[VR 2009] Köra solo

[VR 2009] Köra solo
Tack för tipset, men jag ska ha minimalt med bröte på cykeln. Aero är ledordet. Jag kör ju solo så jag stannar när och om det behövs. Med inte fullt så varmt väder klarar jag mig nog på 2x750 ml. Blir det varmare blir det ett depåstopp för att fylla på en eller båda flaskorna. Så är planen nu i alla fall, men det är möjligt att det spricker ordentligt. Jag tänker ju köra ganska fort själv och under så lång tid, så det är möjligt att jag behöver mer energi och vätska än vad jag idag tror. Några långa coh hårda testturer får utvisa det.

[VR 2009] Köra solo
Du borde nog ha med dig mer dricka än 2 flaskor. En camelback med vatten och två flaskor med sportdricka tror jag är bättre. Då kan du fräsa på utan att behöva fylla vatten.
/J

[VR 2009] Köra solo
Appropos konstiga regler för VR, så sent som 2008 hade dem olika regler beroende på vilket språk man läste hemsidan på. Diskhjul var bara inte förbjuden på tyska eller engelska, bara på svenska.

[VR 2009] Köra solo
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Du borde nog ha med dig mer dricka än 2 flaskor.
> En camelback med vatten och två flaskor med
> sportdricka tror jag är bättre. Då kan du
> fräsa på utan att behöva fylla vatten.
> /J

+1

Glöm det med femtielva flaskor. Du kommer att behöva kissa då och då. Gör det på en depå där du kan också fylla på med sportdryck. Du kör solo och har således ingen att hitta efter depåstopp. Busenkelt!

[VR 2009] Köra solo
bugge

citat: "Med inte fullt så varmt väder klarar jag mig nog på 2x750 ml"

Visserligen dricker jag som en kamel ibland och är kanske inte en bra referensperson, men 1,5 liter på hela VR - låter tufft! Borde betyda vätskebrist med risk för kramp i de sista dj-velbackarna strax innan Motala. Bigmollos tips om camelback är ju bra om man vill vara aero. Själv är jag kinkig mot tryck på ryggen och undviker helst att använda slika doningar. Men pallar man en kamelpuckel så är ju det perfekt!

Är du riktigt hård pissar du i brallan vid behov. Det skall jag göra nästa gång. Tvåan tvekar jag dock inför att göra i byxan...

[VR 2009] Köra solo
Snuten skrev:
> Joakim Quensel
>
> Är det inte ett sk tjurhornsstyre du har?? De är
> ju inte tillåtna enligt VR:s hemsida:
>
> ""Thriathlon-", "Delta-" och "Tjurhorns-" eller
> liknande styren samt lösa styren sk. "Spinachi"
> eller liknande är ej tillåtna. Styrändarna
> måste vara tillsatta. Täckta hjul godkänns
> ej."

Jag mailade och frågade angående styret. Jag bifogade en bild på min SS tempohoj och fick till svar att hojen var OK om jag bytte diskhjulet. Att styret är godkänt tycker jag är logiskt eftersom det kan liknas med att köra med händerna konstant i bocken.

[VR 2009] Köra solo
Supertramp skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Joakim Quensel
> >
> > Är det inte ett sk tjurhornsstyre du har?? De
> är
> > ju inte tillåtna enligt VR:s hemsida:
> >
> > ""Thriathlon-", "Delta-" och "Tjurhorns-" eller
> > liknande styren samt lösa styren sk.
> "Spinachi"
> > eller liknande är ej tillåtna. Styrändarna
> > måste vara tillsatta. Täckta hjul godkänns
> > ej."
>
> Jag mailade och frågade angående styret. Jag
> bifogade en bild på min SS tempohoj och fick till
> svar att hojen var OK om jag bytte diskhjulet. Att
> styret är godkänt tycker jag är logiskt
> eftersom det kan liknas med att köra med
> händerna konstant i bocken.

När det gäller reglerna för Vättern så verkar det som att dom är
väldigt flexibla , vi har fått ok för både bullhorns och att köra
med endast en broms (dock rekomenderat att montera den bak) på våra
fastnavs cyklar.

[VR 2009] Köra solo
Sist körde jag utan stopp på lite drygt 3 flaskor och utan att pissa. Men jag har funderat på det där med camelback och hittar jag en lösning som funkar så kanske det blir det. Det ska ju passa med tempostruten också. Det visar sig efter testrundorna. Jag har ju ingen direkt tid att passa, utan siktar på 9-10 timmar. Så en pissepaus eller ett depåstopp extra spelar ingen större roll.

[VR 2009] Köra solo
unwanted skrev:
> med endast en broms (dock rekomenderat att montera den bak)

Eh? Hur tänkte de då???

