Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bengt-re sa:Bara att limma ihop.
Jenny W sa:Bengt-re sa:Bara att limma ihop.
Går det att laga med buntband och silvertejp är det inte trasigt. Men jag tror att detta är trasigt.
Jenny W sa:Vet inte om gaffelbrott kvalar in i denna tråden? Blev ingen cykeltur på MTBn idag. Såg ut så här när jag lastade ut den ur bilen :(
marr sa:Jenny W sa:Vet inte om gaffelbrott kvalar in i denna tråden? Blev ingen cykeltur på MTBn idag. Såg ut så här när jag lastade ut den ur bilen :(
Vad hade du lagt ovanpå cykeln?
marr sa:Jenny W sa:Vet inte om gaffelbrott kvalar in i denna tråden? Blev ingen cykeltur på MTBn idag. Såg ut så här när jag lastade ut den ur bilen :(
Hasse#7 sa:marr sa:Jenny W sa:Vet inte om gaffelbrott kvalar in i denna tråden? Blev ingen cykeltur på MTBn idag. Såg ut så här när jag lastade ut den ur bilen :(
Märkligt brott. Bildens brottytor visar olika färger vilket borde tyda på att det varit på gång en längre tid. Antingen materialfel från början, eller nån form av misshandel. För att belasta det där så illa krävs att ytterbenen rör sig individuellt och troligen med en vridande rörelse och hyfsat moment. Du har aldrig varit på väg att tappa framhjulet? Alltså cyklat till framaxeln bara suttit fast på ena sidan och hjulet vridit sig lite så att all kraft hamnat i bryggan?
Jenny W sa:Hasse#7 sa:marr sa:Jenny W sa:Vet inte om gaffelbrott kvalar in i denna tråden? Blev ingen cykeltur på MTBn idag. Såg ut så här när jag lastade ut den ur bilen :(
Märkligt brott. Bildens brottytor visar olika färger vilket borde tyda på att det varit på gång en längre tid. Antingen materialfel från början, eller nån form av misshandel. För att belasta det där så illa krävs att ytterbenen rör sig individuellt och troligen med en vridande rörelse och hyfsat moment. Du har aldrig varit på väg att tappa framhjulet? Alltså cyklat till framaxeln bara suttit fast på ena sidan och hjulet vridit sig lite så att all kraft hamnat i bryggan?
Det är fler som sagt, bara att genom att titta på bilden, att gaffeln har varit sprucken länge. Nej, jag kan inte minnas ett sånt scenario som du beskriver Hasse. Klart att cykeln fått sina smällar, jag använder den ju. Cykde in i ett träd för ett par veckor sen och nyligen fick jag släppa ner cykeln i förväg ned för en brant backe där jag fegade ur. Borde den ju tåla, tycker jag. Jag är tacksam för att brottet inte kom vid fel tillfälle.
Jenny W sa:Hasse#7 sa:marr sa:Jenny W sa:Vet inte om gaffelbrott kvalar in i denna tråden? Blev ingen cykeltur på MTBn idag. Såg ut så här när jag lastade ut den ur bilen :(
Det är fler som sagt, bara att genom att titta på bilden, att gaffeln har varit sprucken länge. Nej, jag kan inte minnas ett sånt scenario som du beskriver Hasse. Klart att cykeln fått sina smällar, jag använder den ju. Cykde in i ett träd för ett par veckor sen och nyligen fick jag släppa ner cykeln i förväg ned för en brant backe där jag fegade ur. Borde den ju tåla, tycker jag. Jag är tacksam för att brottet inte kom vid fel tillfälle.
marr sa:Jenny W sa:Hasse#7 sa:marr sa:Jenny W sa:Vet inte om gaffelbrott kvalar in i denna tråden? Blev ingen cykeltur på MTBn idag. Såg ut så här när jag lastade ut den ur bilen :(
Köra in i träd och släppa ner cykeln? jösses, det första kan ju hända, men det andra?
