Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Den har inte alltid gått igenom, satt kortare stolpe på förut. Nästan igenom men inte helt.
Tror ni det går att svetsa? Antar att Specialized inte har 12 års ramgaranti. I värsta fall får jag flytta över allt till den gamla svintunga och allmänt kassa Cycle Pro Octagon Comp ramen som jag egentligen tänkte ta till tippen nästa vecka.

Visa ditt rambrott
Konkret sa:
Om det inte går att svetsa just sprickan så måste det väl gå att steloperera hela sadelstolpen. Svets runt om i botten och runt om i toppen.

Hmm. Då blir det svårt att åka utförs. Men jag har ett gammalt sadelstolpe-shim liggande i rätt ytterdimension, den skulle man kanske kunna steloperera fast och sen skaffa en tunnare stolpe att stoppa i. Jag tar med shimet till svetsgubben när hans semester är slut.

Visa ditt rambrott
superdea sa:
Vad tror ni om att svetsa min fuji-tempo några inlägg upp?

Supertunt gods och svets kommer skapa mer stress i metallen vilket troligtvis kommer att göra ramen ännu skörare. Jag är varken en svetsare eller kunnit inom metallurgi.

Köp ny ram.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
S-marc sa:
Min CUBE Agree har fått en spricka rund vevhuset. Sprickan går dock inte hela vägen rund. Trycker man hård på vevarmen och tittar man väldigt noga, kan man se att sprickan öppnar sig lite gran.

Det verkar inte vara helt ovanlig med sprickor i carbon ramar på detta ställe. Är det någon som har erfarenhet med likandan? Går det att reparera? Går det att cyklar vidare utan risk? Tyvärr finns ingen garanti kvar.
Det är inte lacken som spricker runtom hylsan då?

Visa ditt rambrott
Det kan ändå vara lacken. En kolfiberram flexar ganska ordentligt, och är lacken inte flexibel nog spricker den (och är det en spricka utvidgar den sig).

Det går dock att laga om man vill! En vanlig lösning på såpass små sprickor är väl att man i princip "duttar i" lim i sprickan?

Visa ditt rambrott
AX3L sa:
En kolfiberram flexar ganska ordentligt

En vanlig lösning är att "dutta i" lim i sprickan?

Jaha? Intressant, skulle du kunna ge ngt exempel på en kolfiberram som "flexar ordentligt" kring vevhuset när man trycker på vevarmen?

Ännu intressantare är hur du ska lösa detta ordentliga flex genom att dutta på lite lim =)

Visa ditt rambrott
En förklaring jag hittade på Internet är att mellan hylsan och kolfiber fyller man upp med epoxy så det ser snygg och jämn ut och därmed epoxy flexar lite mer än lacken uppstår det sprickor ibland just rund vevhuset.

Jag får väl se hur det utvecklar sig :-(

Visa ditt rambrott
Jag kan inte hitta källan tyvärr så trot om ni vill, men mindre sprickor kunde enligt en artikel om att laga kolfiber fyllas ut genom att man hällde i ett tunnflytade lim (avsett för ändamålet). Som ni vet bygger all typ av limförband på vätning (tror jag svenska termen är, wetting på engelska) för att få en god vidhäftning. Exakt hur det fungerar på molekylnivå kan jag inte förklara på frihand, men det har med materialets och limmets ytspänning att göra. Även i en såpass liten spricka (som sett på molekylnivå är enorm) kommer ytspänningen, rätt gjort, att fördela limmet i sprickan och sammanfoga dessa. Om det är något en vanlig Svensson fixar låter jag vara osagt, kan som sagt inte för mitt liv hitta artikeln. Men där har ni teorin bakom iaf, som jag minns det.

Och nej jag kan iof inte hitta någon annan ram som flexar ordentligt just där, överröret är annars kraftigt överrepresenterat. Men jag har sett fem-analyser/simuleringar av kolfiberramar och det flexar ungefär likadant där som vid överröret. Se tex animeringen på sidan http://www.williamsbikes.com/Material-Technology_ep_45.html.

