Vitargo - varför aspartam??

Dum fråga, men är det inte sockret man är ute efter?

Har ett minne av att jag läste en artikel i någon cykeltidning om sportdrycker. Något av stallen som cyklar tour de France exprimenterade med olika sockerarter.
Använde man bara en typ av socker kunde kroppen bara ta upp en vis mängd under en timme. Blandade man sockerarter så ökades kroppens mottagning med mer än 20%. Tror dom pratade om glukos och fruktos. Någon som minns bättre.

skaparn skrev:
-------------------------------------------------------
[klipp!]
>
> 2. Ja, det finns studier som pekar på samband
> mellan aspartam i stora mängder och cancer, och
> även studier som pekar på hur det kan reagera
> tillsammans med färgämnen till att bli toxiskt.
> Jag kan leta fram dessa i afton så kan vi
> fortsätta diskutera dessa. Det ska dock sägas
> som jämförelse att sambanden mellan rött kött
> och cancer är betydligt starkare, och för att
> inte tala om alla charkprodukter med E250. Men
> sötningsmedel har blivit en sorts livmedlens
> demon så man verkar förlora all reson.

Blir aspartam bättre av att något annat är dåligt?

Aspartam är inte den enda "demonen" bland livsmedel. Du har själv påtalat nitrit ovan, glutamat är en annan obehaglig tillsats. Mig veterligt finns dock varken nitrit eller glutamat i Vitargo-dryckerna.

Tycker du om aspartam? Använder du själv produkter med aspartam? Tycker du att aspartam är en bra tillsats som har ett berättigande?

markus138 skrev:
> Dum fråga, men är det inte sockret man är ute
> efter?
>
> Har ett minne av att jag läste en artikel i
> någon cykeltidning om sportdrycker. Något av
> stallen som cyklar tour de France exprimenterade
> med olika sockerarter.
> Använde man bara en typ av socker kunde kroppen
> bara ta upp en vis mängd under en timme. Blandade
> man sockerarter så ökades kroppens mottagning
> med mer än 20%. Tror dom pratade om glukos och
> fruktos. Någon som minns bättre.

Fast rent strösocker är inte optimalt som kolhydratkälla, men helt klart, som jag redan skrivit, är en kombination troligtivis det mest optimala tack vare separata transportmekanismer.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008 Apr;18(2):179-90. Carbohydrate-supplement form and exercise performance.
Numerous studies have shown that ingesting carbohydrate in the form of a drink can improve exercise performance by maintaining blood glucose levels and sparing endogenous glycogen stores. The effectiveness of carbohydrate gels or jellybeans in improving endurance performance has not been examined. On 4 separate days and 1-2 hr after a standardized meal, 16 male (8; 35.8 +/- 2.5 yr) and female (8; 32.4 +/- 2.4 yr) athletes cycled at 75% VO(2peak) for 80 min followed by a 10-km time trial. Participants consumed isocaloric (0.6 g of carbohydrate per kg per hour) amounts of randomly assigned sports beans, sports drink, gel, or water only, before, during, and after exercise. Blood glucose concentrations were similar at rest between treatments and decreased significantly during exercise with the water trial only. Blood glucose concentrations for all carbohydrate supplements were significantly, p < .05, higher than water during the 80-min exercise bout and during the time trial (5.7 +/- 0.2 mmol/L for sports beans, 5.6 +/- 0.2 mmol/L for sports drink, 5.7 +/- 0.3 mmol/L for gel, and 4.6 +/- 0.3 mmol/L for water). There were no significant differences in blood glucose between carbohydrate treatments. The 10-km time trials using all 3 carbohydrate treatments were significantly faster (17.2 +/- 0.6 min for sports beans, 17.3 +/- 0.6 min for sports drink, and 17.3 +/- 0.6 min for gel) than water (17.8 +/- 0.7 min). All carbohydrate-supplement types were equally effective in maintaining blood glucose levels during exercise and improving exercise performance compared with water only.

