Vitus, valde jag fel storlek?

Kneecap sa:
Fördel med att gå ner i storlek är att en för liten cykel alltid går att göra större...

Cykeln blir inte större för att man byter styrstam. Man blir mer utsträckt och får framhjulet längre bak i förhållande till tyngdpunkten, vilket är klart ofördelaktigt så fort man cyklar på ickeslätt underlag.

manneblask sa:
Jag har 455 i reach på min hoj, är 175cm~ och den passar perfekt. Det är alltid lite inkörningstid för att känna sig van och bekväm på cyklen. Som många har skrivit så kan just att byta stam göra mycket men ge det lite tid bara.

Vad har du för styrstam på den? HT eller FS?

Tycker det är jättesvårt nu när jag internetcyklar fram en ny cykel. Har en HT idag och rekar FS. Jag kan ju gå lite efter mina nuvarande siffror men en FS blir ju lite annorlunda. Svårt att jämföra när vissa parametrar skiljer så mycket på olika ramar. Jag har gått på tillverkarens rekommendation men har sixtens 500mm reach+styrstam i bakhuvudet såklart (för mig på 175)

Idag har jag en "M-ram", 68,5 HTA, 73,5 STA, top tube på 610mm, reach på 425 och stam på 70. Kollar jag då på ett par populära stigcyklar (130fram 120bak) så har vi ca 595 i topprör, såklart då påverkat av brantare sadelrör och flackare gaffelrör (ca 75 och 67), men en reach på 440 eller 435. Så längre reach, men det virtuella toppröret är ju bra mycket kortare, lägg då på att de säljs med ca 20 mm kortare styrstam så får jag lite svårt att få ihop avståndet "sadel-styre" (tänk klassiska armbågen från sadelspets-mitt styrstam). Idag sitter min sadel ungefär mitt på rälsen men det känns som 595+50 är bra mycket kortare än 610+70, trots den något ökade reachen på 10-15mm

manneblask sa:
Jag har 455 i reach på min hoj, är 175cm~ och den passar perfekt. Det är alltid lite inkörningstid för att känna sig van och bekväm på cyklen. Som många har skrivit så kan just att byta stam göra mycket men ge det lite tid bara.

jo men det är därför reach inte säger så mycket hur det är att sitta på cykeln, om man skulle gå bara på reach måttet om du skulle skaffa dig en scott scale så blir det skulle det betyda att du hade fått sträcka på dig 2.5cm mer än du gör nu, dvs det skulle resultera i en L ram med "top tube lenght" med 625mm istället för ca 600mm.

Dvs för att välja en cykel så räcker det inte att säga, du ska ha en cykel med ett reach mått som är si å så.

Senast ändrad:
jingleyschmidt sa:
Och om du är LVG-cyklist sen innan... bara det faktumet att du nu har har större hjul och kanske dubbelt så breda däck gör ju att cykeln känns som en traktor jämfört med din lätta och smidiga LVG.

En liten anekdot i sammannhanget kanske, men en 29" MTB och en lvg-cykel har exakt samma ytterdiameter på hjulen.

Makten sa:
konscious sa:
I sann happystyle gör man karriär på att vara okunnig och fara med lögn.
Förnekar att man kan ha fel fast man har det, allt för att stärka sin självbild.
konscious sa:
Att välja storlek är en no-brainer, inte en vetenskap baserat på något unikt kunnande.

Om det är en "no-brainer", kan du inte utveckla hur du resonerar kring detta istället för att anklaga andra för lögn när de har andra åsikter än du? Det är bara att kolla några olika cykeltillverkare för att inse att det finns vitt skilda uppfattningar om hur lång en cykel bör vara i förhållande till en viss kroppslängd. En del är väldigt konservativa medan andra har dragit iväg som fan.

453 mm reach är inte på något sätt långt för en person på 185 cm. Snarare ganska kort, men absolut inom spannet "vettigt". Dock måste man förstås ta hänsyn till sadelrörsvinkel och styrstamslängd om man ska få önskvärd (vad det nu är) sittställning.

Den enkla sanningen som är jävligt sofistikerad, pröva sig fram.
Ska du köpa en cykel som du inte kan testa.
Hyr/ låna av Lbs kompis notera måtten. Lita på din känsla inte Happy FanBoy Club.
Tryck på köpknappen.

Frågor på det?

