Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------
> 0range, vad hade du för slaglängd på gaffel,
> och material i styrrör?

Pike U-turn med 130-140mm slaglängd
Material? tror det är 853 i hela fronttriangeln.

Visa ditt rambrott
Orange, klart du ska ha ny ram! Jag blev väldigt sugen på en likadan efter att nästan ha dött på min enda riktiga Happy-ride i våras då jag blängde lite på din fina hoj. Klurade på en soul (eller soda?, skulle aldrig ha råd...) men blev nu åtta snäpp mindre sugen. Kanske går att använda som ny-rams-argument? Om inte annat för att det hela pajar mina AM-illusioner(men räddar min ekonomi).

Visa ditt rambrott
SpanCox skrev:
> Ove-Rall:
>
> Vad är motivet på den röda bilden och vad är
> det grymt rostiga till höger i bild? ;)
>
> //T

Det är svingen på en demo 9 som är isärplockad, du skymtar bakdäcket o sprickorna går vid smutsen.

Det rostiga är inte en cykel utan nått svingen ligger på ;=)

Visa ditt rambrott
Dämparinfästningen på min Cannondale Super V 1000:(
IMG_6675.JPG ht=725

Visa ditt rambrott
Sadelstolpsröret på min Orbea Alma gav upp efter 1½ säsong... Fick ny ram på studs,bra med garantier!! Å ja,jag hade tillräckligt nedstick på sadelstolpen......

Bilagor

• DSC00256.JPG
    DSC00256.JPG
    44.2 KB · Besök: 229
Visa ditt rambrott
hakan skrev:
> Semesterstängt hos Häggs, har skickat iväg ett
> mail till Sivert med lite bilder. Hoppas
> naturligtvis att det löser sig snabbt o smidigt.
> För nöta "underbyggd" HT o vandrigskängor
> undertiden.
>
> /Håkan

Min erfarenhet av Häggs och RM reklamationer är inte god alls.
För några år sedan så fick Häggs hela vintern på sig att fixa en ny ram till mig på garantin, men utan resultat.
Ringde kanske någon gång i månaden och hörde hur det gick men samma svar varje gång att han fick inte tag i dem på RM (euro agenturen i tyskland hänvisade till Canadan bla bla bla).

Lackade ur på Häggs och ordnade ny "crash replacement" ram själv istället som privat person,inte som auktoriserad återförsäljare med ett enda telefonsamtal och ett par bilder via mailen på sprickan.

Talade om detta för Häggs efteråt så hoppas han lärde sig något och engagerar sig och tar sitt hela ansvar och åtagande som återförsäljare. Att hävda att karln inte får kontakt med RM på 6 månader som autoriserad återförsäljare är mycket märkligt och klent.

Hoppas dock att det ordnar sig bättre för dig Håkan.

/Andreas

Visa ditt rambrott
JLarsson skrev:
> Är den där ny Magnus?

Näää, det är från v1, är inne på min tredje framtriangel nu... ;)

5-Spot v3:
P1010287.JPG ht=544

Visa ditt rambrott
Min Avanti Competitor gav med sig efter 2,5 år. Fick full ersättning för den och cyklar nu på en Scott Scale.

Bilagor

• Avanti1.JPG
    Avanti1.JPG
    45.7 KB · Besök: 227
Visa ditt rambrott
JLarsson: Såg inte så bra ut, hoppade du för hårt på pedalerna så hela vevlagerhuset släppte i svetsen eller? Fått en ny?

Visa ditt rambrott
Är det så att vissa dämparkonstruktioner är mer känsliga än andra? T ex ser det ju ut att kunna bli ganska stora moment på sadelröret på en Giant NRS jämfört med en 5 spot? Eller är det att jämföra äpplen och päron?

Visa ditt rambrott
Har inte lyckats knäcka en ram än...
Men väl spräckt ett baknav!
IMG_4026005.jpg ht=483

Just riding along...

Edit:rättstavning

Senast redigerad av en moderator:
Visa ditt rambrott
sorry blir inget
ja har canondeal
livstidgaranti....om man köper i sverige hihi
ses i mitt nästa liv :DD

Visa ditt rambrott
Skogling skrev:
> >
> Får en ny ram på fredag...
>
> -Skogling

Jag vill också ha en ny ram på garantin, men min ramusling vill ju inte ens gå sönder.

Visa ditt rambrott
42Hz skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
> Äh, det syns ju att den är photoshoppad!

Äh, det där skulle ju jag skriva!

Visa ditt rambrott
Marin Mount Vision 2005

Plötsligt lite svajigt...heder åt Billy på Cykelnetto som skickade en ny sving på en vecka!

