Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
marr sa:
Jenny W sa:
Vet inte om gaffelbrott kvalar in i denna tråden? Blev ingen cykeltur på MTBn idag. Såg ut så här när jag lastade ut den ur bilen :(

Vad hade du lagt ovanpå cykeln?

Märkligt brott. Bildens brottytor visar olika färger vilket borde tyda på att det varit på gång en längre tid. Antingen materialfel från början, eller nån form av misshandel. För att belasta det där så illa krävs att ytterbenen rör sig individuellt och troligen med en vridande rörelse och hyfsat moment. Du har aldrig varit på väg att tappa framhjulet? Alltså cyklat till framaxeln bara suttit fast på ena sidan och hjulet vridit sig lite så att all kraft hamnat i bryggan?

Visa ditt rambrott
Hasse#7 sa:
marr sa:
Jenny W sa:
Vet inte om gaffelbrott kvalar in i denna tråden? Blev ingen cykeltur på MTBn idag. Såg ut så här när jag lastade ut den ur bilen :(

Märkligt brott. Bildens brottytor visar olika färger vilket borde tyda på att det varit på gång en längre tid. Antingen materialfel från början, eller nån form av misshandel. För att belasta det där så illa krävs att ytterbenen rör sig individuellt och troligen med en vridande rörelse och hyfsat moment. Du har aldrig varit på väg att tappa framhjulet? Alltså cyklat till framaxeln bara suttit fast på ena sidan och hjulet vridit sig lite så att all kraft hamnat i bryggan?

Det är fler som sagt, bara att genom att titta på bilden, att gaffeln har varit sprucken länge. Nej, jag kan inte minnas ett sånt scenario som du beskriver Hasse. Klart att cykeln fått sina smällar, jag använder den ju. Cykde in i ett träd för ett par veckor sen och nyligen fick jag släppa ner cykeln i förväg ned för en brant backe där jag fegade ur. Borde den ju tåla, tycker jag. Jag är tacksam för att brottet inte kom vid fel tillfälle.

Visa ditt rambrott
Tillägg. Kanske att ett tvärstopp mot ett ben eller ett slag underifrån rakt upp i ett ben kan skapa detta. En jäkligt ful och djup repa kanske kan fungera som brottanvisning. Sen har jag inte fler idéer.

Visa ditt rambrott
Jenny W sa:
Hasse#7 sa:
marr sa:
Jenny W sa:

Det är fler som sagt, bara att genom att titta på bilden, att gaffeln har varit sprucken länge. Nej, jag kan inte minnas ett sånt scenario som du beskriver Hasse. Klart att cykeln fått sina smällar, jag använder den ju. Cykde in i ett träd för ett par veckor sen och nyligen fick jag släppa ner cykeln i förväg ned för en brant backe där jag fegade ur. Borde den ju tåla, tycker jag. Jag är tacksam för att brottet inte kom vid fel tillfälle.

Snett in i ett träd kan nog funka om det ger en kraftig vridning av gaffelbenen. Men det behövs nog rejält med kraft.

Visa ditt rambrott
Jenny W sa:
Hasse#7 sa:
marr sa:
Jenny W sa:

Köra in i träd och släppa ner cykeln? jösses, det första kan ju hända, men det andra?

Visa ditt rambrott
marr sa:
Jenny W sa:
Hasse#7 sa:
marr sa:
Jenny W sa:

Köra in i träd och släppa ner cykeln? jösses, det första kan ju hända, men det andra?

Släppa iväg cykeln när det är på väg att gå åt skogen är ju inget konstigt, se video

Visa ditt rambrott
Har du skickat bilden till fox? För att knäcka den där krävs oerhörda krafter å satt du på cykeln när det hände hade du nog garanterat känt av det.

Visa ditt rambrott
Ser ju som sagt ut att varit spräckt länge, är ju bara en fräsch brottyta längst upp i höger hörnet. Detta borde ju synts/känts kan jag tycka?

Det är inte så att däcket eller bromsslangen nött på insidan av gaffeln?

