis sa:
Inte av någon annan än Canyon :)

På min trek superfly fs så säger min Lbs där jag köpte den att den är godkänd för 10cm drop. Står ingenstans på ramen men finns tydligen i någon finstilt garanti handbok.

Men du måste skämta? En fulldämpad (XC, men ändå) som är godkänd för ett "drop" på max 10cm?!? Hur är det möjligt?

Behövs en tråd eller nåt' som fokuserar på märken som bygger cyklar med lite fokus på hållbarhet istället för maximal viktminskning... :-/

Visa ditt rambrott
Kunde inte låta bli att leta lite, men om jag inte tittar helt galet så har Trek också indelningar av cyklar i kategorier, där dessa har olika hopp-gränser. En Superfly FS kvalar in under "Condition 3" som tillåter "Riding in Conditions 1 and 2, plus rough trails, small obstacles, and smooth technical areas. Jumps should be no more than 24” ( 61 cm)."

Tillbaka
Topp