Makten sa:
Cykeln blir inte större för att man byter styrstam. Man blir mer utsträckt och får framhjulet längre bak i förhållande till tyngdpunkten, vilket är klart ofördelaktigt så fort man cyklar på ickeslätt underlag.

Tjena!

Större är en definition ja.
Men man blir ju inte mer utsträckt än på en större ram med kortare stam.
Skulle säga att det är mer ofördelaktigt att inte nå styret.
Att köra med 70 mm stam är inte så illa som vissa vill påskina.

bellasoda sa:
jingleyschmidt sa:
Och om du är LVG-cyklist sen innan... bara det faktumet att du nu har har större hjul och kanske dubbelt så breda däck gör ju att cykeln känns som en traktor jämfört med din lätta och smidiga LVG.

En liten anekdot i sammannhanget kanske, men en 29" MTB och en lvg-cykel har exakt samma ytterdiameter på hjulen.

Oops, my bad! :P Är helt novis så borde inte ens yttrat mig. Det jag ville få fram var bara att det är två väldigt olika cyklar både till form och känsla och att det inte är konstigt om allt känns fel när man byter. :D

Om jag cyklar på min MTB några dagar i streck och sen hoppar på min Roadlite så tycker jag direkt att den känns konstig att cykla på.

Pillo-kun sa:
manneblask sa:

jo men det är därför reach inte säger så mycket hur det är att sitta på cykeln, om man skulle gå bara på reach måttet om du skulle skaffa dig en scott scale så blir det skulle det betyda att du hade fått sträcka på dig 2.5cm mer än du gör nu, dvs det skulle resultera i en L ram med "top tube lenght" med 625mm istället för ca 600mm.

Dvs för att välja en cykel så räcker det inte att säga, du ska ha en cykel med ett reach mått som är si å så.

Nej eftersom reach inte mäts i sittande sammanhang vore det lite konstigt att gå på det. Kommentaren är i sammanhang till de siffror som nämndes av TS kring just det. Det bästa är såklart att klämma och känna, och ta övrig gemoetri i åtanke samt testköra också innan såklart.

jingleyschmidt sa:
bellasoda sa:
jingleyschmidt sa:

Oops, my bad! :P Är helt novis så borde inte ens yttrat mig. Det jag ville få fram var bara att det är två väldigt olika cyklar både till form och känsla och att det inte är konstigt om allt känns fel när man byter. :D

Om jag cyklar på min MTB några dagar i streck och sen hoppar på min Roadlite så tycker jag direkt att den känns konstig att cykla på.

Fast du har ju rätt, hjulen funkar inte utan däcken, mtb hjul har större diameter än 700cc landsvägs hjul.

konscious sa:
Makten sa:
konscious sa:
Förnekar att man kan ha fel fast man har det, allt för att stärka sin självbild.
konscious sa:
Att välja storlek är en no-brainer, inte en vetenskap baserat på något unikt kunnande.

Om det är en "no-brainer", kan du inte utveckla hur du resonerar kring detta istället för att anklaga andra för lögn när de har andra åsikter än du? Det är bara att kolla några olika cykeltillverkare för att inse att det finns vitt skilda uppfattningar om hur lång en cykel bör vara i förhållande till en viss kroppslängd. En del är väldigt konservativa medan andra har dragit iväg som fan.

453 mm reach är inte på något sätt långt för en person på 185 cm. Snarare ganska kort, men absolut inom spannet "vettigt". Dock måste man förstås ta hänsyn till sadelrörsvinkel och styrstamslängd om man ska få önskvärd (vad det nu är) sittställning.

Hyr/ låna av Lbs kompis notera måtten. Lita på din känsla inte Happy FanBoy Club.
Tryck på köpknappen.

Frågor på det?

Så tillverkarens tabeller stämmer inte? Du påstår ju det.

Tillverkarnas tabeller är ju en rekommendation, precis som till och med Sixtens tabeller är. Deras tabeller tar ju inte heller hänsyn till allt annat som t.ex Kneepcap menar att man bör ha i åtanke.

Sen är det väl inte helt omöjligt att tillverkare, precis som tillverkare i andra branscher, lägger sig något i underkant med sina rekommendationer för att folk inte ska råka klicka hem för stora cyklar.

Canyon t.ex känns ju som ett företag som är väldigt försiktiga med sina rekommendationer, där jag till och med fick rekommendationen att köra en small-cykel med mina 181cm och 82cm innermått när jag knappade in min data i deras storlekshjälp. Minns inte exakt vilken cykel det var, men alldeles oavsett så känns ju en small som en smula litet.

