Vitargo - varför aspartam??

Vad har du för källa till det påståendet?

Sammanställd forskning pekar på motsatsen: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/obr.13020

”Data suggest that replacing sugar with NNS leads to weight reduction, particularly in participants with overweight/obesity under an unrestricted diet, information that could be utilized for evidence-based public policy decisions.”
ja det var ju bra att man kom fram till det i just dessa studier, men det går alltså i motsats till vad jag läst tidigare.

nu bör man ha i minne att det i stort de flesta studier av den här typen resulterar i positivt utfall hos interventionsgruppen. oavsett om man testar för diet med aspartam, fransk brie eller gelehallon. det är liksom vetenskapens kärna att påvisa samband på det här sättet. och frånvaro av visat samband är inte närmast omöjligt göra konklusivt.

t ex att visa att aspartam inte skulle ge cancer är närmast omöjligt.

Faktiskt sucralose numera....lite synd, jag gillar smaken på aspartam mer?

Sen är Vitargo en majstärkelse, om vi nu ska ner på detaljnivå och tekniskt sett inte raffinerat socler, sötningsmedlet fyller funktionen att ge det en viss smak (apelsin i det här fallet). Det är alltid fritt fram att välja naturell smak så slipper man sötningsmedel.....
IMG_20230702_171333.jpg

Faktiskt sucralose numera....lite synd, jag gillar smaken på aspartam mer?

Sen är Vitargo en majstärkelse, om vi nu ska ner på detaljnivå och tekniskt sett inte raffinerat socler, sötningsmedlet fyller funktionen att ge det en viss smak (apelsin i det här fallet). Det är alltid fritt fram att välja naturell smak så slipper man sötningsmedel.....
Visa bilaga 635741

En "patenterad kolhydrat" kan ju dock omöjligen vara annat än processad. Svårt att ta patent på naturen liksom.
Jag förstår bara inte hur man kan hälla i sig det där och samtidigt ta avstånd från "processad mat". Det är ju exakt vad det är.

ja det var ju bra att man kom fram till det i just dessa studier, men det går alltså i motsats till vad jag läst tidigare.

nu bör man ha i minne att det i stort de flesta studier av den här typen resulterar i positivt utfall hos interventionsgruppen. oavsett om man testar för diet med aspartam, fransk brie eller gelehallon. det är liksom vetenskapens kärna att påvisa samband på det här sättet. och frånvaro av visat samband är inte närmast omöjligt göra konklusivt.

t ex att visa att aspartam inte skulle ge cancer är närmast omöjligt.

Fast nu var det ju en översiktsartikel som tittat på utfallet på alla studier som är gjorda på området.
This meta-analysis found no evidence suggesting that NNS consumption promotes body weight gain, even in children or adolescents. Rather, our data indicate that replacing sugar with NNS leads to weight reduction, an effect that is particularly evident in adults, subjects with overweight/obesity, and those under an unrestricted diet. This information will be beneficial to clinicians making dietary recommendations for weight loss and can be used to provide a strong basis for evidence-based public policy decisions.

Det duger inte att kasta ur sig att "man har läst något tidigare" som går emot den fakta som finns i ämnet och sedan inte backa upp sitt påstående med någon typ av referens.

Senast ändrad:
En "patenterad kolhydrat" kan ju dock omöjligen vara annat än processad. Svårt att ta patent på naturen liksom.
Jag förstår bara inte hur man kan hälla i sig det där och samtidigt ta avstånd från "processad mat". Det är ju exakt vad det är.
Jag syftade på din kommentar om raffinerat socker:

Är det inte lite komiskt att oja sig om "processad mat" och sen hälla i sig sportdryck (raffinerat socker)? :rolleyes:

Inte om det var raffinerat eller inte. Eftersom Vitargo baseras på majsstärkelse så har produkten inte samma grundegenskaper som sportdryck eller dylikt där t.ex. fruktos som är extremt sött används.
Vidare används också Vitargo ofta för kolhydratsuppladdning där syftet är att maximera glykogeninlagringen, inte att tillgängliggöra maximal energi för momentant upptag så det skiljer sig också där i hur produkten är tänkt att fungera jämfört med "raffinerat socker".