Med Sci Sports Exerc. 2008 Jan 11. Superior Endurance Performance with Ingestion of Multiple Transportable Carbohydrates.
The aim of the present study was to investigate the effect of ingesting a glucose plus fructose drink compared with a glucose-only drink (both delivering carbohydrate at a rate of 1.8 g.min) and a water placebo on endurance performance.

Eight male trained cyclists were recruited (age 32 +/- 7 yr, weight 84.4 +/- 6.9 kg, V O2max 64.7 +/- 3.9 mL.kg.min, Wmax 364 +/- 31 W). Subjects ingested either a water placebo (P), a glucose (G)-only beverage (1.8 g.min), or a glucose and fructose (GF) beverage in a 2:1 ratio (1.8 g.min) during 120 min of cycling exercise at 55% Wmax followed by a time trial in which subjects had to complete a set amount of work as quickly as possible (~1 h). Every 15 min, expired gases were analyzed and blood samples were collected.

Ingestion of GF resulted in an 8% quicker time to completion during the time trial (4022 s) compared with G (3641 s) and a 19% improvement compared with W (3367 s). Total carbohydrate (CHO) oxidation was not different between GF (2.54 +/- 0.25 g.min) and G (2.50 g.min), suggesting that GF led to a sparing of endogenous CHO stores, because GF has been shown to have a greater exogenous CHO oxidation than G.

Ingestion of GF led to an 8% improvement in cycling time-trial performance compared with ingestion of G.

NiklasL skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> Blir aspartam bättre av att något annat är
> dåligt?
>
> Aspartam är inte den enda "demonen" bland
> livsmedel. Du har själv påtalat nitrit ovan,
> glutamat är en annan obehaglig tillsats. Mig
> veterligt finns dock varken nitrit eller glutamat
> i Vitargo-dryckerna.
>
> Tycker du om aspartam? Använder du själv
> produkter med aspartam? Tycker du att aspartam är
> en bra tillsats som har ett berättigande?

Nej, givetvis gör inte två fel ett rätt, utan jag är bara fundersam över det faktum att nästan inget ämne i livsmedel är omgärdat av så mycket myter och rena falsarier samt rena konspirationsteorier. Jag har tagit den här diskussionen flertalet gånger tidigare och finner mig postandes hur omfattande studier som helst som bevisar bland annat sådant att det inte har någon effekt på hungerkänslor eller insluinproduktion, men möts av nästan en religiös inställning att det är rent dödsgift i påse vi har att göra med och allt jag postar är en del av konspirationen.

Personligen använder jag aspartam då jag ser det som ett sätt att dricka läsk utan att få i mig socker som inte har någon som helst funktion i en ung mans kosthållning. Jag har dessutom lite svårt att förstå hur man kan uttrycka sådant äckel för sötningsmedel i exempelvis läsk då jag knappt känner skillnad, men aktar mig för att döma folks smaklökar då alla får tycka vad de vill. Däremot har jag svårt att tiga när jag ser någon skriva kvällstidningslöp-liknande dödslarm.

Cancerkopplingen i vetenskapen:

Life-Span Exposure to Low Doses of Aspartame Beginning during Prenatal Life Increases Cancer Effects in Rats. Environmental Health Perspectives Volume 115, Number 9, September 2007.

In a previous study conducted at the Cesare Maltoni Cancer Research Center of the European Ramazzini Foundation (CMCRC/ERF) , we demonstrated for the first time that aspartame (APM) is a multipotent carcinogenic agent when various doses are administered with feed to Sprague-Dawley rats from 8 weeks of age throughout the life span.

The aim of this second study is to better quantify the carcinogenic risk of APM, beginning treatment during fetal life.

We studied groups of 70–95 male and female Sprague-Dawley rats administered APM (2,000, 400, or 0 ppm) with feed from the 12th day of fetal life until natural death.

Our results show a) a significant dose-related increase of malignant tumor–bearing animals in males, particularly in the group treated with 2,000 ppm APM ; b) a significant increase in incidence of lymphomas/leukemias in males treated with 2,000 ppm and a significant dose-related increase in incidence of lymphomas/leukemias in females, particularly in the 2,000-ppm group ; and c) a significant dose-related increase in incidence of mammary cancer in females, particularly in the 2,000-ppm group.

