[VR 2009] Köra solo

[VR 2009] Köra solo
Du hade ett grymt driv. Vi startade i samma grupp som du och när du körde om oss och vägrade gå åt sidan så förstod jag att det var du. Eftersom jag läst den här tråden så visste jag att du ville cykla själv i täten. Vi låg efter dig nästan hela vägen till Gränna där Happy sub 8 körde om och vi började suga hjul där istället. Men seriöst - att döma av den tid vi låg efter dig så trodde jag aldrig att du skulle komma i mål. Du måste haft 37-38 i snitt till Jönköping?

[VR 2009] Köra solo
bugge skrev:
-------------------------------------------------------
> > Cykeln gick som en dröm. Ruggigt driv med den
> när det gårt fort.
>

Jo jag kan tro det ja. Skulle dock gissa att det driv du tycks ha haft i stort sett uteslutande berodde på "motorn". Starkt kört! Grattis!

[VR 2009] Köra solo
Jo, det gick riktigt fort ner till Jönköping har inte riktigt koll hur fort men det vor nog upp mot 40 i snitt. Sedan gick det ju betydligt långsammare i motvinden... Det var inspirerande att ha ett pärlband med cyklister efter sig. Sporrade till att trycka på.

Jag gjorde av med

2x750ml enervit sportdryck
2 enervit gel
2 bars
2 enervitene

och en halv kopp kaffe i Hammarsund.

Är förvånansvärt pigg i kroppen och känner mig inte alls sliten. Får se hur det känns i morgon när man ska ta sig ur sängen...

[VR 2009] Köra solo
bugge skrev:
> Jag gjorde av med
>
> 2x750ml enervit sportdryck
> 2 enervit gel
> 2 bars
> 2 enervitene

Du skämtar! Du borrade dig solo genom VR på under 9 timmar och drack endast 1.5 liter vätska? Var jag inte impad innan så. Är du stålmannen eller?

[VR 2009] Köra solo
Instämmer i grattulationerna!
Fantastiskt kört!

Satt och lekte lite i Excel och kollade tiderna i resultatlistan.
Du hade en lång svans sa du (förga förvånande!) men förutom sista biten mellan Medevi och Motala så var det aldrig någon som höll rullen hela vägen mellan två mellantider! Undrar vad dom tänte förresten dom som låg bakom i kanske en timme eller mer och undrade vad det var för dåre som bara drog och drog... ;-)

Hittade en annan solo-körare i reultatlistan.
Pontus Andersom startade 20:04 och kom (som förste man) i mål kl 05:41 (tid 09:37).

[VR 2009] Köra solo
Grymt kört Bugge. Riktigt hårt att borra i motvinden ensam. Mötte din Stevenspolare Pontus i målet. Han såg riktigt glad och nöjd ut. Starkt kört av dig också. Måste ha varit bra ensamt på vägarna.

Bra reklam för Stevens förresten. Jag, och säkert några andra, har blivit grymt sugen på en sån. :)

Helt klart hårda gubbar här på Happy.
/J

[VR 2009] Köra solo
Även sub10 är riktig bra solo, men sub9? Imponerande.

Någon som vet hur många har gjort det innan? Btw, hojen ser riktig fint ut!

[VR 2009] Köra solo
bigmollo skrev:
> Grymt kört Bugge. Riktigt hårt att borra i
> motvinden ensam. Mötte din Stevenspolare Pontus i
> målet. Han såg riktigt glad och nöjd ut. Starkt
> kört av dig också. Måste ha varit bra ensamt
> på vägarna.
>
> Bra reklam för Stevens förresten. Jag, och
> säkert några andra, har blivit grymt sugen på
> en sån. :)
>
> Helt klart hårda gubbar här på Happy.
> /J

Tack. Imponerande av Pontus, han hade ju inga cyklister utan bara ledarbilen konstant 100 m framför sig hela tiden. Det var jäkligt psykiskt jobbigt sa han. Jag hade ju hela tiden cyklister som jag jagade ikapp och bara det hjälper ju en att hålla farten uppe.

Även en tredje Stevenscyklist, Samuel Forslund, körde solo och kom in på 9:38. Starkt gjort. Jag tror han sålde den cykeln i princip direkt efter målgång.

[VR 2009] Köra solo
cjmax skrev:
> Bugge e min nya idol! Bugge for President! :-)
>
>
> /CJ

Bugge är min idol också.
Men eftersom vi inte har presidenter i sverige, kanske han åtminstone kan bli Landshövding i Uppsala till en början liksom?

[VR 2009] Köra solo
nypan skrev:
> cjmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bugge e min nya idol! Bugge for President!
> :-)
> >
> >
> > /CJ
>
>
> Bugge är min idol också.
> Men eftersom vi inte har presidenter i sverige,
> kanske han åtminstone kan bli Landshövding i
> Uppsala till en början liksom?