Sen kan jag absolut hålla med om att man inte bör ha problem med processad näring om man väljer att använda kommersiella sportdrycker :)

Jag syftade på din kommentar om raffinerat socker:

Är det inte lite komiskt att oja sig om "processad mat" och sen hälla i sig sportdryck (raffinerat socker)? :rolleyes:

Inte om det var raffinerat eller inte. Eftersom Vitargo baseras på majsstärkelse så har produkten inte samma grundegenskaper som sportdryck eller dylikt där t.ex. fruktos som är extremt sött används.
Vidare används också Vitargo ofta för kolhydratsuppladdning där syftet är att maximera glykogeninlagringen, inte att tillgängliggöra maximal energi för momentant upptag så det skiljer sig också där i hur produkten är tänkt att fungera jämfört med "raffinerat socker".

Sen kan jag absolut hålla med om att man inte bör ha problem med processad näring om man väljer att använda kommersiella sportdrycker :)
Jag tror jag läste fel, för nu hittar jag inte att du skulle vara generellt emot processad mat. Det var i alla fall det jag menade; att om man är emot processad mat så borde man rimligen också vara emot Vitargo.

Sen har jag andra invändningar:

"Problemet är inte socker, problemet är att många människor inte har tillräcklig disciplin eller kunskap för att kunna hantera och välja bort alla "dåliga val" där socker råkar vara en beståndsdel av sammansättningen. Vi söker kortsiktiga kickar och många mindre hälsosamma produkter består av en mix ingredienser som ger oss dessa kickar, och en herrans massa energi som vi egentligen inte alls behöver."

Skulle vilja påstå att energidryck, inklusive Vitargo, är just "en herrans massa energi som vi egentligen inte behöver". Det går alldeles utmärkt att idrotta och bara äta mat. Generellt tycker jag (som du säkert redan vet) att den här ständiga jakten på prestation är skitfånig.

Var det någon som missade långtidsstudien av mer än 100 000 människor som postades i början av året?

Klara kopplingar mellan vad du äter, livslängd och en hel slev av sjukdomar också statistiskt kopplad. Processad mat verkar gå att peka ut som dåligt.

Den där är jag benägen att tro på. Lite goda nyheter också, du verkar kunna byta mellan olika hälsosamma dieter, så du inte blir uttråkad.

Min gissning är att aspartam kommer få ett grymare och grymare eftermäle. "Mirakelprodukter" verkar följa samma mönster, tillverkaren fattar tidigt, 10-20 år i drift, att något är inte bra, spenderar rejält med pengar för att dölja faktumet, tar långt mer 40-50 år att få sanningen för resten av världen.

Jag tycker det smakar skit och dricker fullfett läsk, när jag dricker läsk, vilket kanske är en gång i halvåret.

Jag ser en större risk för tråkiga hälsokonsekvenser med den 15 m breda lösgodishyllan på din lokala Ica Maxi, eller de fyra gångarna med chips och sötsaker, eller det stora korvkylskåpet där det lockas med "hantverkskorv" och dylika fika termer för produkter jag inte ens skulle ge min fiktiva hund. Don't get me started på ultra processad mat, en term folk snappat upp i media och gärna slänger sig med utan att ha en suck om ursprung, syfte eller faktisk innebörd.

Men det är en annan diskussion :)

Visst vore det grymt om alla lagade mat från grunden, förstod sig på makro och mikronutrienter och faktiskt orkade bry sig om att förstå vad de stoppar i sig för att utifrån det kunna göra egna avväganden kring vilka "onyttigheter" som är värda för dem att stoppa i sig. Men det är en utopi och innan vi är där kan jag tycka att det finns "bigger fish to fry" än sötningsmedel.

En bra plats att börja på hade varit arbetsplatser generellt - jag tror det hade funnits otroligt mycket att hämta ur ett folkhälsoperpektiv om man hade kunnat påverka folks matvanor på och kring jobbet. Den nästan dagliga "bullen för nån fyller år/ det är någon bulles dag", det urusla utbudet av vettig lunchmat att köpa osv.

