Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Cannondale Scalpel Si carbon 4 (2017)

Skickade in bilden till Cykelcity Stockholm. Fick info efter 1v att reklamationer var godkänd och att jag skulle cykla tills det gick sönder.

Efter ytterligare 3v hade ramen kommit till butiken, vi bokade en tid och de flyttade alla delar.
Fick den nya 2019-ramen med en trevligare färgsättning, men fortfarande grön såklart :)

Total väntetid från anmälan till ny cykel, lite drygt 5veckor. Världsklass om ni frågar mig.
/Kenneth

Bilagor

• IMG_20180811_115820.jpg
    IMG_20180811_115820.jpg
    208.4 KB · Besök: 206
Visa ditt rambrott
Kema sa:
Cannondale Scalpel Si carbon 4 (2017)

Skickade in bilden till Cykelcity Stockholm. Fick info efter 1v att reklamationer var godkänd och att jag skulle cykla tills det gick sönder.

Efter ytterligare 3v hade ramen kommit till butiken, vi bokade en tid och de flyttade alla delar.
Fick den nya 2019-ramen med en trevligare färgsättning, men fortfarande grön såklart :)

Total väntetid från anmälan till ny cykel, lite drygt 5veckor. Världsklass om ni frågar mig.
/Kenneth

Framförallt helt fantastiskt att man säger "fortsätt cykla" när det är på ett ställe där ett totalhaveri blir ganska lätt att upptäcka i tid och inte ger nån större risk för personskada (vid styrhuvudet vore dock lite oansvarigt). Annars brukar de ju kalla in cykeln oavsett så man står utan under tiden. Kudos till CC!

Visa ditt rambrott
Ok. Ja rost kan vi av (solklara) anledningar utesluta.
Att jag dragit åt för hårt är inte så troligt heller om inte min momentnyckel visar helt fel. :) Jag har alltid använt momentnyckel men cykeln har haft tidigare ägare och jag kan ju inte svara för honom. Dock har jag haft cykeln i 1.5år och inte sett sprickan förrän nu.

Det är ju ganska mycket av ramen som måste kapas om jag ska komma nedanför den nedersta sprickan. Jag tror inte sadelstolpen kommer räcka till om jag ska kapa så mycket.

Färgsläppet i toppen är jag inte orolig för däremot småsprickorna i nedre delen av urfasningen.

Visa ditt rambrott
Vore det aluminium så skulle slutet vara nära. Sprickan hade bara blivit större.

Nu när det är kolfiber å på ett ställe med viss rörelse så kan det lika gärna vara endast lacksläpp, skulle jag tro. Syns ju ovanför att lacken inte sitter nå vidare.

Skrapa bort lös färg å kolla, som glitch tipsar om, verkar vara en bra idé!

frid!

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Gammal bild från augusti. 20000 höjdmeter på fem dagar var lite mycket för min cykel. Det tog två månader innan Radon lyckades skicka ett nytt kedjestag till mig, men i gengäld hade de glömt att montera av ramen från staget så nu har jag en helt ny baktriangel och en reservram i en storlek mindre.

DSC_0819.JPG

Visa ditt rambrott
mrbojangles sa:
Troligen rör det sig ganska mycket där och så råkar lacken vara sprödare än ramen och spricker först.

Kolla också att sadelstolpen sitter relativt tight i ramen innan du dragit åt, dvs passform stolpe/sadelrör. Om det glappar mellan ram och stolpe så överförs nästan all kraft längst upp där klämman sitter istället för att fördelas längs hela insticket. Har för mig att nån i denna tråden fick godkänd reklamation av den anledningen.

Visa ditt rambrott
Troligtvis dåliga nyheter. :( Efter att ha slipat bort lacken där sprickorna var så tycker iaf jag att det ser ut som det är en liten spricka även i kolfibern.
Jag tog även en liten film där jag trycker på utsidan av ramen, om en kollar riktigt noga tycker jag att det ger med sig lite på insidan.
Så vem ska man anlita? Finns lite olika förslag på "forat" men hittar bara gamla trådar.
Videon: https://www.dropbox.com/s/x9m41i4grq8bh6w/video-1544468985.mp4?dl=0

48088535_2268291630081915_2018123609616154624_n.jpg

Visa ditt rambrott
Raggamuffin sa:
Tråkig julklapp, vad är det för någon?

Det var en Haibike Q.AM 7.10. Min första mtb som jag köpte begagnad för ett drygt år sen. Som alltid med ett första köp var den inte helt rätt då jag ganska snart insåg att enduro är den cyklingen jag gillar mest. Den har fått utstå ganska mycket aggressiv cykling som den inte är byggd för i min ägo. Glad att den höll så länge som den gjorde.

