Visa hur din cykelverkstad ser ut...

Alltså, det är en work in progress situation...
Bakom det gula skåpet till höger ska det upp hyllor för plastbackar som vi sett tidigare i tråden. Under verktygstavlorna finslipas tankarna på en grund bänkyta med utdragslådor.

Cyklarna har egentligen förvaring i ett annat förråd, med tyskarna håller ett par hjul gisslan pga Covid19 så bootzippern har blivit hängande och cykeln bakom behöver en översyn av växlarna efter att jag trampade igenom en halv gran 2 eller 3 gånger genom bakväxeln tidigare idag.
Nog med undanflykter...
Visa bilaga 413161

Tycker det ser ut som det skall ??

Vi har flyttat och jag har fått 24 kvm garage i källaren att göra om till verkstad.

Några funderingar, hur mycket belysning ska jag sikta på? Läste 500 lm/m2, hittar lysrör med 4000 lm, så kanske fyra såna. En över mekbänken också är min tanke.

Sen funderar jag på golvet, det är idag putsat betonggolv och då undrar jag om ni lagt in en sån garagematta som finns på ex Jula. Det finns typ klickgolv man kan lägga in. Jag tycker det verkar trevligt att gå på och jag ska inte ha in en bil där. Har ni gjort det?

Mekplatsen tänker jag ska stå på en miljömatta från MX24 eller liknande för att samla upp det som dräller från cykeln när man mekar. Tankar?

Gällande belysning kan jag tipsa om Julas led-armaturer. Bra ljus, billiga och enkla att installera. Jag har sådana i varierande modell i typ pannrum, tvättstuga och förråd

Vi har flyttat och jag har fått 24 kvm garage i källaren att göra om till verkstad.

Några funderingar, hur mycket belysning ska jag sikta på? Läste 500 lm/m2, hittar lysrör med 4000 lm, så kanske fyra såna. En över mekbänken också är min tanke.

Sen funderar jag på golvet, det är idag putsat betonggolv och då undrar jag om ni lagt in en sån garagematta som finns på ex Jula. Det finns typ klickgolv man kan lägga in. Jag tycker det verkar trevligt att gå på och jag ska inte ha in en bil där. Har ni gjort det?

Mekplatsen tänker jag ska stå på en miljömatta från MX24 eller liknande för att samla upp det som dräller från cykeln när man mekar. Tankar?
Ang belysning är väl tabellen ur Ljus&Rum det närmaste man kommer i rekommendation.
Luxvärdena gäller själva arbetsplatsen, inte allmänbelysning. Även Ra och Ugr-värdena är viktiga för en bra ljusfunktion, att bara fläska på gör ingen glad.
Sen spelar ålder och syn roller såklart...

20210909_092827.jpg

När det gäller verkstadsbelysning skulle jag även fundera på att ha belysning fr sidan eller nerifrån. Iofs kanske mer relevant för bil, men kan ju vara värt att fundera igenom om behovet även kan behövas för cykel. Ev är tillfällena så få att det räcker att ställa fram nåt portabelt just då.

Ang belysning är väl tabellen ur Ljus&Rum det närmaste man kommer i rekommendation.
Luxvärdena gäller själva arbetsplatsen, inte allmänbelysning. Även Ra och Ugr-värdena är viktiga för en bra ljusfunktion, att bara fläska på gör ingen glad.
Sen spelar ålder och syn roller såklart...

Visa bilaga 511634
Tack!

Med fyra rör ca 0,5 m in från väggen och ett ovanför arbetsbänken så hamnar jag på nästan 1000 lm/m2, så jag ska nog sätta en separat brytare för bänkbelysningen. Dessa tittade jag på:

När det gäller verkstadsbelysning skulle jag även fundera på att ha belysning fr sidan eller nerifrån. Iofs kanske mer relevant för bil, men kan ju vara värt att fundera igenom om behovet även kan behövas för cykel. Ev är tillfällena så få att det räcker att ställa fram nåt portabelt just då.
Tack! Jag tänkte sätta belysningen 0,5 m in från väggen, och garaget är 4 m brett så det borde komma ganska mycket ljus från sidan. Tänkte också måla väggarna vita så det ljusar upp en hel del bara där.

Här är förresten golvplattorna jag kikade på, att lägga i verkstaden, några erfarenheter?
Välj denna istället:
Så slipper du riva halva golvet om du tappar något småsmått.