Han får min röst också! Bra naturlig backträning att bo på Slottet och ha Slottsbacken som hemväg varje dag dessutom.

//Kristin

[VR 2009] Köra solo
Precis som Jörgen skrev så hade jag också mitt projekt runt Vättern i år. Det som var jobbigast var faktiskt att vara helt ensam i mörkret.

Kort RR
Jag körde om cyklister i början av loppet, det var ju inte så många som startade innan. Jag hade två cyklister efter mej till Kaxholmen där en av dom släppte. Den siste cyklisten bakom släppte i backen efter Jönköping. Efter det var det bara jag, vägen, mörkret och en följebil en bit framför. Någostans efter Fagerhult kändes det lite som lappsjuka och det var svårt att hålla fokus och tryck på pedalerna, detta höll tyvärr i sej till strax innan Karlsborg. Det syntes också på snittet som sjönk betydligt, försökte intala mej att det var en enorm motvind, men så var det ju inte... Någon gång kom följebilen upp jämsides och vi sa några ord men lite ensamt var det nog allt. I Brattebobacken stod det en fotograf. Efteråt körde han ikapp mej frågade om det var ok att vara med i ett reportage, jag svarade ja. Tror nog jag gått med på vad som helst för att få prata lite grann. Resultatet blev i alla fall ett litet reportage här:
http://www.corren.se/sport/?articleId=4913756

Och jo jag var rätt så nöjd som bigmollo konstaterade.
Köra solo, check
Först i mål, check
Önska Johan, som startade i sista grupp, lycka till, check

/Pontus

[VR 2009] Köra solo
Som sagt, grymt starkt Pontus.

Some numbers:

tid: 8:55
snitt: 33,64 km/h
rulltid: 8:45
p-stopp: 5st (totalt 7min 45 sek) det var färre än vad jag kom ihåg.. man var nog lite snurrig
depåstopp: 1st (2min 15 sek), att det gick så jäkla snabbt.. det kändes inte så
snitt till Jönköping: 38,5 km/h
tid halvvägs: 4:10
snitt sista timmen: 34,6 km/h
maxpuls: 89%
snittpuls: 76%
snittpuls till Jönköping: 81%

Hade vart intressant med en effektmätare.. Blir till att sätta upp på önskelistan

[VR 2009] Köra solo
Kul med allt eftersnack som alltid blir efter VR. Historier om glädje, smärta och andra öden. Det händer verkligen mycket på VR. Och så snackas det så klart om tider och jämförs kors och tvärs, hur gick det för snabbklungan etc. Underhållande. :-)

Så man funderar ju själv på sin egen runda och analyserar den sönder och samman. Vad kunde jag gjort för att det skulle gå snabbare? Körde jag inte lite onödigt fegt där osv. Jag har hittat många saker att förbättra. Men egentligen var ju målet att ta sig runt i första hand, i andra hand att göra det under 10 h, och så hade jag "drömgränsen" 9h som man kanske skulle klara om det gick jäkligt bra. Och det klarade jag ju, så jag borde ju vara nöjd. Och det är jag så klart. Men det är ju inte utan att man undrar, skulle man klara 8:30, eller kanske 36 km/h i snitt (8:20), eller sub8 solo?? Går det?

Kanske det, men jag lär inte göra något soloprojekt nästa år. Nu har jag gjort några bra VR och är nöjd med det. Kanske man kör igen om Anders eller kanske Leo satsar på sub7. Det vore en utmaning. Eller så blir det ett nytt utmanande soloprojekt någon gång...

Därmed lägger jag årets VR till handlingarna och koncentrerar mig på det som jag helst vill göra, köra "riktiga" tävlingar på landsväg. Nu närmast Solleröloppet och snart veteran-SM med både tempo och linje. Där kommer man ner på jorden igen. hårt.

Vill också passa på och tacka för alla uppmuntrande kommentarer innan och alla gratulationer efter VR. Mycket stimulerande och glädjande. Tack också till Stevens för lånet av en kanonbra linjehoj. Jag kommer att ha förmånen att låna den till flera tävlingar här framöver, bl a v-SM.

Slutligen hoppas jag att fler vågar sig på soloprojekt på VR. Det kan verkligen rekommenderas, man får ett helt annan upplevelse av VR. Jag lovar! Tiden att slå är 8:55. ;-)

[VR 2009] Köra solo
Så kom det en målbild från VR också. Blev en fin reklambild för Stevens. ;)

13452_800.jpg ht=725

[VR 2009] Köra solo
gabbeon skrev:
> Grym bild, grym prestation!

Äh så imponerande var det väl inte att orka lyfta den cykeln, den väger väl inte mer än en 7kg ;-)

[VR 2009] Köra solo
Jag har haft lite idéer till nästa runda.

En är att köra solo och starta kl 20 med målet att komma först i mål. Men det gjorde ju redan Pontus i år. Fast jag skulle köra med min single-speed tempocykel.