Det finns mycket som kan påverka mer än en kamp mot sötningsmedel (eller tillsatser generellt som i regel är ofarliga men däremot gör att maten håller längre / har en bättrw konsistens osv.)
Håller helt med om allt förutom arbetsplatser. På mitt jobb finns frukt varje dag och fika en dag i veckan. Lunchmaten är så vitt jag kan bedöma ganska bra. Jag tror det finns betydligt fler och större problem i mitt skafferi än på jobbet. Är väl lite samma med skolmat som gärna klagas på. Men så vitt jag förstår äter barn betydligt mer skit hemma än i skolan.

det här är ju allmänt känt och och ofta relaterat i pressen, liksom upplevt av närmast var och en som konsumerar aspartam i någon omfattning.

bemödar man sig om en sökning på weght gain aspartame vs sugar ger det 2,5 miljoner träffar.

här är en ganska vettig genomgång man snart råkar på, att dessa produkter medverkar till att skapa sockersug och står för en betydande del av fetmaepidemin är för mig ställt utom allt rimlig tvivel.

Håller helt med om allt förutom arbetsplatser. På mitt jobb finns frukt varje dag och fika en dag i veckan. Lunchmaten är så vitt jag kan bedöma ganska bra. Jag tror det finns betydligt fler och större problem i mitt skafferi än på jobbet. Är väl lite samma med skolmat som gärna klagas på. Men så vitt jag förstår äter barn betydligt mer skit hemma än i skolan.
Jo fast jag tror att gapet mellan olika arbetsplatsers kultur kring är enormt och imho skulle jag tro att man skulle kunna vinna en del genom att uppmuntra arbetsgivare att ge bättre förutsättningar.

Jo fast jag tror att gapet mellan olika arbetsplatsers kultur kring är enormt och imho skulle jag tro att man skulle kunna vinna en del genom att uppmuntra arbetsgivare att ge bättre förutsättningar.
Men hur många arbetsgivare är det som driver egna lunchrestauranger idag? Det är väl fristående företag/restauranger till största delen. Visst, man kan ju ställa krav om den är inhyst i de egna lokalerna, men då kommer ju frågan hur många företag är det som äger sina egna lokaler idag?

F.ö. uppstod väl hela fenomenet med ”dagens lunch” och lunchrestauranger utifrån arbetsgivarnas önskan att de anställda skulle äta en vettig lunch. Innan dess var det mest mackor eller annan torftig mat. När jag började på ett svenskt storföretag som erbjöd subventionerad lunch (inte i egen restaurang, utan genom lunchkuponger som gällde på i princip alla restauranger i orten) beskrevs det just så. Sedan är det klart många äter skit, men på det stora hela har nog både skolmat och det svenska ”dagens lunch” varit till gagn för folkhälsan. För många är det troligen det ”bästa” målet mat de får i sig under dagen.

Det tror jag iofs att du har rätt i. Att det finns arbetplatser därdet fikas alldeles för mycket tvivlar jag inte en sekund på men att lunchmat generellt skulle vara speciellt dålig tror jag inte riktigt på.

Senast ändrad:
+1

Jag är ändå väldigt glad att aspartam finns.
Med vänlig hälsning, Diabetiker
en kompis har svår diabetes. använder förstås monitor, kommer han lågt reglerar han försiktigt med choklad bättre kvalitet än marabou. han säger det är lagom trögt. och fåt lite oväntat se upp för potatis, som han uppfattar som raketbränsle. liksom förstås fruktjuice.

en kompis har svår diabetes. använder förstås monitor, kommer han lågt reglerar han försiktigt med choklad bättre kvalitet än marabou. han säger det är lagom trögt. och fåt lite oväntat se upp för potatis, som han uppfattar som raketbränsle. liksom förstås fruktjuice.
Det finns inget som heter svår diabetes.
Men jag håller med om att choklad är lagom trögt, potatis är inte så snabbt. Men fruktjuice, då jävlar snackar vi!!!
Men den här sjukdomen är så individuell som du ser.

Det finns inget som heter svår diabetes.
Men jag håller med om att choklad är lagom trögt, potatis är inte så snabbt. Men fruktjuice, då jävlar snackar vi!!!
Men den här sjukdomen är så individuell som du ser.
svår diabetes finns definitivt.. är pankreas bortsmält som i kompisens fall finns inget som reglerar emot. han är förresten läkare.

även jag var också lite överraskad av hans erfarenhet av potatis. men förstod det som att det är kraftig påverkan länge snarare än att det är snabbt.

ett annat tips han kommit med är att inte förstöra känseln i fingrarna genom att ta sockertest där. det går lika bra i handflatans kudde åt lillfingersidan:)

svår diabetes finns definitivt.. är pankreas bortsmält som i kompisens fall finns inget som reglerar emot. han är förresten läkare.