The results of this study, our second long-term carcinogenicity bioassay on APM, not only confirm but also reinforce our first experimental demonstration (Belpoggi et al. 2006; Soffritti et al. 2005, 2006) of APM's multipotental carcinogenicity at a dose level close to the human ADI. Furthermore, the study demonstrates that when life-span exposure to APM begins during fetal life, its carcinogenic effects are increased.

As soon as we perceived the carcinogenic effects of APM during the elaboration of the data in our first mega-experiment (Belpoggi et al. 2006; Soffritti et al. 2005, 2006), we planned an integrated program of long-term bioassays, beginning treatment from prenatal life, on > 4,000 rats and mice in order to better quantify the carcinogenic risks of aspartame. In this report we present the results of a second study on APM in which male and female Sprague-Dawley rats were exposed to very low doses of APM in feed (100 or 20 mg/kg bw) from fetal life until natural death.

On the basis of the present findings, we believe that a review of the current regulations governing the use of aspartame cannot be delayed. This review is particularly urgent with regard to aspartame-containing beverages, which are heavily consumed by children.

Bästa är som sagt att man kan välja om man inte vill dricka saker med skiten i. Fast Apotekarnes var lömska ett tag då de ersatte sockret i läsken med konstgjort sötningsmedel utan att skriva varningstexten 'Light' på flaskorna!

Senast redigerad av en moderator:
42Hz skrev:
> Bästa är som sagt att man kan välja om man inte
> vill dricka saker med skiten i. Fast Apotekarnes
> var lömska ett tag då de ersatte sockret i
> läsken med konstgjort sötningsmedel utan att
> skriva varningstexten 'Light' på flaskorna!

Där är något jag verkligen kan instämma i. Innehållsförteckning är the shiznit, och vi har i Sverige en tämligen bra lagstifning kring detta vilket vi ska vara tacksamma för och dessutom med hjälp av konsumentmakt vårda. De produkter som inte har en borde heller inte konsumeras.

NiklasL skrev:
är inte den enda "demonen" bland
> livsmedel.

Landsvägscyklister är väl mer ferrys än demoner, då borde absint vara skitet i ramflarran :-)

skaparn skrev:
> Miche skrev:
> --------------------------------------------------
> > Dessutom kan väl kroppen inte ta hand om aspartan
> > utan det lagras väl i kroppen. Samma här, ligth
> > produkter går bort.
> >
> Nej. Aspartam bryts nmed i kroppen till metanol,
> vilket i sig kan låta illa, men man ska i åtanke
> att det är försumbara mängder.
>
Ok, då var det bara en myt.

> Och nja, Redu Bull är kanske inte det bästa du
> kan dricka efter aktivitet. Men du får definiera
> "funkar". Jag skulle tagit Red Bull innan
> träningen snarare än efter.
>
Tänkte mest för att få i kroppen lite energi ett pass. Men att ta det före är väl för att ha energi att bränna.

Vad skall man satsa på för någon energidryck där man tömmer ut sig fullständigt under en mycket kort period, säg under 3-4 minuter? T ex. om spurtar el. dyl. där man ger 300%

Beklagar om jag kapar tråden lite men det verkar finns mycket kompetens i denna fråga här.
Koffein.

Den här nya guiden som kom häromdagen har fått supermånga kommentarer typ ”jag VISSTE DET - man får cancer av sötningsmedel!”. Det kräver dock megahög dos, och då är man på steg 2 av 4 sannolikhets-steg, där 1 är ingen sannolikhet för risk och 4 är definitiv sannolikhet för risk. Exvis ligger kött på steg 3. Alkohol också, om jag inte minns fel.

Jag vågar hävda att sockersötade drycker är värre för folkhälsan än drycker sötade med sötningsmedel. På populationsbasis alltså.

