Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Så antingen...
1. Dålig cykel...
Eller....
2. Fel cykel för ändamålet.

Oklart vilket ? skönt att garantin är enkel iaf, men med tanke på hur många i Sverige som är influerade av Rattnalle att cykla Bird så bör det ju nästan utgå provision ?

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
Så antingen...
1. Dålig cykel...
Eller....
2. Fel cykel för ändamålet.

Oklart vilket ? skönt att garantin är enkel iaf, men med tanke på hur många i Sverige som är influerade av Rattnalle att cykla Bird så bör det ju nästan utgå provision ?
Hehe.

Eller 3. Smidig som en katt.

Utmattningsbrott känns svårt att gardera sig mot. Jag ligger ändå i lä jämfört med det vanliga cykelsällskapet.

Visa ditt rambrott
Är det ingen som har nån gammal 26" eller nåt man kan köpa å bygga ram till. Jag skulle behöva fixa nåt åt dottern men hon vill ha fs eftersom det var det jag byggde åt henne sist. Men nu har lillebror snott hennes hoj!

En klassiker här! På Jofa❤

Bilagor

• 12039774_10153679320246934_3687416689009778744_n.jpg
    12039774_10153679320246934_3687416689009778744_n.jpg
    118.9 KB · Besök: 373
Visa ditt rambrott
tmalm sa:

Ja det finns lite men jag fixade tex en Trek remedy 27,5 för 8 papp åt polaren så en 26" borde vara rätt billig speciellt om de är trasiga. Å om inte annat så lär man ju få serva dämpare bromsar mm om de stått ett tag. Bästa vore annars att bara köpa en komplett hoj med trasig ram å bygga ny ram men då vill man inte lägga massa tid på jättegammal standarder. Lite moment 22 jag vet men det behöver inte vara klart innan våren så ingen panik precis?
Men en nerve skulle lätt kunna funka!

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
EST sa:
Är det ingen som har nån gammal 26" eller nåt man kan köpa å bygga ram till. Jag skulle behöva fixa nåt åt dottern men hon vill ha fs eftersom det var det jag byggde åt henne sist. Men nu har lillebror snott hennes hoj!

En klassiker här! På Jofa❤

Jag har nog mer eller mindre resterna av en komplett Scale 50 anno mitten 00-tal minus ram och vevparti som du kan få gratis mot upphämtning i Strängnäs.
Inte de roligaste komponenterna (80mm RS Tora fjädergaffel, 3x9 deore dual controlreglage, XT bakväxel osv) men som sagt gratis.

Visa ditt rambrott
20190928_073730.jpg
En till rambrott på en kona, ramen är från 1999 , Den har levt ett gott liv som semestercykel på grand Canaria innan hon abrupt avslutade sina dagar i Norrlands inland. Knappt fyllda 20!

Tja, jag ser detta som ett omen för att gå över till 29...
Och att jag bygger ihop en medium åt dottern, har någon en 26 ram liggandes?
Fs/ht

Om någon undrar så kändes det som att jag cyklade i lera eller lite luft en stund innan smällen.

Visa ditt rambrott
Pekkaa sa:
Valhalla_ sa:
Han har ju redan lagat med pinne men jag tycker inte riktigt det ser helt rätt ut.

Det är därför jag är 190' å kör 26"...

Jag fick ok av frun att köpa nytt till våren, hoppas hon inte läser tråden!

Då kan du ju scouta redan nu. Är man lång och reslig ser det ganska roligt ut med 26hjul så 29 blir nog bra. Kanske går att tillaga den också.

Visa ditt rambrott
Pekkaa sa:
En till rambrott på en kona, ramen är från 1999 , Den har levt ett gott liv som semestercykel på grand Canaria innan hon abrupt avslutade sina dagar i Norrlands inland. Knappt fyllda 20!

Tja, jag ser detta som ett omen för att gå över till 29...
Och att jag bygger ihop en medium åt dottern, har någon en 26 ram liggandes?
Fs/ht

Om någon undrar så kändes det som att jag cyklade i lera eller lite luft en stund innan smällen.

Vart bor du? Har en 26” ht i medium liggandes.

Visa ditt rambrott
Pedalen fastnade i ett nedtaget stängsel det tog tvärstopp och det blev en OTB.
Skall försöka hitta en ny gaffel till bettan, dom gamla damtrallorna rullar fint, synd om man måste skrota den.

Visa ditt rambrott
SkogsMTB sa:

Jag har en Världsmästarcykel som troligtvis kommer bli skrot. Om gaffeln är av rätt storlek så kan du få den mot ett par finöl eller motsvarande i annan gångbar valuta.

Finns i Örebro och jag utgår ifrån att vi är överens om att det inte är värt att kosta på det någon frakt.

Visa ditt rambrott
Sitter här o söker upp tråden å ser att jag inte svarat dig, ursäkta. Ehhm men här är bild på "nya" svingen efter fyra månader.

Bilagor

• IMG_0220.jpg
    IMG_0220.jpg
    38.7 KB · Besök: 295
Visa ditt rambrott
Jag trodde Kona Process var oförstörbar. Bra gjort att knäcka två på ett år!

Jag börjar bli tveksam om Nukeproof och Nicolai håller... kanske nån gammal Nicolai. Annars är det väl läge för en Brooklyn Machine Works?

Visa ditt rambrott
Nu ska vi inte va sådär. De har pajjat på exakt samma ställe, förvisso snöpligt nu med enbart 4 månaders åkning så Ja det kan vara något rekord. Men ramen har plågats rätt hårt med bara 13,4 cm slag så jag tror att mera slaglängd som 150-160 kommer att lösa mycket för mig hoppas vi. Men de e kul att cykla iallfall.

Visa ditt rambrott
Nej, vi behöver inte vara det ?
Till din nästa cykel, satsa gärna på nåt stabilt som inte kostar en förmögenhet att ersätta eller på nåt med bra garanti.

Visa ditt rambrott
Ja tror det för även om Nicolaien är en wow-hoj så uppskattar jag mera idén att surfa runt på en strykbräda än något som är fint o dyrt.

Fast konan har fått käka verkligen så det är inte ett så dåligt betyg. Fast nu dock med bara 4 månaders åkning på en ny sving så kändes det inte bra.
Vi har behövt ställa dämparna sjukt hårt (90-95% max-tryck tror jag) för annars hade jag nog bottnat sönder dämparna. Det kändes som den mest vettig lösning att ramkitet fick ta den extra stryken som annars dämparna hade tagit upp.

Istället för att göra två reklamationer av dämparna behövs nu bara en reklamation för "bara" en del har pajjat. MEN jag ser i nuläget åt en annan frame med som sagt mera slag.

Visa ditt rambrott
Konan 134 har en ganska linjärt omväxling på länkaget vilket gör att det behövs mindre kraft för att bottna den än en likvärdig och mer progressiv ram.
Megan och metan är båda mer progressiva.

Tillbaka
Topp