även jag var också lite överraskad av hans erfarenhet av potatis. men förstod det som att det är kraftig påverkan länge snarare än att det är snabbt.

ett annat tips han kommit med är att inte förstöra känseln i fingrarna genom att ta sockertest där. det går lika bra i handflatans kudde åt lillfingersidan:)
Att den är mer svår eller mindre svår att behandla ja, men det finns inget som heter Svår diabetes. Att han är läkare säger mig ingenting, finns många läkare som knappt vet hur diabetes fungerar….
Hur menar du med ”bortsmält”?
Det finns ändå inget som reglerar emot även hos mig som har bukspottskörteln kvar, det är betacellerna som blivit angripna som gör att dem inte producerar insulin längre.
Tips att undvika fingertopparna och ta i kuddarna gjorde vi ju redan 1990 ?.

Kör på vatten istället :)
Kör man endurance så kanske man vill ha i sig något annat men tänk på tänderna också med alla syror osv.
Jag kör gel, dricker vatten, är det rejält varmt blir det någon halv "elektrolyttablett" i en flaska då och då. Min mage tål inte sportdricka, provat alla som nämnts.
Highfiven är den som är snällast, men det går inte ändå. Gel med vatten är helt perfekt, sen kan man reglera energiintaget efter behov, inte törst.

Min kommentar gällande Lunchsituationen avser "en vanlig arbetsplats" - där det i alla fall i min begränsade verklighetsbild i regel inte finns en lunchrestaurang on site utan folk antingen har lunchlåda (oftast helt okej), går ut på närliggande lunchrestaurang (där det i regel äts alldeles för mycket men man tror man väljer smart eftersom man tar lite bröd och sallad också), eller att det köps nånting ur en matkyl på jobbet. Där blir det ofta antingen "ett nyttigt alternativ" i form av en färdigrätt som ofta är relativt näringsfattig = personen ifråga är tillbaka vid kylen nån timme senare och backar med diverse mellisar, bars och annat, alternativt så är det skräpmat typ billies pan pizza.

På en större arbetsplats (vi är t.ex. knappa 100 pers) är det nästan alltid någon som fyller år eller det ska firas någon affär / resultat eller avtackning eller någon har bakat i teamet osv. = det fikas en del :)

Självklart finns det lika många varianter som det finns arbetsplatser men jag *tror* att snittet skulle kunna förbättras avsevärt.

Gällande ultraprocessad mat - som folk älskar att slänga sig med - rekommenderar jag alla att läsa Livsmedelsverkets text på ämnet:

Den är sakligt skriven och lyfter tydligt fram problematiken med begreppet:
- det säger inget om hur näringsrik maten är
- det betyder inte per automatik att maten är "onyttig", vi processar mat för att få vissa egenskaper på den, färg, form, konsistens, hållbarhet osv. och det behöver inte betyda att processat = med dåligt ur ett näringsperspektiv
- I princip allt vi anser vara superonyttigt är också ultraprocessat, så inte konstigt att man ser en korrelation mellan ohälsa och ett högt intag av ultraprocessad mat (de som dras med övervikt har ju sällan övervikt för att de ligger på energibalans utan för att de äter för energität mat och många av "bovarna" råkar hamna inom ultraprocessad mat.
Ett exempel från deras text på ultraprocessad mat - tror vi att det är på grund av att man äter:
  • grönsaksburgare som innehåller sojaprotein
  • eller chips, godis, glass osv. som man löper större risk att bli överviktigt
- Pratar vi övervikt specifik nu, så beror den ju i regel på grund av ett energiintag som är högre än förbrukningen. Det går alldeles utmärkt att göra genom att äta totalt oprocessad mat också. Äter jag bara nötter dagarna i ända kommer jag rätt snabbt lägga på mig. Men eftersom de som lider av övervikt tenderar att överkonsumera produkter som är extremt energitäta och sammansätta av fett och socker för att få den goda smaken som ger den där belönande kicken (och dessa tenderar att vara ultraprocessade) så blir den allmänna uppfattningen att ultraprocessad mat är roten till allt ont på jorden.
Sen att produkt x / y / z kan vara lika näringsriktig / eller onyttig som om man gjort motsvarande hemma i köket från grunden vill man inte ta in.