Visa ditt rambrott
De flesta XC-gafflar brukar ju kunna vrida sig lite p.g.a flex vid inbromsning, särskilt de med qr-axel. Så med lite otur och ett litet gjutfel i magnesiumet från fabrik så har nog det där sakta växt över tid. (Fast det tog nog ett litet skutt när du körde in i trädet ;) )

Men som sagt, kontakta fox, de hjälper dig nog gärna med en ny gaffel.

Visa ditt rambrott
Ja, 29" är det. Jag ser inga andra fel på gaffeln. Inget skav. Inte snett i övrigt. Gaffelrören är utan skador och raka Jag har krockat med träd men inte så jag slog i gaffeln utan det var framhjulet rakt in i ett träd och jag hann sänka farten så det blev ingen kraftig smäll, och nej, jag har inte suttit eller hoppat på gaffeln :D Jag ska skicka en bild till fox och se vad deras respons blir.
Tycker det är konstigt att jag inte noterat sprickan innan, om den nu varit där ett tag, när jag gått över den med trasan.

Visa ditt rambrott
Låg cykeln i bilen samtidigt som det var minusgrader i bilen? Skulle man kunna tänka sig att om det fanns en spricka innan och att sprickan var invändigt blöt att det lett till att den frostsprängts när den bara legat i bilen?

Visa ditt rambrott
Var det inte någon härifrån som körde en Boxxer utan bryggan rätt länge? Jag tror inte man riskerar att dö bara för att den går av under färd. Den ger väldigt lite av gaffelns stabilitet.

Visa ditt rambrott
emilh sa:
EST sa:
Tror med att det är oki kolla alla mc gafflar bara där är ju alla underben seperata :)

Alla mc-gafflar är även dubbelkronade.

Japp det har du ju så rätt i :) Tror du att de skulle ploppa ur kronan ?? De kanske den skulle kunna göra. Men jag tänker att det borde inte bli en katastrof om den gick av i skogen man borde kunna ta sig hem. Sen skulle jag inte fortsätta att köra innan man svetsat ihop den :)

Visa ditt rambrott
Jag menar inte att det skulle vara jättebra att fortsätta cykla på gaffeln, men jag tror inte det blir dödsvurpa även om bryggan går av i farten. Det känns också som att den delen kan utmattas ganska lätt med tanke på hur flexig en normal xcgaffel är.

Nu finns det ju enkelkronade gafflar utan brygga, men då har man normalt bättre axel för hjulet istället.

Visa ditt rambrott
Hasse#7 sa:
Låg cykeln i bilen samtidigt som det var minusgrader i bilen? Skulle man kunna tänka sig att om det fanns en spricka innan och att sprickan var invändigt blöt att det lett till att den frostsprängts när den bara legat i bilen?

Cykeln stod inne tills jag skulle köra.

Visa ditt rambrott
Har tagit lite fler bilder och ska kontakta FOX imorn.
E: Bilder.
IMG_3293.JPG

IMG_3294.JPG

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
jofahjalm sa:
Jag menar inte att det skulle vara jättebra att fortsätta cykla på gaffeln, men jag tror inte det blir dödsvurpa även om bryggan går av i farten. Det känns också som att den delen kan utmattas ganska lätt med tanke på hur flexig en normal xcgaffel är.

Nu finns det ju enkelkronade gafflar utan brygga, men då har man normalt bättre axel för hjulet istället.

Two words: fiber fix!

Visa ditt rambrott
bjornmelin90 sa:
Stumpy sa:
Ta loss hjulet och bänd lite.

Kunde inte se något när jag bände.

jofahjalm sa:
Jag tror den har en spricka.

Tror jag med, och den här har bara rehabrullat :/

Så nu har båda mina cyklar hamnat i den här tråden med att par sidors mellanrum.

Min ser ut ungefär på samma sätt (samma sida också), hade nog dock gissat att det bara är en spricka i lacken.

Visa ditt rambrott
grendel sa:
Min ser ut ungefär på samma sätt (samma sida också), hade nog dock gissat att det bara är en spricka i lacken.