Summa kardemumma så här långt är alltså at cykeln troligen har rimlig storlek men att den som rekommenderade den är idiot.

jingleyschmidt sa:
Tillverkarnas tabeller är ju en rekommendation, precis som till och med Sixtens tabeller är. Deras tabeller tar ju inte heller hänsyn till allt annat som t.ex Kneepcap menar att man bör ha i åtanke.

Sen är det väl inte helt omöjligt att tillverkare, precis som tillverkare i andra branscher, lägger sig något i underkant med sina rekommendationer för att folk inte ska råka klicka hem för stora cyklar.

Canyon t.ex känns ju som ett företag som är väldigt försiktiga med sina rekommendationer, där jag till och med fick rekommendationen att köra en small-cykel med mina 181cm och 82cm innermått när jag knappade in min data i deras storlekshjälp. Minns inte exakt vilken cykel det var, men alldeles oavsett så känns ju en small som en smula litet.

Det roliga med Canyon är att när jag lägger in mina mått på deras sida så får jag ett felmeddelande där kommer upp en fråga om jag verkligen har så korta ben! haha

jingleyschmidt sa:
jonte987 sa:
Summa kardemumma så här långt är alltså at cykeln troligen har rimlig storlek men att den som rekommenderade den är idiot.

Otippat. Även om han har rätt så skulle vissa personer aldrig någonsin erkänna det utan kriga in i döden bara för att...

Han borde skriva en disclaimer i sin signature istället för att göra sig till ett så jävla tacksamt mål. (och ja, tagga ner också)
Kneecap har så klart helt rätt i att det är mer än kroppslängd som spelar roll.

Att ha rätt är inte ens en förmildrande omständighet.
(Som jag brukar säga när jag är som mest gnällig och messerschmittig)

Senast ändrad:
manneblask sa:
Nej eftersom reach inte mäts i sittande sammanhang vore det lite konstigt att gå på det. Kommentaren är i sammanhang till de siffror som nämndes av TS kring just det. Det bästa är såklart att klämma och känna, och ta övrig gemoetri i åtanke samt testköra också innan såklart.

Jo, reach mäts ju visst i sittande sammanhang. Det mäts från vevlagret och din sadel kommer ju alltid sitta på samma plats i förhållande till vevlagret förutsatt att du ställer in cyklarna likadant och har lika långa vevar. Det är ju det som gör reach- och stackmåtten så bra för att jämföra ramar. Sen att en del slarvar/inte är så känsliga för sadelns position i förhållande till pedalerna och inte behöver ställa in cyklarna så noga är ju en annan sak. Men för mig sitter sadeln på nästan exakt samma position i förhållande till pedalerna på min mountain bike som på min räser vilket gör att reachmåttet också är applicerbart sittande.

jingleyschmidt sa:

Canyons storleksrekommendationer varierar om det är MTB eller LVG. På LVG säger de att jag ska ha S, medan på MTB säger de M. Sedan tror jag de går nästan uteslutande på innerbenslängd också.
Å andra sidan har de nu i sina geometritabeller också med rekommenderad kroppslängd samt möjlig sadelhöjd. Den infon kan ju också användas för storleksval.

Jajjas sa:
konscious sa:
Makten sa:
konscious sa:
konscious sa:

Tryck på köpknappen.

Frågor på det?

Så tillverkarens tabeller stämmer inte? Du påstår ju det.

Det har jag aldrig påstått, ännu en lögn ?
En rekommendation ( ej från internetcyklist) och prova detta och fatta beslut.

Hur svårt är det eller ska någon förklara hur man torkar sig i röven också.

Jag lägger fram en hypotes att du, koncius, faktiskt inte har en aning om vad du pratar om. Jag har aldrig sett dig föra ett resonemang om något tekniskt cykelrelaterat här på Happy (och jag skiter nog faktiskt i att kolla din inläggshistorik, jag gissar att det blir för mycket galla), utan bara en massa bråk och tjafs. Ditt svammel här i tråden styrker min hypotes. Jag gissar att du är ny på cykel, kommit in via en el-Mtb, och försöker nu trolla skiten ur oss pga att du tycker el-Mtb inte får tillräcklig plats här.