Spontant ser jag bara problemet med att tappade skruvar mm försvinner.
Eftersom jag har gurkfingrar föredrar jag slätt golv. ?
Ja, jag håller med! Jag tänkte lägga en depåmatta under mekstället och det kanske minimerar antalet borttappade skruvar, men det riskerar att bli en hel del skit under som inte går att städa bort.

Ja, jag håller med! Jag tänkte lägga en depåmatta under mekstället och det kanske minimerar antalet borttappade skruvar, men det riskerar att bli en hel del skit under som inte går att städa bort.
Jag hade velat ha en slät hel yta typ plastmatta om du ska lägga något på betongen. Så det går att städa upp spill osv. Lägg nåt underlägg under plastmattan om du inte vill ha det så hårt.

En nackdel med glesa golv är, förutom tappade skruvar, att det blir svårstädat under.

Om man lägger "täta" golv i källaren är det bra att ha koll på hur fuktigt det är under. Vet dock inte hur täta de täta plattorna ovan är.

Jag har ett perforerat golv och MX-matta vid mekstället. Men under och runt hyvelbänken har jag solitt golv för jag tänker att mest grejer kommer jag nog tappa där ändå.

Har du en golvbrunn med fall? Lite bökigt med såna golv då. Jag har smutsigt betonggolv med bortflagad färg. Med lite bråte ståendes på golvet också är det inte ens värt att leta när man tappar något litet.

Har du en golvbrunn med fall? Lite bökigt med såna golv då. Jag har smutsigt betonggolv med bortflagad färg. Med lite bråte ståendes på golvet också är det inte ens värt att leta när man tappar något litet.
Samma i min verkstad. Funkar hyfsat och går att städa när man kladdar ner det med olja eller valla.

Treken har 2 uppsättningar hjul, just nu slicks ;)
Kör mest på Miyatan längst in ?
Oj, Den blåvita miyatan längst in, vad heter modellen? ser bara att det står 7000 nånting.
Var/hur kör du den och hur är den?

Den väcker barndomsminnen och är nästan lite mytisk för mig då bästa kompisens smått padantiske storebror som är 10 år äldre än oss hade en (kanske tom har kvar den) Till saken hör att han köpte alltid fina grejjer oavsett om det gällde fiskerullar eller stereos.

Att den blev lite mytisk berodde nog också på att den stod i förrådet med ett täcke halvt omsvept runt ramen och man bara kunde skymta den, och ibland fick vi gå in och lyfta på täcket.. ? Gick i många år och suktade efter den.
Den stod alltid där och blänkte bakom täcket men jag varken såg eller hörde att han använde den nån gång. Kompisen sa alltid att han hade gjort det nån gång men att det var länge sen. Men med tanke på att han satte slicks på har den nog rullat några meter i alla fall..

Oj, Den blåvita miyatan längst in, vad heter modellen? ser bara att det står 7000 nånting.
Var/hur kör du den och hur är den?

Den väcker barndomsminnen och är nästan lite mytisk för mig då bästa kompisens smått padantiske storebror som är 10 år äldre än oss hade en (kanske tom har kvar den) Till saken hör att han köpte alltid fina grejjer oavsett om det gällde fiskerullar eller stereos.

Att den blev lite mytisk berodde nog också på att den stod i förrådet med ett täcke halvt omsvept runt ramen och man bara kunde skymta den, och ibland fick vi gå in och lyfta på täcket.. ? Gick i många år och suktade efter den.
Den stod alltid där och blänkte bakom täcket men jag varken såg eller hörde att han använde den nån gång. Kompisen sa alltid att han hade gjort det nån gång men att det var länge sen. Men med tanke på att han satte slicks på har den nog rullat några meter i alla fall..
Vilken anekdot?Den blåvita heter Ridgerunner. En rätt ovanlig modell, iaf i strl 20,5.
Just den på bilden började som en Miyata Highrunner innan jag bestämde mig för att lacka om den och sätta ihop den med lite grejer från Ridgerunners när det begav sig. Jag adderade även en A-tac styrstam och ett blått styre för att få känslan av tävligshojen från 1990 som vann vm i downhill. Sen trillar det på, den svarta blev också väldigt omfattande där det började med en ram som var silver och grå. Nu försöker jag hitta skapliga ramar så slipper lämna in på lack?Renovera är jäkligt kul... problemet är bara var fasen allt skall få plats ?