Den här nya guiden som kom häromdagen har fått supermånga kommentarer typ ”jag VISSTE DET - man får cancer av sötningsmedel!”. Det kräver dock megahög dos, och då är man på steg 2 av 4 sannolikhets-steg, där 1 är ingen sannolikhet för risk och 4 är definitiv sannolikhet för risk. Exvis ligger kött på steg 3. Alkohol också, om jag inte minns fel.

Jag vågar hävda att sockersötade drycker är värre för folkhälsan än drycker sötade med sötningsmedel. På populationsbasis alltså.
Efter att ha läst igenom tråden är jag inte säker på att det du håller på med, att nyansera, är särdeles välkommet av den stora massan. "Vafalls - cancer av rött kött!?!" ??

Precis så, folk har lätt att ta till sig faran, men värdelösa på att värdera risken och kommer undvika aspartam som pesten, men fortsätta med friterad mat, rött kött och dricka alkohol.

det smyger sig på. i frankrike kan man knappt hitta läsk utan aspartam, alltså den används att förgifta även vanlig sockrad läsk.

när frugan skulle bjuda gäster på bål häromdagen upptäckte jag att samma öde drabbat 7up här i sverige. gick öht inte köpa utan aspartam ilurat.

sprite fanns i affären, och var sockrad som vanligt.

är inte så orolig personligen för de återkommamde giftlarmen för aspartam, men det smakar ju urrk som en blandning av bensin och billig parfym, och man får strax slå en båge aka ökad urinmängd.

det smyger sig på. i frankrike kan man knappt hitta läsk utan aspartam, alltså den används att förgifta även vanlig sockrad läsk.

när frugan skulle bjuda gäster på bål häromdagen upptäckte jag att samma öde drabbat 7up här i sverige. gick öht inte köpa utan aspartam ilurat.

sprite fanns i affären, och var sockrad som vanligt.

är inte så orolig personligen för de återkommamde giftlarmen för aspartam, men det smakar ju urrk som en blandning av bensin och billig parfym, och man får strax slå en båge aka ökad urinmängd.
Giftigt är det ju inte. Annat än i såna mängder att du kommer behöva oroa dig för vätskeförgiftning långt innan du behöver börja köra dig för aspartamet, givet att du tänker dig få i dig giftiga för genom vätska.

Att dina smakpreferenser inte motsvarar innehållet i kommersiellt tillverkade drycker är knappast ett lurendrejeri.

Typ så. Man får vara bra hängiven om man ska få i sig såna mängder att det potentiellt skulle kunna vara skadligt.....
2400 burkar om dagen läste jag idag att Cancerfonden har beräknat att det krävs för att komma upp i farliga nivåer. Jämför gärna med hur mycket sockersötad läsk som krävs om dagen för att få negativa hälsoeffekter, det rör sig väl inte ens om en liter om dagen?

vatten är också farligt. det räcker med en enkeldos 10 liter för att man skall avlida.

även när sackarin förbjöds tror jag 1976 hade man gett groteska doser till råttor, enligt utsaga motsvarande 800 läsk om dagen.

Giftigt är det ju inte. Annat än i såna mängder att du kommer behöva oroa dig för vätskeförgiftning långt innan du behöver börja köra dig för aspartamet, givet att du tänker dig få i dig giftiga för genom vätska.

Att dina smakpreferenser inte motsvarar innehållet i kommersiellt tillverkade drycker är knappast ett lurendrejeri.
ja gillar man smaken av petroleum har man sitt lystmäte.

gottigottgott.

Borde kanske inte ha återuppväckt denna 13 år gamla tråd - det var halvt på ironi och halvt på allvar. Slutsatserna i WHOs rapport har ifrågasatts. Vad jag förstår finns det många studier som pekar åt samma håll men sambandet är svagt. Och Livsmedelsverket har inte gått ut lika hårt som WHO. Men man har inte sett några tydliga hälsofördelar med konstgjorda sötningsmedel och de som är överviktiga går inte ned i vikt med dessa kemikalier. På ett personligt plan tycker jag att det blir problematiskt när de oväntat dyker upp i alla möjliga produkter, ofta tillsammans med socker, utan att det annonseras. Förr räckte det att undvika "zero"-produkter men det räcker inte längre. Nu finns de i kvarg, proteinpulver, ketchup, cider, etc. Till vilken nytta? Även om det inte är den påträngande aspartam-smaken så ofta numera så blir det (för mig) en väldigt konstig upplevelse med fejksötma utan socker. Det är liksom något som inte stämmer...