En annan idé är att få ihop ett gäng och köra SUB10 med Stockholms lånecyklar (om dom är intresserade av sponsring med cyklar). Vänd upp-och-ner på aphängarstyret och det går nog att få till rätt så bra sittställning på dom där cyklarna. Vet inte hur det är med utväxlingen dock.

Men mest trolig är nog att det blir en till tur med Leo, vad han nu hittar på...

[VR 2009] Köra solo
Supertramp skrev:

> En är att köra solo och starta kl 20 med målet
> att komma först i mål. Men det gjorde ju redan
> Pontus i år. Fast jag skulle köra med min
> single-speed tempocykel.

Vill du vara ballare än Pontus är det bara att byta nummerlapp o sticka ut på en andra runda direkt :-)

[VR 2009] Köra solo
Har en solokörning runt Vättern som en av få tänkbara anledningar till att möjligen åka loppet igen. I mitt fall dock snarare med sub10-målsättning. Varje gång jag börjar fundera i de banorna kommer jag dock till slutsatsen att det är knäppt för det kostar en massa pengar och tar en massa tid att ta sig till och från Motala. Att dra en 30-milare solo kan man ju lika gärna göra när som helst hemifrån. Vore kul att höra litet hur ni som gjort soloturer på Vättern resonerar i detta avseende, d.v.s. vad är det som gör det bättre att köra 30 mil solo just på Vättern än när och var som helst annars?

[VR 2009] Köra solo
GoranS skrev:
> Har en solokörning runt Vättern som en av få
> tänkbara anledningar till att möjligen åka
> loppet igen. I mitt fall dock snarare med
> sub10-målsättning. Varje gång jag börjar
> fundera i de banorna kommer jag dock till
> slutsatsen att det är knäppt för det kostar en
> massa pengar och tar en massa tid att ta sig till
> och från Motala. Att dra en 30-milare solo kan
> man ju lika gärna göra när som helst hemifrån.
> Vore kul att höra litet hur ni som gjort
> soloturer på Vättern resonerar i detta avseende,
> d.v.s. vad är det som gör det bättre att köra
> 30 mil solo just på Vättern än när och var som
> helst annars?

Bra fråga. Men det är väl att få tillfredsställelsen att ligga och köra om hela tiden trots man kör solo och att ens "bedrift" blir direkt mätbar genom att jämföra med alla andras tider. Men visst, det är dyrt och jag gör nog inte om det igen om det inte dyker upp någon väldigt bra anledning.

[VR 2009] Köra solo
För min del var det nog främst för att hitta en ny utmaning efter att ha kört runt sjön ganska många gånger. Jag har prövat det mesta att starta tidigt att starta sent och allt däremellan. Dessutom har jag kört hyfsat fort några gång också. Det som visade sej vara den största utmaningen med mitt upplägg var att hålla fokus och tryck i pedalerna när jag var helt ensam mitt i natten. Nästa år blir det någon annat upplägg för att hålla intresset vid liv och inte bryta sviten med många rundor i följd :)

/Pontus

[VR 2009] Köra solo
Ni som har kört på senare år (nåja, senast jag åkte var 2007) - hur ser banan ut nu med tanke på avsnitt som är svåra eller rent ut sagt korkade att cykla på, om man skulle få för sig att åka någon av de 364 dagar när VR inte äger rum? Tänker t.ex. på biten på slutet med 2+1-väg.

[VR 2009] Köra solo
Puh skrev:
> För min del var det nog främst för att hitta en
> ny utmaning efter att ha kört runt sjön ganska
> många gånger. Jag har prövat det mesta att
> starta tidigt att starta sent och allt
> däremellan. Dessutom har jag kört hyfsat fort
> några gång också. Det som visade sej vara den
> största utmaningen med mitt upplägg var att
> hålla fokus och tryck i pedalerna när jag var
> helt ensam mitt i natten. Nästa år blir det
> någon annat upplägg för att hålla intresset
> vid liv och inte bryta sviten med många rundor i
> följd :)
>
> /Pontus

Vad har du för idé till nytt upplägg? Själv står jag över nästa års VR.

[VR 2009] Köra solo
Är det någon som planerar köra VR solo i år? Vore isf kul att höra ved ni har för mål och hur det går för er.

Pontus, vad ska du hitta på i år?

[VR 2009] Köra solo
Jo,
Jag hade en mängd idéer om alternativa sätt att ta sej runt Vättern på cykel, men det strandade av en eller annan anledning så jag kommer köra solo i år igen. Målsättning... Du satte ju ribban förra året så att komma under den tiden vore ju inte så tokigt kanske?? Dock så är ju tiden ganska väderberoende och jag har inte kollat några prognoser för nästa helg ännu. Känner mej dock lite bättre förberedd i år så det ska bli kul att försöka.

/Pontus

Tillbaka
Topp