[VR 2009] Köra solo
geologen skrev:
> unwanted skrev:
> -----
> > med endast en broms (dock rekomenderat att
> montera den bak)
>
> Eh? Hur tänkte de då???

Det var visst något om en backe i närheten av jönköping som var brant och han ansåg att
det var rekomenderat att ha den bak för att enklare justera hastigheten blablabla.
Men vi kör trippelbromsat för den säkra sakens skull.

[VR 2009] Köra solo
Med fixerad cykel och nedförsbacke klickar man ur och kopplar ett stadigt grepp om styret. Farten reglerar sig själv. För efter en nedförsbacke kommer alltid en uppförsbacke.

[VR 2009] Köra solo
Klaes skrev:
> För efter en nedförsbacke
> kommer alltid en uppförsbacke.

Såvida inte något annat kommer i vägen innan uppförsbacken...

[VR 2009] Köra solo
Hm, mindre än en månad kvar nu. Formen är ruggigt bra men några riktigt långa pass har det inte blivit ännu. Dags att ta tag i det nu.

[VR 2009] Köra solo
bugge skrev:
> Hm, mindre än en månad kvar nu. Formen är
> ruggigt bra men några riktigt långa pass har det
> inte blivit ännu. Dags att ta tag i det nu.

Vänern runt nästa helg kanske ;)? Du kan ju ligga och tuffa bakom ngn snabbklunga dock på sådant avstånd att du inte drar nytta av rulle eller så kör du först.

[VR 2009] Köra solo
Nu har det blivit ett rejält långpass, det behövdes verkligen. Körde 22mil i helgen och det gick väl ganska bra. snittade 33 km/h. Kroknade lite på slutet men jag slarvade med drickat när det var så varmt. Testade också med den ramväska jag tänkt ha på VR men den går fetbort för jag skaver knät i den mest hela tiden. Får ha allt i ryggfickorna istället.

Tyvärr verkar det inte heller som om cykeln jag hade tänkt ha hinner dyka upp. så det blir till att köra med min gamla Scott. Det går nog bra det även om det hade varit kul med en ny lite mer aero hoj.

Mindre än två veckor kvar nu. Falkenloppet blir det till helgen. Garanterat fartfyllt och en bra genomkörare. sedan kommer jag nog köra ett partempo på onsdagen innan som sista pass. Blir alldeles lagom tror jag.

[VR 2009] Köra solo
Ja, det kan gå om man får optimala vindförhållanden och har bra ben för dagen. Annars är 10h ett mer realistiskt mål. Det ska för övrigt bli jäkligt spännade och se hur det går för er i sub8. Det skulle inte förvåna mig om det blir rekord i antal som går under 8 timmar!

[VR 2009] Köra solo
Jag har kört solo på 11 timmar och 26 minuter. Startade tidigt och visste knappt vad ligga på rulle var plus att jag njöt i princip hela varvet och stannade flera gånger och löka ett tag. Var dock i jävligt bra form då jag jobbade som cykelbud men jag hade knappt suttit på en racer. Jag tror 10 timmar är fullt realistiskt om man är i bra form och vädret vill med sig.

[VR 2009] Köra solo
Jag är ganska ny på det här med racer. Tänkte försöka cykla under åtta timmar med en kompis (vi kör i en klunga så det blir inte par-tempo). Jag är dock väldigt osäker på om jag är tillräckligt tränad på cykeln. I går körde jag solo 30 mil för att prova och då hade jag 30.5 i snitt. Skulle egentligen blivit 22 mil men jag körde fel. Det var några mil som jag inte kunde köra snabbare än 20km/h pga stadskörning och grusväg. När det var platt låg jag i 35km/h för det mesta. Tror ni att det är realistiskt för mig att kunna cykla under åtta timmar om jag ligger i en klunga?

[VR 2009] Köra solo
Vad är detta!?

Solo 22mil med snitt 33km/h.
Solo 30mil med snitt 30,5km/h.

Någon som vill byta en bättre begagnad räser mot en uppsättning golfklubbor?

[VR 2009] Köra solo
Veloce skrev:
> Vad är detta!?
>
> Solo 22mil med snitt 33km/h.
> Solo 30mil med snitt 30,5km/h.
>
> Någon som vill byta en bättre begagnad räser
> mot en uppsättning golfklubbor?

+1

[VR 2009] Köra solo
Tänk själv. Ni ska snitta 37,5 km/h om ni inte tar raster.

Skulle ni vilja ha pink/vattenpåfllningspauser låt säga 4 st. a´ 5 minuter då får ni snitta drygt 39.