Borde kanske inte ha återuppväckt denna 13 år gamla tråd - det var halvt på ironi och halvt på allvar. Slutsatserna i WHOs rapport har ifrågasatts. Vad jag förstår finns det många studier som pekar åt samma håll men sambandet är svagt. Och Livsmedelsverket har inte gått ut lika hårt som WHO. Men man har inte sett några tydliga hälsofördelar med konstgjorda sötningsmedel och de som är överviktiga går inte ned i vikt med dessa kemikalier. På ett personligt plan tycker jag att det blir problematiskt när de oväntat dyker upp i alla möjliga produkter, ofta tillsammans med socker, utan att det annonseras. Förr räckte det att undvika "zero"-produkter men det räcker inte längre. Nu finns de i kvarg, proteinpulver, ketchup, cider, etc. Till vilken nytta? Även om det inte är den påträngande aspartam-smaken så ofta numera så blir det (för mig) en väldigt konstig upplevelse med fejksötma utan socker. Det är liksom något som inte stämmer...
Det var bra att väcka tråden typ liv, det innebär en naturlig möjlighet att slå fast några faktabaserade påstående enligt följande:

Att tillsätta socker i mat är "fejksötma".

Socker har påvisade negativa hälsoeffekter (en hel drös).

Det står var och en fritt att välja, eller inte välja, att inmundiga produkter med eller utan aspartam.

Aspartam kan påvisas skadligt först i sådana mängder att ett motsvarande intag är, om inte omöjligt, så åtminstone orimligt.

Men man har inte sett några tydliga hälsofördelar med konstgjorda sötningsmedel och de som är överviktiga går inte ned i vikt med dessa kemikalier. På ett personligt plan tycker jag att det blir problematiskt när de oväntat dyker upp i alla möjliga produkter, ofta tillsammans med socker, utan att det annonseras.
Det kanske inte gör att gravt överviktiga går ner i vikt (sockersötad dryck är liksom aldrig den enda anledningen till övervikten), men däremot så är det väl alldeles utmärkt att kunna erbjuda ett kalorifritt alternativ? Jag dricker sällan läsk, men kan verkligen uppskatta en iskall cola med en citronskiva i en varm sommardag utan att få i mig en massa "tomma kallrier"och personligen tycker jag zero är.godare än vanlig cola som är för söt för mig. Sen är en sockercola perfekt på en lång cykeltur, var sak har sin plats.

Kan inte påstå att det är jättesvårt att undvika sötningsmedel i produkter - köp naturell kvarg och tillsätt frukt eller annat för att sätta smak på den.

Sen kan jag personligen tycka det är synd att det hela tiden ska dras så stora växlar på hur hemskt socker är.....hjärnans primära bränsle är monosackariden glukos som är det bränslet som kan ta sig förbi blod/hjärnbarriären förutom "nödbränslet ketoner" som nyttjas i svälttillstånd där glukos inte finns i tillräcklig mängd.
Strösocker, "det vita knarket", består av glukos och fruktos och hör och häpna, kroppen har till och med utvecklat två olika transportörer för att kunna ta hand om de bägge monosackariderna på ett optimalt sätt.
Om nu socker vore så otroligt hemskt så är det lustigt att en av universums mest avancerade organismer människokroppen utvecklat så sofistikerade processer för att till fullo kunna nyttja sockret som bränsle.

Problemet är inte socker, problemet är att många människor inte har tillräcklig disciplin eller kunskap för att kunna hantera och välja bort alla "dåliga val" där socker råkar vara en beståndsdel av sammansättningen. Vi söker kortsiktiga kickar och många mindre hälsosamma produkter består av en mix ingredienser som ger oss dessa kickar, och en herrans massa energi som vi egentligen inte alls behöver.