Visa ditt rambrott
Död på en pumptrack? i Trysil....

Bilagor

• IMG_20160805_143619.jpg
    IMG_20160805_143619.jpg
    398.4 KB · Besök: 120
Visa ditt rambrott
jofahjalm sa:
Bara cyklad på rådjursstig, aldrig huckad...

Precis den har knappt sett en trottoarkant äns ju!
Hade faktiskt hoppats att en stålram skulle hålla lite längre , den hade ju inte behövt dö mitt i semester iallafall? men inte så förvånad egentligen?

Visa ditt rambrott
EST sa:
jofahjalm sa:

Hade faktiskt hoppats att en stålram skulle hålla lite längre , den hade ju inte behövt dö mitt i semester iallafall? men inte så förvånad egentligen?

Nu får du se till å skrämma liv i kingen?

Ska bli intressant å se hur garantin funkar?

Visa ditt rambrott
mikipedia_ sa:
EST sa:
jofahjalm sa:

Mmm hur gick det med din? Sen blir det svårt med 29" i kungen..

Visa ditt rambrott
Klavikel sa:
AX3L sa:

Jaha? Intressant, skulle du kunna ge ngt exempel på en kolfiberram som "flexar ordentligt" kring vevhuset när man trycker på vevarmen?

+1, Does not compute.

Just där vill man jag noll flex och kolfiber är det material som kommer närmast. Med det resonemanget så skulle alla stålramar ha sprickor på detta ställe eftersom de flexar ännu mer än kolfiber.

Klavikel sa:
Ännu intressantare är hur du ska lösa detta ordentliga flex genom att dutta på lite lim =)

Mystiken tätnar...

Om det nu verkligen bara är lacken som spruckit så lär inte lite lim hjälpa ett jämrans dugg.

Visa ditt rambrott
s sa:
Klavikel sa:
AX3L sa:

+1, Does not compute.

Just där vill man jag noll flex och kolfiber är det material som kommer närmast. Med det resonemanget så skulle alla stålramar ha sprickor på detta ställe eftersom de flexar ännu mer än kolfiber.

Klavikel sa:

Mystiken tätnar...

Om det nu verkligen bara är lacken som spruckit så lär inte lite lim hjälpa ett jämrans dugg.

Specialized epic flexar tillräckligt nere vid vevpartiet för att bilda små sprickor i den ganska hårda klarlacken som de använder.

Iaf om man ska tror specialized själva som säger att det är ganska vanligt om man är lite starkare eller en tyngre cyklist.

Visa ditt rambrott
Cerb sa:
Specialized epic flexar tillräckligt nere vid vevpartiet för att bilda små sprickor i den ganska hårda klarlacken som de använder.

Iaf om man ska tror specialized själva som säger att det är ganska vanligt om man är lite starkare eller en tyngre cyklist.

Om kedjestagen tillåts flex i vertikalled må var en bra sak men flex så här nära lagret är helt galet. Helt.

Visa ditt rambrott
EST sa:
mikipedia_ sa:
EST sa:
jofahjalm sa:

Mmm hur gick det med din? Sen blir det svårt med 29" i kungen..

Jag har min står kvar i förrådet?
Kanske skulle ta tag i det där å få en ny ram.

Justjävlar du har ju 29"

Visa ditt rambrott
Dan: Du borde ju lätt kunna få en av dom nya Big Wig av Ragley bara för den reklamen du gör åt dom. Jag har sett din film på deras facebooksida. Har du haft något kontakt med dom ännu?

Visa ditt rambrott
Ja de verkar dricka öl å inte vara nära elektronik? ser att de inte läst det jag skrev. Men jag håller med det borde ordna sig på nåt sett?

Visa ditt rambrott
Jaha kört hela dagen å det verkar hålla ihop fint?

Bilagor

• OI000020.jpg
    OI000020.jpg
    588 KB · Besök: 130
  • OI000021.jpg
    OI000021.jpg
    419.3 KB · Besök: 122
  • OI000022.jpg
    OI000022.jpg
    467.9 KB · Besök: 112
Tillbaka
Topp