Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Lustigt nog tänkte även jag på konsekvenserna av ett haveri efter svetsning:) Ok. Jag får nog acceptera att den är slut. Då börjar förhandlingen med sambon om budget för nya cykeln/ramen.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Hittade detta idag när jag skulle tvätta Spicyn. Antar sprickan är i ramen och inte bara i färgen? Och i så fall, vågar man fortsätta cykla eller är det bara att kassera direkt? Jag cyklar Hellas-stök men inga hopp och drops.

IMG_0576.JPG

IMG_0577.JPG

IMG_0579.JPG

Visa ditt rambrott
Ja det där ser ju absolut inte ut att vara i bara färgen tyvärr:(. Känns den nåt flexig i vevpartiet. Lär väl gå på garanti om du har nån sån kvar. Är ju ett "ofarligt" ställe iaf, leder ju inte till nån otäck krasch om det blir värre.

Visa ditt rambrott
Jag har faktiskt funderat lite på att köpa ny cykel, så på det sättet är det ingen katastrof. Däremot hade jag inte bestämt mig för om det skulle bli i år eller nästa år. Nu blir ju valet lättare.

Visa ditt rambrott
K ristian sa:
Jag har faktiskt funderat lite på att köpa ny cykel, så på det sättet är det ingen katastrof. Däremot hade jag inte bestämt mig för om det skulle bli i år eller nästa år. Nu blir ju valet lättare.

Man skulle kunna parkera den vid lokala järnvägsstationen så kanske man kan få lite spons från ett försäkringsbolag på en ny cykel. Fast det här får man inte skriva. Alltså har jag inte gjort det. Bara resonerat rent hypotetiskt.

Visa ditt rambrott
Du behöver ju inte beställa ny hoj i panik iaf, det där kan du säkert köra på ett tag till och skulle ramen haverera så är det ju som sagt på ett säkert ställe.

Visa ditt rambrott
Konstigt ställe att spricka på. Det ser ju i alla fall ut som om sprickan går mot ett tjockare ställe, så det borde inte vara så mycket rörelse där.
Jag hade gjort som s och lagt lite fiber (glas eller kol) runt.

Visa ditt rambrott
Om du nu ska fortsätta att köra på cykeln trots sprickan så lär det inte hjälpa att kladda på med mer material om du inte först hindrar sprickan att vandra vidare. Ta ett litet borr och sätt i änden på sprickan och borra igenom, sedan kan du kladda på med andra saker.

Visa ditt rambrott
Skruva ur vevlagret så ser du direkt om det är ramen eller färgen som spruckit.

Jag kunde tyvärr inte ursäkta en ny ram efteråt så gör det på egen risk...

/T

Visa ditt rambrott
Ja det är aluminium. Pressfit BB30 tror jag. Jag får se om jag lämnar in den till någon för att se om det går att svetsa. Oavsett så vågar jag inte hoja mer stök med den.
Eller så plockar jag isär den och säljer lösa delar. Åtminstone gaffeln, dämparen och sadelstolpen och hjulen borde gå att sälja.

Visa ditt rambrott
Jahaja, vid rengöringen efter dagens PI lopp i Uppsala så hade min Scale en rejäl spricka i fogen mellan överrör & sadelrör. Inte vad jag hade på min önskelista just nu!?

Bilagor

• IMAG1563-01.jpeg
    IMAG1563-01.jpeg
    185.6 KB · Besök: 101
Visa ditt rambrott
Den här tråden och Visa din misär är trådarna man inte vill behöva skriva i, men nu har jag lyckats kvala in i båda.

Här pratar vi inte sprickor utan riktiga brott...

LBS har kollat, men får inte tag i några delar. Känns djävligt surt, då cykeln är väl underhållen och varken har gått särskilt mycket eller hårt. Dessutom köpte jag fina beg hjul, varav bakhjulet inte har rullat en meter i min ägo.

Är svetsa något att överhuvudtaget fundera på? Någon som har tips var man kan köpa beg delar (om det nu är en bra idé)? Med tanke på cykelns skick i övrigt så har jag ingen lust att skrota den. Andra idéer hur jag går vidare? Lida loop känns plötsligt väldigt avlägset....

DSC_0126.JPG

DSC_0118.JPG

Visa ditt rambrott
Det är tydligen en svag punkt på den här modellen. Polarens sving gick av på samma ställe. Kort därefter fick han ett rambrott. Båda hanterades som garantiärende. Den gällde dock bara två år. Sens moral - cykla som fan med din MTB så länge ramgarantin gäller. Tyvärr funkar det inte för mig som cykelpendlar fem dar i veckan.

Galghumor - flack geometri är ju trendigt :-)

Visa ditt rambrott
Och nu var det min tur! På sista tiden har min Spark 35 känts lite sladdrig och jag tyckte att det drog åt ett dåligt vevlager så jag bytte. Då åt den upp en ganska ny kassett genom att kedjan hela tiden kom snett. Jag har letat och dragit åt skruvar till perfekt moment, känt och klämt överallt (tyckte jag) men inget har hjälpt. Så i söndags när jag var ute tittade jag av en slump ner och såg att nedre högra svingarmsfästet såg skumt ut, och mycket riktigt, gömt under fästet för den främre växelföraren (E-typsfäste) så går det en spricka runt hela infästningen, rakt genom hela kolfibern. Som tur var (eller otur, jag hade nog sett det tidigare annars) så trycker dragkraften från kedjan vid belastning ihop sprickan.

