Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jofahjalm sa:Mashimaro sa:Ingen crash replacement från YT. Den gäller bara i tre år.
Är det idiotiskt att ens överväga att svetsa den?
Jag hade skaffat en ny ram. Har du åkt mycket på den sedan 2010 får sen nog anses vara slut.
Konkret sa:Testa den? Bunnyhoppa fullgas på asfalten hemma. håller den så håller den. Sprickan kan ju varit där i flera månader?
K ristian sa:Jag har faktiskt funderat lite på att köpa ny cykel, så på det sättet är det ingen katastrof. Däremot hade jag inte bestämt mig för om det skulle bli i år eller nästa år. Nu blir ju valet lättare.
K ristian sa:Jag har faktiskt funderat lite på att köpa ny cykel, så på det sättet är det ingen katastrof. Däremot hade jag inte bestämt mig för om det skulle bli i år eller nästa år. Nu blir ju valet lättare.
AX3L sa:You need a manly solution for those manly problems.
Silvertejp?dnleriksson sa:Fiberfix?
JojjeM sa:Trist. Meta Super 4 kedjestag, endast 299 euro hos Commencal :(
https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/chain-stays-c102x2017726
Troligtvis enklare att hitta en annan ram.
/Johan
mcperand sa:Och nu var det min tur! På sista tiden har min Spark 35 känts lite sladdrig och jag tyckte att det drog åt ett dåligt vevlager så jag bytte. Då åt den upp en ganska ny kassett genom att kedjan hela tiden kom snett. Jag har letat och dragit åt skruvar till perfekt moment, känt och klämt överallt (tyckte jag) men inget har hjälpt. Så i söndags när jag var ute tittade jag av en slump ner och såg att nedre högra svingarmsfästet såg skumt ut, och mycket riktigt, gömt under fästet för den främre växelföraren (E-typsfäste) så går det en spricka runt hela infästningen, rakt genom hela kolfibern. Som tur var (eller otur, jag hade nog sett det tidigare annars) så trycker dragkraften från kedjan vid belastning ihop sprickan.
Scott har ju 5 års garanti på ramar, men självklart gick min garanti ut för en månad sedan! Nu är ramen i alla fall på utredning hos dem eftersom felet troligen funnits ett tag så de ev tar det som ett good-will-ärende. Jag håller tummarna.
Konkret sa:mcperand sa:Och nu var det min tur! På sista tiden har min Spark 35 känts lite sladdrig och jag tyckte att det drog åt ett dåligt vevlager så jag bytte. Då åt den upp en ganska ny kassett genom att kedjan hela tiden kom snett. Jag har letat och dragit åt skruvar till perfekt moment, känt och klämt överallt (tyckte jag) men inget har hjälpt. Så i söndags när jag var ute tittade jag av en slump ner och såg att nedre högra svingarmsfästet såg skumt ut, och mycket riktigt, gömt under fästet för den främre växelföraren (E-typsfäste) så går det en spricka runt hela infästningen, rakt genom hela kolfibern. Som tur var (eller otur, jag hade nog sett det tidigare annars) så trycker dragkraften från kedjan vid belastning ihop sprickan.
Scott har ju 5 års garanti på ramar, men självklart gick min garanti ut för en månad sedan! Nu är ramen i alla fall på utredning hos dem eftersom felet troligen funnits ett tag så de ev tar det som ett good-will-ärende. Jag håller tummarna.
Jag tror dom kommer att ersätta den. Har bara läst bra grejer om trek och rambrott här.
xdr sa:Konkret sa:mcperand sa:Och nu var det min tur! På sista tiden har min Spark 35 känts lite sladdrig och jag tyckte att det drog åt ett dåligt vevlager så jag bytte. Då åt den upp en ganska ny kassett genom att kedjan hela tiden kom snett. Jag har letat och dragit åt skruvar till perfekt moment, känt och klämt överallt (tyckte jag) men inget har hjälpt. Så i söndags när jag var ute tittade jag av en slump ner och såg att nedre högra svingarmsfästet såg skumt ut, och mycket riktigt, gömt under fästet för den främre växelföraren (E-typsfäste) så går det en spricka runt hela infästningen, rakt genom hela kolfibern. Som tur var (eller otur, jag hade nog sett det tidigare annars) så trycker dragkraften från kedjan vid belastning ihop sprickan.
