Min kommentar gällande Lunchsituationen avser "en vanlig arbetsplats" - där det i alla fall i min begränsade verklighetsbild i regel inte finns en lunchrestaurang on site utan folk antingen har lunchlåda (oftast helt okej), går ut på närliggande lunchrestaurang (där det i regel äts alldeles för mycket men man tror man väljer smart eftersom man tar lite bröd och sallad också), eller att det köps nånting ur en matkyl på jobbet. Där blir det ofta antingen "ett nyttigt alternativ" i form av en färdigrätt som ofta är relativt näringsfattig = personen ifråga är tillbaka vid kylen nån timme senare och backar med diverse mellisar, bars och annat, alternativt så är det skräpmat typ billies pan pizza.
På en större arbetsplats (vi är t.ex. knappa 100 pers) är det nästan alltid någon som fyller år eller det ska firas någon affär / resultat eller avtackning eller någon har bakat i teamet osv. = det fikas en del :)
Självklart finns det lika många varianter som det finns arbetsplatser men jag *tror* att snittet skulle kunna förbättras avsevärt.
Gällande ultraprocessad mat - som folk älskar att slänga sig med - rekommenderar jag alla att läsa Livsmedelsverkets text på ämnet:
Den är sakligt skriven och lyfter tydligt fram problematiken med begreppet:
- det säger inget om hur näringsrik maten är
- det betyder inte per automatik att maten är "onyttig", vi processar mat för att få vissa egenskaper på den, färg, form, konsistens, hållbarhet osv. och det behöver inte betyda att processat = med dåligt ur ett näringsperspektiv
- I princip allt vi anser vara superonyttigt är också ultraprocessat, så inte konstigt att man ser en korrelation mellan ohälsa och ett högt intag av ultraprocessad mat (de som dras med övervikt har ju sällan övervikt för att de ligger på energibalans utan för att de äter för energität mat och många av "bovarna" råkar hamna inom ultraprocessad mat.
Ett exempel från deras text på ultraprocessad mat - tror vi att det är på grund av att man äter:
- grönsaksburgare som innehåller sojaprotein
- eller chips, godis, glass osv. som man löper större risk att bli överviktigt
- Pratar vi övervikt specifik nu, så beror den ju i regel på grund av ett energiintag som är högre än förbrukningen. Det går alldeles utmärkt att göra genom att äta totalt oprocessad mat också. Äter jag bara nötter dagarna i ända kommer jag rätt snabbt lägga på mig. Men eftersom de som lider av övervikt tenderar att överkonsumera produkter som är extremt energitäta och sammansätta av fett och socker för att få den goda smaken som ger den där belönande kicken (och dessa tenderar att vara ultraprocessade) så blir den allmänna uppfattningen att ultraprocessad mat är roten till allt ont på jorden.
Sen att produkt x / y / z kan vara lika näringsriktig / eller onyttig som om man gjort motsvarande hemma i köket från grunden vill man inte ta in.
Det är svårt med klassificeringar, och andemeningen med begreppet är väl god, men som alltid behöver debatten nyanseras.
@Stervelo - vad är gel + vatten om inte en sportdryck?
Har du provat att blanda själv med t.ex. maltodextrin bara? Vissa är mer känsliga för fruktos och "moderna" sportdrycker innehåller ofta en blandning för att maxa kolhydratsupptaget vilket egentligen inte blir relevant förrän man börja komma upp på större kolhydratsintag / timme.
T.ex. 30-40g maltodextrin löst i 500 ml vatten smaksatt med nåt du gillar?
Finns också produkter som t.ex. UCAN (och Vitargo) som använder stärkelser.
Jag är rätt säker på att du skulle kunna hitta en sportdrycksvariant som funkar för dig, men för all del tycker du gel och vatten funkar kör på det. Jag gillar verkligen inte gel dels smakmässigt, dels för att jag hellre kontinuerligt tillför energi i små små doser än att få koncentrerade energispikar och då passar en sportdryck att sippa på mig bättre.