Scott har ju 5 års garanti på ramar, men självklart gick min garanti ut för en månad sedan! Nu är ramen i alla fall på utredning hos dem eftersom felet troligen funnits ett tag så de ev tar det som ett good-will-ärende. Jag håller tummarna.

Visa ditt rambrott
mcperand sa:
Och nu var det min tur! På sista tiden har min Spark 35 känts lite sladdrig och jag tyckte att det drog åt ett dåligt vevlager så jag bytte. Då åt den upp en ganska ny kassett genom att kedjan hela tiden kom snett. Jag har letat och dragit åt skruvar till perfekt moment, känt och klämt överallt (tyckte jag) men inget har hjälpt. Så i söndags när jag var ute tittade jag av en slump ner och såg att nedre högra svingarmsfästet såg skumt ut, och mycket riktigt, gömt under fästet för den främre växelföraren (E-typsfäste) så går det en spricka runt hela infästningen, rakt genom hela kolfibern. Som tur var (eller otur, jag hade nog sett det tidigare annars) så trycker dragkraften från kedjan vid belastning ihop sprickan.

Scott har ju 5 års garanti på ramar, men självklart gick min garanti ut för en månad sedan! Nu är ramen i alla fall på utredning hos dem eftersom felet troligen funnits ett tag så de ev tar det som ett good-will-ärende. Jag håller tummarna.

Jag tror dom kommer att ersätta den. Har bara läst bra grejer om trek och rambrott här.

Visa ditt rambrott
Konkret sa:
mcperand sa:

Jag tror dom kommer att ersätta den. Har bara läst bra grejer om trek och rambrott här.

Tur det. Frågan är bara hur Scott hanterar det.

Visa ditt rambrott
xdr sa:
Konkret sa:
mcperand sa:

Äsch. Jag får skylla på dåligt med sömn under natten.
Tror inte scott kommer att bråka heller iofs!

Visa ditt rambrott
Har du provat att kontata commencal direkt? Dem är bra att ha och göra med och väldigt hjälpsamma.

Bele sa:
Den här tråden och Visa din misär är trådarna man inte vill behöva skriva i, men nu har jag lyckats kvala in i båda.

LBS har kollat, men får inte tag i några delar. Känns djävligt surt, då cykeln är väl underhållen och varken har gått särskilt mycket eller hårt. Dessutom köpte jag fina beg hjul, varav bakhjulet inte har rullat en meter i min ägo.

Är svetsa något att överhuvudtaget fundera på? Någon som har tips var man kan köpa beg delar (om det nu är en bra idé)? Med tanke på cykelns skick i övrigt så har jag ingen lust att skrota den. Andra idéer hur jag går vidare? Lida loop känns plötsligt väldigt avlägset....

Visa ditt rambrott
Bele sa:

Svetsa Alu ram går jättebra om man förstärker brottet utanpå med extra aluminium, har provat att bara svetsa (fick hjälp att svetsa av ett proffs) då höll det bara ett kort tag, men när jag förstärkte ramen med 1,5mm plåt så har det hållit sedan 2013. Viktigt att inte slipa ner svetsen utan behålla den som den är.

Visa ditt rambrott
Konkret sa:
xdr sa:
Konkret sa:
mcperand sa:

Äsch. Jag får skylla på dåligt med sömn under natten.
Tror inte scott kommer att bråka heller iofs!
Det tog lite tid, men nu har jag blivit lovad min cykel med ny ram tillbaka i helgen (om den sista skruven kommer i posten idag). Eftersom garantin utan tvekan hade gått ut när jag "anmälde" skadan så kunde/ville Scott inte stå för hela kostnaden, men av goodwill så fick jag en helt ny orginalram för deras handlarpris, inklusive slitdelar och montering (min LBS insisterade på att få montera den nya ramen). Jag grämer mig lite över att jag inte undersökte ramen tidigare, men så är det ibland. Trist nog står monteringen och stampar en smula de sista dagarna eftersom det saknas en skruv, eller snarare så bytte Scott modell på skruven som fäster bakdämparen i ramen till en försänkt mellan min årgång på ram och den nyare som jag fått nu.

På det hela är jag mycket nöjd med hur Scott och min LBS skött detta, även om jag har missat en del skön cykeltid. Men det är ju varken Scott eller min LSB som orsakat mitt rambrott så ingen skugga ska falla över dem.

Visa ditt rambrott
Ska kontakta Nukeproof angående brott på drivsidans kedjestag, mitt i en svets. Inga direkta krascher, slagit i vevaramarna några gånger och lite chain-suck. Några veckor tillgodo på 2 års ram-garanti, något speciellt jag bör framhålla?

Med vänlig hälsning Thomas

DSCN2406.JPG

Visa ditt rambrott
art001 sa:
Ska kontakta Nukeproof angående brott på drivsidans kedjestag, mitt i en svets. Inga direkta krascher, slagit i vevaramarna några gånger och lite chain-suck. Några veckor tillgodo på 2 års ram-garanti, något speciellt jag bör framhålla?

Med vänlig hälsning Thomas

Av ren nyfikenhet så måste jag fråga vad det är för ram?

Har själv kört Nukeproof sedan 2013 utan problem.

Tillbaka
Topp