Kolla här:
http://raymond.bergmark.googlepages.com/

johan_eugen skrev:
> Jag är ganska ny på det här med racer. Tänkte
> försöka cykla under åtta timmar med en kompis
> (vi kör i en klunga så det blir inte par-tempo).
> Jag är dock väldigt osäker på om jag är
> tillräckligt tränad på cykeln. I går körde
> jag solo 30 mil för att prova och då hade jag
> 30.5 i snitt. Skulle egentligen blivit 22 mil men
> jag körde fel. Det var några mil som jag inte
> kunde köra snabbare än 20km/h pga stadskörning
> och grusväg. När det var platt låg jag i 35km/h
> för det mesta. Tror ni att det är realistiskt
> för mig att kunna cykla under åtta timmar om jag
> ligger i en klunga?

Senast redigerad av en moderator:
[VR 2009] Köra solo
Bugge: Om du ser till att inte slarva med dricka och matintag kommer det att gå bra. Du måste ha "obligatoriska" intag med vissa tidsintervall och aldrig tänka "jag gör det sen" ;-)

[VR 2009] Köra solo
evo skrev:
> Veloce skrev:
> -----
> > Vad är detta!?
> >
> > Solo 22mil med snitt 33km/h.
> > Solo 30mil med snitt 30,5km/h.
> >
> > Någon som vill byta en bättre begagnad räser
> > mot en uppsättning golfklubbor?
>
> +1

+1 (men jag skippar nog golfklubborna, finns annat roligt man kan göra istället:-)

Grymt impad av 30,5 solo över 30 mil.

Du verkar kunna fixa sub10 solo om väder och vind inte är allt för dåligt.

Kolla in länken "Idealtider runt Vättern" på Raymond Bergmarks hemsida: http://raymond.bergmark.googlepages.com/
Ni kommer att behöva några stopp för att pinka och fylla vatten så det kan löna sig att planera stoppen smart. Broöppning i Karlsborg är en riktig slamkrypare. Råkade ut för det själv förra året. Inge kul alls att stå där och känna tiden ticka vidare ...

Sub8, eller 8 timmar och snabbare, är en helt annan grej. Kolla in Leo's tråd om deras sub8-satsning: http://happymtb.org/forum/read.php/1/972152/page=1

Jag vet ju inget om dina fysiska förutsättnignar (dem verkar rätt ok - understatement) men att cykla säkert, snabbt och effektivt i klunga kräver en hel del erfarenhet.

Senast redigerad av en moderator:
[VR 2009] Köra solo
bugge skrev:
>> Testade också med den ramväska jag tänkt ha på VR men den går fetbort för jag skaver knät i den >> mest hela tiden.

Har själv en sådan IRONMAN väska och har samma problem som dig. Skaver på knät.
Försöker rikta upp väskan ideligen men den bara faller åt höger eller vänster.
Provade att sätta den mot sadelstolpen men då blev det ett evigt nötande mot insidan på låret och mina fina ASSO byxor blev nötta.

Satte den då mot styrstammen igen men UPP OCH NER (under ramen).
Kan då inte feppla i farten med godsakerna men vid eventuellt stopp kan man fylla på ryggfickorna.
Skall prova detta igen under helgens "flickrunda" för att se om det kan bli aktuellt på VR.

Lycka till med ditt solo projekt.
Om vi hinner ikapp dig skall du få vårt stöd på vägen.

/Pilen

[VR 2009] Köra solo
det är framförallt väldigt roligt:-)

Veloce skrev:
> DH är det sånt där man åker lift upp och sen
> rullar nerför en backe? Känns som det kan vara
> något för en rejält kränkt gubbe.

[VR 2009] Köra solo
Tack så mycket för berömmet!
Man blir sugen på att köra solo när man läser om allas planer, men jag vill ju inte svika polarn...
Klungkörning är nog inget problem. Jag har kört några pass med vana cyklister och varit noga med att få tips och öva på olika situationer. Har även kört två motionslopp och inte fått skäll en enda gång:) Vad jag undrade var väl egentligen mer om man kan jämföra hur ansträngande solo resp klunga är, tex att ligga i klunga i en viss hastighet motsvarar att ligga solo i en viss hastighet. Undrar också vad ni kör på för däck? Jag kör på en gammal stålracer som aldrig kommer bli värst lätt, men kanske kan man vinna lite på att köpa nya däck. De som sitter på nu heter Continental grand prix och är inte vikbbara. Vad jag har förstått är det mer av ett träningsdäck. Tack så mycket för hjälpen!