Jag tror dom kommer att ersätta den. Har bara läst bra grejer om trek och rambrott här.
Tur det. Frågan är bara hur Scott hanterar det.
Bele sa:Den här tråden och Visa din misär är trådarna man inte vill behöva skriva i, men nu har jag lyckats kvala in i båda.
Här pratar vi inte sprickor utan riktiga brott...
LBS har kollat, men får inte tag i några delar. Känns djävligt surt, då cykeln är väl underhållen och varken har gått särskilt mycket eller hårt. Dessutom köpte jag fina beg hjul, varav bakhjulet inte har rullat en meter i min ägo.
Är svetsa något att överhuvudtaget fundera på? Någon som har tips var man kan köpa beg delar (om det nu är en bra idé)? Med tanke på cykelns skick i övrigt så har jag ingen lust att skrota den. Andra idéer hur jag går vidare? Lida loop känns plötsligt väldigt avlägset....
Bele sa:Den här tråden och Visa din misär är trådarna man inte vill behöva skriva i, men nu har jag lyckats kvala in i båda.
Här pratar vi inte sprickor utan riktiga brott...
LBS har kollat, men får inte tag i några delar. Känns djävligt surt, då cykeln är väl underhållen och varken har gått särskilt mycket eller hårt. Dessutom köpte jag fina beg hjul, varav bakhjulet inte har rullat en meter i min ägo.
Är svetsa något att överhuvudtaget fundera på? Någon som har tips var man kan köpa beg delar (om det nu är en bra idé)? Med tanke på cykelns skick i övrigt så har jag ingen lust att skrota den. Andra idéer hur jag går vidare? Lida loop känns plötsligt väldigt avlägset....
Det tog lite tid, men nu har jag blivit lovad min cykel med ny ram tillbaka i helgen (om den sista skruven kommer i posten idag). Eftersom garantin utan tvekan hade gått ut när jag "anmälde" skadan så kunde/ville Scott inte stå för hela kostnaden, men av goodwill så fick jag en helt ny orginalram för deras handlarpris, inklusive slitdelar och montering (min LBS insisterade på att få montera den nya ramen). Jag grämer mig lite över att jag inte undersökte ramen tidigare, men så är det ibland. Trist nog står monteringen och stampar en smula de sista dagarna eftersom det saknas en skruv, eller snarare så bytte Scott modell på skruven som fäster bakdämparen i ramen till en försänkt mellan min årgång på ram och den nyare som jag fått nu.Konkret sa:xdr sa:Konkret sa:mcperand sa:Och nu var det min tur! På sista tiden har min Spark 35 känts lite sladdrig och jag tyckte att det drog åt ett dåligt vevlager så jag bytte. Då åt den upp en ganska ny kassett genom att kedjan hela tiden kom snett. Jag har letat och dragit åt skruvar till perfekt moment, känt och klämt överallt (tyckte jag) men inget har hjälpt. Så i söndags när jag var ute tittade jag av en slump ner och såg att nedre högra svingarmsfästet såg skumt ut, och mycket riktigt, gömt under fästet för den främre växelföraren (E-typsfäste) så går det en spricka runt hela infästningen, rakt genom hela kolfibern. Som tur var (eller otur, jag hade nog sett det tidigare annars) så trycker dragkraften från kedjan vid belastning ihop sprickan.
Tur det. Frågan är bara hur Scott hanterar det.
Äsch. Jag får skylla på dåligt med sömn under natten.
Tror inte scott kommer att bråka heller iofs!
Dr.Spoke sa:Bara för nyfickens skull...
0range, vad hade du för slaglängd på gaffel, och material i styrrör?
art001 sa:Ska kontakta Nukeproof angående brott på drivsidans kedjestag, mitt i en svets. Inga direkta krascher, slagit i vevaramarna några gånger och lite chain-suck. Några veckor tillgodo på 2 års ram-garanti, något speciellt jag bör framhålla?
Med vänlig hälsning Thomas