Visa era fulkineser i carbon

Rudan skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är Mosson?

har kört med den gaffeln på min fulcross sedan förra hösten, och den är väl som en stel gaffel är mest jämt, typ stel :)

Rudan skrev:
> Hur är Mosson?

Hyfsat billig. Också köpt på ebay. :) Känns konstigt att ha en alugaffel på en kolfiberhoj. Brukar vara tvärtom.

Har nu bytt sadel till en som bättre matchar styrlindan.
Sadel.JPG ht=486

Behövdes lite ull i bilden. Vi är precis hemkomna från en 24-timmars.
Garn.JPG ht=420

Senast redigerad av en moderator:
Om jag skulle köpa en sådan här ramset med gaffel, behöver jag bara köpa till en grupp (Sram rival är ju överkomligt), styrstam, styre och ett par hjul och sedan är det bara att ut och cykla? Är detta något som jag klarar av som aldrig mekat en cykel förut?

Oj, vilka fina byggen.

Jag blir väldigt inspirerad att skaffa något själv.

Jag har kollat lite översiktligt hos tullverket, tänkte att köper man en ram och klarar sig undan tull så är det bonus annars får man bita i det sura äpplet. Men det verkar som tullsatsen på cykelgrejor från kina är 48,5%. Tull och sedan moms 25% äter upp hela finessen med att köpa billigt från Kina. Då är det knappast så billigt att det är kul längre.

Jag som är lite fegis vågar inte riktigt slå till. Tänkte bara höra om era erfarenheter, ni som köpt hem ram från Kina, har de fastnat i tullen? Gäller tullsatsen fastlandskina men inte Hong Kong, eller är det något annat jag inte känner till angående tullhanteringen? Tullsatsen verkar avse försändelser värda mer än 1'500 kr (inkl frakt). Är det något nytt fenomen tro?

Många frågor, har någon några svar?

/Peter

Peda skrev:
> Oj, vilka fina byggen.
>
> Jag blir väldigt inspirerad att skaffa något
> själv.
>
> Jag har kollat lite översiktligt hos tullverket,
> tänkte att köper man en ram och klarar sig undan
> tull så är det bonus annars får man bita i det
> sura äpplet. Men det verkar som tullsatsen på
> cykelgrejor från kina är 48,5%. Tull och sedan
> moms 25% äter upp hela finessen med att köpa
> billigt från Kina. Då är det knappast så
> billigt att det är kul längre.
>
> Jag som är lite fegis vågar inte riktigt slå
> till. Tänkte bara höra om era erfarenheter, ni
> som köpt hem ram från Kina, har de fastnat i
> tullen? Gäller tullsatsen fastlandskina men inte
> Hong Kong, eller är det något annat jag inte
> känner till angående tullhanteringen? Tullsatsen
> verkar avse försändelser värda mer än 1'500 kr
> (inkl frakt). Är det något nytt fenomen tro?
>
> Många frågor, har någon några svar?
>
> /Peter

Jag köpte hem ram, styre, styrstam och sadelstolpe (allt till mtb) från Hongkong (tror det var bicycle999 elle någe sånt) och det gick på smärtfria 3500 inkl frakt och en tvåhundring till tullen. Jag åkte inte på nån moms eller dyl.

Dedär saftiga 48% som är från Kina tror jag gäller större mängder vilket ska förhindra att folk privatimporterar och säljer vidare med profit om jag inte minns helt fel. Tror det har behandlats i nån tråd tidigare. Alltså inget man borde åka på vid import av enstaka artiklar, men jag kan ha fel här.

Hoppas det svarade på lite av frågorna.

/Peter

Senast redigerad av en moderator:
Nope... ingen tull eller moms för mig heller!
Har beställt rampaket, fälgar och 3-4vändor med flaskhållare, styrstam etc och det har bara varit att hämta ut, men jag kanske har haft tur?

Jag har ej vägt cykeln men det ska göras en dag och då återkommer jag Muddox. Sitter och räknar lite på vad den kostade och landar på en ca 16000kr det blir fort pengar av det!

Bang skrev:
> Såg här blev min som jag knepade ihop.
>
>
>
>
> Ingen tull heller.

Jäkligt nice, vad slutade vikten på?
Jag är som sagt också sugen på att bygga en men det blir väl tidigast nästa vinter skulle jag tro, får cykla på min scott cross en sommar till.

Hinkas skrev:
> Om jag skulle köpa en sådan här ramset med
> gaffel, behöver jag bara köpa till en grupp
> (Sram rival är ju överkomligt), styrstam, styre
> och ett par hjul och sedan är det bara att ut och
> cykla? Är detta något som jag klarar av som
> aldrig mekat en cykel förut?

Klart du kan.

Håller du dig till mtb-komponenter till en mtb-ram eller racer-komponenter till en racer-ram så kommer grejerna passa. Det är bara vi som ska bygga weirdocrosscyklar som måste tänka till.

Vore ju riktigt kul att bygga en egen :)
Jag får ge mig på det nästa vinter, bygger nog både en tempohoj och en lvg. Får väl komma ihåg denna tråd och lägga upp bilder här då ;)

Bang, 7 någonting är ju bra. Att köpa en färdig cykel med samma spec lär väl kosta det dubbla att köpa i butik?

jag använde deras egna program. skrev ner text jag ville ha å valde typsnitt. sedan "lägg i varukorg" Sedan blev jag några hundralappar fattigare...

Hemligheten är att vissa bokstäver eller täcken i vissa typsnitt ersätts med symboler eller i mitt fall fyrkanter. Bara att välja typsnitt å hoppas att att det finns snygga symboler i just det typsnittet du väljer.

Lite relevant info.

Har vägt cykeln nu och när man tog bort den mesta snön gled den precis in under 12kg. 11,99 för att vara exakt. Den mesta vikten är nog schwalbe dubbisarna.

Ingen som har lust att köpa hem en ram åt mig och tjäna några hundralappar?

Har ingen riktig lust att sätta mig in i Ebay handlandet för tillfället.

SebastianP skrev:
> Ingen som har lust att köpa hem en ram åt mig
> och tjäna några hundralappar?
>
> Har ingen riktig lust att sätta mig in i Ebay
> handlandet för tillfället.

För att ? Annars kan du köpa dito ram från Johan F här på forumet... :-) T

Är påväg att beställa en ram för mitt vinterprojekt. Är dock osäker på storlek. Den jag kollat på är FM015-spl:
HF015spl.jpg ht=544
,
380usd+shipping 85usd.

Är dock osäker på storlek, 55 eller 58??
55:
FM015-55.jpg ht=460

58:
fm015-58.jpg ht=468

Är 185cm, Benlängd(inseam):84cm.

Vilken tror ni kommer passa bäst, 55 eller 58?

Finns hos flera olika, bla Hong FU bikes: http://www.hongfu-bikes.com/ ,vilka verkar vara "safe" att köpa ifrån.
Dock är de dyrare än http://greatkeen.com.cn/ ,som säljer samma ramar, säger sig vara tillverkare, och Hongfu Bikes deras kund. (men det gör väl de flesta på alibaba)... Har haft bra mailkontakt med Tony där. Någon som har erfarenhet av dem? Kollat på andra forum, verkar ok.. Paypal möjlig.

Vad tror ni om storlek?

Tillbaka
Topp