Bilagor

• MV6.jpg
    MV6.jpg
    78 KB · Besök: 215
  • MV2.jpg
    MV2.jpg
    74.6 KB · Besök: 225
Visa ditt rambrott
captain8track skrev:
> kolfiber verkar lurigt...

Ja verkligen. Helt klart överrepresenterat i den här tråden. Nä, tacka vet jag alu. Det håller.
=D

Visa ditt rambrott
Oscar skrev:
> sorry blir inget
> ja har canondeal
> livstidgaranti....om man köper i sverige hihi
> ses i mitt nästa liv :DD

Är ju en sprucken Cannondale i denna tråden. Även om de har fin livstidsgaranti så är ju inte det något som gör att ramen håller i evighet för de. Sett iaf ett par Optimoramar som gått sönder iaf.

Visa ditt rambrott
Vad det gäller Turner och spruckna ramar så kommer de få lida en lång tid framöver för de problem he haft/har med sina ramar. Ungefär som Formula som hade problem med sina bromsar som läckte (tror jag det var)för en himla massa år sedan. Har tagit x antal år att få tillbaka förtroendet bland kunderna. Detta är något som alla tillverkare är ruggit medvetna om. Då det diskuteras livligt på forum om div delar så kan råd och tips ha en stor verkan på tillverkarnas försäljning.

Visa ditt rambrott
Jilster, det tror inte jag. Vilket förtroende är förbrukat?

Den enda anledningen till att jag kanske inte skulle köpa en ny Turner är priset.

Visa ditt rambrott
lundatok skrev:
> Jilster, det tror inte jag. Vilket förtroende är
> förbrukat?

Klart som tusan att förtroendet hos dig och andra Turner ägare inte är förbrukat. Men Turner tjänar inga mer pengar på er förens ni köper en ny ram. Däremot så när det postas trådar om spruckna Turner ramar så drar sig potentiella kunder för att köpa Turner. Jag håller sanneligen med Stalle om att ett sånt stort företag med "high end" prylar borde verkligen ha bättre koll på sina släpp. Det spelar ingen roll hur bra efter rambrotts service de har. Åh Turners är så bra när de går sönder så får man en ny....Vad är det för kvalité? Men visst köper man en ram för 17-20 lök så kanske man moraliskt för sig själv måste försvara det man köpt?!

> Den enda anledningen till att jag kanske inte
> skulle köpa en ny Turner är priset.

Ett annat exempel är formula som släppte läckande bromsar för en massa år sedan. De levde ju under ryktet "pissbromsar" i flera år efter i folkmun. Ryktet har verkigen en större inverkan än du verkar tro. Inte heller detta rättvist mot Formula.

Yttlerligare ett exempel på det jag säger är de handfulla pedalforce hojjarna som dök upp på happys K&S tätt efter Bigmollos problem med sin ram. Säkert inte heller det riktigt rättvist men det har helt klart en påverkan av rykten.

Upplever att tillverkare och producenter har så jävla brådis ut men nya modeller varje år att de överlåter testerna av produkerna på oss kunder. Detta tycker jag är riktigt fel. Det gäller inte bara cykelprylar. Pressen på att det ska finnas något nytt flaschigt nåsta år gör att vi får skit produkter som inte är ordentligt testade.

Bu för det!

Visa ditt rambrott
rikard skrev:
> Vilka märken har inte haft ramar som spruckit
> eller varit defekta?

Måste tänka på pocenten rikard!

Visa ditt rambrott
mytomspunnen skrev:
>
> Måste tänka på pocenten rikard!

det ger bara observational bias. =)

Visa ditt rambrott
rikard skrev:
> det ger bara observational bias. =)

Ha ha ha!
Fast det är ju förstås den man är intresserad av. Inte så vanligt att ocyklade ramar går av... ;-)

Visa ditt rambrott
JLarsson skrev:
> Jag förstår fortfarande inte vad du far efter.

Det verkar som att Turner är den enskilt sämsta ramtillverkaren forever and ever eftersom man hade problem med en storlek '04. Eller har jag fattat det fel?

Visa ditt rambrott
Crescent Draupner 2002, storlek Large. Använd ett år:

030531BSTCykeln.jpg

Ersättningsramen ett år senare:

040630ramspricka.jpg

Ersättaren till Crescenten tre år senare, Turner 5-Spot. Storlek Large har ett känt tillverksningsfel på 2004 års modell:

070915%201021%20IMG_1676%20Rambrott.jpg

070915%201021%20IMG_1679.jpg

Tillbaka
Topp