Det är svårt med klassificeringar, och andemeningen med begreppet är väl god, men som alltid behöver debatten nyanseras.

@Stervelo - vad är gel + vatten om inte en sportdryck?
Har du provat att blanda själv med t.ex. maltodextrin bara? Vissa är mer känsliga för fruktos och "moderna" sportdrycker innehåller ofta en blandning för att maxa kolhydratsupptaget vilket egentligen inte blir relevant förrän man börja komma upp på större kolhydratsintag / timme.

T.ex. 30-40g maltodextrin löst i 500 ml vatten smaksatt med nåt du gillar?

Finns också produkter som t.ex. UCAN (och Vitargo) som använder stärkelser.

Jag är rätt säker på att du skulle kunna hitta en sportdrycksvariant som funkar för dig, men för all del tycker du gel och vatten funkar kör på det. Jag gillar verkligen inte gel dels smakmässigt, dels för att jag hellre kontinuerligt tillför energi i små små doser än att få koncentrerade energispikar och då passar en sportdryck att sippa på mig bättre.

Angående att äta för mycket på lunchresturangen är det stor igenkänning för en annan.. men det gäller mest mig. Andra äter ju knappt någonting, det är imponerande :)

Min kommentar gällande Lunchsituationen avser "en vanlig arbetsplats" - där det i alla fall i min begränsade verklighetsbild i regel inte finns en lunchrestaurang on site utan folk antingen har lunchlåda (oftast helt okej), går ut på närliggande lunchrestaurang (där det i regel äts alldeles för mycket men man tror man väljer smart eftersom man tar lite bröd och sallad också), eller att det köps nånting ur en matkyl på jobbet. Där blir det ofta antingen "ett nyttigt alternativ" i form av en färdigrätt som ofta är relativt näringsfattig = personen ifråga är tillbaka vid kylen nån timme senare och backar med diverse mellisar, bars och annat, alternativt så är det skräpmat typ billies pan pizza.

På en större arbetsplats (vi är t.ex. knappa 100 pers) är det nästan alltid någon som fyller år eller det ska firas någon affär / resultat eller avtackning eller någon har bakat i teamet osv. = det fikas en del :)

Självklart finns det lika många varianter som det finns arbetsplatser men jag *tror* att snittet skulle kunna förbättras avsevärt.
Men vad är det du konkret tycker ska ske? Ska arbetsgivarna lägga sig i vad de anställda äter? Hur skulle det gå till?

Det enda de egentligen har kontroll över är ju fikat (om det är arbetsgivaren som köper in till firandena). Allt utöver det blir ju egentligen pekpinnar/uppfostran och att lägga sig i vad många anser är en privatsak.

Allt med socker är "lätt" att bli av med. Sluta med det, söta inte te, kaffe, flingor och så vidare. Det går fort, sen smakar allt sötat för sött.
Sen behöver du inte aspartam heller.

Att den är mer svår eller mindre svår att behandla ja, men det finns inget som heter Svår diabetes. Att han är läkare säger mig ingenting, finns många läkare som knappt vet hur diabetes fungerar….
Hur menar du med ”bortsmält”?
Det finns ändå inget som reglerar emot även hos mig som har bukspottskörteln kvar, det är betacellerna som blivit angripna som gör att dem inte producerar insulin längre.
Tips att undvika fingertopparna och ta i kuddarna gjorde vi ju redan 1990 ?.
(ot)alla har sin historia men kompisen gick igenom en galloperation med komplikationer som gjorde pankreas till en enda varböld kan man säga. iva och nedsövning veckovis, mycket nära döden.

med svår diabetes menas vad jag förstår vanligen att den är instabil, svårt att få till jämn sockernivå, ojämn reaktion på given mängd insulin. begreppet används också i fall där man råkat ut för mycket av komplikationerna. en realitet när jag var ung, ungdomsdabetiker då blev ofta inte mer än dryga femtio år.

svårt i båda fallen.

nu med möjlighet till kontinuerlig monitorering i t ec telefonen har ju situationen minst sagt förbättrats.

just den monitorering som tomtarna på uci förbjudit. nyligen blev en vinnande åkare diskad.

