Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Mmm, trodde Canyon skärpt till sig nu när dom gjorde ny ram & hela köret på sin Spectral, lagom kul att sitta här med en CF 8 av 2018 års modell & vänta på rambrottet (troligast kedjestaget), kommer säkert såfort garantin gått ut

Visa ditt rambrott
Psp sa:
rekrevs sa:
AddeN sa:
Jag tycker det låter som skitsnack. Varför skulle tullverket lägga sig i ett garantiärende av en ram?

+1 Jag har fått nya ramdelar och en komplett ram av Transition som skickades från USA och det var inga problem med tullen.
Se där, Roses International Sales Manager har sökt mig för en stund sedan hen kommer väl förklara! Själv avvaktar jag till måndag så jag hinner fylla på mitt engelska glosförråd med adekvata termer för en diskussion.
Uppdatering; efter ett telefonsamtal med nämnda Sales Manager i går fick jag idag ett förslag till en uppgörelse som faktiskt visar en del flexibilitet från Rose´s sida och som lämnar mig helt skadeslös. Jag går inte närmare in på uppgörelsens innehåll men jag kan säga att jag kommer fortsätta att handla av Rose. Det jag kan ha synpunkter på är att det skulle ta nästan en månad att komma fram till detta. Tack för alla synpunkter och tips, det stärkte mig i förhandlingen!

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Psp sa:
Psp sa:
rekrevs sa:
AddeN sa:
Jag tycker det låter som skitsnack. Varför skulle tullverket lägga sig i ett garantiärende av en ram?

+1 Jag har fått nya ramdelar och en komplett ram av Transition som skickades från USA och det var inga problem med tullen.
Se där, Roses International Sales Manager har sökt mig för en stund sedan hen kommer väl förklara! Själv avvaktar jag till måndag så jag hinner fylla på mitt engelska glosförråd med adekvata termer för en diskussion.
Uppdatering; efter ett telefonsamtal med nämnda Sales Manager i går fick jag idag ett förslag till en uppgörelse som faktiskt visar en del flexibilitet från Rose´s sida och som lämnar mig helt skadeslös. Jag går inte närmare in på uppgörelsens innehåll men jag kan säga att jag kommer fortsätta att handla av Rose. Det jag kan ha synpunkter på är att det skulle ta nästan en månad att komma fram till detta. Tack för alla synpunkter och tips, det stärkte mig i förhandlingen!
Bra för dig jag skiter fullständigt i Rose köpte en annan ram .Tack var deras ovillighet att inte ta i mot bara ramen och kedjestaget.

Visa ditt rambrott
Visa ditt rambrott
ceel sa:
NickPick sa:
Enduro Fredrik sa:
JesperA sa:
Mmm, trodde Canyon skärpt till sig nu när dom gjorde ny ram & hela köret på sin Spectral, lagom kul att sitta här med en CF 8 av 2018 års modell & vänta på rambrottet (troligast kedjestaget), kommer säkert såfort garantin gått ut

Om 6 år då menar du? ?

#fanboy ;)

Alltså, de har 6 år garanti, oavsett hur stor fanboy man är... :)

Stolt #fanboy ska du veta!! :D

Visa ditt rambrott
ceel sa:
NickPick sa:
Enduro Fredrik sa:
JesperA sa:

Om 6 år då menar du? ?

#fanboy ;)

Absolut, men vem sjutton köper en cykel där det bara är en tidsfråga (verkar det som?)...? Skulle det vara bilindustrin så hade dom fått göra en recall. Billigare att byta ut löpande antar jag.

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
ceel sa:
NickPick sa:
Enduro Fredrik sa:
JesperA sa:

Om 6 år då menar du? ?

#fanboy ;)

Absolut, men vem sjutton köper en cykel där det bara är en tidsfråga (verkar det som?)...? Skulle det vara bilindustrin så hade dom fått göra en recall. Billigare att byta ut löpande antar jag.
Ramar dör. Men visst verkar vissa göra det snabbare än andra. Canyon och Transition t ex. Men även t ex Yeti spricker om man cyklar tillräckligt på dem.

Visa ditt rambrott
Spectral AL 2018.....

Bilagor

• 20180705_092725.jpg
    20180705_092725.jpg
    190.6 KB · Besök: 181
Visa ditt rambrott
Japp den nya, modellen fick hem brev häromdagen där det stod att man skulle kolla ramen. Nya cyklarna är förhoppningsvis bättre.

Bilagor

• received_10160548739630297.jpeg
    received_10160548739630297.jpeg
    229.7 KB · Besök: 178
Visa ditt rambrott
Rattnalle sa:
NickPick sa:
ceel sa:
NickPick sa:
Enduro Fredrik sa:
JesperA sa:

Om 6 år då menar du? ?

#fanboy ;)

Ramar dör. Men visst verkar vissa göra det snabbare än andra. Canyon och Transition t ex. Men även t ex Yeti spricker om man cyklar tillräckligt på dem.

På tal om döda Transitionramar...
chainstay.jpg

Visa ditt rambrott
Fy vad tråkigt.
Det är en väldigt märklig konstruktion. En lång svetsfog där belastningen är som högst.. Kan tycka att dom borde haft en cnc:ad del i infästningen mot huvudtriangeln istället för att såga upp, böja till och svetsa ihop kedjestagen sådär.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Another one bites the dust

Man skulle vilja se Transitions heat map över reklamationer.
Då kommer det lysa väldigt rött över ett litet område i Göteborg...