Sen är det så klart alltid svårt ur ett folkhälsoperspektiv hur man ska ta sig an problematiken för att hjälpa så många som möjligt.

Ett problem är väl också att socker används som smaksättare/smakförhöjare i mat där man kanske inte förväntar sig det. Det finns en massa videosnuttar där folk staplar sockerbitar för att visa hur perverst mycket socker man haft i olika produkter. Och socker tillsammans med fett leder till en önskan om mer matintag (hittar inte djurstudierna nu men en populärvetenskaplig länk nedan). Men istället för att minska eller avstå från tillsatt socker ersätter man en del av sockret med sötningskemikalier istället. Det är inte sunt. Samtidigt varnar man för UPF, ultraprocessed food, som hälsorisk (men det verkar som om man mest misstänker konsistensgivare där, även om man inte vet säkert).

Jo, det är inte alltid lätt att hitta produkterna med konstgjort sötningsmedel i. Det annonseras inte längre på framsidan och innehållsförteckningen är ibland skriven med små, smala bokstäver som är väldigt svårlästa.

(Måste ha fått i mig för mycket aspartam - tråden är 15 och inte 13 år gammal, som jag skrev ovan...)

Det kanske inte gör att gravt överviktiga går ner i vikt (sockersötad dryck är liksom aldrig den enda anledningen till övervikten), men däremot så är det väl alldeles utmärkt att kunna erbjuda ett kalorifritt alternativ? Jag dricker sällan läsk, men kan verkligen uppskatta en iskall cola med en citronskiva i en varm sommardag utan att få i mig en massa "tomma kallrier"och personligen tycker jag zero är.godare än vanlig cola som är för söt för mig. Sen är en sockercola perfekt på en lång cykeltur, var sak har sin plats.

Kan inte påstå att det är jättesvårt att undvika sötningsmedel i produkter - köp naturell kvarg och tillsätt frukt eller annat för att sätta smak på den.

Sen kan jag personligen tycka det är synd att det hela tiden ska dras så stora växlar på hur hemskt socker är.....hjärnans primära bränsle är monosackariden glukos som är det bränslet som kan ta sig förbi blod/hjärnbarriären förutom "nödbränslet ketoner" som nyttjas i svälttillstånd där glukos inte finns i tillräcklig mängd.
Strösocker, "det vita knarket", består av glukos och fruktos och hör och häpna, kroppen har till och med utvecklat två olika transportörer för att kunna ta hand om de bägge monosackariderna på ett optimalt sätt.
Om nu socker vore så otroligt hemskt så är det lustigt att en av universums mest avancerade organismer människokroppen utvecklat så sofistikerade processer för att till fullo kunna nyttja sockret som bränsle.

Problemet är inte socker, problemet är att många människor inte har tillräcklig disciplin eller kunskap för att kunna hantera och välja bort alla "dåliga val" där socker råkar vara en beståndsdel av sammansättningen. Vi söker kortsiktiga kickar och många mindre hälsosamma produkter består av en mix ingredienser som ger oss dessa kickar, och en herrans massa energi som vi egentligen inte alls behöver.

Sen är det så klart alltid svårt ur ett folkhälsoperspektiv hur man ska ta sig an problematiken för att hjälpa så många som möjligt.
Tack för att du orkar utveckla dig i en omfattning jag inte längre orkar göra i den här diskussionen.

Detta trots att ts hittills valt att bortse från alla (?) argument och all (?) fakta som motbevisar dennes tes.

Redigerat: adderar stycke två.

om kroppen lider brist på protein, ge protein, fattas det kolhydrater, ge kolhydrater, och om det gått åt aspartam, ge aspartam:)

Ingen tvivlar er att inmundiga aspartam eller andra sötningsmedel. Det vore dock fint om ni låter bli att sprida osanningar och rena påhitt om dem. De har en funktion att fylla.

Livsmedelsverket och @glitch har sagt vad som behöver sägas i sammanhanget.