(ot)alla har sin historia men kompisen gick igenom en galloperation med komplikationer som gjorde pankreas till en enda varböld kan man säga. iva och nedsövning veckovis, mycket nära döden.

med svår diabetes menas vad jag förstår vanligen att den är instabil, svårt att få till jämn sockernivå, ojämn reaktion på given mängd insulin. begreppet används också i fall där man råkat ut för mycket av komplikationerna. en realitet när jag var ung, ungdomsdabetiker då blev ofta inte mer än dryga femtio år.

svårt i båda fallen.

nu med möjlighet till kontinuerlig monitorering i t ec telefonen har ju situationen minst sagt förbättrats.

just den monitorering som tomtarna på uci förbjudit. nyligen blev en vinnande åkare diskad.
Nåja, den diskade cyklisten kom trea, och har inte diabetes.

svårt i båda fallen.

Det är som genomsnittet av alla diabetiker med andra ord alla har den kampen 24/7/365 tyvärr.
Det heter ju att man använder det en CGM (kontinuerlig glukos mätning), jag ser mitt BS på telefon, på Apple Watch, på min insulinpump, på min Garmin, väldigt bra hjälpmedel. Av mina 31år som diabetiker är det mina sista 5år som varit bra, innan dess har det reagerat ur olikt som helst, jag hr visserligen haft bra genomsnittliga värden, men det är slitsamt.
Så jag är inte så rädd för lite cancer av aspartam.. :)

Gällande ultraprocessad mat - som folk älskar att slänga sig med - rekommenderar jag alla att läsa Livsmedelsverkets text på ämnet:

Den är sakligt skriven och lyfter tydligt fram problematiken med begreppet:
- det säger inget om hur näringsrik maten är
- det betyder inte per automatik att maten är "onyttig", vi processar mat för att få vissa egenskaper på den, färg, form, konsistens, hållbarhet osv. och det behöver inte betyda att processat = med dåligt ur ett näringsperspektiv
- I princip allt vi anser vara superonyttigt är också ultraprocessat, så inte konstigt att man ser en korrelation mellan ohälsa och ett högt intag av ultraprocessad mat (de som dras med övervikt har ju sällan övervikt för att de ligger på energibalans utan för att de äter för energität mat och många av "bovarna" råkar hamna inom ultraprocessad mat.
Ett exempel från deras text på ultraprocessad mat - tror vi att det är på grund av att man äter:
  • grönsaksburgare som innehåller sojaprotein
  • eller chips, godis, glass osv. som man löper större risk att bli överviktigt
- Pratar vi övervikt specifik nu, så beror den ju i regel på grund av ett energiintag som är högre än förbrukningen. Det går alldeles utmärkt att göra genom att äta totalt oprocessad mat också. Äter jag bara nötter dagarna i ända kommer jag rätt snabbt lägga på mig. Men eftersom de som lider av övervikt tenderar att överkonsumera produkter som är extremt energitäta och sammansätta av fett och socker för att få den goda smaken som ger den där belönande kicken (och dessa tenderar att vara ultraprocessade) så blir den allmänna uppfattningen att ultraprocessad mat är roten till allt ont på jorden.
Sen att produkt x / y / z kan vara lika näringsriktig / eller onyttig som om man gjort motsvarande hemma i köket från grunden vill man inte ta in.

Det är svårt med klassificeringar, och andemeningen med begreppet är väl god, men som alltid behöver debatten nyanseras.

@Stervelo - vad är gel + vatten om inte en sportdryck?
Har du provat att blanda själv med t.ex. maltodextrin bara? Vissa är mer känsliga för fruktos och "moderna" sportdrycker innehåller ofta en blandning för att maxa kolhydratsupptaget vilket egentligen inte blir relevant förrän man börja komma upp på större kolhydratsintag / timme.

T.ex. 30-40g maltodextrin löst i 500 ml vatten smaksatt med nåt du gillar?

Finns också produkter som t.ex. UCAN (och Vitargo) som använder stärkelser.

Jag är rätt säker på att du skulle kunna hitta en sportdrycksvariant som funkar för dig, men för all del tycker du gel och vatten funkar kör på det. Jag gillar verkligen inte gel dels smakmässigt, dels för att jag hellre kontinuerligt tillför energi i små små doser än att få koncentrerade energispikar och då passar en sportdryck att sippa på mig bättre.
Jag har provat de flesta, magen blir "uppsvälld" och konstig är väl bästa beskrivningen jag har. Med Gel och vatten, samt vatten på egen hand verkar fungera mycket bättre. Sen hur man vill koppla ihop vätskeintag med energiintag, det fattar inte jag. Det går åt lika mycket engergi i 15 grader varmt som 35 grader varmt, men det skiljer mycket i vätskeintag, för mig gör det det i alla fall, jag dricker väldigt mycket mindre när det är "kallt".