Jag tror att jag träffar ganska rätt?!? ;-)

Att parkeringscykla en cykel ger inte speciellt mycket för nån på min nivå eller lägre (Ja det finns lägre).
Men det är säkert sant att det bästa är att cykla en 10 000h så vet man bättre sen vad som passar. Problemet är att då måste man först köpa en cykel och då är vi tillbaka där vi började.

Köp efter valfri tabell eller formel och se till att det finns marginaler i stam och att det finns plats för dropper. Bättre än så blir det inte.
Lite lättare på xc än på aggro. Den senare har kanske lite mindre spann i modern stamlängd.

Jag köpte HT efter tillverkarens tabell och det blev bra med omodernt lång stam. Sen köpte jag fs baserat det lilla jag lärt mig. Nu har jag samma avstånd till styret men 35mm kortare stam.

Freddie L, du verkar leta intriger nästan varje vecka här senaste tiden, med vissa utvalda användare som inte följer normen eller avviker en del.
Tips: Lägg ner det. Det finns Rederiet på SVT Play om du har tråkigt i vardagen. ?

Örjan Lax sa:
Freddie L, du verkar leta intriger nästan varje vecka här senaste tiden, med vissa utvalda användare som inte följer normen eller avviker en del.
Tips: Lägg ner det. Det finns Rederiet på SVT Play om du har tråkigt i vardagen. ?

Det kom ju från rätt person...

jingleyschmidt sa:
Örjan Lax sa:

Jaså det tycker du?

Vad är det nu du har hakat upp dig på? Jag tycker att jag (oftast) är en ganska hjälpsam och trevlig användare.

Det vore ju bra att veta vad man nu verkar göra fel, så det finns en chans för bot och bättring menar jag.

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
jingleyschmidt sa:
Örjan Lax sa:

Jaså det tycker du?

Vad är det nu du har hakat upp dig på? Jag tycker att jag (oftast) är en ganska hjälpsam och trevlig användare.

Det vore ju bra att veta vad man nu verkar göra fel, så det finns en chans för bot och bättring menar jag.

Fast efternamnet i ditt nick är ju lite stötande, speciellt för oss som följer med strömmen!

Jag är 182 cm lång och har 425 mm reach (tokomodernt), 750mm styre och tror det är 50mm stam, dvs en alldeles för liten cykel enl senaste modet MEN den känns ändå jättestor när jag kliver upp på den.
Det ändrar sig när man kommer ut i skogen :-)

/T

Örjan Lax sa:
Vet du vad, Örjan. Om normen är att ha det trevligt och roligt på Happy så har du nog lite rätt i det, så jag tar till mig och ska försöka följa ditt råd. Annars kan man ju få med Reflux att göra! :-)

Ha det!

Tja ! Som flera har sagt prova en kortare stam .
Jag är 180 cm och köpte min första ”moderna ” mtb en bird120 ML i vintras , har alltid cyklat på medium (26or)tidigare men med 78-81cm breda styren .
Kändes helt galet först men nu känns de gamla som små som bmxcyklar,
Köpte en nukeproof scout valde en L känns inte ens stor i bmxbanan i Älvsjö bara rolig kör iofs med 35stam på den och 40 på birden .
Kan du inte låna en stam av nån och prova?
Mange

Han har en annons i Skåne... Jag har en 50mm stam utanför Malmö.
Fast vi har troligen skrämt iväg honom. PM går bra om man är trött på den här tråden.

Oj det blev ett farligt liv här...
Uppskattar om ni kan hålla er till ämnet så min tråd får vara kvar :)

Alltså när jag själv tittar på bilderna så tycker jag inte att den ser stor ut fast att det känns så.
Jag vet ju dock varken hur det ska se ut eller kännas när det gäller MTB.

IMG_2044.jpg

Bilagor

• IMG_2050.jpg
    IMG_2050.jpg
    257.1 KB · Besök: 28
Senast ändrad:
Tjena!

Ser inte orimligt ut, men du står väldigt långt fram på pedalerna. Det är iofs en smaksak. Flyttar du bak fötterna så kommer du längre ifrån styret dock.
Sen har du sadeln väldigt lågt, det gör också att du sitter närmare styret.
Höj sadel och flytta bak fötterna lite och ta nya bilder. Just nu har du en ganska stängd axelvinkel, den går att öppna upp mer.

Absolut inte för stor, du kunde haft ett steg större utan att det hade blivit ett problem. Imho.

Hade varit intressant med ett foto i attackposition med för ytterligare bekräftelse men ut och cykla :)

Tillbaka
Topp