juliusjonzon skrev:
-------------------------------------------------------
> E sugen på att skaffa lite kinakål till min 29er
> cube acid. Tänkte skaffa:
>
> Stolpe, Sadel, Styre (riser?), Stel gaffel
>
> Några frågor!
> Hur är längden på en stel gaffel emot en
> dämpad, vill gärna behålla geometrin så nära
> det gå som den är nu. Vilka mått skall man
> hålla koll på?
> Hur är det med styrlager, standard eller skall
> man köpa till det som säljaren erbjuder?
> Hur vet jag om jag har avsmalnande (tapered?)
> styrrör eller rakt? Öppna o kolla eller fins det
> olika avsmalningar?
>
> Tänkte prova Ican-alibaba, någon som har haft
> problem där?
>
> Om ni kommer på något annat jag bör tänka på
> så blir jag tacksam!
>
> Julius
Det du behöver ha koll på är A-C måttet på gaffeln. Dvs Axle to Crown måttet, på svenska, måttet mellan hjulaxeln och styrlagrets botten. Mät på din cykel vilket mått det är, beakta att gaffeln sjunker ihop några cm när du sitter på cykeln. Leta sedan efter gafflar som specar ett AC mått i närheten av vad du har. Någon cm upp eller ner spelar nog ingen större roll.
När det gäller styrrör finns väl helt "raka" 1 1/8", något utbuktande närmast "kronan" 1 1/8" samt koniska som går från 1 1/2" till 1 1/8". Kolla specen på din cykel om du har vanlig 1 1/8" eller om du konisk (1 1/2 ->1 1/8). Kinakol-gafflarna är oftast specade det ena eller andra.
Jag har råkat ut för när jag bytt gaffel att jag har haft ett helt rakt styrrör och den gaffel jag bytt till är något utbuktande närmast kronan. Det har blivit i det närmsta omöjligt att montera lagerstödet (eller vad det nu heter som monteras närmast gaffelkronan). Jag har då sågat en slits i lagerstödet. Vissa styrlager levereras med slitsat lagerstöd så jag antar att det ska funka, har själv inte upplevt några problem. Det förutsätter givetvis att styrlagret är ett maskinlager, förekommer lösa kulor så kommer det nog inte gå så bra :-)
Här är en gaffel jag själv spanat lite på.
http://www.aliexpress.com/item/carbon-MTB-front-fork-CRFK06/493901603.html Som du ser i specen passar den till 1 1/8" styrrör samt har ett AC mått på 45 cm. Dock är den inte specad för 29er. Även om AC måttet är ok så kanske man inte får in ett 29er däck med stor luftkammare.
Om det inte är något fel på ditt nuvarande styrlager hade jag bara flyttat över det. Jag har ingen uppfattning om de styrlager som säljs från Kina-ebay är varken bra eller dåliga.
Disclaimer - allt jag kan om detta har jag lärt mig här på Happymtb, jag är alltså ingen cykelmekaniker utan skruvar bara efter bästa förmåga på mina egna cyklar. Jag har alltså ingen större egen erfarenhet. Har monterat nya gafflar totalt sett fyra gånger, utan större missöden.
Lycka till!
/Peter