"Conclusion

Aspartame is a highly studied food additive with decades of research showing that it is safe for human consumption. As expected, the research is complex making it possible to cherry pick and misinterpret individual studies in order to fear monger. But the totality of research, reviewed by many independent agencies and expert panels, supports the safety of aspartame."

Att om man aldrig äter socker eller sötningsmedel så kommer sötma inte längre smaka gott. Problem solved, utan massa kemikalier som inte tillför nåt.
Lika bra att ta bort alla smaker då, och bara äta ett neutralt piller som innehåller just den mängd av allt man behöver......eller nej fy vad hemskt tråkigt livet skulle bli.

det här är ju allmänt känt och och ofta relaterat i pressen, liksom upplevt av närmast var och en som konsumerar aspartam i någon omfattning.

bemödar man sig om en sökning på weght gain aspartame vs sugar ger det 2,5 miljoner träffar.

här är en ganska vettig genomgång man snart råkar på, att dessa produkter medverkar till att skapa sockersug och står för en betydande del av fetmaepidemin är för mig ställt utom allt rimlig tvivel.

Här är en popvetenskaplig artikel som, med referenser, hävdar tvärtom: sötningsmedel är bättre än socker i dryck: https://tyngre.se/artikel/forskning...isligen-battre-an-socker-i-alla-fall-i-dryck/

Att du tvärsäkert hävdar en ståndpunkt med väldigt definitiva slutsatser i en såhär komplex fråga gör det rätt svårt att ta dina ord på allvar. ?‍♂️

För alla uppenbart trögfattade: kais01 säger inte att sockersötad läsk är bättre än aspartamsötad läsk när man tittar isolerat på läsken. Han skriver att aspartam ger ett sockersug, som då troligen innebär att personerna tuggar i sig en massa annat som leder till viktuppgång.
Om ni läser hela inlägg #86 istället för att klippa ut och reagera på en enskild mening så kanske poletten trillar ner.

För alla uppenbart trögfattade: kais01 säger inte att sockersötad läsk är bättre än aspartamsötad läsk när man tittar isolerat på läsken. Han skriver att aspartam ger ett sockersug, som då troligen innebär att personerna tuggar i sig en massa annat som leder till viktuppgång.
Om ni läser hela inlägg #86 istället för att klippa ut och reagera på en enskild mening så kanske poletten trillar ner.
Du kanske skulle ta och läsa inlägget igen då:

det är således visat att personer som får tillgång till aspartamsötad läsk vs sockrad läsk, går upp till och med mer i vikt än sockergänget.

Lika bra att ta bort alla smaker då, och bara äta ett neutralt piller som innehåller just den mängd av allt man behöver......eller nej fy vad hemskt tråkigt livet skulle bli.
Om man tror att alla näringsämnen är lika skadliga eller meningslösa som socker, varsågod.
Livet är inte ett dugg tråkigt utan något som man vant sig av med och som man inte behöver.

Du kanske skulle ta och läsa inlägget igen då:

det är således visat att personer som får tillgång till aspartamsötad läsk vs sockrad läsk, går upp till och med mer i vikt än sockergänget.
Och nu har du återigen klippt loss en mening ur inlägget. Läs meningen innan också och fundera vad den innebär så kanske poletten trillar ner.

Det enda som får det att klarna för mig är den länkade artikeln till tyngre. Inte inlägg #86.
Om du inte hänger med på inlägg #86 så ta och läs artikeln som länkas i #101 så kanske du förstår vad kais01 menar.

Jag har ingen uppfattning i sakfrågan, men när folk inte klarar av att läsa och förstå vad som skrivs blir man ju frustrerad.

svårt i båda fallen.

Det du beskriver är helt vanlig diabetes typ 1. Det som funkar ena dagen är helt fel nästa dag. Så är denna autoimmuna sjukdom.
För övrigt är vanlig kokt potatis toppen för mig. Om man dessutom låter dem kallna och sedan kokar upp dem en gång till har nästan all stärkelse försvunnit vilket ger mindre behov av insulin.

Tillbaka
Topp