Visa ditt rambrott
Jag hörde nån säga att "jag inte riktigt litar på kolfiber".

Har det gjorts nån sammanställning av de 55 sidorna i denna tråd, antalet ramar som pajat och hur fördelningen ser ut mellan Alu, Stål och Kolfiber?

Visa ditt rambrott
Skogsskoj sa:
Japp den nya, modellen fick hem brev häromdagen där det stod att man skulle kolla ramen. Nya cyklarna är förhoppningsvis bättre.

Det där är seriöst agerande av Canyon!
Man har väl förhoppningsvis lärt sig något av tidigare problem.
Sitter själv med en Spectral från 2016 som hittills håller ihop. Fast min fru huckar knappt en trottoarkant....

Visa ditt rambrott
Misstänker sprickinitiering på en spectral-baktriangel från 2016. Samma ställe som de flesta verkar spricka på så det är nog bara en tidsfråga innan den är helt utmattad. Hur lång tid har det tagit för er som fått ny baktriangel på garanti? Har ni skickat ner hela cykeln och fått tillbaka cykeln med ny baktriangel? Naturligt att skiten pajjar när man cyklar som mest, men segt som fan.

Bilagor

• IMG_20180705_105405.jpg
    IMG_20180705_105405.jpg
    184.8 KB · Besök: 145
Visa ditt rambrott
ceel sa:
Crossmax sa:
Canyon Spectral - vilken jäkla fail. Hur kan man misslyckas så fatalt?

Hehe, jag känner mig lite som en fail för att jag inte lyckats köra sönder min. :)

Cykeln har gått 45 mil och jag trodde helt klart att jag kört för mesigt för att det redan skulle hända. Men ramen och framförallt baktriangeln är jävligt klent dimensionerad om man jämför med de flesta ramar i samma kategori cyklar. Man undrar ju vad konstruktören tänkte..

Visa ditt rambrott
Canyon har nog lite anorexitendenser. Kan det vara att det mäts så jefla mycket i tyskland. Väger den 100 gram mer än en annan cykel så rankas den ner i tyska tester, så de ser till att vara lättare, och då går det över gränsen?
Det är ju samma komponenter på en cykel i samma prisklass, tysk mot tysk, enda stället att få en fördel då är ju vikten på ramen.

Eller?

Visa ditt rambrott
Rattnalle sa:
JonasH72 sa:
Jag hörde nån säga att "jag inte riktigt litar på kolfiber".

Har det gjorts nån sammanställning av de 55 sidorna i denna tråd, antalet ramar som pajat och hur fördelningen ser ut mellan Alu, Stål och Kolfiber?
Alu dominerar totalt.

Hur ser fördelningen ut med cyklade mil på kolfiber- aluminium- och stålramar?

Gissar på att aluminium är mest brukat, följt av kolfiber sedan stål.

Visa ditt rambrott
stenmark sa:

Nästan så att man tror att det kan vara relaterat till körstil, hmm...

Du borde ansöka om att få vara testpilot för deras prototyper Sverker :)

Visa ditt rambrott
Eric sa:
Misstänker sprickinitiering på en spectral-baktriangel från 2016. Samma ställe som de flesta verkar spricka på så det är nog bara en tidsfråga innan den är helt utmattad. Hur lång tid har det tagit för er som fått ny baktriangel på garanti? Har ni skickat ner hela cykeln och fått tillbaka cykeln med ny baktriangel? Naturligt att skiten pajjar när man cyklar som mest, men segt som fan.

Ganska länge tyvärr, runt 8v vill jag minnas. Även det runt semester förra året. En del var ledtider för att Canyon skulle byta ut ramen (flytta över alla komponenter) på sin verkstad i Bålsta, som var ganska fullbelagd. Något annat än att byta ut hela ramen var inte aktuellt för mig, inte heller att jag fick göra det själv. Iaf inte med bibehållen garanti.

Visa ditt rambrott
theBrand sa:
stenmark sa:

Nästan så att man tror att det kan vara relaterat till körstil, hmm...

Du borde ansöka om att få vara testpilot för deras prototyper Sverker :)
Man kan ju tycka att cyklar i den kategori Patrol och Spectral tillhör ska tåla en viss körstil.. Att stenmarks Scout går av med samma körstil är kanske inte så konstigt ;-)

Visa ditt rambrott
Makten sa:
AX3L sa:
Gissa märket. Lillebror till den modellen ni tror dock. "It'll buff off".

Helvete vad tunt gods i röret på undre bilden! :-O Inte konstigt att det inte håller.

Snarare tvärtom. Konstigt att ett kedjestag som ser så mycket olika belastningar håller såpass bra ändå. Att det gick av på den sidan var såklart för att svetsen på den andra sidan spruckit.

Visa ditt rambrott
Skogsskoj sa:
Der verkar som att din cykel har ett helt annat fel än det som Canyom beskriver i brevet: "Det kan leda till en liten spricka..."

Dina sprickor är ju flera och stora ;)

Visa ditt rambrott
Eric sa:

I förlängningen kommer jag vilja köpa en ny ram, även om jag får en ny av Canyon. Det kommer ju bara vara en tidsfråga innan den också spricker.
Så, vad ska jag köpa? Prio ett är av uppenbara skäl att ramen ska tåla en del. Jag kör väl mest Hellas eller motsvarande och även en del i fjällen. Vore skönt om jag kan använda min 150 mm pike och att ramen jag kommer köpa har liknande geo som spectralen. 130-150 mm slaglängd bak antar jag är lagom. Kom gärna med förslag!

Tillbaka
Topp