Tack! Måste kolla upp Ridgerunner lite närmare. Men det var alltså mer av en downhill modell?
En singelbild på den hade vart kul om du har möjlighet ?

444EB5E4-391C-49F6-B838-707E20605AA4.jpeg

Skönt med plats för service när säsongerna går i varandra. Barmark och cykling vid kusten och skotersäsong inåt landet på högre höjd i slutet av mars 2021.
B8CF5D73-7382-4AB2-817C-C8F76124FAA6.jpeg

Är inget vidare på att ha städat men Julas inredning för garage är bra. Bilarna står inne varje dag så dom får jag köra ut innan det blir plats för något annat.

Senast ändrad:
Dubbelgaraget trodde jag skulle bli det första jag tog tag i när vi flyttade till villa… Men det hamnar längre och längre ner på prioriteringslistan hela tiden. Tydligen är inomhusmiljön viktigare än mek-möjligheterna!
C11F4F79-0873-4BD4-AF10-F5F4CD2B8FFD.jpeg

Härligt gul färg på både väggar och tak är det i alla fall!

Idag blev det service, bakdämparen var nästan torr trots mindre än 100 mil sedan full service i gbg. Det tyckte jag var märkligt men det kanske kan bli så, men det förklarar lite av den osköna fealing jag har haft på cykeln på senaste tiden.

608609BA-6985-4B3B-9F36-D37222C20406.jpeg

82BA94D9-0691-4FDF-A495-A92D39D8FC80.jpeg

Visa bilaga 511817
Skönt med plats för service när säsongerna går i varandra. Barmark och cykling vid kusten och skotersäsong inåt landet på högre höjd i slutet av mars 2021.Visa bilaga 511793
Är inget vidare på att ha städat men Julas inredning för garage är bra. Bilarna står inne varje dag så dom får jag köra ut innan det blir plats för något annat.
Tjena!
Håller precis på att inreda garaget och kikar på jula-prylar. Verktygsbyrån du har under bänken är ganska hög. Höjde du arbetsbänken själv för att få plats med den under eller är det en annan modell på arbetsbänk som jag missat..?

Tjena!
Håller precis på att inreda garaget och kikar på jula-prylar. Verktygsbyrån du har under bänken är ganska hög. Höjde du arbetsbänken själv för att få plats med den under eller är det en annan modell på arbetsbänk som jag missat..?
Tjena, har inte höjt något utan det är Julas hard head inredning monterat ur förpackning eller vad man ska säga. Allt detta kommer ju färdigmonterat så det är ju bara att skruva dit bänkskivan, något att tänka på är att det är väldigt smalt. Bra på ett sätt om garaget blir trångt med bilar i, men inte så lättarbetat när det ska användas, jag har ett mindre kallgarage med en riktig arbetsbänk från mitt gamla arbete och den är nog minst 80cm djup. Där har jag skruvstäd etc och det går ju knappt att ha på denna.

Senast ändrad:
Visa bilaga 336715Nyligen flyttat ut ur min lägenhet och flyttat upp på vinden där jag nu spenderar mektiden. Absolut ingen proffsverkstad men bättre än att vara på balkongen. Sökt runt både här och på andra håll men inte sett någon som mekar på vinden, sjukt smidigt om man bor i lägenhet o vill slippa allt mög där!
Just lusläst hela tråden och reagerade över samma sak. Har åtminstone en bekant som mekar rejält på vinden, på något sätt har han lyckats deala till sig två vindsförråd av familjebostäder. Vi bor två i en etta sen några år tillbaka och det hade nog inte funkat utan vårt vindsförråd. Extra gött å bo högst upp! Är "där uppe" minst en gång om dagen. Såhär såg det ut när vårt förråd blev färdigfixat:

IMG_5231.jpeg
IMG_5214.jpeg
IMG_5213.jpeg

I föreningen finns även en stor torkvind som är allas gemensamma extraförråd. Där hittade jag allt material till loftet, hyllplan, bord mm så det var extra inspirerande att bygga :)

Funkar minikärchern bra?
Fungerar ungefär lika bra som vanlig vattenslang. Fick den som present innan jag hade garaget med rinnande vatten. Riktigt bra om man bor i lägenhet och saknar alternativ. Trodde den skulle nyttjas mer när man är iväg med bilen men allt som oftast finns det andra tvätt alternativ på de platser man besöker. Tror den kommer finnas på en k&s nära dig inom kort :)

Tillbaka
Topp