Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Visa ditt rambrott
mikipedia_ sa:
marr sa:
johnny165 sa:
fredrik168 sa:
Wreckit sa:
Brast med ett ljudligt knäpp i en klättring.
Åtgärdat av LBS på fyra dagar :)

2 ST evolink har gått för mig och vid första så gick kedjestaget och dämparen också!!

Bild, eller så har det inte hänt:)

Evolink? Pole?

Nä Trek. Deras link/rocker kallas så.

Blir lätt missvisande :p

Visa ditt rambrott
johnny165 sa:
fredrik168 sa:
Wreckit sa:
Brast med ett ljudligt knäpp i en klättring.
Åtgärdat av LBS på fyra dagar :)

2 ST evolink har gått för mig och vid första så gick kedjestaget och dämparen också!!

Bild, eller så har det inte hänt:)
IMG_20170405_203135_286.jpg

Visa ditt rambrott
Skeppshult stc gav med sig efter 7 år och mycket cykelvagnsdragning. Trodde mer om skeppshult men begriper mig inte på cyklar.

Bilagor

• Brott.JPG
    Brott.JPG
    145.3 KB · Besök: 135
Visa ditt rambrott
Skeppshult är skräp är jag rädd (har tre st men det blir inga fler) Tunga, tröga och dåligt stål. Har knäckt en ram utan att dra vagn eller liknande. Lite trist. När kompisar frågar om cykelköp är mitt första råd "inte svenskt".

Man kan fundera över varför tex Skeppshult inte existerar utanför Sveriges gränser, den enkla förklaringen tror jag är att det inte går att sälja skräp dyrt när man inte kan spela på "svenskt" och få full effekt av otroligt snygga broschyrer och lojala handlare. Gissar också att marginalerna för handlarna i Se är bra på tex Skeppshult.

Visa ditt rambrott
johan44 sa:
Skeppshult är skräp är jag rädd (har tre st men det blir inga fler) Tunga, tröga och dåligt stål. Har knäckt en ram utan att dra vagn eller liknande. Lite trist. När kompisar frågar om cykelköp är mitt första råd "inte svenskt".

Man kan fundera över varför tex Skeppshult inte existerar utanför Sveriges gränser, den enkla förklaringen tror jag är att det inte går att sälja skräp dyrt när man inte kan spela på "svenskt" och få full effekt av otroligt snygga broschyrer och lojala handlare. Gissar också att marginalerna för handlarna i Se är bra på tex Skeppshult.

Det finns väl rätt många märken ( i andra genrer) som inte heller finns utanför sveriges gränser. Samt att det finns en hel del cykelmärken i andra länder som är lokala. Att de går av då och då är nog inte anledningen till att de inte säljs utomlands.

Visa ditt rambrott
Skeppshult är väl ett märke som likt crescent lever på sitt historiska rykte. Att dagens cyklar har väldigt lite med de cyklar man producerade för 20+ år sedan har ännu inte blivit uppenbart för många.

Visa ditt rambrott
Hakana sa:
Skeppshult stc gav med sig efter 7 år och mycket cykelvagnsdragning. Trodde mer om skeppshult men begriper mig inte på cyklar.
Funderar på om inte någon slags överbelastning av sidostödet med dess infästning kan vara en liten (eller stor) orsak till rambrottet.

Visa ditt rambrott
H. sa:
Skeppshult är väl ett märke som likt crescent lever på sitt historiska rykte. Att dagens cyklar har väldigt lite med de cyklar man producerade för 20+ år sedan har ännu inte blivit uppenbart för många.

I Skeppshults fall är väl usp:en att det är samma cyklar som man producerade för 20 eller 40 år sen.

Visa ditt rambrott
Nja, jag har haft många gammelcyklar av olika fabrikat, klassiska rundramar osv, och om de är gamla så har de ofta helt ok "ping" i ramen. Inte som dagens skeppshult. Tjockväggiga stumma rör i ramen som inte gör någon glad.