Jag har skapat ett reklamationsärende till kona. Dels för sprickan och dels för en buckla i ramen som uppstått innan lack. Men butiken är lite tveksamma till att kona kommer ge mig en ny ram. Kona kanske vill se att sprickan blir större..
Kan återkoppla när jag fått svar

Visa ditt rambrott
jofahjalm sa:
Var det inte någon härifrån som körde en Boxxer utan bryggan rätt länge? Jag tror inte man riskerar att dö bara för att den går av under färd. Den ger väldigt lite av gaffelns stabilitet.

Nja det vill jag inte skriva under på, en brygga gör mycket för en gaffel, att folk sedan kör utan bryggor bevisar ingenting.
Flex finns i fler riktningar än en.
Sedan att du blandar ihop med UD gafflar gör inte saken bättre.
UD och icke UD har två helt olika konstruktioner med tanke på lagerstöd och så vidare.

Visa ditt rambrott
bjornmelin90 sa:
grendel sa:

Jag har skapat ett reklamationsärende till kona. Dels för sprickan och dels för en buckla i ramen som uppstått innan lack. Men butiken är lite tveksamma till att kona kommer ge mig en ny ram. Kona kanske vill se att sprickan blir större..
Kan återkoppla när jag fått svar

ok, bra att veta.

Visa ditt rambrott
Hittade foxservice.nu genom googling. Det var inte rätt ställe tydligen. De svarade att jag skulle höra av mig till butiken där jag köpte cykeln och jag har ju köpt den beggad... Kommer inte ihåg om jag fick något kvitto med... Har ju hunnit flytta en gång så jag tror att chansen är minimal att jag hittar ett eventuellt köpbevis. Ska rota lite i gömmorna här hemma. Orka.

Visa ditt rambrott
Jenny W sa:
Hittade foxservice.nu genom googling. Det var inte rätt ställe tydligen. De svarade att jag skulle höra av mig till butiken där jag köpte cykeln och jag har ju köpt den beggad... Kommer inte ihåg om jag fick något kvitto med... Har ju hunnit flytta en gång så jag tror att chansen är minimal att jag hittar ett eventuellt köpbevis. Ska rota lite i gömmorna här hemma. Orka.

Rent allmänt gäller inte heller några garantier för ägare 2.

Men som sagt. Fiber fix!

Visa ditt rambrott
Eftersom garanti är helt frivilligt till att börja med är det rätt olika vad den gäller.

Men bara köparen kan reklamera mot butiken. Eller det beror förstås på om det står namn på kvittot och så..

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Det hade så klart varit bra om jag hade kunnat få ny gaffel på garanti men jag tror nog att det är för mycket att hoppas på. Jag tänkte att FOX kanske hade varit intresserade av att kolla på brottet, i rent produktions- och utvecklingssyfte. Vad vet jag?... Kanske kunde de erbjuda mig en gaffel av liknande kvalisort till ett förmånligt pris, för besväret...

Eller så struntar jag i det hela och cyklar monark och lvg ist.

Visa ditt rambrott
Jenny W sa:
Det hade så klart varit bra om jag hade kunnat få ny gaffel på garanti men jag tror nog att det är för mycket att hoppas på. Jag tänkte att FOX kanske hade varit intresserade av att kolla på brottet, i rent produktions- och utvecklingssyfte. Vad vet jag?... Kanske kunde de erbjuda mig en gaffel av liknande kvalisort till ett förmånligt pris, för besväret...

En ny gaffel (eller reservdel http://www.mojostore.co.uk/fork-lower-legs-c102x2890855 ) är inte så dyrt. Ställt i relation till annat.

Visa ditt rambrott
Jenny W sa:

Lägg upp en bild på diverse sociala medier och tagga Fox så kanske du får lite mer respons, funkar inte det så kan du testa att starta en tråd på MTBR, det brukar ta fart :)

Visa ditt rambrott
Jenny W sa:

Köp en ny bättre ber gaffel på köp och sälj eller laga den befintliga med jag vet inte...
Riktigt starkt lim. Värt att prova iaf.

Att gråta ut öppet som inlägget ovan tipsar om är ju ett rätt tragiskt clickbaitbeteende, men det kanske lönar sig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp