Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Visa ditt rambrott
Men hur kassa är dem egentligen?
Det verkar ju helt galet. Givet historiken hade man ju förväntat sig att senaste modellen testata in absurdum men icke, Spräcktral lever upp till sitt rykte.

Visa ditt rambrott
glitch sa:
Men hur kassa är dem egentligen?
Det verkar ju helt galet. Givet historiken hade man ju förväntat sig att senaste modellen testata in absurdum men icke, Spräcktral lever upp till sitt rykte.

Inte blev den nya snygg heller. :)
Hoppas nya luxen och nerven håller ihop bättre.

Håller helt med. Går väl bra om man snålar och bara ersätter de som pajar, men ska det bli en total recall så kommer det att kosta dollars.

Skulle vara kul om det blev så i bilbranschen "vi ersätter om bilen går av".

Visa ditt rambrott
Luthman Photography sa:
Det borde ju löna sig att göra dem lite kralligare framöver. En sån recall lär ju kosta en slant. Fast den gällde kanske bara i staterna? Om det nu går att göra så?

Helt sjukt att de inte lärt sig ännu. Med alla spruckna från de tidigare generationerna tycker man ju att det borde vara självklart att biffa upp kedjestagen när de nu tog fram en ny hoj.

Visa ditt rambrott
H. sa:
Luthman Photography sa:
Det borde ju löna sig att göra dem lite kralligare framöver. En sån recall lär ju kosta en slant. Fast den gällde kanske bara i staterna? Om det nu går att göra så?

Helt sjukt att de inte lärt sig ännu. Med alla spruckna från de tidigare generationerna tycker man ju att det borde vara självklart att biffa upp kedjestagen när de nu tog fram en ny hoj.
De har ju tagit fram flera nya hojar utan att göra något åt det på vägen. Varför skulle det vara annorlunda den här gången?

Visa ditt rambrott
H. sa:
Luthman Photography sa:
Eftersom de "alltid" varit lite klena så börjar väl folk klaga om de helt plötsligt börjar hålla och bil okay att sätta i en trainer...

Visa ditt rambrott
H. sa:
Luthman Photography sa:

Det har ju snackats om att de försöker hålla ner vikten för att det är en viktig parameter i düskland.

Visa ditt rambrott
Luthman Photography sa:
H. sa:
Luthman Photography sa:

Det har ju snackats om att de försöker hålla ner vikten för att det är en viktig parameter i düskland.

Och även här. Det är väl därför man köper en fultysk?

Visa ditt rambrott
Jag blandar alltid ihop det, är det här "Visa din canyon" eller "Visa ditt rambrott"?

Eller är det samma tråd?

(Kan admin hjälpa till lite och mergea trådarna kanske?)

Visa ditt rambrott
Fast det finns många lätta ramar som håller idag så vikten kan inte vara enda skälet.
Dessutom är den väl uppklassad mot förra generationen i deras stökometer?

Det sjuka är att det är så otyskt. Hade inte förvånat mig om det hade vart en fransååås eller spanjor eller italiano som ska ha fjädervikt men en redig Herr Dr. Diplomingenjör borde väl ha koll på hållfastheten. 20 registrerade fall på 800 ramar är ändå 2.5%.

Visa ditt rambrott
Svårt att missa skadeglädjen från många, det gäller ju att försvara sitt 'premium'-köp. ;)
Sen är det ju tur man kan dra alla modeller över samma kam och säga att Canyon suger för att vissa modeller har havererande baktrianglar...
Men visst tycker man att Canyon borde har lärt sig något från tidigare.

Visa ditt rambrott
42Hz sa:
Svårt att missa skadeglädjen från många, det gäller ju att försvara sitt 'premium'-köp. ;)
Sen är det ju tur man kan dra alla modeller över samma kam och säga att Canyon suger för att vissa modeller har havererande baktrianglar...

+1

Har ägt 4st olika Canyonmodeller och än så länge utan problem. Enda ramen som jag behövt byta på garanti var från apdyra BMC. Hur som helst så hade dom väl problem med felaktig svetsprocess på den allra första omgången Spectral 2018 men att det nu ska vara åtgärdat. Är det någon här som har en Spectral AL som är köpt under senvåren/sommaren som gått sönder?

Visa ditt rambrott
Började sammanställa lite, har endast räknat med ramar där det finns bild och märke på ramen, samt där det inte handlar om en skada som kommer från annat än användande, dvs. inga "jag blev påkörd eller jag cyklade in i en lyktstolpe".
Självklart lite svårt att avgöra om någon har dödshuckat sönder en ram som absolut inte är ändamålsmässig men där är jag rätt snäll i bedömningen.

Efter 4 sidor har vi 39 ramar, 12,8% eller 5 stycker är i kolfiber, resten alu och en stålis.
Får se om jag orkar fortsätta längre sen. Tråden går ju så långt bak i tiden att kolfiber fortfarande var rätt ovanligt så naturligtvis är det övervägande alu. Lite roligt att se vilka märken som var dåtidens "Canyon", premiummärken som Turner är ju grymt överrepresenterade till exempel. Även Transition började reda då sitt goda rykte om sprickmöjligheter.