[VR 2009] Köra solo
Byt ingenting, då kanske balansen bryts och det går långsammare ;-)

johan_eugen skrev:
> Tack så mycket för berömmet!
> Man blir sugen på att köra solo när man läser
> om allas planer, men jag vill ju inte svika
> polarn...
> Klungkörning är nog inget problem. Jag har kört
> några pass med vana cyklister och varit noga med
> att få tips och öva på olika situationer. Har
> även kört två motionslopp och inte fått skäll
> en enda gång:) Vad jag undrade var väl
> egentligen mer om man kan jämföra hur
> ansträngande solo resp klunga är, tex att ligga
> i klunga i en viss hastighet motsvarar att ligga
> solo i en viss hastighet. Undrar också vad ni
> kör på för däck? Jag kör på en gammal
> stålracer som aldrig kommer bli värst lätt, men
> kanske kan man vinna lite på att köpa nya däck.
> De som sitter på nu heter Continental grand prix
> och är inte vikbbara. Vad jag har förstått är
> det mer av ett träningsdäck. Tack så mycket
> för hjälpen!

[VR 2009] Köra solo
är han ett troll eugen-johan? Eller har han ställt in fel hjulomkretsen i cykeldatorn? Om båda frågorna besvaras med nej är jag djupt imponerad.

[VR 2009] Köra solo
schture skrev:
> Byt ingenting, då kanske balansen bryts och det
> går långsammare ;-)

+1 Cyklar man och har kul så då gör man rätt.

[VR 2009] Köra solo
ÅL skrev:
> är han ett troll eugen-johan? Eller har han
> ställt in fel hjulomkretsen i cykeldatorn? Om
> båda frågorna besvaras med nej är jag djupt
> imponerad.

Han kanske körde på en lvg-kittad cross? Då kör man oftast snabbare ju ;)..

[VR 2009] Köra solo
Jag körde ett intervallpass igår med mikroaccelerationer hela tiden i mikrointervaller. Tror inte jag kört så fort någonsin tidigare. Självklart hade jag mina absolut lättaste hjul på cykeln för att ha maximal mikronytta av mikromassan.

[VR 2009] Köra solo
JT skrev:
> Jag körde ett intervallpass igår med
> mikroaccelerationer hela tiden i mikrointervaller.
> Tror inte jag kört så fort någonsin tidigare.
> Självklart hade jag mina absolut lättaste hjul
> på cykeln för att ha maximal mikronytta av
> mikromassan.

Fel, känslan kanske var att du körde snabbare men i själva verket gick det nog en skvätt långsammare än vad det hade gjort med tyngre instegshjul, superstyv alu-cross där cykeln nästan rullar av sig själv, detta såklart under förutsättning att man fått upp farten först osv.

[VR 2009] Köra solo
saltgurkan skrev:
> Fel, känslan kanske var att du körde snabbare
> men i själva verket gick det nog en skvätt
> långsammare än vad det hade gjort med tyngre
> instegshjul, superstyv alu-cross där cykeln
> nästan rullar av sig själv, detta såklart under
> förutsättning att man fått upp farten först
> osv.

Oj, nu känner jag mig lite mikroretarderad som inte förstått detta. Det är alltså otävlingsmässig fulcross som är lösningen på problemet? Tyckte väl det var nåt som inte stämde när en snorunge körde om mig på sin trehjuling, förvisso med heltäckta hjul både fram och bak, men det kändes ändå förnedrande på något sätt. Nästan kränkande.

[VR 2009] Köra solo
JT skrev:
> Oj, nu känner jag mig lite mikroretarderad som
> inte förstått detta. Det är alltså
> otävlingsmässig fulcross som är lösningen på
> problemet? Tyckte väl det var nåt som inte
> stämde när en snorunge körde om mig på sin
> trehjuling, förvisso med heltäckta hjul både
> fram och bak, men det kändes ändå förnedrande
> på något sätt. Nästan kränkande.

Du borde försökt accelerera ikapp där, men det kan va svårt då man till slut bara trampar luft, ungefär som en kolibri som står still i luften liksom, de flaxar som fan men kommer ingenstans ;).
Nej i eftermiddag ska jag ut med regnhojjen/pendlarcrossen och utan större ansträngning snitta runt 30-32 eller nåt, racercyklister kommer att få se upp såvida de inte kör i klunga för då kör man ju fortare på en racer.

[VR 2009] Köra solo
Det beror på att eftersom man kör så tätt i en klunga så kan man summera vikten. Då blir den sammanlagda vukten så stor att det går fortare.

Ni killar är alldeles för slipade. :)

[VR 2009] Köra solo
Nu börjar jag också känna mej redo för mitt eget soloprojekt runt sjön. För att i möjligaste mån försöka undvika frestelsen att hitta någon rygg att gömma mej bakom kommer jag att starta fyra minuter över åtta på kvällen. :)

/Pontus

Tillbaka
Topp