Beställde en ny cykel på black friday så står inte utan cykel när våren kommer iaf.

Visa ditt rambrott
Dags för mitt första inlägg i tråden. White Fat3Lite. Hoppas XXL kan lösa detta...

Bilagor

• IMG_20181227_140053.jpg
    IMG_20181227_140053.jpg
    209.5 KB · Besök: 182
Visa ditt rambrott
Ok! Har en 4 lite ram liggande. Tänkte utifall inte xxl inte kunde ordna nån. Men det är tyvärr en small.
Hoppas det ordnar sig för dig!

frid!

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Är det inte lite weird att en fatbike spricker?
Borde vara mkt mindre belastning på en sådan tänker jag jämfört med andra helstela eller hardtails.
Har du kört hårt med den eller?

Visa ditt rambrott
Klavikel sa:
Borde vara mkt mindre belastning på en sådan tänker jag jämfört med andra helstela eller hardtails.

Vet ej vad en fatbike borde tåla. Kör samma rundor som med Enduro-hojen i Änggårdsbergen. Dock inte lika fort. Men det är rätt köttigt helt klart... :)

Visa ditt rambrott
Klavikel sa:

Har knäckt en fatbike i höger kedjestag och 2 polare gjort samma, dock 3 olika fabrikat, blir ju ganska mkt påfrestning IOM det extrema greppet på en fatbike så kedjestaget verkar vara den svaga länken, även trampat av ett par kedjor på fettot

Visa ditt rambrott
Klavikel sa:

Gissar på slarv i svetsningen pga hur hela svetsfogen verkar ha rört sig. Aluminium bildar en oxidhinna som måste avlägsnas ordentligt för att svetsen ska fästa. Kan ju vara annat också, som smuts eller olja på eletroderna eller underlaget osv osv.

Visa ditt rambrott
27AAF970-8732-48E7-99BE-A5F74B804B7F.jpeg
Icke ram. Men ny fälg på nya cykeln som fick sig en kyss igår när ytterdörren till huset gick igen. Det känns med fingret bara som en flaga av mattsvarta färgen åkt av. Är detta något att lägga oro och vikt vid?

Visa ditt rambrott
Stumpy sa:
Tryck på den och känn om den är mjukare där än på andra ställen. Om den inte är det, så skulle jag inte bry mig.

Nej, den är lika stenhård där som runtomkring. Tog tunn olja på trasa och gnuggade för att rengöra, och voilà, ny syns ”skadan” knappt. Cykeln får väl betraktas som ”invigd”.

Bilagor

• BECBE258-FDDD-4411-B273-9FAE070A3C74.jpeg
    BECBE258-FDDD-4411-B273-9FAE070A3C74.jpeg
    96.9 KB · Besök: 171
Visa ditt rambrott
Inte min som tur är. Under dagens träning med klubben hörde jag något som lät ungefär som en skaplig gren knäcktes, mötte sedan en gående cyklist.
171FFA05-B6E5-416D-9BA8-30C4B8DFE1F1.jpeg

Jag försökte säga att det berodde på dork discen men fick inget gehör.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Då var det dags igen, lagom till säsongen. Postade mitt förra sving brott här för ganska exakt ett år sedan. Fick en helt ny ram då, och nu har även den gett sig. Kanske dags för något kralligare?!

Bilagor

• IMG_20190429_100458.jpg
    IMG_20190429_100458.jpg
    244.3 KB · Besök: 188
Visa ditt rambrott
filename=3D79B3DC-3083-4808-97AB-1D3158588985.jpeg

Vad förväntar du dig? Förutom allt som är fel på den bilden, hur lyckas du spräcka sadelröret på det stället? Slår du i arslet i sadeln varje gång du landar eller vad är det frågan om?

Visa ditt rambrott
PeTeR sNaBb sa:
Vad snackar du om "allt som är fel på bilden"? Det är allt en bit kvar till sadeln med droppen i lägsta läget, tycker nog att hojen borde tåla detta...

Men det är en dålig konstruktion, alla kraft kommer på sittröret (jag har samma konstruktion, men är för feg för att hoppa). Mycket bättre är att dämparn stöds på underröret. Är cykeln i rätt kategori för hopphöjden?

Visa ditt rambrott
Vad det gäller konstruktionen låter jag vara osakt, sen om det är rätt typ av cykel... Det är ju inget 3m dropp eller jättehopp. Hoppas bara på snabb hantering av ärendet så man kan komma ut i skogen igen ?

Tillbaka
Topp