Visa ditt rambrott
42Hz sa:

Haha, jag tror nog faktiskt att Canyon har ungefär samma failure rate som den genomsnittliga tillverkaren. Men det faktum att de kränger ohyggligt många cyklar i kombination med att man inte har en LBS att gå till när det väl händer något är nog vad som gör de något överrepresenterade i den här tråden.

Men det är ju såklart roligt att göra sig lite lustig som det heter :)

Visa ditt rambrott
theBrand sa:
Haha, jag tror nog faktiskt att Canyon har ungefär samma failure rate som den genomsnittliga tillverkaren. Men det faktum att de kränger ohyggligt många cyklar i kombination med att man inte har en LBS att gå till när det väl händer något är nog vad som gör de något överrepresenterade i den här tråden.

Jag tror nog faktiskt att Canyon har högre failure rate än den genomsnittliga tillverkaren.
Med det faktum att de kränger färre cyklar än många av sina konkurrenter men i kombination med att man inte har en LBS att gå till när det väl händer något är nog vad som gör de något överrepresenterade i den här tråden.

Snabb googling ger att Canyon säljer strax över 100k cyklar om året och t ex Trek 1500k.

Men vi båda bara tror och det är inte värt nåt egentligen.

Visa ditt rambrott
Från 11 juni:
jekyll sa:
Gissa märke och modell....
Fan oxå, jag som hade fått för mig att årsmodell 2016 skulle hålla.

Det tog lite drygt 5 månader för att få få Spräcktalen hel igen.
I förrgår kom UPS med min cykel i retur där delarna var utbytta till en hel ram.
Jaja, slutet gott.....
Tur jag har en cykel till.

Visa ditt rambrott
Raggamuffin sa:
theBrand sa:

Jag tror nog faktiskt att Canyon har högre failure rate än den genomsnittliga tillverkaren.
Med det faktum att de kränger färre cyklar än många av sina konkurrenter men i kombination med att man inte har en LBS att gå till när det väl händer något är nog vad som gör de något överrepresenterade i den här tråden.

Snabb googling ger att Canyon säljer strax över 100k cyklar om året och t ex Trek 1500k.

Hur många säljer scott i det här landet? Sist jag var åskådare vid en cykeltävling så blev jag nåt djävulskt förvånad över hur många som cyklade på scott. 80%?

Visa ditt rambrott
jekyll sa:
Från 11 juni:
jekyll sa:
Gissa märke och modell....
Fan oxå, jag som hade fått för mig att årsmodell 2016 skulle hålla.

Det tog lite drygt 5 månader för att få få Spräcktalen hel igen.
I förrgår kom UPS med min cykel i retur där delarna var utbytta till en hel ram.
Jaja, slutet gott.....
Tur jag har en cykel till.

Åh där dog alla tankar om en Canyon, igen!

Visa ditt rambrott
Leffe sa:
Raggamuffin sa:
theBrand sa:

Hur många säljer scott i det här landet? Sist jag var åskådare vid en cykeltävling så blev jag nåt djävulskt förvånad över hur många som cyklade på scott. 80%?

Scotts närvaro i Cykelsverige är ju rätt stark. Ffa om man ser till racing, både deras hardtails och heldämpade har ju varit väldigt populära. Samt att de säljs på många ställen, finns i alla prisklasser och verkar bra (jag har itne kört deras kortslagiga varianter). De är ju däremot ovanligare om man tittar på endurotävlingar.

Visa ditt rambrott
Mitt bidrag, Merida Reacto DA, efter jag blivit påkörd vid rondell. Blev påkörd från höger sida när jag korsade vid cykelöverfart.

2018-04-2307.12.34.jpg
2018-04-2307.12.39.jpg

Visa ditt rambrott
AdrianN sa:
Mitt bidrag, Merida Reacto DA, efter jag blivit påkörd vid rondell. Blev påkörd från höger sida när jag korsade vid cykelöverfart.

Va? Tål inte en merida att bli påkörd av en bil, för dåligt....

Hoppas det gick bra med dig och att du får en ny hoj på bilistens försäkring.

Visa ditt rambrott
Jo, jag är hyffsad återställd nu (olyckan inträffade i april i år). Jag har fått loss pengar från försäkringsbolaget men fick köpa en temporär cykel att köra med under säsongen. Blir nog en annan cykel till nästa år. :)

Visa ditt rambrott
Stumpy sa:
AdrianN sa:
Hoppas allt gick bra med dig.
Var det en cykelöverfart eller cykelpassage? (Cykelöverfarter är tämligen ovanliga.)
Bilen körde på mig på väg ut från en rondell så det var tydligt att bilen hade väjningsplikt.

Visa ditt rambrott
mrbojangles sa:
Detta är förhoppningsvis INTE ett rambrott men vad tror den samlade expertisen? Det flexar inget extra där sprickorna är, när jag trycker ihop ramen.

ser väldigt lurt ut att de är ett fall av "vadå momentdragen sadelstolpsklämma? ja drar för kung o fosterland så de sitter" skadad ram

Visa ditt rambrott
Det ser ju å andra sidan ut som att det finns gott om sadelrör. Om sprickan vidgar sig kan du ju kapa röret några mm under det kritiska området.

Tillbaka
Topp