Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
fredrik168 sa:
Vernersson sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
theBrand sa:
Jag är förvirrad, är det det här som är "Visa din Canyon"-tråden?

Ironin är fulbordad!
Lite roligt att canyon döper sin rea så här!!!?

Du är skyldig mig en ny laptop.... Sprutade morgonkaffet ur näsan! ;-)
Sorry ?

Det är okej, den överlevde :-D

Visa ditt rambrott
Vernersson sa:
fredrik168 sa:
Vernersson sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
theBrand sa:
Jag är förvirrad, är det det här som är "Visa din Canyon"-tråden?

Ironin är fulbordad!
Lite roligt att canyon döper sin rea så här!!!?

Du är skyldig mig en ny laptop.... Sprutade morgonkaffet ur näsan! ;-)
Sorry ?

Det är okej, den överlevde :-D

var det frystorkat? ;-)

Visa ditt rambrott
Livet som pendlare är hårt

Bilagor

• 20160706_202731.jpg
    20160706_202731.jpg
    213.3 KB · Besök: 119
Visa ditt rambrott
Ouch! Tittade på överröret och tänkte shit vad det han deformeras men inte ge med seg. Men såg att det var ovalt sedan innan?

Tråkigt hur som, blir det skrot eller lagning?

Visa ditt rambrott
Den är bara ett år, och snällt körd, så vi tänker inte lita på den (eller någon annan av samma märke) igen.

Fascinerande hur mycket rost det kan bli på en cykel som bara stått inomhus och cyklat i sol.

Nu blir det en Kona Coco istället

Visa ditt rambrott
Nu är ramen reklamerad hos Bikester som väntar på besked av Cube hurvida det går på ramgaranti eller ej.
Om det nu nekas, finns det några alternativ för att laga?, svetsa eller fylla med någon typ av expoxi?..

Visa ditt rambrott
bjornmelin90 sa:
Nu är ramen reklamerad hos Bikester som väntar på besked av Cube hurvida det går på ramgaranti eller ej.
Om det nu nekas, finns det några alternativ för att laga?, svetsa eller fylla med någon typ av expoxi?..

Du har en spricka vid infästningen på överröret också.
Ursäkta noob-fråga; men var ser man lödningen ?
Rörändan ser rostig och deformerad ut, materialet har tappat i tjocklek, inga synliga lödrester, ser den ut så där på den punkten, så kan du nog gissa hur resten i styrröret ser ut.
Skulle inte rekommendera att laga något i framändan på en ram, misslyckas du, så är det din "framände" på kroppen som tar första smällen. Aj.

Visa ditt rambrott
bjornmelin90 sa:

Visst går det att svetsa (som någon en sida bak i tråden visade), men jag skulle personligen inte riskerat det på en så känslig punkt. Han visade ju också att det inte lyckas jämt. Om det enda som händer när den går av är att du får gå ut ur skogen (jag inbillar mig att den vanliga canyon-sving sprickan oftast är rätt odramatisk att upptäcka) så är det väl alltid värt ett försök, men fundera på vad som händer om styrröret går av när du bombar på i en utförslöpa.

Dock så kan du ju alltid se om det faktiskt är en spricka i aluminiumet. Det kan ju tekniskt sett bara vara i färgen, och då är det väl bara att köra antar jag.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Enligt min erfarenhet så funkar det inte så bra att bara svetsa på en sprucken svets, ska man laga så måste man också ha någon sorts förstärkning utanpå, som jag gjorde, då funkar det ypperligt för min del, och jag kör ganska hårt med mina lagade hojjar, såg en annan Canyon länk med någon som förstärkt sin ram vid styrröret bland annat, gör man det så är det nog inga problem att köra vidare, betydligt billigare än att köpa en ny ram/ hoj :)

Visa ditt rambrott
bjornmelin90 sa:

Du kanske kan sätta en avgasklämma över sprickan och runt röret om du vill cykla lite lugnt medan du väntar på svar. Jag tycker att det borde vara garanti och oavsett skall du kassera ramen när du vet.

Visa ditt rambrott
Hasse#7 sa:
bjornmelin90 sa:

Du kanske kan sätta en avgasklämma över sprickan och runt röret om du vill cykla lite lugnt medan du väntar på svar. Jag tycker att det borde vara garanti och oavsett skall du kassera ramen när du vet.