Paco sa:Jag knäckte en Z1:a, på samma ställe som på Jennys gaffel, efter ett möte med ett träd i hög fart.
EST sa:Tror med att det är oki kolla alla mc gafflar bara där är ju alla underben seperata :)
emilh sa:EST sa:Tror med att det är oki kolla alla mc gafflar bara där är ju alla underben seperata :)
Alla mc-gafflar är även dubbelkronade.
Hasse#7 sa:Låg cykeln i bilen samtidigt som det var minusgrader i bilen? Skulle man kunna tänka sig att om det fanns en spricka innan och att sprickan var invändigt blöt att det lett till att den frostsprängts när den bara legat i bilen?
Städar_sällan sa:Hon försökte skylla på mig först! "Det var ju du som lyfte ut den ur bilen" Hehe :D
Jenny W sa:Städar_sällan sa:Hon försökte skylla på mig först! "Det var ju du som lyfte ut den ur bilen" Hehe :D
När jag la den i bilen var den hel. När du plockade ut den var den trasig. Frågor på det? ;)
borgis sa:Större delen av det där brottet ser ju ut att ha varit där ett bra tag.
jofahjalm sa:Jag menar inte att det skulle vara jättebra att fortsätta cykla på gaffeln, men jag tror inte det blir dödsvurpa även om bryggan går av i farten. Det känns också som att den delen kan utmattas ganska lätt med tanke på hur flexig en normal xcgaffel är.
Nu finns det ju enkelkronade gafflar utan brygga, men då har man normalt bättre axel för hjulet istället.
bjornmelin90 sa:Stumpy sa:Ta loss hjulet och bänd lite.
Kunde inte se något när jag bände.
jofahjalm sa:Jag tror den har en spricka.
Tror jag med, och den här har bara rehabrullat :/
Så nu har båda mina cyklar hamnat i den här tråden med att par sidors mellanrum.
grendel sa:Min ser ut ungefär på samma sätt (samma sida också), hade nog dock gissat att det bara är en spricka i lacken.
jofahjalm sa:Var det inte någon härifrån som körde en Boxxer utan bryggan rätt länge? Jag tror inte man riskerar att dö bara för att den går av under färd. Den ger väldigt lite av gaffelns stabilitet.
bjornmelin90 sa:grendel sa:Min ser ut ungefär på samma sätt (samma sida också), hade nog dock gissat att det bara är en spricka i lacken.
Jag har skapat ett reklamationsärende till kona. Dels för sprickan och dels för en buckla i ramen som uppstått innan lack. Men butiken är lite tveksamma till att kona kommer ge mig en ny ram. Kona kanske vill se att sprickan blir större..
Kan återkoppla när jag fått svar
Jenny W sa:Hittade foxservice.nu genom googling. Det var inte rätt ställe tydligen. De svarade att jag skulle höra av mig till butiken där jag köpte cykeln och jag har ju köpt den beggad... Kommer inte ihåg om jag fick något kvitto med... Har ju hunnit flytta en gång så jag tror att chansen är minimal att jag hittar ett eventuellt köpbevis. Ska rota lite i gömmorna här hemma. Orka.
Jenny W sa:Det hade så klart varit bra om jag hade kunnat få ny gaffel på garanti men jag tror nog att det är för mycket att hoppas på. Jag tänkte att FOX kanske hade varit intresserade av att kolla på brottet, i rent produktions- och utvecklingssyfte. Vad vet jag?... Kanske kunde de erbjuda mig en gaffel av liknande kvalisort till ett förmånligt pris, för besväret...
Eller så struntar jag i det hela och cyklar monark och lvg ist.
Jenny W sa:Det hade så klart varit bra om jag hade kunnat få ny gaffel på garanti men jag tror nog att det är för mycket att hoppas på. Jag tänkte att FOX kanske hade varit intresserade av att kolla på brottet, i rent produktions- och utvecklingssyfte. Vad vet jag?... Kanske kunde de erbjuda mig en gaffel av liknande kvalisort till ett förmånligt pris, för besväret...