Visa ditt rambrott
Frekvent användning av cykelvagn är också misstänkt. Den var monterad vid navet till bakhjulet som verkar vara standard. Numera får vagnen sitta på en gammal Kronan och ge bra träning vid shopping, vill inte förstöra den nya Merida Speedern eller MTB. Jag vet inte hur belastningen med 30kg i vagn påverkar själva cykeln, uppenbarligen fixade inte en "svensk" kvalitetscykel detta i alla fall.

Skulle gärna snacka ned Skeppshult, men det kunde kanske skett på en annan cykel också. I vilket fall kommer jag att undvika "svenska" onödigt dyra cyklar i fortsättningen, som säljer på gamla meriter.

Visa ditt rambrott
Återkommer när jag har målat :)
Just nu är det N-1 lutar åt N+1, undrar om det är värt att hitta en ram till delarna eller bara hitta något nytt, allt är i fint skick, blir veckans fundering.

Visa ditt rambrott
kievY sa:
Är det en Anthem? Hur gick det till?

Den har levt ett hårt liv då jag kör ganska hårt och aktivt, den har haft en spricka sedan tidigare som jag hade lagat för ett par år sedan, sprickan upptäcktes efter ca 1,1 år vilket var ca 1 månad efter att garantin gått ut, så jag blev erbjuden att köpa en "ny ram" till dyrt pris men dom kunde bara erbjuda small och detta är XL, så det blev till att laga. men denna gång är det beyond repair.

Visa ditt rambrott
Vad tror ni om det här?

Bilagor

• IMG_20171214_204508.jpg
    IMG_20171214_204508.jpg
    105.3 KB · Besök: 122
  • IMG_20171214_205423.jpg
    IMG_20171214_205423.jpg
    163.7 KB · Besök: 126
  • IMG_20171214_205942.jpg
    IMG_20171214_205942.jpg
    137.4 KB · Besök: 121
Visa ditt rambrott
Vit ram med stora klumpiga svetsar. En On One Codeine 29 va? Svårt att se om det är en spricka på bilden, men nedersta bilden ser ju misstänkt ut. Är det sprickor i lacken? Det kan ju vara en ful svets bara, med tanke på hur fula alla svetsar är på den hojen. Jag har en själv.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Somnsagt väldigt svårt att se? Jag hade satt en tejbit parallellt med staget och markerat sprickans start/stopp, sen hade jag tänkt p jofa och huckat skiten ur cykeln?

Visa ditt rambrott
Det stämmer. Codeine 29. Kedjestag. Bilderna är inte de bästa men vad jag kunde få till med mobilen. Jag får kontakta On-One för ett utlåtande. Oroväckande är att det verkar vara fler som råkat ut för sprickor i kedjestagen och att designen därför uppdaterats.

På tal om Jofa köpte jag hans gamla 456a i somras, inhuckad och klar. Den borde i alla fall överleva mig...

Visa ditt rambrott
Stånkan sa:
Det stämmer. Codeine 29. Kedjestag. Bilderna är inte de bästa men vad jag kunde få till med mobilen. Jag får kontakta On-One för ett utlåtande. Oroväckande är att det verkar vara fler som råkat ut för sprickor i kedjestagen och att designen därför uppdaterats.

På tal om Jofa köpte jag hans gamla 456a i somras, inhuckad och klar. Den borde i alla fall överleva mig...

Ja mina stag på min codeine ser annorlunda ut. Har inte några hål sådär.

Visa ditt rambrott
Min tur då. Fatty från 2013, så jag har inte så stora förhoppningar på nån garanti.

Instick på stolpen ett par cm över min, men jag är ju något av en tjockis, så det kan säkert ha inverkat också.

Bilagor

• 20180214_161650.jpg
    20180214_161650.jpg
    139.1 KB · Besök: 113
Visa ditt rambrott
Pepperazzi sa:
Min tur då. Fatty från 2013, så jag har inte så stora förhoppningar på nån garanti.

Instick på stolpen ett par cm över min, men jag är ju något av en tjockis, så det kan säkert ha inverkat också.

Meen då... Så det blev...
Hoppas det löser sig ?

Visa ditt rambrott
Det är en Ti-Arow ram. Hoppas att jag hittar någon som kan svetsa i hop den.Jag har svårt att förstå att den sprack, det var under den dagliga pendlarturen. Vad jag vet så har jag inte kört på något.

Tillbaka
Topp