Det är ju inte repan på styrhuvudet som är sprickan.. Den är i svetsen mot downtuben.

Jag hade inte cyklat på det där i skogen, borde väll gå att svetsa om inte röret är supertunt, om inte annat får du väll hitta nån som kan klippa förstärkningsplåtar att svetsa dit "Jofastyle"

Edit, kaske fattade hasse fel =)

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Willie sa:
Hasse#7 sa:
bjornmelin90 sa:

Det är ju inte repan på styrhuvudet som är sprickan.. Den är i svetsen mot downtuben.

Jag hade inte cyklat på det där i skogen, borde väll gå att svetsa om inte röret är supertunt, om inte annat får du väll hitta nån som kan klippa förstärkningsplåtar att svetsa dit "Jofastyle"

Edit, kaske fattade hasse fel =)

Jag är fan blind. Glöm allt! Tack för påpekande.

Visa ditt rambrott
IMG_20160715_1701172.jpg

Fem år gammal YT Wicked 150.
Har mailat YT och frågat om de har kvar sadelstag och vad de isf kostar.

Undra om den hade klarat sig ett tag till om man lagt svetsen hela vägen runt

IMG_20160715_1721572.jpg

Visa ditt rambrott
kazle sa:

Svetsen ser som gjord ut för att skapa denna spricka. Jag tycker det ser fel eller slarvigt ut.

Visa ditt rambrott
Cykel: Focus Black Forest Limited 1.0 29R (2013)
Jag har bytt sadelstolpe, men enligt mina mätningar har jag inte gjort någon dumhet, både gamla och nya är 31,6 mm.
Kommer det fortsätta spricka?

Mitt första inlägg :)

Bilagor

• P7174765.jpg
    P7174765.jpg
    161.3 KB · Besök: 138
Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Har mejlat Focus, men har inte så mycket hopp om det. De har bara garanti på kolfibrramar, vad det verkar. Men ja, jag kanske ska prova att reklamera den på XXL. Det är 2 år och 11 månader sedan jag köpte den :)

Visa ditt rambrott
freddag sa:
Har mejlat Focus, men har inte så mycket hopp om det. De har bara garanti på kolfibrramar, vad det verkar. Men ja, jag kanske ska prova att reklamera den på XXL. Det är 2 år och 11 månader sedan jag köpte den :)
Klart du ska reklamera! Enda kruxet är att du har bevisbördan på dig då det gått ganska lång tid. Du måste med andra ord kunna bevisa att det är troligt att detta beror på fabrikationsfel och inte onormalt slitage/slarv.
Edit: Men försöka duger. Bara stå på dig och hävda att cykeln är normalt använd och att röret inte ska spricka så oavsett (om man då inte klämt utan stolpe). Tror inte detta har med instick att göra då brottet väl borde hamnat längre ned då..?

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Jag tror tvärtom att om den svetsats runtom hade den redan spruckit, då hade underdelen av röret blivit helt stelt och lätt spruckit, nu finns det (har funnits) lite flex iallafall, det är ju ändå ytter och innersida som tar lasten.
Nån ingenjör får gärna rätta mig.

kazle sa:

Visa ditt rambrott
Har haft en reva ett tag i min temporam, hoppades att den bara var i färgen. Slipade bort för att kolla... Aluram, går det att fixa med svets?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    154.2 KB · Besök: 125
  • image.jpeg
    image.jpeg
    235 KB · Besök: 127
Visa ditt rambrott
Specialized Enduro, den gamla med dum konstruktion som gör att man knappt kan skjuta ner sadelstolpen innan den tar i dämparen. Har nog haft för lite instick i ramen. Om bara alla svetsare kommer tillbaka från semestern så borde väl detta gå att laga?

20160715_112402.jpg

Visa ditt rambrott
Octagon sa:
Specialized Enduro, den gamla med dum konstruktion som gör att man knappt kan skjuta ner sadelstolpen innan den tar i dämparen. Har nog haft för lite instick i ramen.

Bara den stuckit genom så är det tillräckligt, mer tillför inget.

Min näst sista Enduro sprack likadant, var vanligt på dem. Fick ny, men det var nog fem års garanti.

Tillbaka
Topp