Läs vad Livsmedelsverket skriver. Det är en väldigt lättillgänglig text.
Den sidan skrevs förra året, innan WHOs sammanställning... Och WHO ser tydliga hälsorisker. Sötningskemikalier fyller ingen funktion men medför däremot risk för tråkiga konsekvenser. Men ingen tvingar dig att sluta äta sötningsmedel, finns att köpa löst också, om du vill ha extra på maten.

Den sidan skrevs förra året, innan WHOs sammanställning... Och WHO ser tydliga hälsorisker. Sötningskemikalier fyller ingen funktion men medför däremot risk för tråkiga konsekvenser. Men ingen tvingar dig att sluta äta sötningsmedel, finns att köpa löst också, om du vill ha extra på maten.

Jag ser en större risk för tråkiga hälsokonsekvenser med den 15 m breda lösgodishyllan på din lokala Ica Maxi, eller de fyra gångarna med chips och sötsaker, eller det stora korvkylskåpet där det lockas med "hantverkskorv" och dylika fika termer för produkter jag inte ens skulle ge min fiktiva hund. Don't get me started på ultra processad mat, en term folk snappat upp i media och gärna slänger sig med utan att ha en suck om ursprung, syfte eller faktisk innebörd.

Men det är en annan diskussion :)

Visst vore det grymt om alla lagade mat från grunden, förstod sig på makro och mikronutrienter och faktiskt orkade bry sig om att förstå vad de stoppar i sig för att utifrån det kunna göra egna avväganden kring vilka "onyttigheter" som är värda för dem att stoppa i sig. Men det är en utopi och innan vi är där kan jag tycka att det finns "bigger fish to fry" än sötningsmedel.

En bra plats att börja på hade varit arbetsplatser generellt - jag tror det hade funnits otroligt mycket att hämta ur ett folkhälsoperpektiv om man hade kunnat påverka folks matvanor på och kring jobbet. Den nästan dagliga "bullen för nån fyller år/ det är någon bulles dag", det urusla utbudet av vettig lunchmat att köpa osv.

Det finns mycket som kan påverka mer än en kamp mot sötningsmedel (eller tillsatser generellt som i regel är ofarliga men däremot gör att maten håller längre / har en bättrw konsistens osv.)

Det är ett bra sätt att tillföra sötma utan att tillföra kalorier.
så du ser det som en sötningskrydda för de som just då inte behöver kalorier, eller kanske för diabetiker? vackert så kan man tycka.

problemet med produkten som jag ser det ur personlig synvinkel är mest den vidriga smaken, men smaken är ju olika.

ett populationsmässigt större problem är det sockermissbruk det sekundärt tycks leda till att ha tillgång till kalorimässigt gratis sötma på det här viset. det är således visat att personer som får tillgång till aspartamsötad läsk vs sockrad läsk, går upp till och med mer i vikt än sockergänget.

det leder i sin tur till ökade fall av hjärt-kärlsjukdomar, och för den delen åldersdiabetes.

för övrigt håller jag med om det skadliga att använda socker som ersättning för 'riktig' smak, inte minst i lightprodukter. även bröd är hårt drabbat, som är närmast svårt att i affären hitta med sockerhalt under 4%. när jästen fått sitt bör det ligga under 1%.

Senast ändrad:
det är således visat att personer som får tillgång till aspartamsötad läsk vs sockrad läsk, går upp till och med mer i vikt än sockergänget.
Vad har du för källa till det påståendet?

Sammanställd forskning pekar på motsatsen: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/obr.13020

”Data suggest that replacing sugar with NNS leads to weight reduction, particularly in participants with overweight/obesity under an unrestricted diet, information that could be utilized for evidence-based public policy decisions.”

Vad har du för källa till det påståendet?

Sammanställd forskning pekar på motsatsen: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/obr.13020

”Data suggest that replacing sugar with NNS leads to weight reduction, particularly in participants with overweight/obesity under an unrestricted diet, information that could be utilized for evidence-based public policy decisions.”
Nu tror jag inte det var aspartam vs socker i specifik produkt kais01 syftade på. Läs meningen innan den du klippte loss och citerade så får du hela bilden.

Tillbaka
Topp